en dan moet je kind met een luier naar school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re: en dan moet je kind met een luier naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:28

Dat is wat kort door de bocht, maar wij zijn niet bij het gesprek geweest... Ouders interpreteren dingen soms anders dan het daadwerkelijk gezegd is, kan me niet zo goed voorstellen dat het zo letterlijk is gezegd. Er zijn vast andere mogelijke oplossingen geprobeerd, ik begrijp dat het al een tijdje aan de gang is van TS en mogelijk is de school wat dit betreft handelingsverlegen o.i.d.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:29

Hoe dan ook, het kind wordt hier de dupe van, dus ik zou he thuis houden tot de uitslagen van de artsen binnen zijn en dan weer eens om de tafel.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:32

Lante schreef:
Hoe dan ook, het kind wordt hier de dupe van, dus ik zou he thuis houden tot de uitslagen van de artsen binnen zijn en dan weer eens om de tafel.

In dit geval zou ik dat nu ook doen... Lijkt me het minst vervelend nu en het minst stressvol.

@TS: succes met je manneke en hopenlijk vinden ze snel de oorzaak van zijn probleem.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:53

Lante schreef:
Rare mentaliteit is dat tegenwoordig, dat gewone, regulier basisscholen behalve goed onderwijs ook op moeten voeden,

Iemand die niet op wil voeden moet niet met kinderen gaan werken :) Ik vind het altijd vooral een rare mentaliteit dat je denkt dat je uren en uren met kinderen bezig kunt zijn en dan het opvoeden over kunt slaan. Natuurlijk kan dat niet. Opvoeden van een kind is niet iets dat je een uurtje per dag doet en dan ben je er weer klaar mee, het is een basis in de omgang met elkaar en daar ben je dus eigenlijk voortdurend mee bezig.
(En ik snap best dat leerkrachten problemen hebben met de houding van sommige ouders, maar dan moet je zeggen dat je problemen hebt met de houding van sommige ouders. Het opvoeden op zich is gewoon een belangrijk deel van je werk, en als je dat niet wilt ben je in het kinderonderwijs niet op je plek. Dan moet je in het volwassenenonderwijs aan de gang of bedrijfstrainingen gaan geven.)

Citaat:
Als ouder heb je het er vaak al zwaar mee en dan heb je niet eens dertig anderen erbij, hoe moet de juf dat er dan bij doen in haar eentje..?

Als je dertig kinderen in de onderbouw hebt moet je allereerst eens uitzoeken hoe dat eigenlijk zit op jullie school. In de lagere klassen is het de bedoeling dat de groepen kleiner zijn dan dertig, en daar worden de scholen ook voor betaald.

Daarnaast... ik vind de klacht van de school op zich legitiem. Een school heeft niet de voorzieningen om veel zorg te bieden, ook niet aan kleuters. Maar praat met de ouders. Ik denk dat in deze situatie niet eens de luier het grootste probleem is, maar het gebrek aan begrip. Het is de toon die de muziek maakt... en zeker ook in communicatie tussen ouders en kinderen.
Bespreek de mogelijkheden, geef aan waarom je als school in de problemen komt, zoek samen naar een oplossing - dan kun je uiteindelijk samen beslissen wat de beste keuze is - en misschien is dat dan alsnog een luier, of thuishouden, maar dan doe je het tenminste samen met de ouders ipv er een strijd van te maken.

(En ik ben me volkomen bewust dat er ouders zijn die hier niet voor open staan. Dan houdt het uiteindelijk op. Maar het is ook mijn ervaring dat verreweg de meeste ouders het beste voorhebben voor hun kind, in staat zijn om in een rustig gesprek de andere kant van de situatie te kunnen zien, en dat leerkrachten nogal eens erg snel een verdedigende houding aannemen. Ouders verdedigen hun kinderen. Natuurlijk, dat is hun plicht ook! Maar als je daar serieus mee omgaat zijn verreweg de meeste ouders gewoon normale mensen waar je normaal mee kunt praten.)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:05

Natuurlijk hoort opvoeden erbij als je met kinderen werkt, anders kun je ook niet lesgeven, maar de ouders mogen gerust ook nog een aandeel houden, dat bedoel ik met die zin. Sommige ouders schuiven wel heel erg veel opvoedkundige taken naar de school.

