Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lante schreef:Hoe dan ook, het kind wordt hier de dupe van, dus ik zou he thuis houden tot de uitslagen van de artsen binnen zijn en dan weer eens om de tafel.
Lante schreef:Rare mentaliteit is dat tegenwoordig, dat gewone, regulier basisscholen behalve goed onderwijs ook op moeten voeden,
Citaat:Als ouder heb je het er vaak al zwaar mee en dan heb je niet eens dertig anderen erbij, hoe moet de juf dat er dan bij doen in haar eentje..?
Lante schreef:Natuurlijk hoort opvoeden erbij als je met kinderen werkt, maar de ouders mogen gerust ook nog een aandeel houden, dat bedoel ik met die zin.
Lante schreef:Ik ben hier niet in mijn functie in gesprek met ouders van leerlingen, ik ben hier voor mijn lol op een forum waar weer eens een school wordt afgebrand in een aantal reacties door op dit moment 'gelijken'. Daar zit wel een verschil in.
Zilfstar schreef:pmarena schreef:Een standaard school is gewoon voor kinderen die binnen een bepaalde bandbreedte van "normaal" vallen , en als iets in een kind teveel afwijkt dan zal er toch een andere oplossing gevonden moeten worden , zo is het nu eenmaal :(:)
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ben toch wel blij dat mijn NIET standaard kind op een gewone standaard school kan zitten en dat niet iedereen denkt zoals jij...
zelf geen kinderen zeker???
Lante schreef:Daar kun je via PGB ALS OUDER hulp voor inschakelen en er zijn speciale scholen voor.
Rare mentaliteit is dat tegenwoordig, dat gewone, regulier basisscholen behalve goed onderwijs ook op moeten voeden, zindelijkheidstraining moeten geven, kinderopvang moeten zijn, speciaal onderwijs moeten geven, medische zorg moeten geven wat nogal wat verder gaat dan een pleister etc etc etc. Je kunt heel veel, maar niet alles. Als ouder heb je het er vaak al zwaar mee en dan heb je niet eens dertig anderen erbij, hoe moet de juf dat er dan bij doen in haar eentje..?
Lante schreef:@Djinny:Nee hoor, geen medelijden, ons werk is leuk, maar lees bovenstaande reactie en sommige reacties hier, lees de krant, er wordt van leerkrachten verwacht dat ze van alles doen, maar ondertussen is er geen geld en tijd voor. Dat is heel frustrerend. Een juf/school doet het niet gauw goed (of je moet al de hoogste cito scores van het land halen). Een beetje waardering, begrip en respect zou niet verkeerd zijn zo nu en dan, maar de meeste reacties zijn erg negatief, zèlfs als je het netjes uitlegt. Dan had je maar ander werk moeten zoeken zegt iemand... En dat moet ik dan maar over mijn kant laten gaan?
We horen het verhaal maar uit één perspectief, ik denk dat dit probleem al langer speelt en het niet op te lossen is met een plaswekker. Moeder geeft aan dat het mogelijk iets medisch is, met andere woorden; het kind is niet gezond. Houd het dan lekker thuis tot ze weten wat er aan de hand is. Daar is niks raars aan.
pmarena schreef:Alles dat TE ERG afwijkt Breghje , je vergeet 2 woordjes
Er zijn zat kinderen die "afwijken" van "de norm" , die nog net niet zo ver zijn als "de gemiddelde" 4-jarige. En die hebben dan bvb. wat meer hulp nodig bij het naar de WC gaan , of die hebben eens een ongelukje....maar geen 2x per dag al maandenlang , dat wijkt gewoon wel heel erg af en het is toch best te begrijpen dat een school dan zegt : zo'n kind is nog niet klaar om mee te draaien in de klas , het heeft TE VEEL extra aandacht nodig. Dat elke half uur naar de WC dat is heel wat extra aandacht , het is toch best voor te stellen dat 2x per dag zo'n kind verschonen gewoon teveel van het goede is om erbij te hebben ? Want er zijn nog meer kinderen die extra aandacht nodig hebben , daar het allemaal geen robotjes zijn
En die kinders die lief en stil niet steeds de aandacht trekken zouden toch ook graag eens wat aandacht van de juf krijgen , maar die heeft daar dan te weinig tijd voor omdat ze steeds zo'n ventje moet redden , ook niet leuk voor zo'n ander kind (of die juf) toch
djinnie schreef:Laagdunkend? Hoezo? Ik heb bijvoorbeeld erg veel respect voor mijn collega's in het onderwijs. Toevallig werk ik nu niet in het onderwijs (moeilijk om een baan te vinden), maar heb het wel altijd met plezier gedaan. Feit blijft echter toch dat je samen met ouders een deel van de opvoeding (en dan bedoel ik niet alleen het bijbrengen van normen en waarden) in handen hebt. Het kind is tenslotte een groot deel van de tijd bij jou in de klas. Je bent dus 'partners in de opvoeding'. De belangrijkste beslissingen blijven bij ouders, het daadwerkelijk oplossen van het medische probleem in dit geval, ligt bij de ouders. Het gaat mij echter niet om het medische probleem, maar om het probleem in de klas.
Waarom is een luier de beste oplossing voor die korte tijd, als het kind er zo van in paniek raakt? Enig idee wat dat doet met het gevoel van zelfredzaamheid, eigenwaarde e.d.? Natuurlijk doet in de broek plassen dat ook, maar dat lijkt dus enigszins te voorkomen te zijn. Door hem simpelweg om het kwartier naar de wc te sturen. Ik snap in deze specifieke situatie gewoon niet waarom er door de leerkracht/school besloten is om slechts deze ene optie toe te staan. Waarom niet samen met ouders naar een oplossing zoeken? Er zijn namelijk nog meer mogelijkheden. Zet die wekker eens op 15 in plaats van 30 minuten. Als het misgaat: laat het jochie zichzelf verschonen... Spreek desnoods met ouders af dat hij alleen de ochtenden komt als het zo'n belasting is....
Maar simpelweg zeggen: hij moet een luier aan, anders is hij niet welkom... Dat vind ik verschrikkelijk kort door de bocht. En dat heeft niets met een laagdunkende reactie te maken, ik weet dat het geen luizenbaantje is.
Overigens mag je bij die 20 kinderen nog rustig 10 kinderen bij tellen... Althans, ik had er gemiddeld toch wel tussen de 30 en 33 in de klas...
Citaat:En hiermee geef ik helemaal geen oordeel over wat nu wel of niet "normaal" is , dat is aan de school om die bandbreedte te bepalen.
Ylana schreef:russel schreef:Als het om een paar dagen gaat eer hij naar het ziekenhuis mag, hou je hem toch "ziek" thuis? Is toch jouw kind, jij beslist toch hoe je opvoedkundig je kind kan helpen?
TS hoeft hem niet eens "ziek'' thuis te houden, aangezien haar zoontje met 4 jaar nog niet leerplichtig is.
Lynn_Nikita schreef:nee, maar wat als niks duidelijks uit het onderzoek komt, en het over paar weken/maanden/jaren nog zo is??
Moet hij dan maar thuis blijven zitten?
Lynn_Nikita schreef:nee, maar wat als niks duidelijks uit het onderzoek komt, en het over paar weken/maanden/jaren nog zo is??
Moet hij dan maar thuis blijven zitten?