Discussie: Hoe ver ga jij voor je kinderwens?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:11

Ik vraag mij af of die medische molen alles wel ten goede komt. Als ik hoor van mijn vriendin wat voor hormonen ze ingespoten heeft gekregen, hoeveel echo's er zijn gemaakt, hoeveel onderzoeken, wat ze allemaal wel en niet mogen...

Ik heb echt het idee dat dit meer slecht dan goed doet, ondertussen. Ze moest dingen laten, niet gezellig meedrinken als we uit gingen, geen vette hap als ze daar een keer trek in had, geen seks voor een bepaald aantal weken, niet dit doen, niet dat doen.

Ik zou dood gaan als ik aan dit soort regeltjes moest voldoen. Ik heb het idee dat je met bovenstaande alles alleen maar meer ontregelt en dat de kans alleen maar kleiner wordt om ooit een kind te krijgen.

Edit: Verder vraag ik mij af of dit wel een juiste stelling is voor een discussie. Hoe kun je ooit discussiëren over een wens die iemand heeft en hoe ver een persoon wil gaan om deze ter verwezenlijken? Het gaat hier over wensen, grenzen die mensen zichzelf hebben gesteld, eigen keuzes. Hoe wil je die ooit gaan weerleggen met argumenten?

chevax

Re: Discussie: Hoe ver ga jij voor je kinderwens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:15

_san87_ dat slaat echt nergens op, dat de kans om een kind te krijgen kleiner wordt door een behandeling. Voor een IVF-poging hoeft je niets te laten, je moet alleen wel op je levensstijl letten. Maar goed, dat moet je ook als je op een natuurlijke manier zwanger wilt worden. Je mag gewoon een vette hap eten, je mag gewoon een glaasje alcohol drinken. Wat wel kan, is dat je vriendin dit zichzelf heeft opgelegd en daardoor zo doet. Maar voor zover ik weet raden ze bij een IVF-behandeling toch echt aan om zo normaal mogelijk te leven, net als je anders gewend bent.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:16

ik denk niet dat het een discussie is maar meer de vraag aan anderen hoever zij zouden gaan.

Gewoon om te kijken hoe mensen hier mee omgaan.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:19

Dat klopt inderdaad Chevax, alhoewel wij wel instructies krijgen wanneer we wel en niet mogen vrijen. Tevens is ons aangegeven wat de zaadkwaliteit doet verslechteren, zodat we daar rekening mee kunnen houden. Mensen met flink overgewicht zullen moeten afvallen voor een gezond BMI, anders heeft behandeling weinig nut, etc. etc.

Maar je mag gelúkkig wel gewoon blijven leven! :D

En ach, een kind geeft ook beperkingen! Dus dat de aanloop er naar toe ook beperkingen geeft, vind ik persoonlijk niet zo erg...

chevax schreef:
_san87_ dat slaat echt nergens op, dat de kans om een kind te krijgen kleiner wordt door een behandeling. Voor een IVF-poging hoeft je niets te laten, je moet alleen wel op je levensstijl letten. Maar goed, dat moet je ook als je op een natuurlijke manier zwanger wilt worden. Je mag gewoon een vette hap eten, je mag gewoon een glaasje alcohol drinken. Wat wel kan, is dat je vriendin dit zichzelf heeft opgelegd en daardoor zo doet. Maar voor zover ik weet raden ze bij een IVF-behandeling toch echt aan om zo normaal mogelijk te leven, net als je anders gewend bent.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:20

_San87_ schreef:
Ik vraag mij af of die medische molen alles wel ten goede komt. Als ik hoor van mijn vriendin wat voor hormonen ze ingespoten heeft gekregen

Dat vraag ik me ook af.. We hebben nog geen idee wat voor invloed dat op kindjes heeft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:22

chevax schreef:

Ik zeg toch niet dat het zo is? Je kant toch lezen hoop ik. Ik heb het VERMOEDEN dat het meer slecht doet dan goed. Verstoringen in de hormoonhuishouding, kwetsbaar weefsel wegzuigen, bevruchten, vervolgens terug plaatsen.

