'bang' voor bedorven eten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:08

Majo schreef:
kynshiri schreef:
ik zit echt met open mond sommige mensen hun verhaal te lezen! geen wonder dat er een voedselprobleem is in de wereld...

net als dat topic een tijd terug met de vraag hoe snel je je spullen in de wasmand gooit. daaruit bleek dat velen zich slechts 1x met dezelfde handdoek willen afdrogen, elke dag andere spullen aandeden om te slapen en hun beddengoed elke paar dagen minstens wasten... geen wonder dat de watervoorraden op raken!

dat verklaart dus wel waarom de ecologische voetafdruk van een gemiddele westerling ong 20x die van een afrikaan is!
Soms verbaast mij dit ook hoor. Ik doe 3 dagen met een spijkbroek, een week met 1 handdoek en 2 weken met beddengoed.
Ik stink nooit, ik ben gezond, ik zorg goed voor mezelf... dus het kan prima.

Maar dat doe ik ook. 2 dagen met n spijkerbroek en n truitje, week met n handdoen, 1 tot 1,5 week met mijn beddengoed.

Maar ik denk ook dat het een kwestie is van goed inkopen. Ik hoef bijna nooit wat weg te gooien, eet alleen maar verse groentes en fruit. Maar ik bewaar wel dingen, eet rustig 2 dagen hetzelfde (of 4)...

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:12

Majo schreef:
KiWiKo schreef:
hahahaha ik heb dat dus helemaal niet :) :)

ik kijk naar de houdbaarheidsdatum en sommige dingen mogen daar gewoon een jaar overheen zijn, dan eet ik het nog :) :)

andere dingen een paar dagen :)

ik heb dat in zn geheel niet :)
Whoeoe, mag ik jouw de hand schudden?? Mijn record staat nu op iets eten dat maar liefst 7 (!!) jaar over datum was! Dat was chocoladesaus van Dr. Oetker, uit zo'n flesje waar je ook aardbeiensmaak van hebt. Smaakte nog prima!
En vorig jaar een keer een blik opengetrokken van fruit-in-blik, was slechts 5 jaar over datum.
En guess what: ik ben er niet ziek van geworden en ik leef nog!

Mij interesseert het echt geen klap, als iets nog eetbaar is verdwijnt het in mijn mond.
Alleen als het niet meer lekker smaakt, verwdijnt het in de hond, de kippen of de prullenbak.

_O- da's wel een record denk ik, maar waarom niet eigenlijk...

Grapjasjes12

Re: 'bang' voor bedorven eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:14

Oh daar heb ik ook geen problemen mee, je kunt mij bij wijze van een blik vreten van de tweede wereld oorlog geven en het gaat gewoon naar binnen hoor :D

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:15

mmm tweedewereldoorlog cornedbeef :')

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:21

in dienst kregen we van die ijzeren bakken zoals sardienblikjes :) dingen waren ook zwaar over de datum heen (lees 3 jaar en MEER)

nah smaakte prima voor zover ingeblikt voer kan smaken :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 11:27

kynshiri schreef:
Vjestagirl schreef:
Beschimmelde kaas gooi k ook altijd weg, ik kan het niet voor elkaar krijgen om dát te eten...

beschimmeld deel eraf snijden... :o kaas IS schimmel!

Als je dat tegen mij zegt eet ik het meteen niet meer :=
Ik lust brie, op het moment dat je zegt: "Dat is schimmelkaas" eet ik het meteen niet meer! :oo

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:38

Ik heb geregeld dat ik melk drink en denk: Gets, wat smaakt dat toch smerig. En als ik er dan even goed aan ruik dan komt er een enorme walm vanaf :P
Maar ik ben daar normaal ook niet zo moeilijk in. Als t goed ruikt en t er nog goed uit ziet, dan vind ik t geen probleem om t te eten, ook al is t over datum.
Met vlees ben ik daar wél wat anders in hoor. Net als met eieren. Dan kijk ik toch wel even extra goed naar de houdbaarheidsdatum.
Vlees/brood ed bewaar ik ook in de vriezer. Zo blijft t langer goed en kan ik er lang mee doen :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:40

houdbaarheidsdatum van eieren. Ik haal van de week een doos en die blijkt maar tot de 28e goed te zijn. Dus 2,5 week, en dat geloof ik dus gewoon niet. Ik eet eieren rustig nog als ze weken over datum, heb tot voor kort zelfs nooit geweten dat er een THT op eieren zat.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:41

