Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:52

kynshiri schreef:
het is de broodoven die stuk is... :')

Je kan ook chapati of ander indisch platbrood maken... Dat hoeft niet in de oven maar bak je gewoon in een pan.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:21

Francis schreef:
Wow Oprtalj (zo zeg, daar moest ik drie keer naar kijken voor ik 't kon typen) dat klinkt ontzettend mooi bij jullie! Heb je foto's?
En zijn jullie daar direct gaan wonen of is het jullie '2e huis' geweest ofzo? Ik vraag me altijd af hoe mensen die overstap maken. Je koopt daar wat, maar dan? Je hebt nog niks en toch moet je rond komen, investeren in renovatie enz. Waar doet iedereen dat van? (en dat bedoel ik als oprechte vraag...)

We wonen er nog niet definitief, maar verplaatsen ons huishouden zo stukje bij beetje die kant op. We hebben daar een aantal jaar geleden vrij goedkoop het e.e.a. kunnen kopen. Er was immers een oorlog geweest in voormalig Joegoslavië (waar overigens de streek waar wij zitten niet bij betrokken is geweest) en daardoor lag het toerisme zo'n beetje op z'n platte gat. Maar aangezien het voorheen altijd een populaire vakantiebestemming was geweest, was de verwachting wel dat in de toekomst de toeristische sector weer zou gaan groeien en dan zouden de prijzen waarschijnlijk ook weer gaan stijgen. Dat is inmiddels ook gebeurd, dus we hebben echt nog in een goede tijd gekocht.
We hadden in eerste instantie 2 panden, een stukje bouwgrond en wat landbouwgrond gekocht en een jaar later hebben we daar nog aan de andere kant van de heuvels grond bij gekocht waar ook nog 2 huizen op staan. We wilden die grond er graag bij hebben omdat die erg geschikt is voor olijven en de grond die we al hadden is meer geschikt voor wijnbouw.
Wat we eerst hebben gedaan is een caravan er neer zetten en het kleinste huis bewoonbaar maken. Vervolgens hebben we wijngaard aangeplant, want dat duurt wel een paar jaar voordat je daar dan van kan oogsten. In de tussentijd zijn we aan de slag gegaan met het verder opknappen van de panden, maar dat zit af en toe wel wat tegen.
Ondertussen hadden we ook nog werk in Nederland/België, maar mijn vriend heeft nu zijn bedrijfje van de hand gedaan en zit veel daar om die verbouwingen af te maken. Ik ben hier nu nog aan het werk en rond het e.e.a. af zodat ik straks ook definitief daarheen kan.
We zijn dus niet in één keer in het diepe gesprongen, maar hebben het hele project uitgesmeerd over een jaartje of 6.
Ik zal zo eens even kijken voor wat foto's. Mijn gebruikersnaam hier op bokt is overigens de naam van onze woonplaats in Istrië (tja, mijn eigen naam, de naam van mijn paard en die van mijn hond waren kennelijk niet erg origineel, want ze waren al in gebruik op bokt, dus dan moet je wat).

Francis

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 22:51

Gaaf hoor, dat je't zo hebt kunnen doen. 't Illustreert wel een beetje wat ik eerder al schreef, dat je toch eerst kapitaal nodig hebt om ergens te kunnen beginnen. Maar op jullie manier is wel mooi om geleidelijk in een ander soort leven te 'groeien'.
En die meerdere huizen gaan jullie dan verhuren als vakantiewoningen neem ik aan? (Heerlijk topic dit, met al die vakantie adresjes :D )

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:14

Francis schreef:
Gaaf hoor, dat je't zo hebt kunnen doen. 't Illustreert wel een beetje wat ik eerder al schreef, dat je toch eerst kapitaal nodig hebt om ergens te kunnen beginnen. Maar op jullie manier is wel mooi om geleidelijk in een ander soort leven te 'groeien'.
En die meerdere huizen gaan jullie dan verhuren als vakantiewoningen neem ik aan? (Heerlijk topic dit, met al die vakantie adresjes :D )

Het waren destijds geen wereldbedragen die we hebben neergeteld, hoor. Je kon toen makkelijk een huisje kopen met een paar hectare grond er bij voor 30 a 40 duizend euro. Maar dan moest je er nog wel behoorlijk wat aan doen. En nu zijn de prijzen behoorlijk gestegen.
Het is wel de bedoeling om die huizen te gaan verhuren. De twee huizen die we in één koop bij de olijfbomengrond hebben aangeschaft zijn eventueel ook te koop. Maar zolang we er geen goed bod voor krijgen eten ze geen brood en worden eerder meer dan minder waard. Worden ze niet verkocht dan knappen we ze tzt ook grondig op en verhuren ze.