Als je die behandelingen goed doorleest en ziet wat er allemaal met een eicel gebeurt voordat deze weer een keer terug geplaatst wordt, kan ik het niet raar vinden dat het tot een mislukking kan leiden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:23

Chubby schreef:
Dat klopt inderdaad Chevax, alhoewel wij wel instructies krijgen wanneer we wel en niet mogen vrijen. Tevens is ons aangegeven wat de zaadkwaliteit doet verslechteren, zodat we daar rekening mee kunnen houden. Mensen met flink overgewicht zullen moeten afvallen voor een gezond BMI, anders heeft behandeling weinig nut, etc. etc.

Maar je mag gelúkkig wel gewoon blijven leven! :D

En ach, een kind geeft ook beperkingen! Dus dat de aanloop er naar toe ook beperkingen geeft, vind ik persoonlijk niet zo erg...

chevax schreef:

Nu zeg jij met iets andere woorden wat ik ook zeg. Dus in hoeverre loop ik dan onzin uit te kramen?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:28

_San87_ schreef:
Ze moest dingen laten, niet gezellig meedrinken als we uit gingen, geen vette hap als ze daar een keer trek in had, geen seks voor een bepaald aantal weken, niet dit doen, niet dat doen.

_San87_ schreef:
Nu zeg jij met iets andere woorden wat ik ook zeg. Dus in hoeverre loop ik dan onzin uit te kramen?

Mja.. Je overdrijft het een beetje :D

Wij moeten 2 dagen voor de inseminatie vrijen en daarna niet meer, tot na de inseminatie. Dus dat is een beperking van 3 dagen per 4 weken. Mijn man kan zich niet leplazarus drinken, omdat dat de kwaliteit zwemmers negatief beïnvloedt, maar een wijntje kan geen kwaad. Overigens, dat (en roken en drugs) geldt uiteraard ook voor mensen die zonder hulp zwanger willen raken...

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:28

Er is genoeg vakliteratuur beschikbaar over de (vermeende) invloed op kinderen. Het is inmiddels ook al generaties geleden dat de eerste reageerbuisbaby werd geboren. Je krijgt inderdaad hormonen ingespoten, maar mensen doen hier te panisch over. Je krijgt dit voor een korte tijd en neem eens een ander voorbeeld: iemand die lange tijd cortisonen moet slikken. Dat is veel schadelijker voor je lichaam dan een hormoonbehandeling. Ik denk dat veel mensen schrikken van het woord hormoonbehandeling omdat er zovel verhalen de ronde doen.
Bij een IVF-behandeling wordt je eigen cyclus stilgelegd, wordt kunstmatig een nieuwe cyclus (die dus controleerbaar is) opgestart. Wanneer de eicellen groot genoeg zijn, worden deze weggehaald en samen met het sperma gezellig in een schaaltje bij elkaar gebracht. Dan wordt er twee dagen gekeken of er emrbyo's ontstaan en dan worden degenen die voldoende gedeeld zijn, teruggeplaatst. Als de celdeling in een embryo niet goed is, zal het ook niet worden terugggeplaatst. Ik kan alleen maar blij zijn voor mensen met een kinderwens dat er mogelijkheden als IVF zijn. Iemand die daar anders over denkt, prima. ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:32

chevax schreef:
Er is genoeg vakliteratuur beschikbaar over de (vermeende) invloed op kinderen. Het is inmiddels ook al generaties geleden dat de eerste reageerbuisbaby werd geboren. Je krijgt inderdaad hormonen ingespoten, maar mensen doen hier te panisch over.

Ben wel benieuwd naar die onderzoeken, welke zijn dat dan?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:34

Chubby schreef:

Wij moeten 2 dagen voor de inseminatie vrijen en daarna niet meer, tot na de inseminatie. Dus dat is een beperking van 3 dagen per 4 weken. Mijn man kan zich niet leplazarus drinken, omdat dat de kwaliteit zwemmers negatief beïnvloedt, maar een wijntje kan geen kwaad. Overigens, dat (en roken en drugs) geldt uiteraard ook voor mensen die zonder hulp zwanger willen raken...

Misschien, maar in essentie zeg ik gewoon hetzelfde.

Ik vraag me gewoon af of het kunstmatige opwekken van cyclussen, het inspuiten van hormonen en het constante bezig zijn met maar een ding een goede invloed heeft op het wel of niet zwanger worden.

