Leven met een Spastische darm deel 2.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Re: Leven met een Spastische darm deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 14:33

hier gaat het wel goed :D

(klopt af :P )

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:34

Hoi,

Ik ga morgen of overmorgen naar de huisarts omdat ik vermoed dat ik ook een spastische darm heb. Ik heb sinds een aantal maanden heel vaak buikkrampen, buikpijn, ben vaak moe en dus ging er meteen een lampje branden.

Nu zit ik wel met iets waarover ik niks kan lezen op internet, maar misschien hebben jullie hiermee ervaringen.
Ik heb rechts in mijn onderbuik de laatste dagen (het gaat gewoon helemaal niet weg) een extra iets, waarvan ik niet weet of dat wel zo goed is :)

Ik voel en zie mijn darm bewegen... Het voelt alsof ik iedere seconde, soms sneller, een electrisch schokje krijg en ik ben me er dus constant bewust van, de hele dag door... Dit maakt me nu toch wel wat angstig dat er misschien meer aan de hand is... Of is dit normaal?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:38

dat rechts onder kan te maken hebben met de spastische darm. maar als je bijv misselijk bent en moet braken + koorts zou ik toch eventjes naar het ziekenhuis gaan.

de symptomen die je hebt, klinken als een spastische darm, maar die benaming kun je pas geven als je echt helemaal binnenste buiten bent gekeerd ;) succes!

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:50

Nou dat heb ik gelukkig niet, ik heb wel buikpijn en krampen en onregelmatige stoelgang...

Nu is het gewoon vreselijk irritant dat ik constant voel dat er iets beweegt... Het doet niet pijn, maar het voelt echt als een heel klein electrisch schokje... Zoals wanneer er heel slap nog maar stroom op de stroomdraad rond de wei staat en je voelt daaraan ;)
Ja ik weet inderdaad wel dat je eerst weet ik wat voor mallemolen doorgaat.... Fijn man :(

Ben benieuwd bij de dokter

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:52

ik zou je er niet te veel zorgen over maken, bij ons hobbelt en bobbelt het ook aan alle kanten ;)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:56

'gelukkig' dan maar :+

Dan ga ik maar kijken of ik een manier kan vinden om mijn electrische hoogspanning kwijt te kunnen :Y)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:12

hihihi hoogspanning, ik heb niet echt een brobbelbuik maar alleen als ik echt last ga krijgen :) wel een goed startsein borreldeborreld en start wie is er eerst de wc of....... :=

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:14

haha, nee als het bij mij gaat borrelen, weet ik dat ik niet over mijn nek ga (meestal :P )

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:31

haha ja dat heb ik ook ivy! Meestal is geborrel goed, dan zakt de misselijkheid wat weg!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 07:57

Als mijn darmen borrelen hoeft dat niet zoveel te betekenen. Het kan een slecht voorteken zijn (diarree), maar het kan ook gewoon alleen maar borrelen zijn. Als mijn maag gaat borrelen is dat echt een slecht teken. Vaak moet ik dan overgeven.

Ik voel me echt verschrikkelijk. Gisteravond al werd ik misselijk en er trok een soort kramp over mijn hele buik. Ik werd vanmorgen echt onwijs misselijk wakker en die verkramping is nog erger geworden. Hopelijk trekt het weer snel weg.

Emuline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 12:43

hallo.

kan iemand mij vertellen wat een spactische darm is?
en wat de symptonen zijn?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 18:46

Wanneer je langere tijd last hebt van je darmen en na onderzoek darmziektes/ allergien uitgesloten zijn, wordt het vaak een spastische darm (beter gezegd; Prikkelbare Darm Syndroom) genoemd.
Symptomen zijn voornamelijk buikpijn, problemen met stoelgang (of diarree, of obstipatie of wisselend beiden), krampen, opgeblazen gevoel, winderigheid.

Hier ging het vanochtend wel redelijk, maar sinds vanmiddag helemaal opgeblazen en gasserig :o
Ik heb alleen helemaal niks geks gegeten vandaan :?
Maaaar ik heb gisterenavond wel een big mac op, kan dat daarvan zijn, want dat is wel erg laat :? maar kan niks anders bedenken..

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:09

Ja zou wel kunnen, soms reageer ik gelijk op eten en soms pas later... Denk dat het te maken heeft met hoe snel je maag/darmen het gaan verteren ofzo...

