B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 19:03

ja Paul van Meerendonck is ook een arts die weet hoe belangrijk het is om voor te schrijven. maar is ook een goede CVS/ME arts!

onne

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:11

Naam komt me bekent voor, waar zit hij ?

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 06:24

Arts Paul van Meerendonk,

Biologisch Medisch Centrum

Amsterdamsestraatweg 544 A

3553 EN UTRECHT

Tel.: 030-2805089

Fax: 030-2805198

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 06:51

coydog schreef:
Sinds februari/maart dit jaar weet ik dat mijn klachten ook door B12 tekort kwamen.
Nog steeds ben ik moe en de huisarts denkt dat als je op niveau bent het beter is om uit te testen of je daarna zonder kunt, met het gevolg dat ik weer op instorten stond.
Sinds een paar weken heb ik weer pillen maar het gaat zo langzaam.
Gisteren was ik zo duizelig en mijn benen en armen tintelden verschrikkelijk, lijkt wel een terugval.
De site van de stichting B12 ken ik, mijn huisarts ook, volgens hem zijn ze daar zo overdreven bezig en niet op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen.
Zoals bv het laatste onderzoek dat tabletten altijd werken (staat ook op het forum)

Coydog...wat jij beschrijft heb ik ook...de tinteling in armen en benen,duizelig.Dat is dus een terugval...als ik dat heb dan neem ik meteen een B12 injectie.Binnen een half uur beginnen de klachten af te nemen en na een uur zijn deze klachten echt verdwenen...
Volgens sommige artsen is dit niet mogelijk maar mijn lichaam liegt niet,dit is wat ik voel.

Ik gebruik de B12 niet voor een tekort (al is dat wel de reden geweest om te beginnen,mijn 1e waarden waren 160 en later 184) ,ik ben helaas ook ingedeeld in de categorie ME/CVS en heb enorm baat bij de injecties.

Jammer dat je HA zo reageerd...waarom mag je niet injecteren?Een overdosis kun je niet krijgen,kwaad kan het niet dus wat houd hem tegen.Luister naar je lichaam en sta erop dat je injecties krijgt,druk desnoods de bijsluiter onder z'n neus.
Als jij geen baat hebt bij de tabletten dan houd het op...dus injecteren.

Ik prik om de 4 dagen.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 06:59

He Tinky, jij ook hier ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 07:05

Issy schreef:
Arts Paul van Meerendonk,

Biologisch Medisch Centrum

Amsterdamsestraatweg 544 A

3553 EN UTRECHT

Tel.: 030-2805089

Fax: 030-2805198

En daarnaast werkt hij ook vanuit zijn praktijk aan huis in Epe ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 07:37

Issy schreef:
He Tinky, jij ook hier ;)

Jup...als echte B12-junk vond ik dat ik hier ook wat moest posten :D

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 08:21

coydog schreef:
De site van de stichting B12 ken ik, mijn huisarts ook, volgens hem zijn ze daar zo overdreven bezig en niet op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen.
Zoals bv het laatste onderzoek dat tabletten altijd werken (staat ook op het forum)

Die site vergroot het idd aardig uit. Als je daar leest lijkt het alsof het iets zeer ernstigs en onoverkomelijks is en alsof artsen er niks van snappen.

Nu is het ook wel zo dat het niet altijd herkend wordt door artsen, maar dat is de laatste jaren heel erg verbeterd. Net als over de zuigtabletten...dat zou volgens de site hoe dan ook niet werken. Ook al voel je je goed en geven je bloedwaarden aan van wel.... Toch opmerkelijk of niet dan? Het lijkt wel alsof de makers van deze site het bere-interessant vinden dat er geprikt moet worden....
Ze maken er zo'n big deal van!

Kijk...zolang je klachten hebt en de vinger er niet opgelegd is, is het een big deal. Maar als de diagnose is gesteld en je prikt of zuigt pillen en je bent weer klachtenvrij....kom op zeg....waar hebben we het dan nog over. Ik kan me er echt een beetje aan storen dat het gebracht wordt als iets heel groots.
Sorry...maar dan weet ik wel andere dingen te noemen die pas ernstig zijn. Ze zijn het perspectief een beetje kwijt geraakt op de site en ik vind dat ze mensen onnodig ongerust maken.

