Bang voor mijn bevalling!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:45

Hey Denise ( SemenAmy) wat leuk dat je in verwachting bent van de derde!
Ik had al wel iets op je hyves meegekregen maar is niet blijven hangen :o
Hoe verloopt je zwangerschap?

Ik heb een tijdje bij Fam Drees gestaan, [***] en [***] onze jongens zeggen je denk ik meer?)

@bevallingen
Ik heb van alledrie een votte bevalling mogen doorstaan.
De bevalling van de oudste heb ik als de meest erge ervaren wegens de vacuumpomp.
De 2e duurde vanaf de eerste wee tot geboorte 2 uur en 9 min.
De derde duurde vanaf de eerste wee tot geboorte nog geen 3 uur, wat dat aan gaat geen klagen dus.
De naweeen die ik bij de 2e en derde heb gehad die vond ik vreselijk en heb toen werkelijk nog even gedacht dat er nog 1 zat :o

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:50

Stomme vraag misschien tussendoor maar wat als je nou geen natuurlijke bevalling wilt?
De reden even daar gelaten, aangezien ik vaak dooddoeners krijg te horen waar ik niks mee kan ;)
Maar kun je dan kiezen voor pijnbestrijding die de bevalling wat minder pijnlijk maken zoals een ruggeprik of keizersnede?
Of mag je dat van te voren niet zelf aangeven, wordt dit voor je bepaald?
Ik hoor altijd van die verhalen dat je daar weinig over in te brengen hebt terwijl ik zelf wel heel graag een vorm van pijnbestrijding zou willen, zoals boven genoemde..
We zijn nog niet bezig met kinderen hoor maar het speelt wel, maar kan met die vraag ook niet echt terecht in mijn omgeving.
Ik ben niet zo'n hele sterke vrouw (lang verhaal) en vroeg me daarom af of je dat dus van te voren aan kunt geven of wordt het dus voor je bepaald?

DeniseM

Re: Bang voor mijn bevalling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:54

Mijn schoonzus is nu net 3 uur geleden bevallen van een zoon.
En die was maar wat blij met haar ruggeprik.

Steph86

Flower,

Volgens mij kan je het wel aangeven, maar dan krijg je volgens mij ook dat ze zeggen: mocht het 's nachts op gang komen dan kunnen we niet garanderen dat er een arts aanwezig is die de ruggenprik mag zetten.

Ik heb alleen bij de eerste een ruggenprik gehad, maar dat was in Duitsland ( we hebben tot vorig jaar in Duitsland gewoond) en daar heb je de vrije keus wbt pijnbestrijding ( over keizersnedes durf ik geen uitspraak te doen)

Steph86

DeniseM schreef:

Gefeliciteerd!

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:57

Een keizersnee zien ze denk ik niet als pijnbestrijding.
Maar als een medisch ingrijpen. Ik denk niet dat geen natuurlijke bevalling willen doen daar een goede reden voor is voor de artsen
Het niet kunnen doen om wat voor fysieke reden natuurlijk wel.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:04

Steph86 schreef:
Flower,

Volgens mij kan je het wel aangeven, maar dan krijg je volgens mij ook dat ze zeggen: mocht het 's nachts op gang komen dan kunnen we niet garanderen dat er een arts aanwezig is die de ruggenprik mag zetten.

Ik heb alleen bij de eerste een ruggenprik gehad, maar dat was in Duitsland ( we hebben tot vorig jaar in Duitsland gewoond) en daar heb je de vrije keus wbt pijnbestrijding ( over keizersnedes durf ik geen uitspraak te doen)

