ben jij ook donor ???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 15:09

Rock schreef:
Ik ben sinds kort donor. Ik heb het heel lang niet gewild om veel verschillende redenen, maar heb nu toch besloten me op te geven. De kans dat er echt iets van me gebruikt kan worden is heel klein, je moet in de goede omstandigheden overlijden...

Tja...

Maar aan de ene kant twijfel ik nog steeds hoor... ergens wil ik gewoon 'heel' blijven, zonder rare Y incisies en zo. :o

Die Y-incissie wordt meestal toch wel gemaakt om het eea 'na te kijken' ongeacht of je nu donor bent of niet.

Ik zoek mijn nabestaanden vanuit het hiernamaals op mochten ze mijn 'ik-ben-donor-wens' niet accepteren, dat is puur en alleen aan mij om dat te beslissen.

Ondanks dat mijn moeder 14 jaar geleden totaal verkankerd was en mede daardoor is overleden, hebben ze wél haar hoornvliezen kunnen gebruiken voor transplantatie, en ze hebben ze gebruikt. Ondanks alles... geeft het mij een fijn gevoel dat ook al zitten wij met zoveel pijn en ellende er ergens in Nederland iemand is die dankzij mijn moeders ogen weer goed kan zien. +:)+

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 15:16

Mlies schreef:
Zodra ik 18 werd heb ik dat formulier meteen ingevuld, ik ben donor.
Kan ook niet snappen dat mensen dat niet willen..

Hoezo pas vanaf je 18e?
Ik ben 16, en ben ook al donor?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 15:17

AnitaOneill schreef:
gohya schreef:
Ik ben geen donor,en waarom? ik vind het verstoren van het natuurlijke evenwicht v.d. mens.Mensen krijgen een terminale ziekte,aandoening om overbevolking te voorkomen op onze aardbol.Dus puur omdat ik het on-natuurlijk vind.[rare mening he,maar het zij zo voor mij].

Ik neem aan dat je dan ook nooit naar de dokter gaat, niet verzekerd bent, geen medicijnen neemt en geen autogordel draagt. Ik ben benieuwd of je deze mening nog steeds zou hebben als het een van je kinderen zou overkomen.

Ik ga idd. bijna nooit naar de dokter,laat iets meestal vanzelf genezen.
Gebroken botten genezen helaas niet goed vanzelf,soms moet je de natuur een handje helpen.
Gordel om in de auto is verplicht.
Verzekerd zijn is ook verplicht,voor mij hoeft het niet,ik ben [bijna] nooit ziek,al jaren lang niet meer.
Betaal me premie gewoon voor niks.
Medicijnen neem ik ook weinig tot nooit in.

Deze vergelijkingen hebben in princiepe nix te maken met niet donor zijn.
Ook zal ik nooit een donor orgaan nemen/accepteren.
Het leven gaat zoals het gaat,voor de een wat langer dan de ander.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 15:21

Cynn_x schreef:
Mlies schreef:
Zodra ik 18 werd heb ik dat formulier meteen ingevuld, ik ben donor.
Kan ook niet snappen dat mensen dat niet willen..

Hoezo pas vanaf je 18e?
Ik ben 16, en ben ook al donor?

Ik kreeg op mijn 18e een brief binnen om die keuze te makne.
Met mij meerdere

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 15:22

Ik snap een beetje wat je bedoelt Gohya, maar vind het voor mezelf moeilijk. Als mijn kinderen iets zou overkomen, dan zou ik willen dat ze geholpen worden als ze daarna weer goed zouden kunnen leven.

Overigens heb ik 3 kinderen (en zou er nog wel meer willen) dus ik draag ook bij aan de overbevolking ja. Wel hoop ik dat het alle drie kinderen worden die iets bijdragen aan de wereld.

Mijn middelste ben ik bijna verloren vlak na haar geboorte. Als ze was overleden denk ik dat ik haar organen wel ter beschikking zou hebben gesteld, al had dat toen waarschijnlijk niet gekund omdat het niet duidelijk was waaraan ze leed.

