Het leed dat concerta slikken heet!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

Re: Het leed dat concerta slikken heet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:29

Ik zou het liefst concerta gaan slikken. Als ik werk, slik ik mijn Rita wel op tijd, maar als ik vrij ben/vakantie/weekenden vergeet ik het continue! Maar concerta wordt voor mij een duur grapje helaas.
Worden jullie rustig van rita? Ik niet, ik word er heerlijk actief van, terwijl ik normaal erg moe/wazig kan zijn...

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:58

Wordt concerta vaak vergoed?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:33

Caye schreef:
Wordt concerta vaak vergoed?

Zelden. Er zijn steeds meer zorgverzekeringen die het wel vergoeden maar die zijn nog altijd op 1 hand te tellen jammergenoeg. Vaak word er wel een klein deel vergoed (is geloof ik ook verplicht maar dat weet ik niet zeker) maar dan is het nog steeds enkele tientjes per maand wat je zelf moet betalen.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:58

Het ligt eraan hoe je verzekerd bent.
Als ZZP-er zijn we aanvullend verzekerd bij het ONVZ en dan word alles vergoed.Zelfs de strattera maar de melatonine weer niet.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 07:48

Mijn concerta wordt ook niet vergoed. Ik heb altijd 36mg gehad toen een half jaar 54mg en nu weer 36mg dus gaat weer goede kant op

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:42

Mijn concerta word idd niet vergoed. ben dus 48 euro p.m. aan concerta kwijt. maar ik vind het, het geld waard als ik kijk naar de kwaliteit van mijn leven nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 22:22

Dit topic is inmiddels al wat jaartjes oud maar het leek mij heel interessant om aan jullie te vragen hoe de concerta nou werkt op de lange duur. Ik denk dat dat interessanter is dan een nieuw topic openen.

Ik heb het zelf een periode geslikt nu en kan mij heel goed vinden in veel voordelen die hier ook genoemd worden. Heel herkenbaar allemaal! Al heb ik ook wel last gehad van wat bijwerkingen, zoals misselijkheid en een soort 'paniek' omdat ik mij er een beetje te bewust van was dat het wel degelijk een drug is. Zijn er meer die dat herkennen? Daar ben ik dus eigenlijk het meest benieuwd naar, of het went op de lange termijn.

Alvast hartstikke bedankt voor eventuele reacties :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:58

Kwam die misselijkheid dan niet ook van die paniek?
Ik heb daar zelf nooit last van gehad, had meer last van mezelf dus ook al is het drugs, ik gebruik het graag. Zoals je al wel hoort, ik gebruik het nog steeds. Ben wel een dosering naar beneden gegaan, van 54 naar 36, omdat ik niet meer studeer dus minder concentratie nodig heb. Ik merk wel dat een lagere dosis echt milder inwerkt, ik merk nu niet meer goed wanneer het begint en stopt met werken, het gaat geleidelijker dan met hogere dosis. Maar daarbij is de werking dus ook minder sterk, ik ben met deze dosis toch chaotischer en drukker, maar de scherpe randjes zijn er af en nu is dat voldoende. Ik vul het aan met ritalin indien nodig.
Enige bijwerking die ik had is er jammergenoeg nog steeds, en dat is een droge mond. Niet zo extreem meer en ik ben er inmiddels wel aan gewend. Dus hier nog steeds een tevreden gebruiker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:50

Bedankt voor je berichtje. :) Die misselijkheid was ik wel al voor gewaarschuwd door de psych, en het was ook wel een beetje mijn eigen schuld. Doordat ik totaal geen eetlust meer had en een hele droge mond waardoor niks smaakte at ik dus ook maar niet meer en dat helpt natuurlijk niet tegen de misselijkheid. Ik ga morgen weer beginnen, dit keer 36 mg ipv 27. Want ik merk wel dat alles mij veel beter afgaat als ik het slik. En dan voor de avonden gewone ritalin, omdat ik wel merkte dat het 's avonds geen pretje was als het uitgewerkt was.

Misschien ook wel een vraag die jij/jullie hier kunnen beantwoorden. Klopt het nou dat Ritalin helemaal vergoed wordt? En er dus ook geen eigen bijdrage gevraagd wordt? Ik krijg hierover van mijn zorgverzekering namelijk steeds een wisselend antwoord op.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:22

Goede vraag, is het niet afhankelijk van de verzekeraar? Eigen risico betaal je sowieso volgens mij, maar eigen bijdrage wisselt. In mijn ervaring werd ritalin altijd wel vergoed, concerta meestal juist niet.
Ik krijg mn concerta ook vergoed, daar heb ik mijn verzekering zelfs op uitgezocht.

Gebrek aan eetlust is idd een lastige. Nou heb ik zelf ook moeite met eten door andere oorzaken, dus was het al wel gewend om mezelf te dwingen, ongeacht eetlust. Maar merk wel dat het soms erg lastig is en dan savonds, als het is uitgewerkt, krijg ik ineens vreselijke honger. Ik kon al heel goed op lucht leven (volgens mn moeder), maar met medicatie moet ik echt mezelf op bepaalde tijdstippen dwingen om gewoon te eten want eetlust is er gewoon niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:00

Dan ben ik eigenlijk wel benieuwd welke zorgverzekering je gekozen hebt. Ik vind een euro of €40 per maand voor de concerta namelijk best een dure grap...

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:02

mijn concerta word wel vergoed. zou vragen aan me ouders bij welke ik zit.

ik werd letterlijk helemaal gek van rita.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:28

Avero achmea, 3e pakket (uit mn hoofd is dat de aanvullende verzekering royaal, ik ben afgewezen voor de hoogste). Jaren geleden was dat 1 van de weinige die het vergoeden, ik weet de huidige stand van zaken niet omdat deze verzekering me erg goed bevalt. Mijn aanvullende pakket kost iets minder dan die 40 euro die de concerta kost, dus daarmee even duur, maar ik trek er meer uit zoals fysiotherapie.

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:52

ritalin moet je alleen een gedeelte zelf betalen als je de echte wilt, zonder dat je dat voorgeschreven krijgt.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 00:56

Huh leg uit?

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 01:01

Ik wil me binnenkort laten onderzoeken op ADD.
Het is vrijwel zeker dat ik het heb (de psycholoog waar ik 2 jaar geleden liep had zo haar vermoedens en wijzelf ook). Maar wil het zeker weten. Het hindert me momenteel heel erg met school/werk/klanten e.d. Kan me nog geen 5 minuten concentreren zonder iets anders erbij te gaan doen....
Volgend jaar ga ik naar de universiteit en zal ik die concentratie echt nodig hebben.

Dus ik volg even omdat ik de verhalen over medicatie erg interessant vind omdat ik het zelf ook hoop te krijgen...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:06

franka75 schreef:
Huh leg uit?

Ik denk dat ze bedoeld dat je moet betalen voor het merk ritalin. Apotheken geven nu standaard andere merken, maar net wat het goedkoopste is op dat moment. Dan heb je dus geen ritalin maar methylfenidaat. Ik heb meerdere soorten gehad, en alleen de echte ritalin bevalt goed, de anderen heb ik meer last van bijwerkingen en velen met mij.
Je kan best ritalin krijgen, maar daar zit dan een eigen bijdrage op.