Helaas is geld in het onderwijs nog wel eens een probleem (over jouw opmerking dat er geld is om in de onderbouw de klassen kleiner te maken), het wordt niet altijd besteed hoe het bedoeld is, omdat er op andere dingen te veel bezuinigt wordt. Daar heb je als leerkracht vaak weinig over te zeggen. De directie moet vaak ook roeien met de riemen de ze heeft qua finacieën.

Ouders realiseren zich vaak niet wat een juf allemaal doet en hebben vaak moeite om realistisch te zijn in dit soort situaties. Ze hebben (terecht) het beste voor met het kind, maar verliezen soms hiermee de realiteit in de klas uit het oog. Daarom is het ook zo moeilijk soms om tot de juiste oplossingen te komen.
Laatst bijgewerkt door Lante op 05-02-10 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:11

Lante schreef:
Natuurlijk hoort opvoeden erbij als je met kinderen werkt, maar de ouders mogen gerust ook nog een aandeel houden, dat bedoel ik met die zin.

Dan moet je dat schrijven. De communicatie tussen ouders en leerkrachten is niet altijd optimaal, dus het is extra belangrijk om te zeggen wat je bedoelt. Als ik jouw reacties lees komt het eerder over alsof je het onderwijs (zowel het contact met ouders als met de kinderen) ervaart als strijd en het straalt op deze manier niet echt uit dat je veel van de kinderen in je klas houdt en ze graag wilt helpen ontwikkelen. Ik kan me voorstellen dat ouders op die houding reageren. Ik weet natuurlijk niet of je dat in praktijk ook uitstraalt of dat het vooral is hoe je in deze berichten overkomt, maar het komt tamelijk defensief over en dat is meestal niet de manier om samen met ouders te werken naar een oplossing.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:14

Ik ben hier niet in mijn functie in gesprek met ouders van leerlingen, ik ben hier voor mijn lol op een forum waar weer eens een school wordt afgebrand in een aantal reacties door op dit moment 'gelijken'. Daar zit wel een verschil in.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:21

Lante schreef:
Ik ben hier niet in mijn functie in gesprek met ouders van leerlingen, ik ben hier voor mijn lol op een forum waar weer eens een school wordt afgebrand in een aantal reacties door op dit moment 'gelijken'. Daar zit wel een verschil in.

Maar zo zien ouders dat niet. Die zien hoe iemand die hun kinderen les moet geven toch een tamelijk defensieve houding aanneemt. En dan moeten ze maar hopen dat de leerkracht die hun kinderen lesgeeft toch een iets positievere instelling heeft...

Overigens, jij haalt zelf je werk aan als argument voor je reactie. Als je dat doet, kun je verwachten dat mensen je op dat moment ook zien als iemand met dat beroep. Als jij zegt dat je leerkracht bent en dus... dan ervaren mensen dat als een uitspraak van 'een leerkracht'. Een defensieve uitspraak van een leerkracht bovendien, die het vertrouwen in de beroepsgroep in elk geval niet helpt. Dat mag je natuurlijk heel verkeerd vinden van die mensen, maar zo werkt dat gewoon, het zijn dit soort dingen die bijdragen aan onbegrip tussen ouders en scholen/leerkrachten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:36

Zilfstar schreef:
pmarena schreef:
Een standaard school is gewoon voor kinderen die binnen een bepaalde bandbreedte van "normaal" vallen , en als iets in een kind teveel afwijkt dan zal er toch een andere oplossing gevonden moeten worden , zo is het nu eenmaal :(:)

:? 8)7 :roll: :x :x :x :x

Ben toch wel blij dat mijn NIET standaard kind op een gewone standaard school kan zitten en dat niet iedereen denkt zoals jij...
zelf geen kinderen zeker???

Ha , daar hebben we de dooddoener "zelf geen kinderen zeker" weer , als iemand een realistische reactie geeft in plaats van een kind & ouders doodknuffelende reactie :P

Ik zeg alleen maar hoe het is hoor , kun je leuk vinden of niet (blijkbaar niet :P ) maar een kind dat in bepaalde opzichten teveel afwijkt van "normaal" (en daar zit al een flinke bandbreedte in !!) is gewoon niet op elke school op zijn plek.

Als een kind om 1 of andere reden bijzonder veel aandacht nodig heeft vergeleken met "normaal" dan is het logisch dat een "normale" school met een "normale" bezetting en "normale" voorzieningen , toch ergens een keer een grens trekt.

