heeft autistme en Down syndroom met elkaar te maken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:32

lammie2701 schreef:
structuur heeft een gemiddelde autist wel nodig om te kunnen functioneren...dit om de hoeveelheid prikkels te reguleren...alleen al door het aanbrengen van die structuur haal je al een prikkel weg...namelijk het niet weten hoe de dag eruit zal zien...dit is in ieder geval zoals ik het in mijn werk meemaak...in dit opzicht is structuur dus een middel om te kunnen laten functioneren...zo zie ik het dan dus ook in mijn werk...
ik zou echt niet willen weten hoe onze groep is zonder een duidelijke structuur...dat wordt complete chaos en een enorme bende...

Ik loop zelf stage op een groep waar veel autisten zitten. Daarnaast loop ik ook op een groep waar ook clienten zitten met autisme verwante stoornissen als pddnos. Op de ene groep wordt veel gebruik gemaakt van picto's, time timer, weinig verbale communicatie etc. terwijl op mijn andere groep er redelijk veel prikkels zijn (hoger niveau). Echter is bijvoorbeeld van een client het inlevingsvermogen erg moeilijk. Hij kan helemaal niks met problemen van andere en dat blijft wel malen in zijn hoofd. hij heeft bijvoorbeeld wel oorkleppen op en zijn eigen afsdpraken map met bijbehorende picto's en een pauze/werkklok. De andere pdd-nosér heeft wel een week programma maar houdt graag van een praatje maar ook hij kan niks met andermans problemen. Hij heeft geen visualisering of werkklok en hij is ook redelijk flexibel qua tijd. Woordgrapjse vind hij bijvoorbeeld wel weer erg moeilijk en het overzicht houden bij bijvoorbeeld een knutselactiviteit. Waar ga je beginnen, wat moet er gebeuren, hoe, wanneer etc.

Structuur kan op zoveel manieren aangeboden worden, er is geen 1 autist hetzelfde. Daarnaast heb je ook nog een bepaalde draaglast/draagkracht en dit verschilt ook per persoon.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:33

Shadow0 schreef:
Mossel schreef:
Hoe moet ik nou weten hoe al die tests heten, zal best anders zouden ze niet om de diagnose PDD-NOS komen

Als je dat niet weet denk ik dat het vreemd is om te zeggen dat je 'echt wel weet' waar je het over hebt.

Zoals gezegd: diagnoses zijn mensenwerk. Dat ze bij jou tot de diagnose pdd-nos gekomen zijn, wil niet zeggen dat het DUS een juiste diagnose is 'omdat ze het wel zullen weten'. Als ze hebben gezegd dat adhd onder asperger valt, weten ze het zelfs heel nadrukkelijk niet.

Alleen omdat ik de test resultaten nog nooit heb gezien? beetje raar om te zeggen nogmaals ik heb welgeteld 11 mensen om me heen met meer dan genoeg kennis, maar alweer nogmaals ik ga die discussie niet aan..

Toch wel knap dat ze dan zo vaak de verkeerde diagnose hebben gesteld, ik zou ze er toch even op aanspreken :j

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:34

ongeveer 1% van de mensen met een stoornis in het autistisch spectrum heeft ook het Syndroom van Down. Het komt dus inderdaad wel degelijk tegelijkertijd voor.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:36

Joh ......., zullen we de bloemetjes even buiten gaan zetten.

Kind: "Welke bloemen?"

:') Over woordgrapjes gesproken. :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:36

MamboBeach schreef:
Zoals ik begrijp bedoel je dat iemand die bijvoorbeeld PDD-NOS heeft alleen maar erge drang heeft naar structuur

Nee, maar het is wel één van de kernsymptomen van autisme :)
Ik ken geen autist die geen extreme behoefte aan structuur heeft.
Daarnaast zijn er natuurlijk nog een hele berg "eisen" waar je aan moet voldoen wil je zo'n diagnose krijgen.

