Bewust 1 kind

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Re: Bewust 1 kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 11:51

Ik spiegel inderdaad mijn leven op dat wat ik zelf heb meegemaakt. En het leven wat ik heb meegemaakt wil ik inderdaad 100% voorkomen.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:52

1Boefje schreef:
Zoals eerder gezegd, niet elke situatie is hetzelfde.
Damn right dat die kinderen van 4 nu al weten wat duur en niet duur is, wat verwend en niet verwend is.
Weet je wat ze zei: Bij Shayenne hebben ze niet zoveel speelgoed hé?
Kinderen zijn niet achterlijk. Onderschat nooit een kind.
.

nee maar dat is in mijn ogen wat dat kind geleerd heeft.... dat veel speelgoed belangrijk is... tuurlijk zien die kinderen wel of dat er drie kamers vol zooi ligt waar dat kinderen nooit mee spelen, of dat er drie puzzels en een pop liggen...
maar is dat nou belangrijk??? dat is iets waar ik met mijn kind later over zal praten...
alle materiaal is niet belangrijk... heb je het daar gezellig? ook zonder speelgoed kan een kind het heel gezellig hebben...
wij hadden thuis ook een hele kamer vol speelgoed... en speelden altijd maar met een ding.. een bal... buiten...
dus wat heb je aan al dat dure speelgoed, als een bal van 2 euro ook voldoet...??

nog een ander punt he... je wil je kind ten alle tijden kunnen verwennen...
wat nu als ze over een x aantal jaar op zichzelf gaat...
een eigen huisje wil...
wat dan?
word er dan ook alles betaald, inboedel ed.
of word ze dan geacht ineens op eigen benen te kunnen staan?
ben daar erg benieuwd naar...
en die 20.000 euro... vind je dat niet gemakkelijker om dat geld te laten vastzetten tot je kind een eigen huis koopt? op dat moment hebben ze er in mijn ogen meer aan, dan wanneer je het geeft als ze 18 worden... want zeg nou zelf... waar denk je dat dat geld aan op gaat? waarschijnlijk materialistische dingen, auto, stappen, kleding en schoenen....

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:53

Ik ben ook enig-kind en heb er totaal geen moeite mee dat ik geen broers of zussen heb.
Als ik altijd zag wat voor ruzie mijn vriendinnen maakte met hun broers of zussen.
Ja ik ben altijd verwend, heb veel van de wereld gezien en ga regelmatig op vakantie.
Maar vind toch dat ouders echt zelf moeten weten of ze maar een of meerdere kinderen nemen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:54

Ik ken ook meiden die wilden dat ze nooit een zusje hadden gehad. Die hebben elkaar hun leven lang in de haren gevlogen, tot nu toe.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:56

Ik persoonlijk wil twee kinderen of meer. Verder vind ik eigenlijk dat als je een goede ouder/verzorger bent, jij verantwoordelijk bent voor de kinderen hun jeugd. Of je nu een of meerdere kinderen hebt ze kunnen allemaal goed opgevoed worden, sociaal worden 'gemaakt' en niet verwend/egoistisch zijn.

Dat stukje in dit topic over dat kinderen met zusjes/broertjes van jaloezie schoenen kapot trappen...ligt aan de ouders. Ik heb juist heel goed leren delen met mijn zus. Toen ik geboren werd, moest mijn zus ook de tijd delen met de baby (ik). Dat was wel even moeilijk en zo zag je dus maar weer dat het goed is geweest te leren dat niet alle tijd voor haar was en omgekeerd ook voor mij later. Op de beurt wachten en delen.

Eigenlijk is het kind een weerspiegeling van de ouders. Mijn mening dus: Hoe je kinderen zijn of worden ligt aan de ouders, of je nu een of meer kinderen hebt. Dat is gewoon eigen keuze.
Moeders die tussen jankende broertjes/zusjes moet springen? Dat gebeurt inderdaad als kinderen sociaal contact hebben, met eigen bloed of met vriendjes. De ouder moet hier een passend op reageren. Dan is gewoon opvoeding, kan ook gebeuren tussen 1 kinderen en een speelmaatje.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:57

Suzanne F. schreef:
Ik ken ook meiden die wilden dat ze nooit een zusje hadden gehad. Die hebben elkaar hun leven lang in de haren gevlogen, tot nu toe.