Hier wat foto's:
Renovatieprojectje van één van de huizen: http://www.mijnalbum.nl/Foto-FVQJBIWR.jpg
Hier moeten we nog aan beginnen: http://www.mijnalbum.nl/Foto-3VGDPBGU.jpg
Foto uit de omgeving: http://www.mijnalbum.nl/Foto-NUKKM6TD.jpg
Dit vinden we in het bos: http://www.mijnalbum.nl/Foto-WHUCSRMS.jpg
En met een beetje geluk en de hulp van een hond dit ook: http://www.mijnalbum.nl/Foto-B8F73M7Q.jpg
Zelf gemaakte worst. We maken altijd een deel worst voor in de vriezer die je dan kan bereiden als braadworst en een deel om op te hangen en te laten drogen. http://www.mijnalbum.nl/Foto-6MREU6KP.jpg
Op de achtergrond van deze foto is te zien hoe we vlees laten drogen: http://www.mijnalbum.nl/Foto-XJCG6TIS.jpg
En tot slot nog even een traditionele peka, een zware gietijzeren pan met een dik, bol gietijzeren deksel met opstaande rand. De deksel staat niet op de foto, maar je bereidt dit in een smeulend houtvuurtje. Het deksel zet je alvast in het vuur om op te warmen en ondertussen vul je de onderste helft met aardappelen, uien en vlees (kip of ander gevogelte, of lams- of varkensvlees). Kruiden zoals rozemarijn en grof zeezout er over en natuurlijk een lekkere scheut olijfolie of voor de liefhebber wat varkensvet. Opgewarmde deksel er op zetten en het geheel in het houtvuurtje parkeren voor ca. 45 minuten. Resultaat: http://www.mijnalbum.nl/Foto-33HN8YJQ.jpg

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 23:18

Misschien geen wereldbedragen maar voor mij onbereikbaar ;)

Oh wow, wat een schitterende huizen en wat een fantastische omgeving!! Geweldig zeg... *stiekum jaloers*

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:21

Wat een leuke verhalen vandaag. Mooi foto's ook Oprtalj. Ik ben maar even in meeleesfunctie, ik kom nog maar net thuis van een vergadering en mijn kaars is uit, te moe voor enige vorm van slow life ;-)

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:26

Francis schreef:
Misschien geen wereldbedragen maar voor mij onbereikbaar ;)

Oh wow, wat een schitterende huizen en wat een fantastische omgeving!! Geweldig zeg... *stiekum jaloers*

Ik heb het ook niet altijd zomaar op mijn bankrekening gehad, nee.
Maar veel mensen die bijvoorbeeld een eigen huis hadden, hadden daar op een gegeven moment een dusdanige overwaarde op zitten, dat ze bij verkoop van hun woning in Nederland niet eens meer een hypotheek nodig hadden om in een goedkoper land iets leuks te kopen. Ik ken meerdere mensen die dat gedaan hebben.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 23:28

Nee, snap dat je dat niet zomaar hebt nee ;) Maar idd, als je een huis hebt of ruimte voor (extra) hypotheek, dan kan het.
Wel erg gave huizen hoor, mooi, die verschillende maten steen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:46

Oprtalj schreef:
Ik ken meerdere mensen die dat gedaan hebben.

Je koopt een huis met hypotheek, dat wordt meer waard.
Je verkoopt het huis en betaalt de hypotheek af. Van wat je over houdt koop je wat anders in eeen goedkopere streek.

Voor jongere mensen; blijf in je Suzuki Alto rijden en koop die BMW 3-serie niet. Tegen de tijd dat je de tweede modelupdate van de BMW niet gekocht hebt kun je een project kopen van dat maandelijks niet uitgegeven maar verstandig geinvesteerde geld.

Bijvoorbeeeld.

Ander model.
Ga op vakantie. Loop tegen een leuke local (m/v) aan met familie(bezit) op Bozo, een eilandje naast het eiland Melba.
Ga hokken in de vervallen projectboerderij van oma die na de dood van opa bij de kinderen in het dorp is gaan wonen en maak van een bijgebouw een gasthuis wat je op internet zet.
De boomgaard met Melba-bomen blaas je nieuw leven in en zo heb je gratis breakfast toast voor je B&B-gasten....

