afspraak huisarts pas donderdag!! niet normaal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:07

Als TS 38 weken zwanger is en ze vermoeden dat de eventuele breuk niet heel ernstig is, wachten ze met de foto tot na de bevalling.

vuurneon

Re: afspraak huisarts pas donderdag!! niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:09

Maken ze dan geen foto met een schort voor de buik?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:12

Nee, alleen als het echt noodzaak is.
Zelfs een tandarts maakt geen foto tijdens de zwangerschap.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:12

ben blij dat ik in Belgie woon en onze huisarts snel tijd heeft als het nodig is

mijn man heeft ooit een week door gelopen met 3 gebroken middenvoetsbeentjes, toen na een week zijn tenen zo blauw werden kreeg ik hem toch naar de HA
die kon toen gelukkig nog zelf foto's maken en heeft het gelijk gegipst
deed het geen zeer, tuurlijk wel, maar hoge pijngrens en veel werk en zolang je je schoen maar aan houdt valt het boeltje niet uit elkaar :+

zo heeft hij ook ooit bij mij aan huis moeten komen
de regel was, ze komen alleen als je koorts hebt, nou die had ik niet maar ik zag steeds sterretjes
dus dat werd aandringen
bleek mijn bloeddruk zo laag te zijn dat ik niks meer mocht doen, zelfs geen kinderen naar school brengen
ik was 8 maand zwanger en kon geen medicijnen slikken, gelukkig lust ik graag drop :9

dus ja, bij ons is het meestal echt raak als ik die man nodig heb, verder ziet hij ons nooit
gelukkig maakt hij dan ook ruimte als ik bel voor een afspraak

trouwens
toen mijn dochter haar onderarm dubbel gebroken had en hij niet thuis was voor verwijsbrief(belagelijk dat je daar een verwijsbrief voor moet halen , maar goed)heeft hij naar het ziekenhuis gebeld dat het goed was en hebben we het briefje naderhand opgehaald

TS op zich triest dat je 2 dagen moet wachten om even naar je hand te laten kijken
bekijk voor jezelf of het echt nog uit te houden is of niet meer
dat kan die "miep" aan de telefoon namelijk niet zien(ik heb zelf erg slechte ervaringen met dokters assitentes in Nederland :o )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:14

Brainless schreef:

Weer wat geleerd! :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:15

Citaat:
Op de afdeling Radiologie nemen we altijd voorzorgsmaatregelen.
Zo krijgen mannen en vrouwen in de vruchtbare leeftijd altijd een loodafdekking als hun geslachtsorganen zich tijdens het röntgenonderzoek in de stralingsbundel bevinden.
Tijdens de zwangerschap raden we af om röntgenfoto’s te laten maken, tenzij het niet anders kan.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:19

Jemig wat een reacties weer... :n

Even 1 uit eigen ervaring. Vorig jaar ben ik door onze hond in mijn hand gegrepen. Had wonden variërend van 1 tot 5 cm lengte en de diepste was ongeveer een halve centimenter. Het bloedde als een gek. De HA had géén tijd en het was volgens de assistente vast niet zo ernstig (hele uitleg erbij gedaan hoe het erbij lag he...) en ik moest paar een paracetamolletje nemen en kon een dag later terecht (!!!!).
Mijn moeder heeft me in de auto gezet en we zijn rechtstreeks naar de eerste hulp gereden. Daar hebben zij ons wel geholpen. Dokter was er achteraf niet blij mee, hebben er ook een hoop gezeur om gehad. Maar als ik hulp wil en de dokter zegt 'stel je niet aan kom maar morgen, dan denk ik 'laatmaar ik zorg er wel voor dat dit goedkomt.'
HA was ook niet lang meer mijn HA na dit voorval.

Wat ik met dit verhaal maar wil zeggen is dat je je alsnog zo aan kan geven en zo doordringen dat het ernstig is, en de assistente dan doodleuk een oordeel velt via de telefoon. Je kan doen en laten wat je wil, maar meewerken...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:22

Maar ik vind de situatie anders als het direct was gebeurd...
Met een grote wond zat ik ook direct op de HAP (was immers directe dreiging), maar met een pijnlijke pols van 2 week terug heb ik maar de afspraak van de HA afgewacht (was vooral heel pijnlijk en vervelend, maar niet direct bedreigend).
Op het moment dat TS was gevallen op haar buik en direct veel pijn had, zou ik ook gezegd hebben: hoppakee, assistente bellen voor een directe doorverwijzing (of ziekenhuis zelf bellen). Maar gelukkig is alles met de buik goed, alleen met de pols is het vervelend. SEH? misschien, maar wel na overleg met arts. (en ja, daar had ik mij echt niet laten afschepen met donderdag :=)