Tnx voor de info..
Ik vermoedde al zoiets ;)
Van mij mogen ze de vrije keus hier ook wel doorvoeren.
Lijkt me gewoon vreselijke om geen pijnbestrijding te hebben.
En ik weet wel miljoenen vrouwen gingen me voor en dat zijn dus de dooddoenders die ik altijd hoor.
Maar ik ben gewoon niet zo'n sterke vrouw.
Afijn als mijn man en ik er echt aan gaan beginnen (kweet niet hoe ik het moet noemen haha) dan zal ik tzt wel kijken hoe of wat.
Maar bedankt i.i.g.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:14

fl0wer schreef:
Stomme vraag misschien tussendoor maar wat als je nou geen natuurlijke bevalling wilt?
De reden even daar gelaten, aangezien ik vaak dooddoeners krijg te horen waar ik niks mee kan ;)
Maar kun je dan kiezen voor pijnbestrijding die de bevalling wat minder pijnlijk maken zoals een ruggeprik of keizersnede?
Of mag je dat van te voren niet zelf aangeven, wordt dit voor je bepaald?
Ik hoor altijd van die verhalen dat je daar weinig over in te brengen hebt terwijl ik zelf wel heel graag een vorm van pijnbestrijding zou willen, zoals boven genoemde..
We zijn nog niet bezig met kinderen hoor maar het speelt wel, maar kan met die vraag ook niet echt terecht in mijn omgeving.
Ik ben niet zo'n hele sterke vrouw (lang verhaal) en vroeg me daarom af of je dat dus van te voren aan kunt geven of wordt het dus voor je bepaald?

Ik wilde heeel even hier op inhaken, keizersnede is zeker geen vorm van pijnbestrijding! In feite zijn er maar weinig vrouwen die een keizersnede als prettig ervaring. Naast dat je vaak erg suf en onder de indruk bent van alles waardoor je de hele bevalling maar half mee krijgt, is een keizersnede vaak veel pijnlijker dan een gewone bevalling. Bij een keizersnede heb je wel een snee in je buik van zo'n 20 cm! Verkijk je daar niet op. Je herstel duurt dan ook veel langer, van een gewone bevalling ben je zelfs met hechtingen overal veel sneller herstelt, veel minder pijn achteraf. Daarnaast brengt een keizersnede vele risico's met zich mee, ik kan nog wel veel meer tegen een keizersnede inbrengen. Al met al zou ik toch echt indien mogelijk gaan voor een gewone bevalling...

Ook heb ik gezien hoe ontzettend prettig een ruggenprik is voor vrouwen die aan het bevallen zijn, een wereld van verschil! Ik zou daar toch ook graag voor kiezen, als het ff kan.... Maar toch, ik wil graag kinderen, maar het idee van de bevalling blijft spannend!

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:20

Steph86 schreef:
DeniseM schreef:

Gefeliciteerd!

Dankje *D *D

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 00:27

Sjapaz schreef:
Ik wilde heeel even hier op inhaken, keizersnede is zeker geen vorm van pijnbestrijding! In feite zijn er maar weinig vrouwen die een keizersnede als prettig ervaring.

Bedankt voor de info, wist ik niet eens :+ :o
Ik weet wel dat het al medische noodzaak gebruikt wordt maar dacht ook eventueel voor pijnbestrijding.
Mij lijkt de ruggenprik erg fijn maar ik begrijp dus dat ook dit niet altijd mogelijk is :\

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:09

ik heb weleens gehoord dat iemand voor de bevalling naar een ziekenhuis in duitsland ging omdat ze dan een keizersnee kreeg en hier niet.

ach weet je,je kunt nooit van te voren zeggen hoe het gaat lopen en het gaat vaak net even anders dan "gepland" is.

ik weet wel dat hoe rustiger je zelf blijft des te sneller gaat de bevalling.

allemaal succes met de bevalling alvast!

( misschien is het leuk om een topic te openen voor hoogzwangere hier op bokt? of is er al zoiets?)

gr lin

__Orlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:18

je krijgt niet zomaar een ruggeprik. teminsten niet direct bij 1 cm. meestal als je vraagt duurt het nog wel een uur.Het is echt als je de pijn niet kunt verdragen. en natuurlijk overdag gaat het makkelijker dan s'nachts

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:21

fl0wer schreef:
Sjapaz schreef:
Ik wilde heeel even hier op inhaken, keizersnede is zeker geen vorm van pijnbestrijding! In feite zijn er maar weinig vrouwen die een keizersnede als prettig ervaring.