En hiermee geef ik helemaal geen oordeel over wat nu wel of niet "normaal" is , dat is aan de school om die bandbreedte te bepalen.

Wordt je woest van het idee dat je kind niet in die bandbreedte van "normaal" past , dan vind ik dat een hele stomme reactie eigenlijk :)

Zelf blijk je dan "niet normaal" als een belediging te zien , terwijl ik dat helemaal niet zo zie en dus je eigen vooroordelen blijkbaar groter zijn dan die van mij :P

Overal wordt er gewoon gewerkt met ondergrenzen en bovengrenzen van wat acceptabel is. Val je daarbuiten dan geeft dat helemaal geen waarde-oordeel , maar wijk je voor die instantie of wat het dan ook is , teveel af om er goed mee te kunnen werken.

Als dat op een school nu is dat een kind niet goed zindelijk is , dan IS dat gewoon zo. De school heeft die regel niet voor niets. Dan doen ze een keer hun best en komen ze een moeder tegemoet door een niet goed zindelijk kind toch intensief te begeleiden in de hoop dat het beter zal worden , het werkt niet afdoende waardoor ze toch een keer aan de bel moeten trekken , en moeders reageert meteen nogal bot , zie dit topic hier.

Logisch dat het pijnlijk is voor de moeder om te moeten aanvaarden dat haar kind "anders" is dan veel leeftijdsgenootjes , maar de reactie naar de school is eigenlijk heel onredelijk.

En we horen maar 1 kant van het verhaal.

De feiten die we hebben (school die al maandenlang bezig is met een jongen die veel andere scholen al hadden geweigerd) en moeders die echt pissig is op de school nu ze hebben aangegeven dat ze zo echt niet langer verder willen , geven mij eerlijk gezegd het vermoeden dat het absoluut niet onmogelijk is dat de school al wel eerder naar een oplossing heeft willen zoeken maar dat moeder gewoon echt heel erg verontwaardigd is en bij haar standpunt blijft dat ze hem gewoon mee moeten laten draaien. Dit ook omdat het na het bezoek aan de dokter ineens op magische wijze opgelost zal zijn volgens moeders , dat is gewoon niet realistisch :)

Moeders klinkt gewoon niet echt redelijk vind ik. En daarom denk ik ook dat het verhaal van de andere kant best eens heel anders zou kunnen zijn , en dat ze nu als laatste redmiddel maar hebben voorgesteld om hem dan met een luier o.i.d. naar school te sturen OF thuis te houden , omdat ze er anders samen niet uitkomen.

Bijsluiter : het is ook ergens wel logisch dat je als moeder een beetje onredelijk ervan wordt omdat het wel om je kind gaat !
En wellicht is de communicatie tussen school en moeders ook niet zo goed , dat school vindt dat ze al redelijke voorstellen hebben gedaan en al goed hun best hebben gedaan maar er niet uit komen met moeders dus dan na maandenlang aantobben nu maar een ultimatum hebben gesteld.

En moeders die vooral dat laatste heeft gehoord en daar dan vanuit haar beleving terecht boos om wordt....

Maargoed , eerst maar eens afwachten wat die dokter zegt , lijkt me sterk dat die meteen een oplossing heeft , maargoed. Zodra er wat meer duidelijkheid is dan lijkt het me het beste om goed met school en de juf op 1 lijn te komen en als volwassenen die allebei het beste willen voor de kids , tot een goed plan te komen.

De juf zal ongetwijfeld ook het beste willen voor het ventje , maar het verschil met moeders is dat de juf het belang van de hele klas heeft om aan te denken , en moeders voornamelijk het belang haar eigen ventje verdedigd :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:45

Lante schreef:
Daar kun je via PGB ALS OUDER hulp voor inschakelen en er zijn speciale scholen voor.
Rare mentaliteit is dat tegenwoordig, dat gewone, regulier basisscholen behalve goed onderwijs ook op moeten voeden, zindelijkheidstraining moeten geven, kinderopvang moeten zijn, speciaal onderwijs moeten geven, medische zorg moeten geven wat nogal wat verder gaat dan een pleister etc etc etc. Je kunt heel veel, maar niet alles. Als ouder heb je het er vaak al zwaar mee en dan heb je niet eens dertig anderen erbij, hoe moet de juf dat er dan bij doen in haar eentje..?