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 00:27

Hoi,

Ik ga me hier ook even melden, ook al ligt het topic even stil...
Ik vermoed (samen met kennis die ook PDS heeft, dat ik het ook heb.. Heb al tijden enorm last van buikpijn. Vaak direct na het eten.. Echt last op de plek van mijn maag/darmen en beetje naar links.. (voor mij dan)

Stoelgang is eigenlijk prima, misschien wat constipatie de laatste weken, maar vooral de pijn zit ik heel erg mee.. Vandaag weer een hele strip ibuprofen op.. Bij melk(producten) heb ik er zeker last van, en vanmiddag ook met een broodje knakworst..

Ik ben sowieso van plan naar de dokter te gaan, maar moet je dan de hele mallemolen door, of constateren ze eerst 'makkelijk' zit (over het algemeen, ervaringen misschien?) en kijken ze daarna door..
Ken een paar met de ziekte van Crohn e.d. maar dat is het volgens mij echt niet, dat lijkt me anders... Maargoed.. Wie weet..

Kunnen jullie iets vertellen hoe verhelderend de dokter kan zijn? Ik ben van plan erheen te gaan en ga ook zeker bellen, maar misschien kunnen jullie me iets meer vertellen met jullie ervaringen?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 00:33

Ik meld me hier ook maar weer eens, heb het al sinds mijn 15de.
Drama.... kan vaak wel 10 keer per dag. Tijdens mijn zwangerschap was het goddelijk!!! Ik kon weer wandelen na een maaltijd, kon overal zorgeloos naartoe. Zuivel drinken etc zonder problemen...

Vanavond is het weer drama.... au ^)

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 08:27

Hier hebben ze al vrij snel gezegd dat het PDS is.. terwijl ze nooit een darmonderzoek gedaan hebben..

Laatste tijd is het echt weer mis. Eerst had ik vooral 's avonds last, nu ga ik slapen met buikpijn en wordt ik wakker met buikpijn.. en heel de dag door pijn, opgeblazen, winderig, diarree of juist weer moeite met naar het toilet gaan. Wordt er zo langzamerhand echt gek van.. ;(

Cyntje; gek wat hormomen dan met je lichaam doen he...

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:09

Ik ben de pas doorverwezen naar het ziekenhuis toen ik zelf aan de bel heb getrokken dat er ernstige darmziekten in mijn familie voorkomen. Voor die tijd ben ik er ongeveer 4x geweest en is er verder niks gedaan.

Heb toen eindelijk bloed laten prikken, waar er verhoogde ontstekingscellen uitkwamen. Doorverwezen naar mdl-verpleegkundige die mijn klachten wel serieus nam. Heb afgelopen dinsdag een colonscopie gehad waarbij een aantal ontstekingen zijn gevonden, en dit terwil ik voor mn gevoel in een rustige periode zit. Ben ook gelijk verrast met een gastroscopie (keel, slokdarm, maag, enz. Niet leuk!) maar dat was verder ok.

Moet nu volgende week maandag terug naar de mdl-arts, want dan heeft hij uitslagen van het nieuwe bloed en de biopten die zijn genomen. Hij heeeft het woord collitis laten vallen, heb het gegoogelt en werd er niet vrolijk van..

Samengevat: pds is heel makkelijk te zeggen omdat dit het vaak ook is, maar mijn mening is dat artsen eerst uit zouden moeten sluiten of het niet wat anders is..

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:15

Ik ga met Petulan haar samenvatting mee.

Bij mij is er ook gewoon na een kort gesprekje bij de huisarts geconstateerd dat ik PDS heb en kon toen van die vezelzakjes krijgen en kreeg informatie mee over voeding waar je mee op moet letten en voeding die wel goed kan.

Maar als ik opeens veel heftiger last zou krijgen, of hele andere klachten erbij, dan zou ik nog een keer naar de huisarts stappen met een dringend verzoek om me na te laten kijken. Maar bij mij blijft het altijd een beetje hetzelfde, hele heftige periodes en daarna vaak weer eventjes wat rustiger.

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:19

bij mij was het al geconstateerd toen ik 1 was,
ik heb zelf last van coelliacie en spastische darm.
Als ik meer dan 2 glazen cola drink dan is het mis,
chocolade dan is het mis :(

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:23

Bedankt voor jullie informatie.. Van de week ga ik toch wel naar de dokter omdat het lastig is.., ik voel het nu al een beetje en als ik zo ga eten zal het wel weer hetzelfde liedje zijn..