En over het hakken op Mossel, mwoah, zie dat niet als hakken. Ze stelt alleen dat ze heel veel weet en dat zij het juist heeft, terwijl geen enkele fatsoenlijke arts/psycholoog zal beweren dat ADHD en autisme hetzelfde zijn. En dat irriteert mij een beetje omdat er al zo veel vooroordelen bestaan over psychische aandoeningen.

Mossel: ik geloof best dat je de diagnose autisme hebt. Maar autisme is simpelweg geen ADHD. Dát is waar mensen over vallen, niet of jij nu wel of geen diagnose hebt.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:37

ChantalSmook schreef:
lammie2701 schreef:
structuur heeft een gemiddelde autist wel nodig om te kunnen functioneren...dit om de hoeveelheid prikkels te reguleren...alleen al door het aanbrengen van die structuur haal je al een prikkel weg...namelijk het niet weten hoe de dag eruit zal zien...dit is in ieder geval zoals ik het in mijn werk meemaak...in dit opzicht is structuur dus een middel om te kunnen laten functioneren...zo zie ik het dan dus ook in mijn werk...
ik zou echt niet willen weten hoe onze groep is zonder een duidelijke structuur...dat wordt complete chaos en een enorme bende...

Ik loop zelf stage op een groep waar veel autisten zitten. Daarnaast loop ik ook op een groep waar ook clienten zitten met autisme verwante stoornissen als pddnos. Op de ene groep wordt veel gebruik gemaakt van picto's, time timer, weinig verbale communicatie etc. terwijl op mijn andere groep er redelijk veel prikkels zijn (hoger niveau). Echter is bijvoorbeeld van een client het inlevingsvermogen erg moeilijk. Hij kan helemaal niks met problemen van andere en dat blijft wel malen in zijn hoofd. hij heeft bijvoorbeeld wel oorkleppen op en zijn eigen afsdpraken map met bijbehorende picto's en een pauze/werkklok. De andere pdd-nosér heeft wel een week programma maar houdt graag van een praatje maar ook hij kan niks met andermans problemen. Hij heeft geen visualisering of werkklok en hij is ook redelijk flexibel qua tijd. Woordgrapjse vind hij bijvoorbeeld wel weer erg moeilijk en het overzicht houden bij bijvoorbeeld een knutselactiviteit. Waar ga je beginnen, wat moet er gebeuren, hoe, wanneer etc.

Structuur kan op zoveel manieren aangeboden worden, er is geen 1 autist hetzelfde. Daarnaast heb je ook nog een bepaalde draaglast/draagkracht en dit verschilt ook per persoon.

ik weet dat structuur en prikkelregulatie in veel verschillende vormen kan...ik zei ook dat ik dit op deze manier ervaar op mijn afdeling...niet dat iedereen met autisme of autisme aanverwante stoornis dat heeft...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:38

MamboBeach schreef:

Mijn neefje had een spreekbeurt over dinosaurussen. De dag er voor was mijn oom hem aan het plagen, die ene dinosaurus heette bvb "Tyranosaurus Durex" ipv "rex". Driemaal raden waar hij het in zijn spreekbeurt over had :')

Of, ik smste pas iemand, met "ik vind het prima als je langs komt als je mijn moeder maar thuislaat" (is de ex van mijn moeder en ik had geen zin in oeverloos gepraat daarover). Krijg ik terug "oh ik denk dat ze het veel te druk heeft met werken joh" :P

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:39

Bij mij heeft het ook zolang geduurd voor ze wisten wat er was en nog steeds heb ik veel moeite met het accepteren ervan en mensen begrijpen met onderliggende signalen en dat snappen mensen weer niet of ze willen het niet snappen

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:40

Heino schreef:
MamboBeach schreef:
Zoals ik begrijp bedoel je dat iemand die bijvoorbeeld PDD-NOS heeft alleen maar erge drang heeft naar structuur

Daarnaast zijn er natuurlijk nog een hele berg "eisen" waar je aan moet voldoen wil je zo'n diagnose krijgen.