Inderdaad, mijn moeder en haar zus. Pure haat, totdat ze beide gingen trouwen. Nu zijn ze elkaars beste vriendinnen en ALLES weten ze van elkaar en delen ze.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:57

jaar of wat geleden, reden we naar kroatie voor vakantie.
voor ons reden m'n vriedin met d'r gezin.
na een stop besloten we even te wisselen, dus kwam d'r één van haar kids bij ons achterin, m'n man kroop naast haar echtgenoot, en ze stapte in naast mij.
15 min heb ik het volgehouden, na 5 min was het al hel achterin.
ik werd gillend gek van het geruzie achteriun..m'n vriendin zelf had d'r niet zo'n last van..was niet anders gewend..
we zijn gestopt, en ieder is weer op z'n eigen plek gaan zitten..
en de rust keerde terug in onze bolide...
mijn hemel moet er niet aandenken 1500 km met strijd achterin...
je komt gebroken aan

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:59

1Boefje schreef:
Ik spiegel inderdaad mijn leven op dat wat ik zelf heb meegemaakt. En het leven wat ik heb meegemaakt wil ik inderdaad 100% voorkomen.

Ik wil ook absoluut niet dat mijn kinderen hetzelfde mee hoeven te maken wat ik heb meegemaakt voor ik hun had.
Maar geluk en liefde zijn nog altijd niet te koop met geld en dat zou je ook niet moeten willen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:00

Yv_ schreef:
Nou uhh.. Volgens mij is Nederland in staat van de vergrijzing, dus zijn kinderen meer dan welkom?

je moet verder denken dan de vergrijzing....ik heb het over de overbevolking op aarde.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:00

Ik heb het fijn gehad als enig kind, hierdoor kreeg ik kansen die ik met een broer of zus niet had gehad, dat besef ik heel goed.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:04

Joceline schreef:
Eigenlijk is het kind een weerspiegeling van de ouders. Mijn mening dus: Hoe je kinderen zijn of worden ligt aan de ouders, of je nu een of meer kinderen hebt. Dat is gewoon eigen keuze.
Moeders die tussen jankende broertjes/zusjes moet springen? Dat gebeurt inderdaad als kinderen sociaal contact hebben, met eigen bloed of met vriendjes. De ouder moet hier een passend op reageren. Dan is gewoon opvoeding, kan ook gebeuren tussen 1 kinderen en een speelmaatje.

Nou de tabula rasa theorie is al honderden jaren ontkracht hoor... kinderen hebben ook nog zoiets als een eigen karakter ;)

Ik ben heel sociaal opgevoed en kan met bijna alle mensen prima overweg (je wilt echt mijn schoolrapporten van vroeger niet zien waaruit blijkt dat ik eerder té sociaal was dan te weinig sociaal). Maar dat betekent nog niet dat ik met iedereen graag in één huis zou willen/kunnen wonen. Iedereen heeft wel mensen waar hij minder mee heeft dan met een ander; bij mij is dat toevallig mijn broer. Met iemand met wie je 50% van je genen overeenkomstig hebt heb je geen veel grotere kans op een klik hoor. Da's een kwestie van geluk hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:06

Ik vind dat ieder dat voor zich moet uitmaken. Zelf weet ik nog niet wat ik wil later. Op het ene moment denk ik: kinderen? Nee nooit. En op andere momenten denk ik: goh mss toch wel later. Adopteren spreekt me tot nu toe het meeste aan. Maar als ik een kind neem, dan wil ik toch graag een broertje of een zusje erbij. Maar dat komt puur door het feit dat ik zo'n geweldige jeugd (en nu nog) heb gehad met mijn broertje. We konden (en kunnen) heel fel kibbelen, maar we zijn voornamelijk blij dat we elkaar hebben.

We zijn niet 4x per jaar op reis geweest en ik kreeg niet zomaar alles, want dan was het niet eerlijk voor mijn broertje. Op dat moment niet leuk, maar als ik nu terugdenk kunnen die reizen en cadeautjes niet op tegen mijn broertje :)

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:06

Nou de tabula rasa theorie is al honderden jaren ontkracht hoor... kinderen hebben ook nog zoiets als een eigen karakter ;)

Ik ben heel sociaal opgevoed en kan met bijna alle mensen prima overweg (je wilt echt mijn schoolrapporten van vroeger niet zien waaruit blijkt dat ik eerder té sociaal was dan te weinig sociaal). Maar dat betekent nog niet dat ik met iedereen graag in één huis zou willen/kunnen wonen. Iedereen heeft wel mensen waar hij minder mee heeft dan met een ander; bij mij is dat toevallig mijn broer. Met iemand met wie je 50% van je genen overeenkomstig hebt heb je geen veel grotere kans op een klik hoor. Da's een kwestie van geluk hebben.[/quote]

Ik heb het ook niet over aard en karakter. Wel over opvoeding, gewoonten en sociaal gedrag. Als het kind op school iemand niet mag, dat het leert gewoon rustig te blijven of een eigen weg te zoeken ipv te gaan janken of te ruzieen/slaan e.d. Dat brengt een ouder over op het kind, daar ben je als verzorger/ouder verantwoordelijk voor.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:07