Het maakt mij niet uit of iemand die malle molen door wil gaan, maar na ervaringen van mijn vriendin, weet ik zeker dat ik het van nóóit zal proberen. Ik haat ziekenhuizen, heb een schijthekel aan kunstmatige opwekking van natuurlijke processen en ben van mening dat wanneer het natuurlijk niet lukt, je gewoon pech hebt. MAAR, dat neemt niet weg dat ik een ander diezelfde mening op wil leggen. Ik kan alleen niet heel treurig zijn als het niet lukt, je weet namelijk van tevoren wat je kans ongeveer is en die kans doordrukken terwijl deze minder dan 20 procent is, vind ik niet realistisch.

Verder wens ik iedereen die de medische molen wil betreden alle plezier en succes.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:37

In het UZ in Gent is er een boel informatie beschikbaar, er wordt daar, in samenwerking met andere universitaire ziekenhuizen, continu onderzoek verricht. Ik kan me nu niet exact herinneren in welk blad ik het heb gelezen, maar er is al veel onderzoek gedaan naar de invloed van IVF op kinderen. En na zo'n 20 jaar (ik spreek dus over een aantal jaar terug) was er niets wat er op wees dat IVF-kinderen "anders" zijn of meer vatbaar voor ziektes ofzo dan kinderen die op de traditionele (en oké, de leukere :-) ) manier zijn verwekt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:40

_San87_ schreef:
Ik vraag me gewoon af of het kunstmatige opwekken van cyclussen, het inspuiten van hormonen en het constante bezig zijn met maar een ding een goede invloed heeft op het wel of niet zwanger worden.

Als je kans minimaal is zonder hulp, dan zijn hormonen en behandelingen natuurlijk puur erop gericht om die kans groter te maken. Dus in zoverre heeft het een goede invloed op het zwanger wórden.

Over de invloed op lange termijn op de gezondheid (zowel voor de ouder als voor het kind) maak ik me ook wel eens zorgen. Goed voorbeeld daarvan is natuurlijk het DES verhaal.

Tegelijk vraag ik me dan af: stel dat mijn moeder DES had gebruikt en ik daardoor onvruchtbaar was geweest. Zou ik dan zelf ervoor hebben gekozen, met die wetenschap, om niet te zijn geboren? Of accepteer je dan uiteindelijk dat je daardoor onvruchtbaar bent, maar waardeer je het leven wel genoeg om je moeders keuze te accepteren en er zelfs blij mee te zijn? Mezelf kennende het laatste...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:45

Ik weet zelf niet hoe ver ik zou gaan.

Maar ik weet in ieder geval dat het mijn oom en tante gewoon kapot heeft gemaakt.

Van alles geprobeerd.. Ivf (4 keer) ging niet.. Toen over naar adoptie.

1e adoptie kind konden ze na een lange procedure eindelijk ophalen. alles klaar, babykamer, taxi, vliegtuig verblijf daar.. alles was gepland. helaas gooide opa en oma van het kindje daar roet in het eten en bleef het daar.

Grote klap was het. ze kregen het kind niet..

2e poging.. Precies hetzelfde verhaal. baby was zogenaamd 'doodgeboren' maar er moet dan een bewijs zijn van de dokter en die is er nooit geweest.

Ze hebben besloten er vanaf toen mee te stoppen. Bijna 2 kindjes gehad, helaas niet kunnen hebben. In dat jaar is ook de mijn oma (en mijn oom z'n moeder) overleden. Was dus een heftig jaar.

Ze hebben daarentegen 5 petekinderen waar ze dol op zijn. Hoe moeilijk het ook is, je moet er mee leren leven. Ze hebben het goed, gingen 5x per jaar op vakantie.

Helaas is in september mijn oom overleden aan kanker en bleef mijn tante dus alleen achter. Gelukkig veel steun en toeverlaat.

Ze waren echt maatjes van elkaar, beste vrienden, partners voor het leven. Mijn voorbeeld van een perfecte relatie.
(in mijn hoop wel ooit kinderen te krijgen) helaas kan het zo over zijn..

Kinderen krijgen heeft voor hun een grote rol in hun leven gespeeld, maar ze hebben ervoor gestreden en voor elkaar gestreden. De druk om kids te krijgen was te groot voor de relatie. Ze hebben voor elkaar gekozen..

Helaas is ze nu alleen.. Mijn zusje gaat met haar op vakantie dit jaar. Vrienden zijn vrienden gebleven, iedereen steunt elkaar en helpt elkaar. Zoals mijn oom het liefst gehad zou hebben.