Ik leef al 17 jaar met dit. Heb 12 jaar geprikt en nu al weer vijf jaar aan de pillen. Zolang ik ze trouw gebruik heb ik geen klachten en is ieder half jaar bij het bloedprikken ook alles goed. Ik bruis van de energie: heb een parttime baan, daarnaast een eigen bedrijf en ik doe een deeltijdstudie met goede resultaten. Dat red je echt niet als deze aandoening zo ernstig zou zijn als die site wil doen voorkomen....

Een beetje realiteitszin is wel op zijn plaats vind ik....

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 08:32

Polly...als de zuigtabletten helpen is dit prima,liever een tablet dan een injectie...maar als het niet helpt zul je toch wat anders moeten proberen.

Wat mij eigenlijk het meest stoort is dat veel artsen zo moeilijk doen over B12,alsof je het over zeer gevaarlijke medicatie hebt met ongelovelijke bijwerkingen en gevaar voor over dosering.
Onbekend maakt onbemind zullen we maar zeggen....

Je moet sowieso goed nadenken bij alles wat op internet te vinden is...iedereen beschermd zijn eigen "toko" dus gezond verstand is belangrijk in deze.

Realiteitszin is idd op zijn plaats...

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 08:35

Er zijn heel veel mensen met een B12 tekort die geen B12 kunnen opnemen uit pillen en sprays, dus dan moet je wel prikken. De mensen die het wel uit zuigtabletten kunnen halen en uit een spray kunnen halen, moeten inprincipe dan ook in staat zijn om het uit de voeding te halen.

Ik prik omdat mijn lichaam door een ziekte niet in staat is om het uit voeding te halen en niet in staat is om het op te nemen uit pillen en sprays. Ik heb dus geen enkele keuze dan prikken.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 08:40

Tinky12 schreef:
Polly...als de zuigtabletten helpen is dit prima,liever een tablet dan een injectie...maar als het niet helpt zul je toch wat anders moeten proberen.

...

Dat ben ik helemaal met je eens. Maar ook dan is het geen levensgroot probleem, maar iets dat eenvoudig te behandelen is middels een injectie. Heb ik immers jaren gedaan, dus ik weet hoe dat is. Ik stoor me gewoon echt aan het uitvergroten dat die site doet.
Zeker als ik het vergelijk met mensen in mijn omgeving die echt ernstig ziek zijn...dan denk ik echt: waar heb je het over....
Laatst bijgewerkt door polly2 op 02-07-10 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 08:45

Issy schreef:
Er zijn heel veel mensen met een B12 tekort die geen B12 kunnen opnemen uit pillen en sprays, dus dan moet je wel prikken. De mensen die het wel uit zuigtabletten kunnen halen en uit een spray kunnen halen, moeten inprincipe dan ook in staat zijn om het uit de voeding te halen.
Ik prik omdat mijn lichaam door een ziekte niet in staat is om het uit voeding te halen en niet in staat is om het op te nemen uit pillen en sprays. Ik heb dus geen enkele keuze dan prikken.

Dat klopt niet helemaal wat je zegt. Bij mij is destijds een maag- darmonderzoek gedaan en in mijn maagslijmvlies zit een enzym dat de opname van B12 uit voedsel blokkeert. Dit wil ik niet eens een ziekte noemen, maar meer een kleine afwijking in het spijsverteringskanaal. Dus pillen slikken helpt niet. Maar een aantal jaren geleden heb ik dus ontdekt dat speciale pillen zuigen, dus echte zuigtabletten, bij mij wel helpt. Dan wordt het namelijk via je slijmvliezen opgenomen en omzeil je dus de blokkade in je maag. En met voeding lukt dat dus niet, want dan zit dat enzym in mijn maag weer in de weg. Begrijp je?