Of neem met je landbouw-studiebul op zak NIET het varkensfokkersbdrijf van je pa over en investeer hetzelfde geld en kennis in een krokodillekwekerij bij Cadiz waar je geen verwarming nodig hebt.

Etcetera.
Er zijn LEGIO redenen waarom het bij een ander wel kan en bij jou niet. Verzin er 1 voor jezelf....

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:50

Huertecilla schreef:
Ander model.

Ga in een land wonen waar je met een verhuisje van 20 km + een taalgrens 50,000 € van de vastgoedprijzen kan doen (of hetzelfde betaalt, maar dan mét 2ha land er bij) :D
Ik ben wel verder verhuisd, maar in principe kan dit gewoon in België.
Voordeel van zo'n miniland met zulke sterke regionale verschillen is dat je met een klein verhuisje anders kan gaan wonen maar verder gewoon kan doordoen met wat je al deed van werk bijvoorbeeld. Hier in het dorp werken net zo goed mensen in Brussel (we hebben zelfs een station met pendeltrein) als dat dat in Limburg het geval was, of in Leuven..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:59

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:
Ander model.

Ga in een land wonen waar je met een verhuisje van 20 km + een taalgrens 50,000 € van de vastgoedprijzen kan doen (of hetzelfde betaalt, maar dan mét 2ha land er bij) :D

Bij ander voorbeeld ja.

Een kennis van ons is met WW-uitkering en verder alleen een koffer aan bezit naar Spanje vertrokken. Binnen de EG kun je nl onder bepaalde voorwaarden met behoud van uitkering overal naar werk zoeken.
Werkzoekend hield ze hier goedkoper levend geld over en is een een oud gehuurd boerderijtje gaan heropstarten, vond werk als vertaalster wat ze electronisch thuis kon doen en geeft schilderkursussen voor veel geld aan NL-dames.....

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 00:03

Bandida schreef:
Voordeel van zo'n miniland met zulke sterke regionale verschillen is dat je met een klein verhuisje anders kan gaan wonen maar verder gewoon kan doordoen met wat je al deed van werk bijvoorbeeld. Hier in het dorp werken net zo goed mensen in Brussel (we hebben zelfs een station met pendeltrein) als dat dat in Limburg het geval was, of in Leuven..

Hoever wil je het gaan zoeken... |o Das idd waar! Waar zijn men sigaren...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 00:08

yole schreef:
Hoever wil je het gaan zoeken... |o Das idd waar! Waar zijn men sigaren...

Ja echt hoor Yole, wij wonen in een land met super slow-life mogelijkheden. Boerderijtje met land, betaalbaar met een normaal inkomen, en toch bijvoorbeeld binnen 100 km van de familie of de voormalige kerktoren en/of de job blijven, dat kan hier gewoon.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 00:08

Hmm, die local heb ik wel overwogen ja :D maar die was me toch te jong en nog te veel in een fase van z'n leven die ik al gehad heb. Geen optie.

Da's idd wel een voordeel Bandida, dat zoiets in Belgie nog wel kan en je daar dus ook goed kunt deeltijd-slowlifen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 00:12

Francis schreef:
en je daar dus ook goed kunt deeltijd-slowlifen.

Ja, anders was het voor mij ook niet mogelijk hoor (financieel). En ik zou ook niet zonder zo'n zwervende job willen eigenlijk ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 00:22

yole schreef:
Hoever wil je het gaan zoeken...

Even ter reflecti; je kan het NOG dichterbij zoeken.

Slow consumeert minder, kost minder geld, gaat om kwali-tijd. Makkelijker te realiseren is er niet.

Een kennis van me woont in Cornwall. Is ontslagen, moest uit zijn twee-onder-1-kap in naar een beschermde huur-woning en viel terug op bijstand.
De mini-achtertuin is moestuin en hij is in de schuur van zijn archeologie hobby zijn beroep gaan maken. Hij verkoopt nu zelfgemaakte replicas van oudheden via het net.
Geen auto, geen tv, maar een topleven.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 00:23

Francis schreef:
Hmm, die local heb ik wel overwogen ja :D maar die was me toch te jong en nog te veel in een fase van z'n leven die ik al gehad heb. Geen optie.

Ik heb nog wel een vrijgezelle buurman in Istrië. 8-)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 00:35

:D Hoe oud issie en ziet' ie er nog een beetje aardig uit? 't Oog wil ook wat hé :P Enneh.. hoeveel grond heeft 'ie? (OH, erg! := )

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 00:40

Huertecilla schreef:
Even ter reflecti; je kan het NOG dichterbij zoeken.
Slow consumeert minder, kost minder geld, gaat om kwali-tijd. Makkelijker te realiseren is er niet.