KiWiKo schreef:
in dienst kregen we van die ijzeren bakken zoals sardienblikjes :) dingen waren ook zwaar over de datum heen (lees 3 jaar en MEER)

nah smaakte prima voor zover ingeblikt voer kan smaken :)

Ja meende dat mijn vader ook al s zoiets heeft verteld. Die dingen zijn volgens mij zo'n beetje eeuwig houdbaar :D

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:19

Lielle schreef:
houdbaarheidsdatum van eieren. Ik haal van de week een doos en die blijkt maar tot de 28e goed te zijn. Dus 2,5 week, en dat geloof ik dus gewoon niet. Ik eet eieren rustig nog als ze weken over datum, heb tot voor kort zelfs nooit geweten dat er een THT op eieren zat.
Zit daar een houdbaarheidsdatum op in de winkel dan? Ik eet eieren van onze eigen kippen. Die eieren kunnen rustig 6 weken in de kelder staan voordat ik een doosje naar boven haal. En die eieren liggen dan vervolgens 2 weken in de koelkast totdat ze op zijn!

Overigens, over dat eten in blik: kennen jullie de film Ghostship? Met die scene dat ze op het schip een blik eten opentrekken? Voor mensen die geen eten over datum willen eten: kijk die films eens ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:51

Lielle schreef:

Maar dat is net zo als met champignons.. koop ik die bij de AH zit er een datum op. Eet ze gerust later nog hoor.. het zijn toch al schimmels en sporen etc. Maar bij de spar staat er geen tht op :n

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:53

Champignons is toch ook heel goed aan te zien of het nog goed is of niet? Daar trek ik me echt niets aan van een eventuele houdbaarheidsdatum.

Bij producten als tauge heb je trouwens af en toe dat het al voor de houdbaarheidsdatum niet meer goed is, dus wat dat betreft zegt het ook niet veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:54

Nee idd.. maar dat is met meer producten wel.. ik ga bij vers al niet eens meer af op een datum, zo lang het goed ruikt en ziet eet en drink ik het :j

waar ik wel goed op let zijn afbakbroodjes.. die schimmelen zo onwijs snel :=

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:11

Unwritten schreef:
Niet als ze vacuum verpakt zijn:)

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:18

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar wat herken ik sommige dingen!

Ik ben een ramp met eten en drinken, ik moet ook weten hoe lang het openstaat want anders hoef ik het niet meer. Als iets over de datum is dan eet mijn vriend het vaak nog op maar ik echt niet!

Moet ook zeggen dat ik vaak pech heb met dingen. Als ik iets eet of drink wat over de datum is (en dan heb ik het niet over chips, crackers enz.) dan breng ik standaard de volgende dag op het toillet door. Ook zo met verse sapjes die te lang buiten de koelkast hebben gestaan, niemand word er hier ziek van behalve ik.

Verleden jaar heb ik een voedselvergiftiging gehad en sindsdien ben ik helemaal meutig met eten. Alles word eerst nauwkeurig gecheckt voordat ik het wil eten. Ben echt jaloers op mensen die hier helemaal geen last van hebben.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:53

KiWiKo schreef:
hahahaha ik heb dat dus helemaal niet :) :)

ik kijk naar de houdbaarheidsdatum en sommige dingen mogen daar gewoon een jaar overheen zijn, dan eet ik het nog :) :)

andere dingen een paar dagen :)

ik heb dat in zn geheel niet :)

Ik ook niet. Alsof 'droge' spullen, pasta en koffie (kan je zeker een jaar langer bewaren) dan in het pak zit en denkt: welke datum is het vandaag?? Oh wacht ik ben bedorven vanaf vandaag :+

pretletter17 schreef:
omdat ik uit zeer betrouwbare bron weet dat er op de dagbesteding voor verstandelijk gehandicapten gewoon nieuwe tht-stickers op 'oude' verpakkingen worden geplakt :+

