In elkaar geslagen door client --> hoofdpijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:28

Maak je wel melding van deze collega? Dat kan je ook via vertrouwenspersoon doen, als leidingegevende niet naar behoren hier op reageerd.
Ik vind het een behoorlijke linke situatie, nu is het afgelopen met 'maar' een hersenschudding, maar het had veel heftiger kunnen zijn :n
Beterschap in ieder geval, en succes met het gesprek!

Tibamar

Re: In elkaar geslagen door client --> hoofdpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 16:45

Lekker aardige collega...jeetje echt vreselijk lijkt me dat om daarmee te moeten werken. En leidinggevende waarschijnlijk toch geschrokken dat je toch hersenschudding had...

Snap alleen een ding niet...moet die cliënt niet naar een andere instelling als ie al het persoonlijk slaat? Want dat lijkt me voor niemand leuk meer en zeker niet de bedoeling.. :\

Iig beterschap met je hersenschudding, hopelijk is het snel beter!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:32

Jeetje zeg, die collega is echt niet goed bij d'r hoofd. Ze weet dat je een hersenschudding hebt, en heeft dan toch het lef om je te bellen om te vragen of je morgen weer kan werken? Ook dat zou ik even doorspelen...
Meid, blijf lekker nog de hele week thuis, laat ze maar eens voelen hoe jij je nu voelt...

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:26

Mijn ogen vallen uit mijn hoofd! Het lef van deze "collega" is onbeschrijfelijk! -:(-
Ik zou zeker een klacht tegen deze persoon indienen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:27

Klacht indienen gaat ook 100% zekers te weten gebeuren, dit heb ik dus al bij mijn leidinggevende gedaan zonder resultaat.
Morgen bij de ARBO ga ik dit nogmaals doen en nog een keer weer bij de leidinggevende vervolgens ;)

Gelukkig gaat het met mezelf stukken beter, hoofdpijn is vandaag minimaal aanwezig. Misselijkheid zo goed als over.
Jeej!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:29

Ik zou zeker ook een klacht indienen bij de vertrouwenspersoon!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:31

beantsje schreef:
Ik zou zeker ook een klacht indienen bij de vertrouwenspersoon!

Mocht de ARBO en leidinggevende niet werken dan ga ik dit zeker doen. Ik wacht alleen eerst even het gesprek morgen af met de ARBO, aan de hand daarvan maak ik een plan de campagne over wat ik het beste kan gaan doen. Sowieso laat ik het er niet zomaar bij zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:56

Zo ben net terug van de ARBO arts. Heel aardige man, hij was het helemaal met me eens. Mocht zelf weten tot wanneer ik ziek bleef. Ik zei sowieso tot en met woensdag, dan kan ik van donderdag tot en met zondag 2 dagen werken op een andere groep zonder agressie. Dan heb ik vanaf 5 april een week vakantie. Daarna fulltime terug op een andere groep dan mijn huidige.

Morgen bel ik de leidinggevende voor een gesprek en ik ga nog in gesprek met die collega. Mochten zij het niet serieus nemen of ik heb er geen goed gevoel over ga ik naar de vertrouwenspersoon.

ARBO heeft iig alles gerapporteerd :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:10

Fijn dat je de steun van de ARBO-arts hebt! Het is te gek voor woorden, dat blijkbaar bij jullie een cultuur is ontstaan dat in elkaar geslagen worden normaal is.
Ik hoop dat je ook bij je leidinggevende een goed gesprek hebt. Het kan overigens goed zijn om bij dat gesprek een personeelsconsulent aanwezig te laten zijn.

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:34

Heb niet het hele topic doorgelezen maar ik wil je toch adviseren om aangifte te doen bij de politie. In gevallen van doelbewuste * agressie tegen een van mijn collega´s of mijzelf wordt er bij ons op het werk aangifte gedaan tegen de desbetreffende client. Uit jou verhaal komt het op mij over dat deze client jou doelbewust heeft mishandeld. Aangifte kun je doen op adres van de instelling maar je eigen naam wordt er wel bijgezet.

Het komt misschien vreemd over maar je helpt de desbetreffende client er mee maar ook jezelf en je collega´s. Wanneer de client vaker agressief gedrag vertoont kan hij namelijk opgenomen worden op een afdeling waar er meer en professionele begeleiding is.

Naast aangifte is het ook belangrijk om melding binnen je eigen organisatie te maken. Bij ons in de organisatie maken ze gebruik van het zogenoemde MIZ systeem. Dat wil zeggen Melding Incidenten Zorg. Door een melding te maken binnen de organisatie van elk agressie incident wordt het duidelijk wat de zorgzwaarte op jullie afdeling is en kan er meer geld vrij worden gemaakt voor extra ondersteuning.

In tegenstelling wat zorgverleners vaak denken is agressie niet iets "wat bij het vak hoort"! Dat is een ouderwetse achterhaalde instelling en niet meer van deze tijd.

Daarnaast even wat anders, de manier waarop je collega heeft gereageerd is alles behalve professioneel. En zeker de moeite waard om met je leiding gevende te bespreken. Persoonlijk zou ik niet willen werken met dergelijke collega´s!

Voor nu heel veel sterkte :(:)

* doelbewust bedoel ik mee, wanneer een client dus niet psychotisch of zwaar verstandelijk beperkt is en daardoor in staat is om onderscheid te maken tussen wat goed en fout is.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:08

Fijn dat de ARBO zo meewerkend was, succes met de gesprekken met collega en leidinggevende

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:02

9jinte9 schreef:
Heb niet het hele topic doorgelezen maar ik wil je toch adviseren om aangifte te doen bij de politie. In gevallen van doelbewuste * agressie <snap>
Het komt misschien vreemd over maar je helpt de desbetreffende client er mee maar ook jezelf en je collega´s. Wanneer de client vaker agressief gedrag vertoont kan hij namelijk opgenomen worden op een afdeling waar er meer en professionele begeleiding is.

* doelbewust bedoel ik mee, wanneer een client dus niet psychotisch of zwaar verstandelijk beperkt is en daardoor in staat is om onderscheid te maken tussen wat goed en fout is.

@9jint9 _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

@Petite: Fijn dat de Arbo je de tijd geeft! (Terecht vind ik ;-)
Fijn ook om je update te lezen. Klinkt positief allemaal :j

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:32

Wat een reactie van je collega! Echt absurd!

Hebben jullie geen training gehad, dat je ze op de grond kan leggen of iets dergelijks. Ken ook iemand, die ook op een afdeling werkt, met zwaar verstandelijk gehandicapten, en soms ook agressief kunnen zijn, maar zij krijgt iedereen op de grond.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:30

Ik krijg ook iedereen op de grond, maar of ze blijven liggen? In je eentje red je het dan echt niet hoor.
In een training leer je hoe je in eerste instantie alleen begint, en het dan 'afmaakt' met je collega's.
Een fixatie op een goede manier uitvoeren alleen kan niet. Jezelf verdedigen alleen, ja, dit kan. Maar dit hou je niet langere tijd vol. Heb je geen collega om je te helpen; verdedig jezelf, ga naar de deur, en sluit deze achter je dicht. Eigen veiligheid gaat voor.