Volledig mee akkoord... Probleem is dat het me hier hoe langer hoe meer claustrofobisch wordt... De ruimte naar achteren toe is hier nog wel doenbaar... Ook wel voldoende veld en bos in de nabije omgeving om paardgewijs zinnige dingen te doen, want enige infrastructuur (rijbak of iets dergelijks) is hier niet aanwezig. Mis ik ook niet. Maareuh... buren links, buren voor, buren rechts... I need some air...

Volgens mij gaan we Francis hier niet lang meer zien... :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 00:44

yole schreef:
Maareuh... buren links, buren voor, buren rechts... I need some air...

Volg het recept van Bandida voor nachtleven. Dan heb je een heel land voor jezelf. Echt. Is heel bijzonder en verademend. Ook met je paard top. Niet rijden, gewoon samen gaan wandelen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 00:50

yole schreef:
Volgens mij gaan we Francis hier niet lang meer zien... :D

Ja DUH, ik neem m'n laptoppie wel mee natuurlijk ;)

Ik ga ook weer even het nachtleven in, paardjes afvoeren... ik hoop dat 't lukt, rond 6 uur begon het al glad te worden van't opvriezen van gesmolten sneeuw en dun laagje drab op de weg.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 01:07

Francis schreef:
:D Hoe oud issie en ziet' ie er nog een beetje aardig uit? 't Oog wil ook wat hé :P Enneh.. hoeveel grond heeft 'ie? (OH, erg! := )

Ik weet eigenlijk niet hoe oud hij precies is. Ik denk zo ergens tussen de 40 en 50. Hij ziet er inderdaad aardig uit. En dat bedoel ik heel letterlijk. Hij heeft zijn eigen appartementje bij het huis van zijn ouders en daar heeft hij een zeer luxe douchecabine in gebouwd. De familie heeft wijngaarden. Hoeveel hectare weet ik niet precies, maar wel aardig wat. Naast zijn werk op de boerderij is hij grafdelver.
We hebben anders ook nog wel een truffelzoeker in de aanbieding. Die is ergens begin 40 en heeft een vrij groot huis in het dorp, maar niet veel grond. Jammer is ook dat het huis binnen niet is afgestuct en dat hij bang is voor de kleur rood, wat resulteert in het feit dat hij alles wat rood is in brand probeert te steken. Maar hij heeft wel pas nieuwe tanden. *D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 02:32

*proest* Hmm. ik denk dat we nog even verder moeten zoeken Oprtalj. (Vrouw zoekt Boer - De Istrië-editie :P )
Een vent van tussen de 40 en 50 die nog op een kamertje bij z'n ouders woont.. Nah.. dat had op zijn leeftijd wel andersom moeten zijn ;) (hoewel een luxe douchecabine natuurlijk wel heel lekker is ;) )
En die tweede klinkt op z'n minst een béétje vreemd ;) Zul je thuis komen in je nieuw gekochte rode coctail jurkje... "Kijk es schat wat ik voor dat dineetje gekocht heb!" *WOESH*!! Plons benzine en een lucifers en weg ben je :=

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 09:30

Oprtalj schreef:
Maar hij heeft wel pas nieuwe tanden. *D

Oh maar daar kan je niet mee sukkelen, doen Francis!! :+

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:37

Francis schreef:
*proest* Hmm. ik denk dat we nog even verder moeten zoeken Oprtalj. (Vrouw zoekt Boer - De Istrië-editie :P )
Een vent van tussen de 40 en 50 die nog op een kamertje bij z'n ouders woont.. Nah.. dat had op zijn leeftijd wel andersom moeten zijn ;) (hoewel een luxe douchecabine natuurlijk wel heel lekker is ;) )

Het is daar heel normaal dat je als familie bij elkaar blijft wonen. Ook zijn getrouwde broer woont met zijn vrouw en kind nog op de boerderij.

Francis schreef:
En die tweede klinkt op z'n minst een béétje vreemd ;) Zul je thuis komen in je nieuw gekochte rode coctail jurkje... "Kijk es schat wat ik voor dat dineetje gekocht heb!" *WOESH*!! Plons benzine en een lucifers en weg ben je :=

Gewoon een beetje rekening mee houden en een zwart jurkje kopen. Ik denk trouwens dat je een cocktailjurk daar niet vaak nodig gaat hebben.