Als alles mee had gezeten hadden ze eigenlijk deze zomer naar hun 1e 'pleegkindje' willen kijken. Ik geloof dat ze hem wel financiël steunden. Wegens geldgebrek wilden de ouders het kind afstaan. een extra mond was niet te voorzien. Opa en Oma wilde dat niet. Mijn oom en tante waren prima voorzien en zijn hem blijven steunen. ik geloof tot hij 18 werd. dan kwam er ook een potje vrij voor een studie voor hem. en dan zou de financiën ook stoppen. Dit jaar word hij 18.

Ik weet niet hoe het nu gaat gebeuren, ik geloof dat ze het (nog) niet aan kan..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:45

Chubby schreef:
_San87_ schreef:

Als je kans minimaal is zonder hulp, dan zijn hormonen en behandelingen natuurlijk puur erop gericht om die kans groter te maken. Dus in zoverre heeft het een goede invloed op het zwanger wórden.

Over de invloed op lange termijn op de gezondheid (zowel voor de ouder als voor het kind) maak ik me ook wel eens zorgen. Goed voorbeeld daarvan is natuurlijk het DES verhaal.

Tegelijk vraag ik me dan af: stel dat mijn moeder DES had gebruikt en ik daardoor onvruchtbaar was geweest. Zou ik dan zelf ervoor hebben gekozen, met die wetenschap, om niet te zijn geboren? Of accepteer je dan uiteindelijk dat je daardoor onvruchtbaar bent, maar waardeer je het leven wel genoeg om je moeders keuze te accepteren en er zelfs blij mee te zijn? Mezelf kennende het laatste...

Ik vraag me ook af in hoeverre die invloed dusdanig is, dat het echt zoden aan de dijk zet. Ik heb me er verder niet in verdiept en heb er eigenlijk ook weinig zin in omdat ik IVF zelf nooit zal gebruiken, maar met hoeveel procent neemt de kans op zwangerschap toe?

Ik ben ook benieuwd naar exacte cijfers over zwangerschap percentages en de manier waarop een vrouw zwanger raakt. Mocht het zo zijn dat het overgrote deel van de zwangerschappen kunstmatig opgewekt moet worden, dan lijkt het me dat er wat mis is :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:46

vroegah kon ik me niet voorstellen dat ienand verder dan de natuurlijke weg zou willen gaan. Vond dat ook niet "klassiek en/ of romantisch".
Ondertussen ben ik geopereerd aan een myoon en heb dus ook de nodige onderzoeken gehad.
Ik kan het me nu veel beter voorstellen dat men verder wil gaan..want zo erg zijn die onderzoeken niet en verwacht dat een IVF behandeling ook niet zo ingrijpend is.
Het klassieke of romantische gedeelte is volgens mij gewoon het zwanger zijn van "jullie 2" en maakt het niet uit dat de dokter/gyn hierbij geholpen heeft.

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:49

Mijn man en ik zijn in totaal bijna 8 jaar bezig geweest 'ouders' te worden. We hebben alle testritten gedaan, alle inseminatie-opties gedaan, voor ons stopt bij IVF. Volgens de artsen hingen hier (in mijn geval) te veel risico's aan en dus stopte ons verhaal hier. We hebben nog even serieus overwogen om de behandeling in Belgie toch te ondergaan met privé middelen, maar ... na flink veel overleg zijn we tot de conclusie gekomen dat voor ons nu echt de bodem van de put was bereikt. Deze hele molen en alles wat je ervoor moet doen en laten vreet enorm veel energie en kost je soms bijna het verstand en legt een enorme druk op je relatie.

Adoptie is voor ons geen optie. Ik hoef geen chineesje (komt misschien heel cru over, maar ik bedoel het echt wel goed) maar ik zou echt een kindje willen van mij en mijn man. Ik hoef geen kindje waarvan je vanaf de verte al kan zien dat het niet van ons samen is, of waarvan mensen denken dat ik dus een ontmoeting gehad heb met een andere man dan die ik getrouwd heb.
Ik kan me ook al helemaal voorstellen dat ik er verschrikkelijk veel moeite mee zou hebben als dit kind na jaren van liefde en alles wat erbij komt kijken op zoek wil gaan naar de herkomst van zijn/haar bestaan.