Gezien het beleid blijkbaar op school is dat kids zindelijk afgeleverd dienen te worden wel. Kinderen zijn geen robotjes!! Wat doe jij dan met de rugzakjes in jou klas??? Die hebben ook extra hulp en aandacht nodig, evenals degenen die wegens wat voor reden dan ook nog in hun broek plassen? Fijne school, die alles wat geen standaart is weigert. Juf is ervoor opgeleid, juf houdt als het goed is van kinderen én.... het is juf haar WERK om voor die kinderen te zorgen. En weet je, goed basisonderwijs behoort idd kinderen ook normen en waarden mee te geven, net als de ouders. Vreemd hoor, dat kinderen niet gewoon robotjes kunnen zijn met knopjes die je aan en uit kunt zetten. Alles wat afwijkt gaat geweigerd worden, jaiks wat klinkt me dat eng in de oren......

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:52

Alles dat TE ERG afwijkt Breghje , je vergeet 2 woordjes ;)

Er zijn zat kinderen die "afwijken" van "de norm" , die nog net niet zo ver zijn als "de gemiddelde" 4-jarige. En die hebben dan bvb. wat meer hulp nodig bij het naar de WC gaan , of die hebben eens een ongelukje....maar geen 2x per dag al maandenlang , dat wijkt gewoon wel heel erg af en het is toch best te begrijpen dat een school dan zegt : zo'n kind is nog niet klaar om mee te draaien in de klas , het heeft TE VEEL extra aandacht nodig. Dat elke half uur naar de WC dat is heel wat extra aandacht , het is toch best voor te stellen dat 2x per dag zo'n kind verschonen gewoon teveel van het goede is om erbij te hebben ? Want er zijn nog meer kinderen die extra aandacht nodig hebben , daar het allemaal geen robotjes zijn :)

En die kinders die lief en stil niet steeds de aandacht trekken zouden toch ook graag eens wat aandacht van de juf krijgen , maar die heeft daar dan te weinig tijd voor omdat ze steeds zo'n ventje moet redden , ook niet leuk voor zo'n ander kind (of die juf) toch :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:54

Lante schreef:
@Djinny:Nee hoor, geen medelijden, ons werk is leuk, maar lees bovenstaande reactie en sommige reacties hier, lees de krant, er wordt van leerkrachten verwacht dat ze van alles doen, maar ondertussen is er geen geld en tijd voor. Dat is heel frustrerend. Een juf/school doet het niet gauw goed (of je moet al de hoogste cito scores van het land halen :+ ). Een beetje waardering, begrip en respect zou niet verkeerd zijn zo nu en dan, maar de meeste reacties zijn erg negatief, zèlfs als je het netjes uitlegt. Dan had je maar ander werk moeten zoeken zegt iemand... En dat moet ik dan maar over mijn kant laten gaan? :)

We horen het verhaal maar uit één perspectief, ik denk dat dit probleem al langer speelt en het niet op te lossen is met een plaswekker. Moeder geeft aan dat het mogelijk iets medisch is, met andere woorden; het kind is niet gezond. Houd het dan lekker thuis tot ze weten wat er aan de hand is. Daar is niks raars aan.

Ik heb super respect voor leerkrachten!! Echt, er zitten juweeltjes tussen die ze bij ons op school vast zouden moeten binden en nooit meer laten gaan. Vind ook dat het zwaar ondergewaardeerd is, onderbetaald en dat je nooit klaar bent, zeker niet meteen om 15.15 uur als de kids naar huis gaan en dat moet je aankunnen, dat moet je niet onderschatten. Máár ik heb ook leerkrachten zien passeren die Zélf geestelijk niet alles op de rails bleken te hebben, anderen die kinderen slaan omdat ze de kinderen niet aankunnen (en dat is een klas die echt niet vervelend is, de vaste leerkracht heeft nergens moeite mee) en van dat soort mensen vraag ik me af wat ze voor de klas doen. (Dit is overigens niet verzonnen, dit is de klas van mijn kind, één schooljaar lang. We zijn ondertussen aan onze derde invaller bezig, gezien de laatste genoeg had van "die kankerkinderen" en die van mij én andere ouders niet meer terug mocht voor de klas. Overigens was het heeeeel goed dat ze dat niet zei waar ik bij was, maar dat is off topic). Een klas is een doorsnede van de maatschappij, dwz zeggen dat er zowel gezonde als niet gezonde kids inzitten.