En over het hakken op Mossel, mwoah, zie dat niet als hakken. Ze stelt alleen dat ze heel veel weet en dat zij het juist heeft, terwijl geen enkele fatsoenlijke arts/psycholoog zal beweren dat ADHD en autisme hetzelfde zijn. En dat irriteert mij een beetje omdat er al zo veel vooroordelen bestaan over psychische aandoeningen.

Mossel: ik geloof best dat je de diagnose autisme hebt. Maar autisme is simpelweg geen ADHD. Dát is waar mensen over vallen, niet of jij nu wel of geen diagnose hebt.

Dat wordt nu ook in twijfel getrokken omdat ik geen behoefte heb aan structuur, maar ik heb een verslag naast me liggen van een arbeidsdeskundig onderzoek, kan zo de diagnose over typen

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:42

Mossel schreef:
Dat wordt nu ook in twijfel getrokken omdat ik geen behoefte heb aan structuur, maar ik heb een verslag naast me liggen van een arbeidsdeskundig onderzoek, kan zo de diagnose over typen

Tja, ik ken persoonlijk ook geen autisten die geen behoefte aan structuur hebben, maar ik geloof best dat die diagnose gesteld is. Vind het nogal link om via internet iemand een stempel op te plakken of juist niet.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:45

Heino schreef:
MamboBeach schreef:

Zover mij is geleerd zijn ADHD en autisme zeer zeker niet hetzelfde. :n
Nouja, ik vind het een beetje sneu als iedereen erover valt. Laat ik het zo zeggen. :j

Ja, een hang naar structuur... Iedereen heeft wel een hang naar structuur maar ik moet zeggen dat mijn zoontje het niet in ernstige mate heeft. Dat heb ik ook tegen de psychologe gezegd hoe ik daarover denk. Daarmee zeg ik niet dat structuur niet belangrijk is maar wellicht dat het scheelt hoe mensen ermee om gaan. Daarbij komend kunnen de mensen erg verschillen qua gedrag en denken terwijl dezelfde diagnose is gesteld.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:45

schijnbaar niet want je kent geen autisten die geen behoefte hebben aan structuur. Ik wordt er alleen maar gek van om elke keer hetzelfde te moeten doen dat alles hetzelfde moet gaan, alles precies t zelfde moet staan in de kamer, elke keer naar dezelfde camping.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:48

franka75 schreef:
Bij mij heeft het ook zolang geduurd voor ze wisten wat er was en nog steeds heb ik veel moeite met het accepteren ervan en mensen begrijpen met onderliggende signalen en dat snappen mensen weer niet of ze willen het niet snappen

Hoe bedoel je dat? Of wil je dat niet kwijt?

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:49

MamboBeach schreef:
Heino schreef:
En ik "ben" zelf ADHD-er
Wat een onzin, ADHD en autisme zijn niet hetzelfde en liggen vallen óók niet onder hetzelfde spectrum.
De klachten van ADD en autisme overlappen soms en het komt redelijk vaak samen voor, maar het is níet hetzelfde.

Zo mogen ADHD en PDD-NOS officieel niet meer in 1 woord uitgesproken worden. Dat iemand dat allebei heeft...

Weet je hier toevallig al meer over. Ik weet dat de beide diagnoses tot voor kort (circa 2 jaar geleden) niet samen gesteld konden/mochten worden. Hier zijn de heren geleerden echter op terug gekomen. Dat dit inmiddels weer verandert is, verbaast me. Sterker nog: wij hebben deze week een aanvullend verslag gehad over onze zoon van zijn psychiater. Waar zijn diagnose eerst PDD/NOD in combinatie met ADHD was, is deze gewijzigd in ASS met comorbide ADHD. Dat wil dus zeggen dat hij aan alle criteria van klassiek autisme (of de oude benaming kernautisme) voldoet volgens de DSM-IV. Hij heeft dus twee naast elkaar bestaande stoornissen. Beide stoornissen hebben overigens wel een duidelijke overlap, ik moet soms echt nagaan of zijn gedrag voortkomt vanuit zijn ASS of vanuit zijn ADHD.