Ik ben het overigens met je eens dat een lichaam slechts een omhulsel van de geest is en dat donorschap geen gevolgen zal hebben voor het overgaan.

gohya

Re: ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 15:31

@Rock. Het is ook best moeilijk hoor,vroeger dacht ik er anders over.Maar door erover na te denken hoe de mens leeft,ontwikkeld,ziek word,overlijd,is een reden voor.De natuur heeft alles zo uitgekiend dat alles netjes in de cirkel blijft.
Je mag best de natuur een handje helpen,maar het moet niet extreem worden.Als je overleden bent en je bent over gegaan zoals het hoort,kom je ooit weer terug als een nieuw mens.Je krijgt een nieuw lichaam,nieuwe ouders,enz.
De natuur zit zo goed in elkaar,als we die verstoren gaat dat nooit goed aflopen,met alles is dat zo.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 15:33

Ik ben geen donor weet ook niet of ik het wilt worden maar bloeddonor wel :)

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 15:33

Van mij mogen ze alles hebben wat ze kunnen gebruiken..... :D
Ik ben dus donor.

Ik wilde ook bloeddonor worden, maar daar ben ik te licht voor.

Hebben julie ook zo'n pasje in je portemonnee? Ik wel! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 15:37

Ik heb ook een pasje in mijn portemonnee. Ik ben overigens ook bloeddonor, maar moet me altijd weer drie schoppen onder m'n kont te verkopen om te gaan.

Ik ben absoluut niet bang voor naalden, maar tegen de halve liter val ik bijna flauw, gaat ook een beetje snel := Tegenwoordig zetten ze me preventief op z'n kop en mag ik er wat langer over doen om op te staan.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:15

gohya schreef:
Ik ben geen donor,en waarom? ik vind het verstoren van het natuurlijke evenwicht v.d. mens.Mensen krijgen een terminale ziekte,aandoening om overbevolking te voorkomen op onze aardbol.Dus puur omdat ik het on-natuurlijk vind.[rare mening he,maar het zij zo voor mij].

Hier kan ik me heel erg goed in vinden
Ik vind het niet goed dat er overal maar een oplossing wordt verzonnen om maar niet dood te gaan
In veel gevallen gaat me dit echt te ver , voorbeeld uit mijn familie , nierpatienten , mijn dochter kan deze ziekte ook hebben 50% kans .
Zegt de dokter tegen mij , "Dit is geen belemmering voor een groot gezin mevrouw , want de ziekte openbaart zich rond het veertigste levensjaar en dan zijn we zoveel verder , dan kan er ws zo een varkensnier worden ingeplant :n , moet je nagaan dat er duizenden varkens een verschrikkelijk leven lijden als puur orgaanfabriek omdat mensen met een erfelijke ziekte dan tenminste gerust veel kinderen kunnen nemen , we gooien er gewoon wat varkens of apen of honden tegenaan , en snijden dan hun organen eruit , net zo makkelijk.

Vroeger collecteerde ik voor de nierstichting , maar toen ik dit wist ben ik daarmee gekapt want ik wil niet aan deze waanzin meewerken , varkens martelen om dienst te doen als orgaanfabriek voor mensen :n

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:18

gohya schreef:
@Rock. Het is ook best moeilijk hoor,vroeger dacht ik er anders over.Maar door erover na te denken hoe de mens leeft,ontwikkeld,ziek word,overlijd,is een reden voor.De natuur heeft alles zo uitgekiend dat alles netjes in de cirkel blijft.
Je mag best de natuur een handje helpen,maar het moet niet extreem worden.Als je overleden bent en je bent over gegaan zoals het hoort,kom je ooit weer terug als een nieuw mens.Je krijgt een nieuw lichaam,nieuwe ouders,enz.
De natuur zit zo goed in elkaar,als we die verstoren gaat dat nooit goed aflopen,met alles is dat zo.