BELIZE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:56

Ik snap dat de school die mening heeft, maar gelukkig heeft de onze een totaal andere. Ja, bij onze school moeten ze ook zindelijk zijn, maar daarbij is wel de opmerking dat een heleboel kinderen op die leeftijd nog niet helemaal zindelijk zijn.
Mijn zoontje plaste ook vaak in zijn broek en dat was vervelend (meer voor hem), maar het is uiteindelijk wel overgegaan. Ik vind het in ieder geval niet vreemd hoor voor een 4-jarige. Gebeurt regelmatig. Daar komt nog eens bij dat door de spanningen, die hij echt wel mee krijgt, het probleem wordt vergroot.
Kom je er echt niet uit met de school, dan is het misschien de moeite waard om eens uit te kijken naar een andere school die meer bij jou en je kind past.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:02

pmarena schreef:
Alles dat TE ERG afwijkt Breghje , je vergeet 2 woordjes ;)

Er zijn zat kinderen die "afwijken" van "de norm" , die nog net niet zo ver zijn als "de gemiddelde" 4-jarige. En die hebben dan bvb. wat meer hulp nodig bij het naar de WC gaan , of die hebben eens een ongelukje....maar geen 2x per dag al maandenlang , dat wijkt gewoon wel heel erg af en het is toch best te begrijpen dat een school dan zegt : zo'n kind is nog niet klaar om mee te draaien in de klas , het heeft TE VEEL extra aandacht nodig. Dat elke half uur naar de WC dat is heel wat extra aandacht , het is toch best voor te stellen dat 2x per dag zo'n kind verschonen gewoon teveel van het goede is om erbij te hebben ? Want er zijn nog meer kinderen die extra aandacht nodig hebben , daar het allemaal geen robotjes zijn :)

En die kinders die lief en stil niet steeds de aandacht trekken zouden toch ook graag eens wat aandacht van de juf krijgen , maar die heeft daar dan te weinig tijd voor omdat ze steeds zo'n ventje moet redden , ook niet leuk voor zo'n ander kind (of die juf) toch :)

Definieer TE ERG als je zou willen voor me? ADHD? Licht autistisch? NLD? Zwakke blaas? Lager iq? Niet werkende trilhaartjes in oor, vaak bloedneuzen? Dit soort voorbeelden zitten allemaal in de klas van mijn kind...... ;)... een gewone, standaard basisklas zover ik kan inschatten, want andere klassen wijken misschien iets af in voorbeelden, maar ik ken geen één klas waar alleen maar gezonde kids inzitten.

Toevallig hebben we het ook over het probleem dat mijn eigen kind heeft gehad. Die plaste met zijn 4 nog steeds in zijn broek. De juf, een oudgediende waar mijn man nog bij in de klas had gezeten, heeft noooooit ergens een probleem van gemaakt. Kind heeft er geen trauma aan overgehouden, was zo trots als een pauw dat ie zich al zo goed kon omkleden had de juf verteld tegen hem. Er is er nu nog ééntje die een zwakke blaas heeft, de kinderen weten dat en houden er rekening mee.

Alle kids willen aandacht van de juf uiteraard! En weetje, bij de juffen die mijn kind tot nu toe heeft gehad (op 2 na, die ik eerder genoemd heb) was het nooit een probleem. Niet alle kids hoeven elke dag even veel aandacht, en de juf hoeft het ventje ook niet elke keer te redden als het ventje wat zelfredzaamheid krijgt. En daar zouden school en ouders mooi samen om de tafel kunnen gaan zitten en een oplossing zoeken.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:04

Wat ik me eigenlijk afvraag is of iedereen wel doorheeft hoe 'erg' het probleem eigenlijk is. Natuurlijk is het niet erg als een kindje een keer in zijn broek plast en natuurlijk is het niet erg als iemand wat vaker moet plassen en daar wat meer aandacht voor nodig heeft. Maar het jochie plast bijna 2x PER DAG in zijn broek en moet daarbij nog MIN. elk half uur naar de wc. En ook vind dat een leerkracht niet aangenomen wordt om broeken te verschonen, zeker niet als het ELKE dag 2 (!!) keer gebeurt bij het kindje. Ik kan me prima voorstellen dat het voor de school tot hier en niet verder is.