Maar er zijn meerdere oorzaken voor verminderde B12 opname...dus bij sommige mensen werken ook de zuigtabletten niet. En die moeten prikken.
Maar dan moeten ze op zo'n site niet zeggen dat pillen nooit werken, want dat klopt gewoon niet. Ik en anderen met mij, zijn het levende bewijs.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 08:47

Tsja...zo heeft elke site wel wat.Ik vind het echter meer storend dat een arts zegt "Ik prik nooit meer dan 1x per week want dat is niet goed" of dat ze helemaal niets doen... 1x in de maand á 6 weken.Een goede vriendin van mij had een hele bos van die artsen...

Haar leven is geruïneerd omdat haar zenuwstelsel is beschadigd...artsen wilden niet luisteren en nu zit ze met permanente schade.
Dit had voorkomen kunnen worden als ze gewoon met de begindosering waren aangevangen en niet 1x in de 1 á 2 maanden een injectie (na veel gesmeek)

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 08:49

Ik heb ook last van B12 tekort, inmiddels zijn mijn waarden gelukkig weer goed. Misschien deze zomervakantie toch even bloedwaarden weer laten controleren, want voel met toch weer minder goed. Gelukkig is onze huisarts heel meewerkend, ze stelde ook gelijk 1x in de week injecties voor voor 10 weken en daarna op controle weer prikken.
Bij mijn moeder is twee weken geleden ook B12 tekort geconstateerd :j

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 08:52

Tinky12 schreef:
Tsja...zo heeft elke site wel wat.Ik vind het echter meer storend dat een arts zegt "Ik prik nooit meer dan 1x per week want dat is niet goed" of dat ze helemaal niets doen... 1x in de maand á 6 weken.Een goede vriendin van mij had een hele bos van die artsen...

Haar leven is geruïneerd omdat haar zenuwstelsel is beschadigd...artsen wilden niet luisteren en nu zit ze met permanente schade.
Dit had voorkomen kunnen worden als ze gewoon met de begindosering waren aangevangen en niet 1x in de 1 á 2 maanden een injectie (na veel gesmeek)

Dat is heel triest....
Zo'n arts begrijp ik ook niet. Heeft ze nooit een second opinion gevraagd?
Helaas komt het nog steeds voor dat artsen behoorlijk eigenwijs zijn en vasthouden aan eigen overtuigingen...niet alleen wat dit betreft.
Ook ik heb ooit een aantal extra operaties moeten ondergaan, doordat een arts niet tijdig luisterde naar wat ik aangaf.... Gelukkig heb ik er uiteindelijk geen blijvende schade aan overgehouden...
Tja...artsen zijn net mensen....maar het is alleen wel zo dat als zij fouten maken of nonchalant zijn, dit heel ernstige gevolgen kan hebben.....

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 08:56

Polly...het ging hier niet om een arts maar een heel nest vol,ze hadden allemaal dezelfde mening.
Totdat ze een bijsluiter onder haar neus kreeg en bij weer een nieuwe HA dit onder zijn neus drukte en eiste dat hij daaraan mee ging werken.Dit ism een neuroloog...
Vorige keer was er een invaller die er weer over begon...zei dat het tijd was dat ze ging stoppen want al 2 jaar 2x per week prikken is niet gezond :+ Ze is niet in discussie gegaan maar weggelopen.

Jezzi...na injecties zullen je bloedwaarden hoog zijn...niet te snel afbouwen al zijn je waardes goed.Luister naar je lichaam ;)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 08:59

Wat verstandig van haar....zo'n invaller moet zich sowieso niet met een behandelplan bemoeien lijkt me...maar gewoon het werk doen dat op dat moment moet gebeuren!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:03

een stagiair wilde mijn b12 tekort ook niet onder ogen zien..
die vond me depressief en stelde vragen als: wil je nog wel leven, wil je nog wel wakker worden..

ik was woest! tuurlijk voelde ik me niet happy, maar dat kwam door dat het lichamelijk zo slecht ging.. niet andersom.