Dat klassiek autisme gepaard gaat met lage of beperkte verstandelijke vermogens moet ik helaas bestrijden. Onze zoon is geklasseerd als hoogfunctionerende ASS. Let wel: hoogfunctionerend is hier een misleidende term. Het heeft niks te maken met zijn functioneren binnen de maatschappij maar alles met zijn IQ (dat heel hoog is). Ook zegt het niks over zijn mate van beperkt zijn. Wij waren vandaag bij jeugdzorg voor een herindicatie en daar werd gesproken over het mogelijk afgeven van een indicatie voor dagbehandeling, een van de zwaarste vormen van hulpverlening die ingezet kunnen worden!!!

Overigens zijn er wel onderzoeken gaande naar de overlap tussen stoornissen in het autistische spectrum en ADHD/ADD. Dit omdat er mogelijk toch verbanden liggen tussen beide stoornissen. Sterker nog: in de Impulsief van een aantal maanden geleden werd zelfs gesproken over een onderzoek wat gaande is waarmee men wil vaststellen of ADHD/ADD een vorm van autisme is. Officieel is ADHD trouwens een vorm van ADD. De vorm met hyperactiviteit/impulsieviteit. Dit even voor de volledigheid.

Ben helaas (ervarings)deskundige.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:50

Heino schreef:
MamboBeach schreef:

Mijn neefje had een spreekbeurt over dinosaurussen. De dag er voor was mijn oom hem aan het plagen, die ene dinosaurus heette bvb "Tyranosaurus Durex" ipv "rex". Driemaal raden waar hij het in zijn spreekbeurt over had :')

Of, ik smste pas iemand, met "ik vind het prima als je langs komt als je mijn moeder maar thuislaat" (is de ex van mijn moeder en ik had geen zin in oeverloos gepraat daarover). Krijg ik terug "oh ik denk dat ze het veel te druk heeft met werken joh" :P

_O- Geweldig! :j Heel herkenbaar!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:51

MamboBeach schreef:
Daarbij komend kunnen de mensen erg verschillen qua gedrag en denken terwijl dezelfde diagnose is gesteld.

Tuurlijk zijn er onderlinge verschillen, maar die criteria zijn juist opgesteld om mensen met hetzelfde gedrag/psychische problemen in een "hokje" te kunnen stoppen. Dus zo veel onderlinge variatie is er ook weer niet mogelijk, je zal toch een patroon herkennen zegmaar.
Maar hoe je er mee omgaat is zeker belangrijk! Ik heb mijn ADHD inmiddels in zoverre "onderdrukt" dat ik niet weet of ik de diagnose nu nog wel zou krijgen als ik me weer zou laten testen (is 2.5 jaar geleden gebeurd). Het is ook geen zwart-witte kwestie, je hebt altijd gradaties.

Mossel: ik zeg niet dat jij geen autisme kan hebben omdat je geen behoefte aan structuur hebt, ik ken alleen geen autisten die die behoefte niet hebben. Is niet hetzelfde als zeggen dat jij het niet hebt.

Robeer: ADHD is het "hoofdkopje" en ADD is het "subkopje" (ADHD zonder de extreme hyperactiviteit)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:53

robeer, dat die 2 diagnoses niet samen gesteld mochten worden is mij 1 jaar geleden verteld. :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:53

hoe dan ook het is verdomd lastig

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:55

Heino schreef:
MamboBeach schreef:
Daarbij komend kunnen de mensen erg verschillen qua gedrag en denken terwijl dezelfde diagnose is gesteld.

Tuurlijk zijn er onderlinge verschillen, maar die criteria zijn juist opgesteld om mensen met hetzelfde gedrag/psychische problemen in een "hokje" te kunnen stoppen. Dus zo veel onderlinge variatie is er ook weer niet mogelijk, je zal toch een patroon herkennen zegmaar.
Maar hoe je er mee omgaat is zeker belangrijk! Ik heb mijn ADHD inmiddels in zoverre "onderdrukt" dat ik niet weet of ik de diagnose nu nog wel zou krijgen als ik me weer zou laten testen (is 2.5 jaar geleden gebeurd). Het is ook geen zwart-witte kwestie, je hebt altijd gradaties.

