hyperventilatie wie nog meer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: hyperventilatie wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:36

Haal dan gewoon zo'n hyperventilatie-cassette bij de apotheek , dat is veel makkelijker joh :P

Je ademt een paar minuutjes door dat ding en je ademhaling & zuurstofniveau zijn weer goed , je hoofd is weer helder , je hartslag rustig en je hebt weer gewoon volop lucht en bent gerustgesteld :)

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:05

Die heb ik ook :D

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:08

pmarena schreef:
Haal dan gewoon zo'n hyperventilatie-cassette bij de apotheek , dat is veel makkelijker joh :P

Je ademt een paar minuutjes door dat ding en je ademhaling & zuurstofniveau zijn weer goed , je hoofd is weer helder , je hartslag rustig en je hebt weer gewoon volop lucht en bent gerustgesteld :)

Heb hem ook, maar dat werkt bij mij voor geen meter. Je moet dan echt alleen door je mond ademen en dat lukt me dan echt niet, ik vind het een onding. Een papieren zak werkt dan nog beter voor mij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:34

Tja , gewoon je neus dichtknijpen dan ?

Dan moet je wel door je mond ademen :)

Als je het ding goed gebruikt dan zorgt hij er gewoon supermakkelijk voor dat je zuurstofniveau weer snel goed wordt.

Is ook een wat minder triest beeld dan aan zo'n zak te gaan zitten lurken :P

Het ding werkt gewoon , maar alleen als je hem goed gebruikt natuurlijk en echt even alleen door je mond (door dat ding) ademhaalt :)

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:36

Hoe werkt dat dan? (heb er nog nooit van gehoord :o)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:46

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:47

Ik heb het kasje bijna niet hoeven gebruiken, heb er de laatste tijd niet meer heel veel last van gelukkig. Heb natuurlijk wel nog dat ik me niet goed voel.. maar geen hele erge aanvallen meer. *\o/*

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:55

Ik meld me hier ook, ik hyperventileer al sinds ik 11 jaar was,
soms gewoon vanuit m'n onbewuste, dat ik zelf niet eens door heb dat k me ergens druk om maak.

Ik heb het gelukkig de laatste jaren stukken minder, omdat ik geestelijk gewoon heel anders ben dan dat ik vroeger was.
Dankzij het veranderen van m'n manier van denken en me dus minder druk maken, minder zorgen maken en dus minder stressen,
is het hyperventileren sterk afgenomen bij mij.

Maar hoe vreselijk dat is, als kind zijnde en je hebt het gevoel echt dat je dood aant gaan bent... ( ik kreeg er meestal een migraine aanval achteraan ) :+

Ook heb ik aan verschillende therapien en homeopatische middeltjes gezeten, moet zeggen dat ik er zeker baat bij gehad heb.
Net als met m'n rijbewijs , met afrijden, zonder m'n bach resceu had ik het niet gered daar :Y)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 18:05

heftig zeg al die verhalen. maar ben benieuwd wie er nog meer zo'n cassette hebben gevruikt het lijkt mij wel handig

BlackZelda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:07

Ik heb hem ook nog ergens liggen. Zal hem weer eens opzoeken, dan kan ik het uitproberen.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:11

Ik heb nog een vraagje die al langer door mijn hoofd speelt :o
Ik heb eigenlijk pas last van hyperventilatie sinds ik van een paard ben afgevallen..( gingen voltige doen, met z'n 2en erop. Draf, paard bokt, singel los en ik krijg een voet in mijn ribben + knal op natte ondergrond)
Kan dit er iets mee te maken hebben? Toen had ik het maar heel afentoe (met gym als we de bliepjestest gingen doen bv, maar ik was eigenwijs en ren er doorheen), tegenwoordig (door de stres denk ik) heel vaak...

(sorry voor het vage verhaal )

BlackZelda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:28

zoiets kan wel de welbekende "druppel" zijn, aldus mijn psych. Ws ben je er ook erg van geschrokken toen het gebeurde. Durf je nog wel te voltigeren?

