lammie2701 schreef:structuur heeft een gemiddelde autist wel nodig om te kunnen functioneren...dit om de hoeveelheid prikkels te reguleren...alleen al door het aanbrengen van die structuur haal je al een prikkel weg...namelijk het niet weten hoe de dag eruit zal zien...dit is in ieder geval zoals ik het in mijn werk meemaak...in dit opzicht is structuur dus een middel om te kunnen laten functioneren...zo zie ik het dan dus ook in mijn werk...
ik zou echt niet willen weten hoe onze groep is zonder een duidelijke structuur...dat wordt complete chaos en een enorme bende...
Ik loop zelf stage op een groep waar veel autisten zitten. Daarnaast loop ik ook op een groep waar ook clienten zitten met autisme verwante stoornissen als pddnos. Op de ene groep wordt veel gebruik gemaakt van picto's, time timer, weinig verbale communicatie etc. terwijl op mijn andere groep er redelijk veel prikkels zijn (hoger niveau). Echter is bijvoorbeeld van een client het inlevingsvermogen erg moeilijk. Hij kan helemaal niks met problemen van andere en dat blijft wel malen in zijn hoofd. hij heeft bijvoorbeeld wel oorkleppen op en zijn eigen afsdpraken map met bijbehorende picto's en een pauze/werkklok. De andere pdd-nosér heeft wel een week programma maar houdt graag van een praatje maar ook hij kan niks met andermans problemen. Hij heeft geen visualisering of werkklok en hij is ook redelijk flexibel qua tijd. Woordgrapjse vind hij bijvoorbeeld wel weer erg moeilijk en het overzicht houden bij bijvoorbeeld een knutselactiviteit. Waar ga je beginnen, wat moet er gebeuren, hoe, wanneer etc.
Structuur kan op zoveel manieren aangeboden worden, er is geen 1 autist hetzelfde. Daarnaast heb je ook nog een bepaalde draaglast/draagkracht en dit verschilt ook per persoon.
Over woordgrapjes gesproken.
Geweldig!