Er moet absoluut een arts naar kijken, dat lijkt mij wel duidelijk (want het doet natuurlijk niet zo maar zeer), maar ik zie hier ook vaker het advies van direct naar de SEH hulp gaan en dat vind ik zelf iets te overdreven. Eerst een HA er maar eens naar laten kijken :) (en hopelijk is het ook maar een kneuzing)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:26

Welshcobfan schreef:
Brainless schreef:

Weer wat geleerd! :)

Toen mijn paard op de foto moest bij de DA werd mij ook gevraagd of ik zwanger was en kreeg ik ook een schort om :) Als ik zwanger was, mocht ik er niet bij zijn.
Ze zijn er dus echt heel voorzichtig mee.

Dan zou ik al helemaal niet naar SEH gaan. Wat kunnen ze daar nu meer dan dat de HA kan :?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:29

R0X schreef:
Ik zou gewoon daar op de stoep gaan staan!!!! Dalijk is er iets met je buik !!! Wat een paupers ook, die HA... je bent zwanger zeg, dan kunnen ze toch wel een uitzondering maken?!

sorry hoor, maar ze loopt er al een week mee door. heeft geen last van buik maar hand. ik zie de combi niet ;)

ik snap wel een beetje dat ze denken dat het geen spoed is aangezien je er al een week mee doorloopt. dan maakt een dagje extra niet uit... maar waarom 2 dagen? meestal kun je de volgende dag toch wel iig terecht?

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:06

Misschien ben ik een beetje bevooroordeeld omdat ik zelf af en toe inval als assistente maar ik denk dat de meeste huisartsen echt wel hun best doen om iedereen snel en goed te helpen.

Als een arts al 40/50 patienten heeft staan voor de volgende dag (wat echt af en toe voorkomt, zeker met buitenlandse griepjes e.d.). Dan zou ik liever een dagje later komen. Als het wat rustiger is. Als je het niet vertrouwt kun je altijd even je huisarts aan de telefoon vragen, zodat hij de ernst kan inschatten en of jij de 41ste patient moet worden.

Als je altijd 2/3 dagen moet wachten zou ik serieus melden aan de praktijk dat je dit als een nadeel ziet. Dan kunnen ze het probleem aan pakken.

Sterkte!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:14

NIV schreef:
Misschien ben ik een beetje bevooroordeeld omdat ik zelf af en toe inval als assistente maar ik denk dat de meeste huisartsen echt wel hun best doen om iedereen snel en goed te helpen.

Dan is het systeem niet goed en zouden ze moeten zorgen dat er meer huisartsen beschikbaar zijn (en mogelijk op ruimere tijden). Er is overduidelijk behoefte aan een beter bereikbare zorg... dan moet je daar denk ik ruimte voor maken. En die moet er wel zijn want nu keren mensen snel naar de (duurdere) opties van huisartsenposten en spoedeisende hulp, en dat is alleen maar vervelender. (Maar het vereist een investering. Daar is men in de zorg niet altijd toe geneigd heb ik het idee.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:21

Shadow0 schreef:
NIV schreef:

Dan is het systeem niet goed en zouden ze moeten zorgen dat er meer huisartsen beschikbaar zijn (en mogelijk op ruimere tijden). Er is overduidelijk behoefte aan een beter bereikbare zorg... dan moet je daar denk ik ruimte voor maken. En die moet er wel zijn want nu keren mensen snel naar de (duurdere) opties van huisartsenposten en spoedeisende hulp, en dat is alleen maar vervelender. (Maar het vereist een investering. Daar is men in de zorg niet altijd toe geneigd heb ik het idee.)

Hoe dan?! Iedereen die huisarts wil worden het diploma kado geven?! :+

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:53

Inderdaad Relaxed, zie niet helemaal in hoe je opeens meer HA's wilt krijgen?
Zouden er eerst meer numerus fixus plekken moeten komen bij geneeskunde en dat zit er vast niet in voorlopig :n

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:55

Relaxed schreef:
Hoe dan?! Iedereen die huisarts wil worden het diploma kado geven?! :+

Ik neem aan dat de medische sector daar wel iets op kan verzinnen en een wat genuanceerder alternatief kan bedenken. (En als ze dat niet kunnen... heb ik ook niet zo heel veel fiducie in hun kunnen eigenlijk.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:59

Renskeeee schreef:
Zouden er eerst meer numerus fixus plekken moeten komen bij geneeskunde

Dat zou inderdaad een eerste stap kunnen zijn bijvoorbeeld :j

Het valt me steeds weer op hoe vreselijk inflexibel de zorgsector als geheel is. Elk idee wordt al afgeschoten voor het uberhaupt geopperd is. Niks kan. En niet eens met reele bezwaren...