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:32

okee,
Nou ik ben nog een keer naar dat ponykamp geweest waar het was gebeurt. toen gingen we dus voltigeren, vond ik al eng, maar was andere pony. maar die had er dus geen zin meer in en toen kwam de oude pony uit de stal. Ik zat echt te shaken terwijl ik het loeiheet had. Ik heb het wel gedaan, omdat ik wist dat ik er anders nooit meer op zou durven. maar heb wel gezegd dat als ze haar aan ging zetten tot galop ik er af zou springen.. (was dezelfde leidster) en dat als ik iets eng vond ik het gewoon niet deed.
Moest met me handen los in draf en dat vertikte ik :o

EDIT: ik ga zo proberen het hele verhaal op papier te zetten, zal het dan ook even hier posten

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 17:59

haha is goed. Ik vind het altijd wle lekker dat ik even mijn verhaal hier kwijt van dat lucht eigenlijk al best op!! en zo hebben we al heel wat hyperventilatie mensen bij elkaar. Zo kan je zien we zijn niet de enige die het hebben. Er zijn zovele msen met dezelfde gedachtes en symptomen.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:03

pmarena schreef:
Tja , gewoon je neus dichtknijpen dan ?

Dan moet je wel door je mond ademen :)

Als je het ding goed gebruikt dan zorgt hij er gewoon supermakkelijk voor dat je zuurstofniveau weer snel goed wordt.

Is ook een wat minder triest beeld dan aan zo'n zak te gaan zitten lurken :P

Het ding werkt gewoon , maar alleen als je hem goed gebruikt natuurlijk en echt even alleen door je mond (door dat ding) ademhaalt :)

Tja, zal wel aan mij liggen dan, maar als ik flink in paniek ben gaat dat even niet lukken. En dan interesseert het me ook geen hol of het er triest uit ziet of niet met een zak, als het maar werkt ;)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 18:04

hahah inderdaad een zak helpt bij mij eigenlijk nooit. Echt irritand. Ik heb nu weer last van mn schouders maar dat komt omdat ik gespannen ben denk ik. Dat ik mnschouders te gespannen houd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:06

Charlie : begrijpelijk :D

Maarja , dat het voor jou niet werkt is dan nog niet de schuld van dat ding :P

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:01

Hier komt dan eindelijk mijn verhaal: :+

In de zomervakantie was ik lekker op Ponykamp, alles ging goed en alles was blij totdat....*tromgeroffel* we voltige gingen rijden, we zaten een beetje in tijdnood dus toen gingen *** en ik er tegelijkertijd op. Ik achterstevoren voor de singel en *** achter de singel en normaal. *** moest op het paard gaan staan ed maar deed dat niet dus toen hebben ze maar bedacht dat we in galop moesten (fijn als je achterstevoren zit :7 ) Karine was het daar niet helemaal mee eens dus ging eerst heel hard draven en daarna met een bok in galop (erg apart achterstevoren) singel los, ***'s voet in mijn ribben en *** janken. De leiding gingen dus eerst maar bij haar kijken omdat het net een sirene was :o Claire ligt heel leuk op de grond gaat zitten en zegt dat t wel gaat (tegen der vriendinenn)1 leiding komt naar Claire': 'Met jou ook alles goed?' ik ja hoor, alleen een schaafwondje... (mijn ribben deden loeizeer, maarjaa...Claire heeft het image eigenwijs te zijn...)
die week twee keer in bed gehyperventileert (kwamen der pas bij de 2e keer achter wat het was, de eerste keer dachten mijn vriendinnen dat ik stikte..) 2e x zat toevallig de hele leiding op de kamer, behalve 1 die was douchen.. 3e x viel ik in de disco flauw door zo'n witflikkerlicht, daarna was t weer raak....

Niks mee gedaan.

Toen kwam het ook bij gym terug, kon bijna niet meer normaal gymmen en de lles frans na gym ging gewoon aan mij voorbij.

Mijn leraar gym + frans dachten dat ik anorexia had, omdat ik ook vaak duizelig ben (bloedarmoede is niet vastgesteld, maar denken we). Hier reageerde ik ook niet zo goed op, omdat mijn oma (jawel van 84) anorexia had. Zij ligt nu aan de zondevoeding door 2 hersenbloedingen en eet meer als zonder zondevoeding...