Voor de goede orde, nee ik heb zelf geen kinderen en nee ik ben ook geen leerkracht. Maar misschien is juist een nieuwe blik, zonder dat iemand belangen heeft bij deze situatie, wel een goed idee ;). Kijken naar een situatie zonder gekleurde bril heet dat ;)

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:04

djinnie schreef:
Laagdunkend? Hoezo? Ik heb bijvoorbeeld erg veel respect voor mijn collega's in het onderwijs. Toevallig werk ik nu niet in het onderwijs (moeilijk om een baan te vinden), maar heb het wel altijd met plezier gedaan. Feit blijft echter toch dat je samen met ouders een deel van de opvoeding (en dan bedoel ik niet alleen het bijbrengen van normen en waarden) in handen hebt. Het kind is tenslotte een groot deel van de tijd bij jou in de klas. Je bent dus 'partners in de opvoeding'. De belangrijkste beslissingen blijven bij ouders, het daadwerkelijk oplossen van het medische probleem in dit geval, ligt bij de ouders. Het gaat mij echter niet om het medische probleem, maar om het probleem in de klas.

Waarom is een luier de beste oplossing voor die korte tijd, als het kind er zo van in paniek raakt? Enig idee wat dat doet met het gevoel van zelfredzaamheid, eigenwaarde e.d.? Natuurlijk doet in de broek plassen dat ook, maar dat lijkt dus enigszins te voorkomen te zijn. Door hem simpelweg om het kwartier naar de wc te sturen. Ik snap in deze specifieke situatie gewoon niet waarom er door de leerkracht/school besloten is om slechts deze ene optie toe te staan. Waarom niet samen met ouders naar een oplossing zoeken? Er zijn namelijk nog meer mogelijkheden. Zet die wekker eens op 15 in plaats van 30 minuten. Als het misgaat: laat het jochie zichzelf verschonen... Spreek desnoods met ouders af dat hij alleen de ochtenden komt als het zo'n belasting is....

Maar simpelweg zeggen: hij moet een luier aan, anders is hij niet welkom... Dat vind ik verschrikkelijk kort door de bocht. En dat heeft niets met een laagdunkende reactie te maken, ik weet dat het geen luizenbaantje is.

Overigens mag je bij die 20 kinderen nog rustig 10 kinderen bij tellen... Althans, ik had er gemiddeld toch wel tussen de 30 en 33 in de klas...

Djinnie, ik heb nergens gezegd dat jíj een laagdunkende reactie geeft, toch? Ik verwees daarmee naar eerdere reacties als: 'goh, daar word je als juf toch voor betaald?'
Persoonlijk word ik er niet voor betaald om kindjes steeds te verversen. Maarja, ik sta dan ook in het lager en niet in het kleuter onderwijs, maar ik kan me maar moeilijk voorstellen dat het bij mijn collega's anders is? ;)
Ik VERONDERSTEL dat de school -vermits dit probleem al veel langer gaande is- al meerdere dingen heeft geprobeerd alvorens naar het laatste redmiddel: de luier te grijpen. Een wekkertje zetten dat om het kwartier rinkelt: prima! Maar als dit allemaal niet blijkt te helpen... Tja, dan zou je voor minder VRAGEN (zoals de TS het formuleerde in haar beginpost, wordt ze niet verplicht om haar kind een pamper aan te doen) om het jochie een pamper aan te doen. En nee :n dat zal zeker niet zo goed zijn voor het zelfvertrouwen maar steeds is je broek plassen lijkt me ook niet echt bevorderend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:12

Als het om een paar dagen gaat eer hij naar het ziekenhuis mag, hou je hem toch "ziek" thuis? Is toch jouw kind, jij beslist toch hoe je opvoedkundig je kind kan helpen?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:13

Probleem is dat al jij met het verschonen van kleuter A bezig bent je zomaar 10-15 minuten UIT de klas bent. Als op dat moment kleuter B met z'n hoofd op de vensterbank dondert, heb je een probleem, want waar was de leerkracht die toezicht dient te houden?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:14

russel schreef:
Als het om een paar dagen gaat eer hij naar het ziekenhuis mag, hou je hem toch "ziek" thuis? Is toch jouw kind, jij beslist toch hoe je opvoedkundig je kind kan helpen?