Bedankt voor de info, wist ik niet eens :+ :o
Ik weet wel dat het al medische noodzaak gebruikt wordt maar dacht ook eventueel voor pijnbestrijding.
Mij lijkt de ruggenprik erg fijn maar ik begrijp dus dat ook dit niet altijd mogelijk is :\

haha als pijnbestrijding..... heb een keizersnede gehad en dat was alles behalve prettig...ja je kindje is snel ter wereld maar die pijn die daarna nog komt is onbeschrijfelijk.....en ik ben echt geen watje hoor.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:22

Laatst bijgewerkt door Sammyy op 16-09-10 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:25

goedemorgen dames,
ik heb niet alles doorgelezen zal ik eerlijk zeggen
maar las natuurlijk in de openingspost dat de ts bang is voor de bevalling..
nou ik heb inmiddels 4 kinderen en alle vier de bevalling bij elkaar op geteld heb ik er 2 uur over gedaan
(van de eerste wee tot de beeb in mijn armen ;) )
ok ik speel vals ik krijg namelijk geen weeen alleen de persweeen ;)

maar de bevalling is iets wat je echt waar gewoon kan!
laat het over je heen komen, ga er in mee en dan red je dat echt.
mocht het niet lekker lopen, want dat kan natuurlijk ook daar ben ik me van bewust,
dan is er zoveel begeleiding op dat moment dat je er ook dan wel doorheen komt :)

ik lees wel een aantal keer: ik wil wel een keizersnee
nou geloof me dat is echt geen pretje en heeft veel langer herstel nodig dan die ontplofte mol :P

ik kon direct na de bevalling naar huis met mijn kleintjes
en ook al een hoop zelf doen met de kleine
dit is na een keizersnee wel anders heb ik gemerkt...

heel veel succes met de bevallingen ! en we kunnen het echt wel, daar zijn we vrouw voor ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:27

Ik ben absoluut geen voorstander van de ruggenprik voor vrouwen 'voor het gemak'. Wel voor vrouwen die het echt niet meer volhouden hoor, het is goed dat het er is, maar je moet er niet te licht over denken.
In Belgie is het vrij standaard, krijg je hem soms echt opgedrongen.

Ten eerste is het ook een risico voor jezelf. Je moet erg goed stil zitten en dat is met weeën niet zo evident. Je wervels en zenuwen kunnen geraakt worden, er zijn wel vrouwen die na een epidurale blijvende klachten overhouden, uitval, permanente hoofdpijn, incontinentie of ruggepijn. Hoe miniem ook, je hebt kans om verlamd te raken zelfs.

Ten tweede maak je het een stuk zwaarder voor je baby. Door de pijn maak je endorfinen aan, dat zorgt voor pijnstilling voor jou maar ook voor je baby. Laat je een epidurale zetten dan krijgt je baby die natuurlijke verdoving niet mee van jou en heeft dus meer pijn van de bevalling. De dosis is normaal vrij klein waardoor het spul zelf weinig gevolgen heeft voor de baby. Toch zijn er ook onderzoeken die uitwijzen dat baby's na afloop wat suffer zijn en dat er door de onderbreking van de natuurlijke gang van zaken juist meer complicaties komen in het bevallingsproces (vacuümverlossing, tangverlossing of keizersnede) met de daarbijhorende problemen.

Doordat er geen endorfinen worden aangemaakt, zit je niet in die roes na de bevalling en heb je dus de kans dat je niet het ikbenverliefdopmijnbabygevoel hebt, waardoor de binding langer duurt. Ook kan daardoor de borstvoeding minder gemakkelijk op gang komen als je dat graag zou willen.