Toen begon het ook met paardrijden, maar gelukkig heb ik een hele lieve 'juf'. Ik viel nl zowat flauw op me paard. Dus zij heeft me paard vastgehouden totdat het over was, zij zag ook gelijk wat er aan de hand was. Zij heeft het vroeger ook gehad, dus ze wist precies hoe laat het was zegmaar...
Ik heb heel veel met haar gepraat enz. maar het was allemaal nog wel in de hand te houden.

In de carnaval weer op pk geweest, máár 3x een aanval gehad.1x is er opgemerkt (We lagen met de leiding op de kamer, tja stil houden is een beetje lastig dan :oo), de rest heb ik niks gezegd.

En sins de carnaval is het zo'n 4x per week raak, als ik mazzel heb.
Vaak met gym, als ik alleen maar alle trappen op moet sjouwen (zijn er 3) nu ben ik nogal een stressig typje, waardoor ik het nog vaker heb... of gewoon in bed na een enorme hoestbui |o

Na lang dralen en wachten. ben ik uiteindelijk naar de dokter geweest en doorverwezen. (daar ben ik nog niet geweest)

uiteindelijk blijkt dus dat ik waarschijnlijk door mijn zwaargekneusde ribben (zie begin) verkeerd ben gaan ademen en dit ben blijven doen, omdat ik nog steeds last heb van mijn ribben.

Ik heb het trouwens aan mijn ouders verteld omdat ik was flauwgevallen in de mediatheek. mijn mentor uit de 1e heeft mij toen opgevangen, maar die heeft het dus weer tegen mijn gymleraar gezegd en die dreigde mijn ouders te bellen :o

Groetjes Claire (en bedankt voor het lezen :)))
ps. Maar verder ben ik héél aardig en gezond hoor :=

pps. Door een zakje ademen haalt bij mij niks uit, daardoor wordt het erger...

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:45

@ Claire: Ik denk dat een goede tip voor je is om 'eerlijk' te zijn: Eerlijk naar je omgeving toe, maar ook eerlijk naar jezelf. Als je het een geheim houdt bouw je alleen maar onnodige spanning voor jezelf op. Je maakt het voor jezelf nog ingewikkelder dan het al is. Mensen kunnen je helpen, je hoeft het niet alleen op te lossen, echt niet :)

Misschien kun je voor jezelf eens opschrijven wanneer je last krijgt van je hyperventileren en gaan bedenken wat de 'trigger' is die het veroorzaakt. Vervolgens kun je stapje voor stapje aan die triggers gaan werken. Waarom heb je er bij gym meer last van? Vind je gym misschien niet leuk? Komt het door je gekneusde ribben icm de inspanning dat je onvoldoende kunt ademen waardoor je benauwd wordt? Hoe kun je dat voor jezelf verbeteren of makkelijker maken? Misschien dat een arts je een paar maanden rust voorschrijft om je ribben tijd te geven om te herstellen of kun je een manier verzinnen waardoor gym wel leuk wordt, ik noem maar wat.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 21:05

Muds schreef:
@ Claire: Mensen kunnen je helpen, je hoeft het niet alleen op te lossen, echt niet :)

Dit doet me zoveel !

@muds, als eerste heel erg bedankt voor het reageren!
Ik ben nu heel erg aan het proberen om eerlijk en open te zijn, maar van jongs af aan heb ik al alles opgekropt en verzwegen.
Naar mezelf toe eerlijk zijn, vind ik nog het moeilijkst. Als er al iets pijn doet (oid) dan loop ik er gewoon doorheen, val ik van een paard: Ik wilde de grond eens bestuderen en ga zo maar door.. altijd een masker. Dat red ik nu niet meer, dus ik heb heel erg het idee dat ik me blootgeef als ik dingen moet vertellen.

Mijn ribben zijn gekneusd geraakt in de laatste week zomervakantie, kan het zijn dat ik er nog steeds last van heb?
Gym niet leuk meer, is het zeker niet :P, ik vind gym juist geweldig, waardoor als ik hyper ik gewoon doorgym...