Draagmoederschap is voor ons ook een nee.
Sperma van een vreemde ?? Nee. Sperma van de broer van mijn man of misschien zelfs zijn vader misschien een ja. Maar beide hebben al te kennen gegeven dat zij hiertoe niet bereid zullen zijn dus die vraag en het antwoord doet er voor ons eigenlijk niet eens meer toe.
Eiceldonatie ?? Van een vreemde ?? Nee. Van mijn zus ?? Misschien ja. Mijn zus had ook aangeboden om de zwangerschap voor ons te doen, maar dit zeer genereuse aanbod hebben wij afgeslagen. Mijn relatie met mijn zus is mij te kostbaar en ik zou nooit willen risceren dat er ooit een ruzie kan ontstaan waar verkeerde woorden worden geroepen die onze relatie en die van haar als tante van het neefje/nichtje onder zware druk kan zetten.

Hoewel we nu weer een beetje op adem zijn gekomen en nog steeds achter onze beslissingen staan is het toch erg moeilijk om te wennen aan het idee dat wij in onze toekomst nooit ouders, of groot-ouders zullen worden. Wij zullen geen eigen familie tradities beginnen. Ik ben nog steeds erg allergisch voor de uitspraak "het is jullie niet gegund" want mijn man is echt een wereld vent met een hart van puur goud en ik ben ook geen misbaksel. en ik moet ook eerlijk bekennen dat ik nu met moeite kijk naar het gelukkige kinderrijke jonge gezin van mijn man's broer. Menig zondag dat de familie verzamelt zie ik dat grut rennen en doen en dan heb ik soms echt behoorlijke moeite mijn tranen te bedwingen. Dat jongste ventje ... ik zou hem wel op kunnen vreten, maar tegelijkertijd kan ik hem ook niet echt goed bekijken want in hem zie ik zo veel van mijn man terug ... het doet gewoon echt pijn om dat kind te zien. En dat vind ik verschrikkelijk !!! Ik ben niet iemand die een ander het geluk niet gunt, ik wil niet kijken naar kinderen van anderen en dan alleen mijn gemis zien, dat wil ik gewoon niet. Maar dat doe ik nu soms wel. Voorheen, tijdens het proberen enzo had ik daar geen last van want ik was er vast van overtuigd dat ook wij ouders zouden worden. Maar nu ?? Pfffff

De geplande kinderkamer die al die jaren al leeg staat te zijn heb ik vorige maand gebombardeerd tot hobby-kamer. Het spaargeld dat we al jaren sparen als voorbereiding op ons gezin blazen we op aan vakantie, nieuwe meubels, plezier uitjes, nieuw paard en bijbehorende spullen enz enz
We doen echt alle moeite om dit hoofdstuk van ons leven af te sluiten en de zin van het leven te zien in onze toekomst saampjes. Soms lukt dat ook aardig, soms is het eindeloos ploeteren.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:52

Ik ben misschien wat jong om aan deze dicussie deel te nemen maar ik ben wel zeker van mijn zaak. Ben trouwens 18

Ik zelf heb geen kinderwens, ik vind het geweldig erop te passen en dergelijke zolang ik ze maar terug kan geven. Een vriendin van mij heeft wel een grote kinderwens zelfs (voor mijn gevoel) maar heeft waarschijnlijk problemen met haar vruchtbaarheid. Mocht het ooit zover komen dat zij een kindje wil en het is niet mogelijk voor haar zelf zwanger te worden of het uit te dragen wil ik best erover denken om draagmoeder voor haar te zijn. Wel met haar eicel en zijn spermacel. ;)

MaartjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:52

chevax schreef:

Precies, ik lette tijdens de behandeling op mijn levensstijl, maar om de behandelingen heen (er kunnen maanden tussen 2 behandelingen zitten) zakte ik ook weleens door en ging mezelf ook weleens te buiten aan een zak chips. Sommige meiden leggen zichzelf van alles op, maar dat zie ik ook vaak bij meiden die op de 'natuurlijke' manier zwanger raken.

MaartjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:57

_San87_ schreef:
Chubby schreef:

Misschien, maar in essentie zeg ik gewoon hetzelfde.

Het maakt mij niet uit of iemand die malle molen door wil gaan, maar na ervaringen van mijn vriendin, weet ik zeker dat ik het van nóóit zal proberen. Ik haat ziekenhuizen, heb een schijthekel aan kunstmatige opwekking van natuurlijke processen en ben van mening dat wanneer het natuurlijk niet lukt, je gewoon pech hebt. MAAR, dat neemt niet weg dat ik een ander diezelfde mening op wil leggen. Ik kan alleen niet heel treurig zijn als het niet lukt, je weet namelijk van tevoren wat je kans ongeveer is en die kans doordrukken terwijl deze minder dan 20 procent is, vind ik niet realistisch.