Ten derde moet je er op tijd voor kiezen in de fase dat het nog niet zo erg is met de pijn (rodn 8 cm is het ergst maar dan kan het dus niet meer), kan het zijn dat het niet volledig werkt, en als je in de nacht of in een weekend bevalt, of het is gewoon erg druk, dat je moet wachten met bevallen tot je anesthesist er is (wachten met bevallen is nietttt fijn!)

Het is heel goed dat het er is als noodgreep, als je zo uitgeput bent en geen kracht meer hebt om je kind door het geboortekanaal te duwen, dan des te beter dat je geholpen wordt, maar omdat bevallen niet zo prettig voelt... tja.. ik vind dat een typisch verschijnsel van de huidige maatschappij. Alles moet snel en makkelijk.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:30

ik heb me ook ontzettend bang gemaakt
Ik had me al voorbereid op dagen weeen en opengescheurd te zijn

uiteindelijk ben ik binnen 5 uur bevallen en viel het allemaal erg mee
het engste is dat je niet weet wat je te verwachten staat

de weeen heb ik opgevangen door te ontspannen, ik had een stress balletje en heb hierop geknepen en ondertussen mijn ogen gesloten en in mezelf gekeerd
ik heb een knip gehad omdat de kleine benauwd was, en heb door de verdoving die ik erbij kreeg niks gevoeld
ook niet van het eruit komen

al die horrorverhalen,,, alle bevallingen zijn uniek, en echt voorbereiden erop kun je niet

ik was alleen doodmoe erna, dat had ik niet verwacht, ik was echt uitgeput, en dat van 5 uurtjes

Keizersnede is juist vervelender dan een normale bevalling. Het herstel duurt veel en veel langer, bij een gewone bevalling kun je 2 dagen later weer bijna alles ( heeft bij mij een week geduurd door de hechtingen die verkeerd zaten, maar toen die eruit waren huppelde ik gewoon weer vrolijk rond)
Ook down under zie je er niks meer van en ik heb nergens last van

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:30

Jeetje Kekaro, dan heb je idd heel snel over je bevallingen gedaan :)

Zelf heb ik 36 uur over mijn bevalling gedaan. Ik ben ingeleid, en zelfs mijn baarmoedermond was nog niet week, ondanks dat ik al 2 weken overtijd liep. In eerste instantie vond ik de weeen heel erg mee vallen, totdat het rugweeen werden. Ik heb al die tijd geroepen dat ik vooral geen ruggeprik wilde, dat vond ik eng, en ik wilde het zelf doen, maar op een gegeven moment was ik blij dat de mogelijkheid er was hoor!

En idd, een vrouw is er op "gemaakt" om te kunnen bevallen, en tegenwoordig krijg je alleen maar super goede hulp en begeleiding. Vroeger moest je het alleen doen, en toen lukte het de vrouwen ook ;)

Probeer je niet te druk te maken, dan komt het allemaal goed.

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:35

Ik ben nu 13 weken zwanger van mijn 2e kindje, heel ongepland, want ik ben 4 maanden geleden bevallen van mijn dochtertje.

ik ben bang voor de bevalling omdat ik een verzakte baarmoeder heb en ik die pijn van de eerste bevalling dus nog steeds heb, moet er nu niet aan denken nog een keer te bevallen!!!

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:37

@Urielle
Bedankt voor je veelvuldige uitleg over de pijnbestrijding.
Erg fijn om te weten allemaal ;)
Alleen hoop ik niet dat je laatste zin ook op mij doelt.
Ik heb wel degelijk een rede om een ruggeprik te wensen..
Niet omdat het even snel of makkelijk moet, dat is niet mijn mentaliteit, er zit wel een gedachtegang achter waarom ik op zoek ben naar een vorm van pijnbestrijding zoals de ruggeprik en daar meer over wou weten.
Maar ik vraag het zeker niet omdat het makkelijk en snel moet allemaal :o ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:45