TS hoeft hem niet eens "ziek'' thuis te houden, aangezien haar zoontje met 4 jaar nog niet leerplichtig is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:14

Breghje : helemaal mee eens :j

Moeders / ouders en school zouden ook samen moeten werken.
Maar het verhaal verteld niet echt of moeders dat geprobeerd heeft , de school in ieder geval wel maar die hebben nu aangegeven dat het niet langer haalbaar is voor ze. En daar is moeders pissig over. Op die manier kom je niet tot een oplossing , dus die instelling zal al moeten veranderen van : de school regelt het maar" naar : "we regelen het samen".

Als hij nu in een luier o.i.d naar school is dan is moeder dus wel bereid om mee werken en dat is een begin , nu eerst maar met de medische molen bepalen wat het handigst is , daarbij niet voorbij gaant aan de beperkte mogelijkheden die de school heeft :)

Hartstikke mooi hoe jouw juf het oploste +:)+ Dat is ook een super aanpak , maar ik denk niet dat je kunt eisen dat dat overal zo gaat maar dat dit gewoon een school is met een hoger service-niveau zeg maar :P Blijkbaar ziet de ene school het wel zitten , en de andere niet. En er reageren nog heel wat mensen van scholen waar ze echt geen zindelijke kinderen accepteren of de ouders gebeld worden bij ongelukjes (dat vind ik wel apart , maar als iedereen dat een acceptabele oplossing vindt , waarom niet :P ).

Ik denk ook wel dat een school die het accepteert , wel verbetering verwacht en als die na maanden nog niet intreedt en men merkt dat het teveel impact heeft op de tijd van de juf , of wat dan ook , dat ze dan toch willen zoeken naar een oplossing om de juf weer wat meer vrijheid te geven om zich met andere dingen bezig te houden.

Dan kun je als moeder in plaats van boos worden en het probleem van de school niet serieus nemen , ook een andere oplossing aandragen zodat voor alle partijen een mooie middenweg gevonden wordt en het probleem niet alleen bij de school gedropt wordt

Het lijkt alsof het samen zoeken naar een fijne oplossing niet echt uit de verf is gekomen , waardoor de school die luier als laatste optie ziet blijkbaar , jammer genoeg.

O defenitie van "te erg" , zie eerdere post :P

Citaat:
En hiermee geef ik helemaal geen oordeel over wat nu wel of niet "normaal" is , dat is aan de school om die bandbreedte te bepalen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:19

Mijn dochter van (nu) 6 heeft ook veel problemen om haar plas op te houden.
Op de kleuterschool (groep 1 en 2) kwam ze elke ochtend en middag nat uit school.
Met school afgesproken dat ze haar elk uur naar de wc sturen (of ze nu hoefde of niet). dat heeft heel goed geholpen.
Ook bleek haar plasbuis "te kort" waardoor ze moeilijk haar plas op kan houden.
Hier moet ze overheen groeien, en nu (groep 3) gaat het een stuk beter, maar ze sturen haar nog steeds automatisch even naar de wc voor de pauze/gym ed.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:26

Ylana schreef:
russel schreef:

TS hoeft hem niet eens "ziek'' thuis te houden, aangezien haar zoontje met 4 jaar nog niet leerplichtig is.

nee, maar wat als niks duidelijks uit het onderzoek komt, en het over paar weken/maanden/jaren nog zo is??
Moet hij dan maar thuis blijven zitten?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:28

Dat is dan iets tussen de ts en de school lijkt me.
Ik zou ook zo één twee het antwoord niet weten helaas....

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:37

Lynn_Nikita schreef:
nee, maar wat als niks duidelijks uit het onderzoek komt, en het over paar weken/maanden/jaren nog zo is??

Draai het eens om... als het nog jaren zo is, dan laat je het de school maar uit zoeken hoe op te lossen? Is ook
wel erg makkelijk ofniet?

Het probleem speelt zich op school af en voor de school is het gewoon tot hier en niet verder. Dan is het aan de mamma
om ook op zoek te gaan naar een oplossing.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:39

Lynn_Nikita schreef:

Nee dan moet de school samen met de ouders rond de tafel gaan zitten.
Maandenlang een luier dragen is geen oplossing, maar 2x per dag een kind verversen in je klas ook niet. Ik zou de oplossing zo meteen ook niet weten...