Misschien heeft zij ook nog wat informatie, maar dan is het toch ergens 'zekerheid', hoewel mijn twijfels bijna weg zijn.. :)

Winderigheid/stoelgang heb ik eigenlijk niet echt last van, maar boeren wel heel erg.. := Gelukkig kan je dat nog een beetje 'binnensmonds' doen :o

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:21

sjee, topic leeft weer een beetje :P

Karin, Ik heb een vrij ernstige vorm van PDS, want heb ook al een paar keer op de eerste hulp gezeten, en ben mijn baan er door kwijt geraakt.

Alleen moet je niet teleur gesteld zijn als ze niets kunnen doen.
De woorden, leer er mee leven, zijn snel gezegd.
En vooral, en het klinkt nog veel harder, het grootste gedeelte zit tussen de oren,
Je denkt al snel, sjee ik moet naar een feestje, gaat dat wel goed. ik moet bij mijn schoonouders/vrienden eten gaat dat wel goed. zijn maar enkele voorbeelden hoor ;)
en wellicht vinden ze wel iets, maar darmen blijven een lastig probleem

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 17:36

hallo hallo,

ik kom hier even inbreken omdat ik ook het "prikkelbare darm syndroom" etiketje heb.
ik heb het topic globaal gelezen, en hoop dit dan ook te kunnen blijven doen.
ik heb al heel lang last van mijn buik, en de klachten die ik zoal heb(heb gehadf):
-buikpijn
-maagpijn
-braken
-bloed in m'n ontlasting
-verstopping
-diarree

ik heb al eens een maagonderzoek gehad, en hieruit bleek dat ik wel wat kleine maagzweertjes en wat zweertjes in m'n twaalfvingerige darm had.
ook heb ik een blindedarmontsteking gehad, die tijdens mijn zwangerschap is verwijderd.
na de operatie is het een tijd heel goed gegaan, maar nu... ;(
ik kan er mijn vinger niet op leggen wanneer ik de klachten heb, wel merk ik dat als ik veel vitamines binnen krijg(supplementen) ik meer last van mijn maag heb dan anders.
verder is stress ook wel een kleine factor, maar ik kan niet zeggen dat als ik meer stress heb, ik ook meer pijn of andere klachten heb.
ik kan ook niet zeggen dat het van bepaald eten komt, de ene keer eet ik gekruid en is er niets aan de hand, terwijl het een maand later heel extreem kan zijn(5x in een uur naar het toilet, en echt leeg lopen...)

na het maagonderzoek natuurlijk weer bij de HA geweest, en kreeg daar dus het etiketje opgeplakt :D
verder niets geen advies of iets dergelijks, behalve gezond en gevarieerd eten en veel vezels...

ik ga weer even verder lezen, misschien kom ik nog wat goede tips en suggestie's tegen.
en natuurlijk mede-lijders :+

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:16

Welkom!

Bij mij is het op dit moment redelijk rustig, dus ik moet even afkloppen. Het komt altijd weer terug, maar ik weet nooit hoe lang dat duurt ;)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:21

ivy_power89 schreef:
sjee, topic leeft weer een beetje :P

Karin, Ik heb een vrij ernstige vorm van PDS, want heb ook al een paar keer op de eerste hulp gezeten, en ben mijn baan er door kwijt geraakt.

Alleen moet je niet teleur gesteld zijn als ze niets kunnen doen.
De woorden, leer er mee leven, zijn snel gezegd.
En vooral, en het klinkt nog veel harder, het grootste gedeelte zit tussen de oren,
Je denkt al snel, sjee ik moet naar een feestje, gaat dat wel goed. ik moet bij mijn schoonouders/vrienden eten gaat dat wel goed. zijn maar enkele voorbeelden hoor ;)
en wellicht vinden ze wel iets, maar darmen blijven een lastig probleem

En dat herken ik maar al te goed, zelfs een kleine boodschap bij een winkel doen kan mij al aan het twijfelen brengen... shoppen vind ik akelig of ik moet weten waar ik naar de wc kan. Na het eten kan ik echt niet wandelen of sporten :n
Echt met alles moet ik rekening houden... en dan zeg je dat je PDS hebt, krijg je in je omgeving te horen: Oh, das toch niets ernstigs???
Uhm, wil je even een dag ruilen dan :?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:33

Ik krijg maandag de uitslag van mn scopieën en biopten teruG.. Had wel ontstekingen dus ben echt heeeel benieuwd,,