Weer 1000 % eens :D alleen dat laatste .............. als dat echt zo zou zijn , tja dat zou heel mooi wezen
maar ik heb geen zesde zintuig , het vijde werkt bij mij zelfs al slecht [ zien ] hhihihi

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:02

.
Laatst bijgewerkt door sullebulle op 15-02-22 06:22, in het totaal 1 keer bewerkt

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 17:04

Zo leuk wat een reacties op mijn topic. :D
En zo lekker verschillend ;)
Heb al vanaf gisteravond niet meer gelezen moest aardig bijspitten :D

Ik wil wel even terugkomen op mensen die bijv geen lever zouden willen afstaan omdat ze alcoholist zijn.
Er is dan ook de vraag waarom alcoholist geworden??, vanwege zomaar alcoholist of omdat hij/zij een rotleven achter de rug heeft. In mijn kenniskring ken iemand die is begonnen met drinken doordat hij ongeluk heeft gehad. Volledig qua werk is afgekeurd ( zijn werk was zijn leven). Eenzaamheid etc etc. Ik vind wel moeilijk omdat in dat soort situaties dan dat af te straffen...
Nou zou diegene een lever ook niet meer aannemen omdat het van hem ook niet meer echt hoeft maar toch.

En inderdaad ouwe mensen op een 89e ga je die nog een nieuwe ( noem maar op geven) Meestal zijn het te zware operaties waarin die oudjes niet redden of dat het orgaan word afgestoten. En word hier ook goed naar gekeken of het nog de moeite waard is.

Het is moeilijk om de beslissing wel /niet donor te nemen. Luister naar je eigen en wat je voor de mensheid kan betekenen.
Niet naar wat voor slecht persoon het gegeven worden. Er zijn ook veel goede mensen die je het wel zou gunnen om nog een mooie leven op te bouwen of mee verder te gaan. Dat mag toch een fijne gedachte zijn?
Pak die ben en vul het in want daarmee red je levens ;) ( kan zo de reclame in) :o

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:04

sjonnie48 schreef:
gohya schreef:

Hier kan ik me heel erg goed in vinden
Ik vind het niet goed dat er overal maar een oplossing wordt verzonnen om maar niet dood te gaan
In veel gevallen gaat me dit echt te ver , voorbeeld uit mijn familie , nierpatienten , mijn dochter kan deze ziekte ook hebben 50% kans .
Zegt de dokter tegen mij , "Dit is geen belemmering voor een groot gezin mevrouw , want de ziekte openbaart zich rond het veertigste levensjaar en dan zijn we zoveel verder , dan kan er ws zo een varkensnier worden ingeplant :n , moet je nagaan dat er duizenden varkens een verschrikkelijk leven lijden als puur orgaanfabriek omdat mensen met een erfelijke ziekte dan tenminste gerust veel kinderen kunnen nemen , we gooien er gewoon wat varkens of apen of honden tegenaan , en snijden dan hun organen eruit , net zo makkelijk.

Vroeger collecteerde ik voor de nierstichting , maar toen ik dit wist ben ik daarmee gekapt want ik wil niet aan deze waanzin meewerken , varkens martelen om dienst te doen als orgaanfabriek voor mensen :n

Als iedereen dan gewoon 'netjes' donor is, zijn die varkensorganen niet eens nodig.... dat is dan weer de andere kant.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:06

Ja, ik ben donor :), voor mijn part mogen ze alles hebben, als ik toch al dood ben..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:31

Niezel schreef:
Als iedereen dan gewoon 'netjes' donor is, zijn die varkensorganen niet eens nodig.... dat is dan weer de andere kant.

Ook als iedereen "netjes" donor is zullen er nooit organen genoeg zijn om iedereen op de second te helpen... Laten we wel effe realistisch blijven.

Bacardyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:48

als ik 18 ben vul ik het gelijk in,
ik vind mn organen en hoorvlies niet zo erg,
maar niet als ze al mn vel eraf gaan halen

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:53

Ayasha schreef:
Niezel schreef:

Ook als iedereen "netjes" donor is zullen er nooit organen genoeg zijn om iedereen op de second te helpen... Laten we wel effe realistisch blijven.

klopt , je kan niet zomaar een orgaan bij iemand anders inplanten , er zijn heel veel dingen die overeen moeten komen
bloedgroep en nog veel meer , en als alles klopt en je een pot pillen per dag tegen afstoten slikt , blijft er altijd een grote kans dat het orgaan vroeg of laat weer afgestoten wordt , omdat het niet lichaamseigen is .
Ik accepteer denk ik wel dat ik sterven zal , als er een defect in mijn lichaam optreed , maar het moeilijkste is dat je steeds weer voor nieuwe waanzinnige levensreddende , maar dier onterende keuzes wordt gezet .
Als hier nou eens een verbod op kwam kon je nog gewoon dood gaan .