Verder wens ik iedereen die de medische molen wil betreden alle plezier en succes.

Weet niet of je zelf al het verlangen naar een kindje hebt, of dat je in een hele andere fase van je leven zit momenteel. Maar zeg nooit, nooit. Ik ken meerdere mensen die riepen nooit never ga ik naar een arts als het niet mag lukken. Maar toen de wens er eenmaal was, en het verlangen groter werd, zijn ook zij naar een arts gestapt. Het klinkt heel cliche, maar je moet er eerst zelf voorstaan. pas dan zul je zeker weten wat je in die situatie zult doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:57

Asjemenauw schreef:
Sperma van een vreemde ?? Nee. Sperma van de broer van mijn man of misschien zelfs zijn vader misschien een ja. Maar beide hebben al te kennen gegeven dat zij hiertoe niet bereid zullen zijn dus die vraag en het antwoord doet er voor ons eigenlijk niet eens meer toe.

Ik weet niet wat ik lees meen je dit nu serieus??

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:00

_San87_ schreef:
Ik haat ziekenhuizen, heb een schijthekel aan kunstmatige opwekking van natuurlijke processen

Ik denk dat niemand graag in het zhs loopt en dat iedereen voorstander is van natuurlijke processen. Maar als je eenmaal zo ver bent, ga je (ga ik) veel verder en kun je (kan ik) meer aan dan ik tevoren kon bedenken..

MaartjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:01

Heino schreef:
chevax schreef:
Er is genoeg vakliteratuur beschikbaar over de (vermeende) invloed op kinderen. Het is inmiddels ook al generaties geleden dat de eerste reageerbuisbaby werd geboren. Je krijgt inderdaad hormonen ingespoten, maar mensen doen hier te panisch over.

Ben wel benieuwd naar die onderzoeken, welke zijn dat dan?

Chevax heeft het heel goed uitgelegd en al veel informatie gegeven, maar volgens mij als je googled kom je een hoop informatie tegen. Ook op de site Freya.nl staat een hoop info.

De oudste IVF baby heeft zelf alweer kinderen en IVf kinderen functioneren prima.

Het oudste ICSI kind is volgens mij nog maar 17 en daar zijn nog onderzoeken naar bezig. Er is dus nog niets bekend over bijvoorbeeld de vruchtbaarheid van ICSI jongens. Er wordt bij vrouwen die zwanger zijn door ICSI ook een uitgebreidere 20 weken echo gedaan bijvoorbeeld.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:02

Mirandaatje schreef:
Weet niet of je zelf al het verlangen naar een kindje hebt, of dat je in een hele andere fase van je leven zit momenteel. Maar zeg nooit, nooit. Ik ken meerdere mensen die riepen nooit never ga ik naar een arts als het niet mag lukken. Maar toen de wens er eenmaal was, en het verlangen groter werd, zijn ook zij naar een arts gestapt. Het klinkt heel cliche, maar je moet er eerst zelf voorstaan. pas dan zul je zeker weten wat je in die situatie zult doen.

Dat denk ik ook. Zeker als je al zoveel onderzoeken hebt ondergaan,want dat is normaal als het niet lukt, wordt de drempel natuurlijk lager.....

MaartjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:09

_San87_ schreef:
Ik vraag me ook af in hoeverre die invloed dusdanig is, dat het echt zoden aan de dijk zet. Ik heb me er verder niet in verdiept en heb er eigenlijk ook weinig zin in omdat ik IVF zelf nooit zal gebruiken, maar met hoeveel procent neemt de kans op zwangerschap toe?

Ik ben ook benieuwd naar exacte cijfers over zwangerschap percentages en de manier waarop een vrouw zwanger raakt. Mocht het zo zijn dat het overgrote deel van de zwangerschappen kunstmatig opgewekt moet worden, dan lijkt het me dat er wat mis is :)

Ik noemde de site ook al in een andere post hiervoor. Maar als je meer wilt weten over cijfers e.d. kun je eens rondkijken op http://www.freya.nl daar kun je heel veel vinden.

Een kans van 20% op slagen per behandeling is overigens best hoog hoor. Als jij in je vruchtbare dagen met je man of vriend in bed gaat oefenen heb je ook een kans van ongeveer 20% dat het lukt die maand.