Mossel: ik zeg niet dat jij geen autisme kan hebben omdat je geen behoefte aan structuur hebt, ik ken alleen geen autisten die die behoefte niet hebben. Is niet hetzelfde als zeggen dat jij het niet hebt.

Robeer: ADHD is het "hoofdkopje" en ADD is het "subkopje" (ADHD zonder de extreme hyperactiviteit)

Ik begrijp wel wat je bedoelt. De 1 heeft misschien meer van het ene dan van het andere, dat wel.
Je moet dan ook bepaalde lijsten invullen enz.

RoodZonnetje

Re: heeft autistme en Down syndroom met elkaar te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 23:03

Ja idd, ligt allemaal op een continuum. Zijn in principe gewoon uitvergrote karaktertrekken. En als je een bepaalde groep in sterk verhevigde mate hebt is het ineens een stoornis :)

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 23:29

MamboBeach schreef:
robeer, dat die 2 diagnoses niet samen gesteld mochten worden is mij 1 jaar geleden verteld. :)

Vreemd dat wij dan afgelopen week de diagnoses wel weer gecombineerd hebben gekregen.

robeer

Re: heeft autistme en Down syndroom met elkaar te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 23:31

Kan me trouwens indenken dat het geen 'combidiagnose' mag zijn maar dat ze wel naast elkaar gediagnostiseerd mogen worden.

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 23:31

Mossel schreef:
Nicole85 schreef:
Heeft niks met elkaar te maken.
Een mongool heeft een chromosoom te veel op - ik dacht- de 21e.

Een autist is genetisch 100% ok.

Neemt niet weg dat beiden gebaat zullen zijn bij veel structuur.

ik weet verder niets over het syndroom van down.. Maar wel van het autisme (omdat ik het zelf heb) en kan je vertellen dat niet iederen autist gebaat is bij veel structuur, ik wordt er namelijk helemaal gek van

Ik ook :D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 01:28

fenna1995 schreef:
Het stijf-formalistische of hoogdravende type: is overmatig beleefd en vormelijk. Door hun goede intelligentie weten zij hun problemen te compenseren en camoufleren. Zij leren sociale regels uit het hoofd en overleven op basis van aangeleerde of verworven scripts. Ze missen evenwel de intuïtie, nodig om de subtiliteiten van het intermenselijk verkeer te begrijpen. Gebrek aan empathie en sociale naïviteit kenmerken deze groep het meest.

als ik het zo lees zou ik best veel autistische trekken kunnen hebben (ik heb sowieso ADD)

Ik vind het inderdaad geen subtiele manier van verwoording TS, mongool is in deze tijd meer een scheldwoord dan een medische term van mensen met het down syndroom. Ik denk dat het meeste al heel goed gezegd is, namelijk dat het chromosoom teveel al een behoorlijk groot verschil is.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:40

robeer schreef:
Dat klassiek autisme gepaard gaat met lage of beperkte verstandelijke vermogens moet ik helaas bestrijden. Onze zoon is geklasseerd als hoogfunctionerende ASS. Let wel: hoogfunctionerend is hier een misleidende term. Het heeft niks te maken met zijn functioneren binnen de maatschappij maar alles met zijn IQ (dat heel hoog is). Ook zegt het niks over zijn mate van beperkt zijn. Wij waren vandaag bij jeugdzorg voor een herindicatie en daar werd gesproken over het mogelijk afgeven van een indicatie voor dagbehandeling, een van de zwaarste vormen van hulpverlening die ingezet kunnen worden!!!

Had hij dan wel een achterstand in zijn taalontwikkeling?
In de DSM-definitie staat ook niets over zwakbegaafdheid als criterium voor autisme, maar wel een vertraagde taalontwikkeling (al hoeft dat niet in alle gevallen zo te zijn)