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:55

Ja, keuze 1; alles wat bruikbaar is mogen ze hebben.
De dag dat ik 18 werd heb ik direct een donorcodicil ingevuld en opgestuurd, en dit ook kenbaar gemaakt aan mijn ouders.

Het donorkaartje draag ik altijd bij me in mijn portemonnee op een goed zichtbare plek. En al ben ik roker en doe op die manier mijn longen langzaam teniet gaan, er is vast nog wel wat wat ze kunnen gebruiken.

Ik zou zelfs zo ver willen gaan door te zeggen dat ik het eigenlijk best wel eens was met het wetsvoorstel uit de 2e kamer die er een tijdje geleden lag, dat alle inwoners van Nederland automatisch als donor worden ingeschreven, hier een brief over ontvangen en zich ten alle tijde zelf weer kunnen uitschrijven.

Maargoed, aan de andere kant heeft men natuurlijk het recht om over zijn/haar eigen lichaam te beschikken, zelf keuze's te maken e.d.
(al is dat dus wel 'goed' geregeld, want bezwaar maken = direct worden uitgeschreven, 1 briefje/mailtje/telefoontje terug zou voldoende zijn).

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:03

tara_doris schreef:
ik ben geen donor, puur om de reden dat ik er in geloof dat ik het hierna nog nodig heb.

Ik snap dit niet , je wordt gecremeerd ,blijft over niks meer dan gruis , of je rot weg onder de grond , dus hierna heb je er toch zowiezo niks aan ?

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:13

sjonnie48 schreef:
tara_doris schreef:
ik ben geen donor, puur om de reden dat ik er in geloof dat ik het hierna nog nodig heb.

Ik snap dit niet , je wordt gecremeerd ,blijft over niks meer dan gruis , of je rot weg onder de grond , dus hierna heb je er toch zowiezo niks aan ?

Nou nou, jij hebt jouw principes, zij de hare, zo grof hoeft het nou ook weer niet.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:52

Ik ben twee weken geleden 18 geworden en ik ben ook donor.

Voor de mensen die twijfelen:
Stel; jij hebt een orgaan nodig en als je die niet krijgt, ga je dood. Dan ben je zo ontzettend blij dat er donoren bestaan. Je bent op dat moment gewoon van iemand afhankelijk die donor wilt zijn. Ik vind dat iedereen donor moet zijn.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:53

slaat echt nergens op wat jij zegt ,Niezel ! het zijn geen principes , ik vraag gewoon of ze uitlegt hoe zij dat ziet , want als je dood bent neem je volgens mij alleen je ziel mee , dus daarom vraag ik hoe zij dat ziet dat haar ze haar lichaam nog nodig heeft .
daar is niks grofs aan , ik zei "dit snap ik niet 'dat is dus volgens jou grof ? nu snap ik het weer niet hahahaaa
Laatst bijgewerkt door flamingoo op 10-07-10 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:55

Ik ben ook donor. Wat heb ik er nog aan als ik dood ben?
Bloeddonor ben ik niet maar dat heeft meer te maken met mijn angst voor naalden.
Nou ja angst... het is letterlijk paniek.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:14

Je hoort genoeg rare dingen die er gebeuren.
Dat als je dood bent, je lichaam om zich heen gaat slaan, armen en benen en hoofd, tijdens de operatie dat ze je organen verwijderen. Je wordt beademd tot deze operatie plaatsvind, ook al ben je dan dood. Dit om je lichaam zo goed mogelijk te houden.

Maar of je nou om je heen gaat slaan door de medicijnen of beademing of dingen die ze geven voor operatie, of doordat je onderbewustzijn nog in je lichaam zit.