Ik heb uit zeer betrouwbare bron dat dat om meerdere plekken gebeurt :+
Laatst bijgewerkt door Nic op 21-04-10 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:02

Daarom eet ik het een week voor de THTdatum al niet meer :+

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:02

Enige is dat met dergelijke producten de smaak soms achteruit gaat als het over de datum is :-)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:04

Unwritten schreef:

Als ik 1 open pakje heb dan gooi ik de rest in de vriezer :)*

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:06

KiWiKo schreef:
ik geef ook mijn honden wat ik niet meer eet........... voedsel word hier eigenlijk ook niet weggegooit :)

Hier ook niet :n

Ik doe soms ook (ik noem dat) de Bugsentest. Als mijn kat Bugsy vlees ook niet meer eet, is het niet goed meer :n

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:09

Utixo schreef:
Whahaha echt? Ik eet het dus 7 jaar ná de THT datum nog :Y)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:10

Utixo schreef:

nah dan wens ik je een prettige wedstrijd om nog iets eetbaars te vinden in de supermarkt

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:16

ik heb het ook ,al dan niet zo erg als jij..echter als het een dag na houdbaarheid is heb ik er ook moeite mee of mn moeder moet het eerst geproeft hebben:P als die ook maar een beetje twijfelt eet/drink ik het niet. Is er geen twijfel mogelijk eet/drink ik het wel ;)
al is de houdbaarheidsdata eerder de gerantie voor de winkel.meestal is het erna (mits het goed bewaard was nog wel wat daagjes goed)
Bedoel heb ook eens iets gehad dat GOED moest zijn en dus niet meer goed was.

als er melk in de ijskast staat en die ouder is dan een paar dagen moet mn ma ruiken/proeven of het goed is want als ik me in mn kop haal dat het misschien niet meer goed is ruikt het bij mij altijd vreemd en twijfel ik haha.

fruitpakken (drinken) gaan vaker over de data omdat ik het dan wil drinken, niet weet of het nog goed is...mn ma niet wilt proeven of er niet is en dan word het vergeten. Zo gebeurt het ook met kruidenboter die al langer open is enc enc ;)

ik heb het dus ook :D kaas schijnt ook goed te zijn als er al wat schimmel opzit mits je dit goed weg haalt..echter als ik het gezien heb smaakt me de kaas dus al niet meer :P

voor mij is het niet direct een opsessie maar het belemmert me wel

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:18

Majo schreef:
Utixo schreef:
Whahaha echt? Ik eet het dus 7 jaar ná de THT datum nog :Y)

haha ja dat heb ik ook wel eens gehad :P bij mijn oma honger en denk aaa perziken in blik...mocht het hebben dus ik deel het met mn vriendin op... ik eet en nja het smaakte opzich nog wel maar was erg zacht geworden en toch iets minder smaakvol dan normaal..ik eet het op want dacht dat het aan mij lag, tot mn vriendin me erna vertelde dat ze hetzelfde had..ik kijken was het al 2 of 3 jaar over de data :P

er zijn idd ook dingen waar de smaak gewoon wat minder van word zoals koffie/thee en dergelijke maar wat gewoon nog goed drinkbaar is :D echter dingen die om kunnen gaan/schimmelen enc daar heb ik moeite mee ;)

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:33

Ik ben een beetje gemiddeld denk ik. Ik eet vooral vleeswaren niet langer dan een paar dagen na opening. Dit komt eigenlijk doordat ik een paar jaar geleden in het nieuws hoorde dat uit onderzoek gebleken was dat mensen vleeswaren veel te lang bewaren. En dat het al sneller niet meer eetbaar was dan veel mensen dachten. Sindsdien ben ik daar een beetje huiverig voor. Gelukkig heb ik een vriend die het dan gewoon voor me opeet, haha.
Verder drink ik gewoon normaal uit een pak en ruik/kijk ik naar eten of het er nog goed uitziet/ruikt. Iets wat over de datum is zal ik nooit (wetende dat het dus over de datum is) opeten. Als ik sommigen van jullie hier hoor, valt het eigenlijk nog best wel mee met mijn 'eetfobie'!