1Boefje schreef:
Vind ik niet helemaal, 1 is wel makkelijker te kneden.
Ik hoor wel meer die opmerking "je kind moet zich aanpassen aan jou" van mensen met 1 kind dan van mensen met meerdere kinderen.
Als je meerdere kinderen hebt dan wordt je toch meer "geleefd" dan als je er maar 1 hebt?

een kind kost nou eenmaal tijd..dus hoe meer je er heb hoe meer tijd je 'kwijt'er aan bent en het is ieder voor zich om te kijken hoeveel tijd je kwijt wil zijn....wordt je dan geleefd??....nee, vind ik niet omdat ik de dingen die ik doe met mn kinderen leuk vind en die zijn waardevol voor mij..Ik ga vaak zat stappen en of je nou voor 1 kind een oppas moet regelen of voor 2!?..maak ook niet uit.....voordeel van 2lingen, ze spelen heel veel met elkaar..dus meer tijd voor jezelf ;)

Ik snap de heisa niet helemaal...leven en laten leven...als je 1 kindje heb..PRIMA!...heb je er meerdere ook PRIMA!..heb je er geen...echt, mij zal je niet horen!

maar 1 ding weet ik wel..een kind kan je niet kneden, je helpt het een kindje een persoon te worden die naar jou normen en waarden staat, waar jij je fijn bij voelt...maar zet je een etterbak op de wereld, zal het een etterbak blijven....

ik heb een tweeling, 2 eiig!...in alles verschillend en toch hebben ze dezelfde opvoeding...de ene houd van groenten en fruit, de ander niet....de ene is heel sociaal naar andere mensen, de ander is verlegen, de ene slaapt waar ze maar wil.....de ander, jank alles bij elkaar!...Kinderen geef je zo goed als mogelijk een basis mee en de rest is karakter

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:10

Joceline schreef:
Ik heb het ook niet over aard en karakter. Wel over opvoeding, gewoonten en sociaal gedrag. Als het kind op school iemand niet mag, dat het leert gewoon rustig te blijven of een eigen weg te zoeken ipv te gaan janken of te ruzieen/slaan e.d. Dat brengt een ouder over op het kind, daar ben je als verzorger/ouder verantwoordelijk voor.

tsja, alleen had mijn broer dan weer het probleem dat hij (zonder schuld van mijn moeder overigens) op school werd gepest en daardoor niet echt wist wat hij met zijn emoties en frustraties aanmoest... en zijn kleine zusje kreeg die frustraties dus meer dan eens over zich heen als moeder niet keek. Omdat ik hoe jong ik ook was ook wel aanvoelde dat het zielig was voor broer zei ik dus niets tegen haar...

Natuurlijk; in een perfecte wereld kun je alles in de hand houden. Maar helaas werkt het in de echte wereld dus niet altijd zo als in de boekjes. Dus je kunt dan moeilijk alle problemen tussen broers en zusjes bij de ouders neerleggen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:13

Jasmijn76 schreef:
ik heb een tweeling, 2 eiig!...in alles verschillend en toch hebben ze dezelfde opvoeding...de ene houd van groenten en fruit, de ander niet....de ene is heel sociaal naar andere mensen, de ander is verlegen, de ene slaapt waar ze maar wil.....de ander, jank alles bij elkaar!...Kinderen geef je zo goed als mogelijk een basis mee en de rest is karakter

Klopt :j.
Ben zelf een tweeling, heb een tweelingbroer. Allebei precies dezelfde opvoeding gehad maar we zijn qua karakter echt totaal verschillend ;)

We zijn echter wel enorm hecht geweest, we waren echt elkaars maatjes door dik en dun.
Een leven zonder hem kon ik mij ook nooit voorstellen, voor mij is het erger als hij overlijdt dan als één van mijn ouders overlijdt.
Zonder hem ben ik maar half wie ik ben.

Echter dat is niet bij elke tweeling zo, mijn stiefzus en broer zijn ook tweeling maar hebben totaal geen goede vestandhouding.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:15

sallandval schreef:
Joceline schreef:

tsja, alleen had mijn broer dan weer het probleem dat hij (zonder schuld van mijn moeder overigens) op school werd gepest en daardoor niet echt wist wat hij met zijn emoties en frustraties aanmoest... en zijn kleine zusje kreeg die frustraties dus meer dan eens over zich heen als moeder niet keek. Omdat ik hoe jong ik ook was ook wel aanvoelde dat het zielig was voor broer zei ik dus niets tegen haar...