fl0wer schreef:
@Urielle
Bedankt voor je veelvuldige uitleg over de pijnbestrijding.
Erg fijn om te weten allemaal ;)
Alleen hoop ik niet dat je laatste zin ook op mij doelt.
Ik heb wel degelijk een rede om een ruggeprik te wensen..
Niet omdat het even snel of makkelijk moet, dat is niet mijn mentaliteit, er zit wel een gedachtegang achter waarom ik op zoek ben naar een vorm van pijnbestrijding zoals de ruggeprik en daar meer over wou weten.
Maar ik vraag het zeker niet omdat het makkelijk en snel moet allemaal :o ;)

Nee, niet per definitie op jouw situatie hoor, maar er wordt tegenwoordig erg makkelijk over gedaan dus er zijn steeds meer vrouwen die reageren van: 'Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.'
En iedereen moet de keuze voor zichzelf maken natuurlijk, maar dan moet de andere kant wel bekend zijn zodat je echt een eerlijke keuze hebt. Je zult die minder dan 1% maar zijn die verlamd raakt en alleen gekozen hebben voor een epi omdat je 'geen zin' hebt in de pijn. :\
Ik laat de mogelijkheid voor mezelf wel open, maar ik ga voor het belang van de baby. Als die gevaar loopt wil ik hulp, zo niet, dan zo natuurlijk mogelijk zodat het kindje niet teveel afziet. Dat natuurlijke is de laatste keer wel gelukt geloof ik, in mijn uppie in de badkamer van m'n ziekenhuiskamer _O-

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:11

Steph86 schreef:
Hey Denise ( SemenAmy) wat leuk dat je in verwachting bent van de derde!
Ik had al wel iets op je hyves meegekregen maar is niet blijven hangen :o
Hoe verloopt je zwangerschap?

Ik heb een tijdje bij Fam Drees gestaan, Ticho en Quinn onze jongens zeggen je denk ik meer?)

@bevallingen
Ik heb van alledrie een votte bevalling mogen doorstaan.
De bevalling van de oudste heb ik als de meest erge ervaren wegens de vacuumpomp.
De 2e duurde vanaf de eerste wee tot geboorte 2 uur en 9 min.
De derde duurde vanaf de eerste wee tot geboorte nog geen 3 uur, wat dat aan gaat geen klagen dus.
De naweeen die ik bij de 2e en derde heb gehad die vond ik vreselijk en heb toen werkelijk nog even gedacht dat er nog 1 zat :o

Hey! Ja zeker weet ik nog wel wie je bent! Jullie hebben er ook al 3 nu he? Wij hebben altijd nee gezegd maar zijn afgelopen najaar toch overstag gegaan haha!
Jij hebt vlotte bevallingen gehad dus? Vaak zijn dan de na weeén ook slimmer das wel een nadeel...
Hoest verder..zag dat je inmiddels ook getrouwd bent..gaaf hoor!

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:01

Bij ons heeft vandaag een koe een injectie gehad om de bevalling op te wekken. Ik wil er ook wel eentje vandaag.
Niet dat ik de bevalling op zich toe juich maar vind het lichamelijk niet meer zo leuk.....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 20:17

Inleiden schijnt anders ook niet zo'n pretje te zijn ;)
Sterkte ermee, volgens mij zijn de laatste loodjes zo erg omdat je dan gaat uitkijken naar de bevalling, hoe zeer dat ook doet.

__Orlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 20:23

Urielle schreef:
Inleiden schijnt anders ook niet zo'n pretje te zijn ;)
Sterkte ermee, volgens mij zijn de laatste loodjes zo erg omdat je dan gaat uitkijken naar de bevalling, hoe zeer dat ook doet.

idd inleiden is echt geen pretje. je ligt maar te wachten. soms wil het ook niet doorpakken.ik zelf heb 4 keer gel gekregen en de 36 uur later pas infuus.