Heb toen bij mijn eigen arts gevraagd onderzoek te doen naar een b12 tekort en dat was het dus.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:05

Tinky12 schreef:

Hoe merk je dat het zenuwstelsel beschadigd is ? Hebben ze een MRI gemaakt ofzo ?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:45

MissToseland schreef:
die vond me depressief en stelde vragen als: wil je nog wel leven, wil je nog wel wakker worden..

ik was woest! tuurlijk voelde ik me niet happy, maar dat kwam door dat het lichamelijk zo slecht ging.. niet andersom.

Heb toen bij mijn eigen arts gevraagd onderzoek te doen naar een b12 tekort en dat was het dus.

En die stagiair die dacht waarschijnlijk: zo...ik ben goed bezig....even alle kenmerken van depressiviteit van de DSM IV checken....

Weet je...bij een stagiair kun je je het nog voorstellen...die moeten nog zo veel leren....daar kun je niet van verwachten dat ze ales al weten. Als er maar een arts bij de hand is die hier op toeziet en die bijstuurt...en gelukkig is dat bij jou wel gebeurd.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:46

supersambo schreef:
Tinky12 schreef:

Hoe merk je dat het zenuwstelsel beschadigd is ? Hebben ze een MRI gemaakt ofzo ?

Ja...daar ben ik ook nieuwsgierig naar, hoe je dat merkt?

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:52

Ik heb ook een tekort, maar dat komt omdat ik vegetarisch ben.
Heb toen pilletjes bij de hema gehaald, zodat ik vegetarisch kon blijven, maar toch voldoende B12 binnen kreeg :)

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:55

MissToseland schreef:

Dat ken ik. Heb jaren geleden eens een hele dag doorgebracht met het invullen van vragenlijstjes. Ging voornamelijk over dwangneuroses en meer van dat soort onzin. Wat een tijdverspilling en dat heb ik ze ook duidelijk gemaakt. Belachelijk gewoon. Als ik gek was had ik ze dat wel verteld. Eigenlijk zou ik nu graag een rondje willen bellen met het hele spul (oude HA, Psychiater, klinisch Psycholoog). Echt te gek voor woorden. Kan me er echt kwaad om maken. Volk luistert niet naar wat je zegt en maken hun eigen diagnose. Ik vind het gewoon een medisch falen.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:56

Saar___ schreef:
Ik heb ook een tekort, maar dat komt omdat ik vegetarisch ben.
Heb toen pilletjes bij de hema gehaald, zodat ik vegetarisch kon blijven, maar toch voldoende B12 binnen kreeg :)

Yep dat kan, maar als je niet vegetarisch bent en toch een B12 tekort dan is het meer waarschijnlijk dat er sprake is van een opname stoornis en hebben pilletjes dus geen nut. Dan moet je over op injecties, smelttabletten of neussprays.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:59

supersambo schreef:
MissToseland schreef:

Dat ken ik. Heb jaren geleden eens een hele dag doorgebracht met het invullen van vragenlijstjes. Ging voornamelijk over dwangneuroses en meer van dat soort onzin. Wat een tijdverspilling en dat heb ik ze ook duidelijk gemaakt. Belachelijk gewoon. Als ik gek was had ik ze dat wel verteld. Eigenlijk zou ik nu graag een rondje willen bellen met het hele spul (oude HA, Psychiater, klinisch Psycholoog). Echt te gek voor woorden. Kan me er echt kwaad om maken. Volk luistert niet naar wat je zegt en maken hun eigen diagnose. Ik vind het gewoon een medisch falen.

Idd..

En ik ben wel naar een psycholoog geweest, maar gewoon even om mijn verhaal kwijt te kunnen.
Astma ging erg slecht, foute diagnose, 5 jaar onnodig ziek geweest, moeten stoppen met school. Het werd me allemaal even te veel.
Paar gesprekken gehad, dat luchte erg op!

Sinds ik aan de b12 prikken zit, gaat mijn astma trouwens ook een stuk beter :D