Natuurlijk; in een perfecte wereld kun je alles in de hand houden. Maar helaas werkt het in de echte wereld dus niet altijd zo als in de boekjes. Dus je kunt dan moeilijk alle problemen tussen broers en zusjes bij de ouders neerleggen.

daarbij voed je je kind op een gegeven moment niet alleen meer op, er komen families, andere kinderen, leraren, werkgevers en alles zorgt er bij dat een kind een volwassen persoon wordt..niet alleen vaders en moeders(of alleenstaande)...opvoeden heb ik ondekt is een moeilijk iets waarin je steeds tegen jezelf zegt 'doe ik het wel goed?"...ikzelf twijfel heel vaak omdat ik een meisje heb met een sterk karakter..maar het enige wat ik kan doen is mn best....en zo zijn er heel veel ouders die hun best doen maar dat het gewoon niet lukt!....

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:17

laetitia schreef:
Jasmijn76 schreef:

Klopt :j.
Ben zelf een tweeling, heb een tweelingbroer. Allebei precies dezelfde opvoeding gehad maar we zijn qua karakter echt totaal verschillend ;)

We zijn echter wel enorm hecht geweest, we waren echt elkaars maatjes door dik en dun.
Een leven zonder hem kon ik mij ook nooit voorstellen, voor mij is het erger als hij overlijdt dan als één van mijn ouders overlijdt.
Zonder hem ben ik maar half wie ik ben.

Echter dat is niet bij elke tweeling zo, mijn stiefzus en broer zijn ook tweeling maar hebben totaal geen goede vestandhouding.

Ik hoop ook echt dat hun verstandhouding goed blijft..tuurlijk, tot nu toe gaat het goed!...ik hoor wel meer positieve verhalen over tweelingen dan negatieve...dus ik gok er op! ;)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:21

Suzanne F. schreef:

Dit heb ik ook vaak gezegt.
Tot ineens een vriendin van me haar zus verloor, zag ik hoeveel verdriet dat gaf... Sinds dien zie ik mijn zus heel anders :j
je weet pas wat je mist als je het kwijt bent.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:23

Ach iedereen heeft zo zijn/haar eigen ervaringen op dat gebied. Ik heb twee broers en een zus. Mijn zus is 14 jaar jonger en we hebben het altijd prima kunnen vinden met elkaar. Heb zelf een zoon en dochter van 23 en 19 jaar. Die het altijd geweldig hebben kunnen vinden met elkaar, en gek op elkaar zijn.... Helaas waren meer kinderen niet mogelijk....

Wat mij vooral opvalt is, dat sommigen elkaar koste wat kost willen overtuigen van hun gelijk. Dat kan natuurlijk helemaal niet. Je wilt geen, 1, of meerdere kinderen..... (mocht je daar al een keus in hebben) ..... Ieder vanuit zijn/haar eigen beweegredenen.....Daar hoef je een ander toch niet van te overtuigen?

Schrik zelf wèl van sommige motivaties..... maar ook dat is persoonlijk.
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 05-07-10 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:24

Hier ook maar 1 kind wij hebben er destijds heel bewust voor gekozen.
Ook op het financiele gebied met 2 kinderen zou ons dit niet lukke aangezien 2 kids moeilijke bij een oppas onder zijn te brengen.
Dan zou ik thuis moeten blijven, finacieel kan dat niet dus houden wij het bij 1 waar we erg trots mee zijn.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:26

slimmerik schreef:
Wat mij vooral opvalt is, dat sommigen elkaar koste wat kost willen overtuigen van hun gelijk. Dat kan natuurlijk helemaal niet. Je wilt geen, 1, of meerdere kinderen..... (mocht je daar al een keus in hebben) ..... Ieder vanuit zijn/haar eigen beweegredenen.....Daar hoef je een ander toch niet van te overtuigen?

ik deel je mening!

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:32

slimmerik schreef:
Ach iedereen heeft zo zijn/haar eigen ervaringen op dat gebied. Ik heb twee broers en een zus. Mijn zus is 14 jaar jonger en we hebben het altijd prima kunnen vinden met elkaar. Heb zelf een zoon en dochter van 23 en 19 jaar. Die het altijd geweldig hebben kunnen vinden met elkaar, en gek op elkaar zijn.... Helaas waren meer kinderen niet mogelijk....

Waar schrik je precies van? puur uit interresse.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:34

slimmerik schreef:

Inderdaad! Ieder maakt zijn of haar eigen keuzes en doet dat vanuit zijn of haar EIGEN gevoel of beweegredenen. Een ander kan daar andere ideeën bij hebben maar daar hebben de meeste mensen echt geen boodschap aan, en terecht :o

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:37

Ik weet niet waar kinderen zonder broertjes en zusjes last van moeten hebben
Maar ik moet zeggen dat het mij nog steeds prima bevalt :D

Als ik er 1 had had mn moeder nooit mn 1ste pony voor mij kunnen kopen