T.a.v. de familie, geven wij hier en daar wel wat voorlichting. Dit wordt door de casemanager gedaan van de cliënt. Ik zelf heb deze taak niet. Cliënten geven aan of zij het goed vinden dat informatie over hen wordt verstrekt aan bepaalde personen. Zo heeft een enkeling dan ook een contactpersoon. Hier en daar wordt er ook wel is een huisbezoek gepland, om ook eens met de partner te praten. Maar naar mijn idee gebeurd het niet heel veel. Privacy zal daar in ieder geval wat mee te maken hebben.
Er wordt wel geprobeert indien cliënt en partner dit graag willen om zo af en toe eens te praten.
T.a.v. stervensbegeleiding, dit heb ik (gelukkig) nog weinig meegemaakt. Maar hier wordt mijns inziens door de casemanager, maar ook door de verpleegkundige goed mee omgegaan. In 1e instantie regelt casemanager indien nodig alles omtrent de stervensbegeleiding. Verpleegkundigen monitoren en zullen uiteraard ook hun interesse tonen. Natuurlijk zijn er altijd gevallen waarin je denkt, had ik niet meer kunnen doen? Wat dit betreft is het een moelijke doelgroep en moet je vooral ook aan hen vragen wat zij willen, als zij niet willen dat je, je er mee bemoeit, probeer je nog het beste voor hun te regelen etc. Maar uiteindelijk beslist de cliënt zelf over wat hij wel of niet wil..
Ik hoop hiermee een beetje duidelijk antwoord gegeven te hebben...
Als er nog meer vragen zijn hoor ik het wel

Je mag me ook gerust pb'en
)

)
) ... Ik begrijp heel goed dat je twijfels hebt aan je relatie en weet ook super goed dat er haast niet mee te leven valt. En dat het super frustrerend is, ik krijg zelfs de kriebels