(Het aantal huisartsen hoeft trouwens ook niet 'opeens' omhoog, want het is niet bepaald een probleem dat alleen de afgelopen 2 maanden speelt, en het is ook niet na de kerst weer opgelost... het loopt langer dus je kunt best de tijd nemen om te investeren in een structurelere oplossing. Maar dat moet wel gebeuren want nu loopt de zorg steeds achter de feiten aan: te weinig huisartsen => meer zorg naar de spoedeisende zaken, op rottige tijden, zaken die te laat worden geconstateerd en daardoor accuut worden => hogere kosten en meer werkdruk => nog minder geld voor huisartsen => etc.)

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:00

Nou Shadow volgens mij wordt daar volop over nagedacht, maar is dat allemaal nog niet zo makkelijk. Huisarts is niet zo'n aantrekkelijk beroep geloof ik (logisch als je dit soort dingen leest; wat je wel niet allemaal over je heenkrijgt). Veel mensen die geneeskunde studeren willen liever geen huisarts worden. En je kunt nu wel 'huisartsen in spe' gaan lokken, maar eer die afgestudeerd zijn ben je 8 jaar verder :+

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:12

Als je bij ons een beetje vroeg 's ochtends belt, kun je altijd gelijk terecht.
Mijn zusje was laatst voor de 2e keer in een week flauwgevallen, mochten we ook gelijk komen!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:16

Brainless schreef:

Mijn tandarts wel! :) Met een loodschort om hoor! :D

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:16

TS hoe gaat het met je?

De een heeft een hogere pijngrens dan de ander.
Dat kan je vanachter je computer niet beoordelen.

Ik ben weleens bij mijn fysio geweest voor mijn nek.
En heb gevraagd of hij ook naar mijn pols kon kijken.
Pols deed al 3 dagen zeer.
Fysio geloofde zijn ogen niet toen hij mijn pols bekeek, pols was uit de kom.

Ik en vast wel meer mensen wachten met het bellen van een huisarts.
Dan kan het voorkomen dat je niet gelijk terecht kan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:23

Renskeeee schreef:
Nou Shadow volgens mij wordt daar volop over nagedacht, maar is dat allemaal nog niet zo makkelijk. Huisarts is niet zo'n aantrekkelijk beroep geloof ik (logisch als je dit soort dingen leest; wat je wel niet allemaal over je heenkrijgt).

Nou ja, de discussie is toch vrij marginaal, en de dingen die daar tot nu toe vooral over in de openbaarheid komen zijn alle dingen die NIET kunnen, en die het beroep tot een vreselijke zaak maken. Vind ik niet zo'n constructieve aanpak.

Citaat:
Veel mensen die geneeskunde studeren willen liever geen huisarts worden. En je kunt nu wel 'huisartsen in spe' gaan lokken, maar eer die afgestudeerd zijn ben je 8 jaar verder :+

Dus? Is dat een reden om het dan nu niet te doen? Over 8 jaar hebben we ook huisartsen nodig, ze groeien niet aan bomen dus moeten we daar nu investeren. En als we daar 8 jaar eerder mee begonnen waren was het nu minder een probleem geweest.

Bovendien zou er best wel te argumenteren zijn dat je een minder zware functie kunt maken die qua verantwoordelijkheden en kennis tussen de huisartsassistenten en de huisartsen inzitten. NU wordt een te groot deel van de poortwachterfunctie gedragen door assistenten die (vaak ook nog telefonisch) een inschatting moeten maken over de ernst. En of ze daar nu getraind voor zijn of niet, ze hebben geen universitaire medische opleiding ontvangen. Trouwens, het aantal assistenten flink opschroeven en ze de kans geven om de patienten enigzins persoonlijk te benaderen zou ook al schelen. Veel zorg is niet medisch, maar bestaat uit menselijke zorg. (Luisteren, geruststellen, maar met voldoende kennis om het een 'geinformeerde' mening te maken die je meer kunt vertrouwen dan de buurvrouw die ook wel eens zoiets bij de dochter van haar neef heeft meegemaakt.)

Ook zijn er heel veel dingen die helemaal niet zo zwaar zijn dat ze al die 8 jaar opleiding per se noodzakelijk maken, maar die wel vereisen dat het een bevoegd medicus is.