Ik ben mezelf zat, helemaal zat _-:(

BlackZelda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 21:30

[/quote]
Ik ben mezelf zat, helemaal zat _-:([/quote]

Claire, ik weet uit ervaring dat het moeilijk is, maar probeer alsjeblieft niet bij de pakken te gaan neerzitten. Zoals Muds al zegt, je moet echt eerlijk (naar jezelf) gaan zijn. Pas als je erover gaat praten, ga je het ook makkelijker accepteren (ondanks dat hyperen echt vreselijk is). Je zult zien dat zelfs accepteren al een stuk rust geeft. Zolang je er tegen blijf knokken, wordt het echt niet beter.
Ik heb goede, maar ook echt wel slechtere periodes en ik merk dat het zo veel fijner is als de mensen om je heen weten wat er aan de hand is en dat je erover kunt praten! Je moet absoluut niet proberen om hierin alleen te blijven staan :(:)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 21:35

Precies, ik ga met bovenstaande mee! Ik heb nu ook weer een mindere periode waarin ik mezelf helemaal zat ben, want wie vind het nu leuk om te hyperen... K word er zo pissig door, omdat het je af en toe zo kan beheersen, bah... De laatste keer dat ik vergadering van mn werk had, stond ik op de terugweg hyperend langs de snelweg en ik moet mezelf nu elke keer dwingen om over de snelweg te rijden en dat is drama... Ik zie nu dus alweer op tegen de volgende vergadering (4 mei), omdat ik mezelf dus nog niet onder controle heb en ben zo bang dat ik dan 4 mei weer in de stress schiet en dat moet ik niet doen, want dan gebeurt het gegarandeerd!

Maarja, dan klets ik het hier op bokt, bij mn vriend of vrienden wel weer van me af. Soms denk ik wel eens, daar heb je mij weer met mn gezeur, maar het lucht wel lekker op!

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:09

Het is zoo poedersuiker...
ik heb wel een lerares benadert, (was inde mediatheek flauwgevallen, dan willen ze weten wat er aan de hand is.) maar die reageert dus niet meer op mijn mailtjes...
Ik heb zo van, mensen ik ben 15, ik moet rennen, rijden, skeeleren en gewoon vrolijk zijn.

Dat laatste van jou Joyce heb ik ook, ik voel me zo'n zeurpiet. Ik lijk wel iemand van 80 (qua conditie). Ik weet niet of jullie de coopertest kennen (die met die bliepjes) daar haalde ik vroeger trap 14, nu moet ik afhaken bij trap 8 omdat ikhet gewoon niet haal qua ademhaling... BAH

Op school ben ik altijd 'vrolijk'. Heb er ook een gedicht over geschreven (staat in t onderschift..)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:54

pmarena schreef:
Zie http://www.alfaco.nl/content/hyperfree- ... ilatie.php :)

Alleen het ding bij je hebben kan al veel rust geven , daar je weet dat je jezelf weer snel onder controle kunt hebben , als het je zelf niet meer lukt om goed te blijven ademen :)

Dat ga ik dan is uitproberen. Ik weet niet zeker of ik echt last heb van hyperventilatie. Ik heb vaak het gevoel alsof er iemand op mijn borst zit en ik dus mijn borstkas niet uit kan zetten om adem te halen. Dat lukt natuurlijk wel, maar ik heb gewoon het gevoel alsof er niet voldoende lucht binnen komt. Vaak gaat dit wel gepaard met een op hol geslagen hartslag. Het gebeurd vaak heel onbewust, als ik in de trein zit, bij tv kijken, computeren, bij de paarden etc. Ik ben altijd al vrij moeilijk geweest als het om ademhalen gaat. Ik kan bijvoorbeeld niet lang door mijn neus ademen, dan raak ik buiten adem. Mijn moeder is er lang van overtuigd geweest dat ik astma had, maar volgens de huisarts zijn mijn longen prima.

BlackZelda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 08:17

@flosje446
Wat jij beschrijft klinkt echt als hyperen hoor. Ik herken dat nl wel, ben ook altijd bang dat ik te weinig lucht binnenkrijg. Dan ga je juist proberen om extra diep in te ademen en dat is juist fout! (maar o zo moeilijk om te doorbreken.....)