Maar goed, dergelijke plannen vereisen enige creativiteit, en nog veel belangrijker: een open geest die niet begint met 'dat kan niet want...' maar een iets constructiever meedenken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:47

Als je er echt heel erg last van hebt kun je altijd via de huisartsenpost gaan. als die een breuk vermoeden wordt je doorverwezen naar de SEH, en anders kunnen ze passend verbinden/ondersteunen of pijnstillers voorschrijven.

In principe is de SEH voor ambulances die binnen komen met spoedgevallen en kun je er niet zomaar binnen lopen maar als je echt een spoedgeval bent, die zelf is gekomen, laten ze je echt wel binnen. Zo ben ik een keer gebracht na val van paard in een hek, ze hebben me toen in de auto gezet om er snel te zijn in plaats van te wachten op een ambulance. werd toegelaten, aan de monitor gelegd, ribben op de foto, helaas knie niet, waar ik toen nog een half jaar last van heb gehad, bloed afgenomen en ter observatie een tijdje gehouden na onderzoek (kans op inwendige bloedingen)

Mijn man is met een meisje dat in de auto niet lekker werd met pijn op de borst die uitstraalde naar haar arm en hartritmestoornissen leek te hebben ook direct naar het ziekenhuis gereden waar ze aan de monitor kwam en serieus onderzocht werd. bleek ontsteking aan hartvlies/spier te zijn en heeft een kleine week op de intensive care doorgebracht. Deden ze ook niet moeilijk over... Lijkt me dat als je aankomt met duidelijk geval van gebroken arm of been of gescheurde kniebanden, grote open bloedende wonden etc. dat ze je echt niet weigeren...

als ik naar die tv programma's kijk van de SEH en wat voor mensen zich daar melden en bekeken worden, dat lijkt ook allemaal niet altijd zeer ernstig en worden toch serieus genomen en bekeken. Die komen ook niet altijd via de huisarts.

Misschien zouden huisartsen meer samen moeten werken met verpleegkundigen die evt. een extra opleiding hebben gevolgd. dat kan de druk wat verlagen en die kunnen veel patiënten overnemen die met bepaalde klachten komen. Verpleegkunde HBO is 4 jaar, dan er nog 1 of 2 jaar bij voor speciale vaardigheden (hechten wonden, SEH, etc.) Assistenten mogen tegenwoordig ook al veel meer. Uitstrijkjes maken wordt bij ons niet meer door de huisarts gedaan, inentingen griepprik) ook niet meer. Net als de controles voor diabetes.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 01-12-09 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:51

als er echt spoed bij is dan kun je wel terecht bij je huisarts, een zere hand lijkt me nou niet echt spoed. Ik snap dat het lastig is maar die 2 dagen kunnen er ook nog wel bij.
Als het ontzettend druk is plaatsen ze alleen spoedgevallen tussendoor.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:03

Sinds mijn gezondheidscentrum een nurse practitioner erbij heeft, is het al beter met de wachttijden: zij mag ook recepten uitschrijven. Dus voor kleine dingen, kun je bij haar terecht :)
Ook loopt zij de rondes in het bejaardentehuis voor nacontrole bijvoorbeeld. Dus dat is een goede aanvulling op het team! :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:00

Welshcobfan schreef:
Sinds mijn gezondheidscentrum een nurse practitioner erbij heeft, is het al beter met de wachttijden: zij mag ook recepten uitschrijven. Dus voor kleine dingen, kun je bij haar terecht :)
Ook loopt zij de rondes in het bejaardentehuis voor nacontrole bijvoorbeeld. Dus dat is een goede aanvulling op het team! :)

Dit wilde ik net zeggen :P

joyce B schreef:
Misschien zouden huisartsen meer samen moeten werken met verpleegkundigen die evt. een extra opleiding hebben gevolgd. dat kan de druk wat verlagen en die kunnen veel patiënten overnemen die met bepaalde klachten komen. Verpleegkunde HBO is 4 jaar, dan er nog 1 of 2 jaar bij voor speciale vaardigheden (hechten wonden, SEH, etc.) Assistenten mogen tegenwoordig ook al veel meer. Uitstrijkjes maken wordt bij ons niet meer door de huisarts gedaan, inentingen griepprik) ook niet meer. Net als de controles voor diabetes.

Dat wat shadow en jij bedoelen gebeurt allang ;) Ze zijn de teams op meerdere plekken, ook in het ziekenhuis, aan het uitbreiden met physician assistents. Dit zijn verpleegkundigen met een plus die sommige taken van de artsen overnemen :)
Echter, het duurt even voordat het overal zo is, ivm opleidingstijd. De opleiding voor physician assistent is vrij nieuw, het moet eerst nog populair worden onder de studenten, en er moeten studenten voor kiezen.