hyperventilatie, paniek, iets medisch?Ik weet het niet meer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mellanii

Re: hyperventilatie, paniek, iets medisch?Ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:11

Jaa dat wel!!
Maar als ik een hongergevoel krijg denk ik : snel eten anders word ik misselijk en krijg ik weer een aanval.
terwijl als ik een aanval heb echt misselijk ben en niet kan eten.
Pff drama drama!!!

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:16

hahahaha ja zeker! Ik heb inmiddels wel een lijntje van een model door al dat misselijk zijn ;)

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:21

Mellanii schreef:
Jaa dat wel!!
Maar als ik een hongergevoel krijg denk ik : snel eten anders word ik misselijk en krijg ik weer een aanval.
terwijl als ik een aanval heb echt misselijk ben en niet kan eten.
Pff drama drama!!!

Precies, als je het leert herkennen en dus net optijd eet voorkom ik indd ook dat ik een hevige aanval krijg. Als ik te laat ben met eten krijg ik niks naar binnen en krijg ik een heftige aanval. Soms probeer ik mezelf te dwingen om bv yoghurt naar binnen te krijgen, dat is redelijk makkelijk naar binnen te krijgen omdat het vloeibaar is. Ik weet ook dat als ik gegeten heb het heel snel weer opknapt. En dus ook minder moe ben omdat de aanval zo kort was. Dus ik probeer goed naar me lijf te luisteren en regelmatig te eten.

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:22

waardoor zouden we eigenlijk zo misselijk worden? Is dat de stress op de darmen?

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:31

jantineS schreef:
waardoor zouden we eigenlijk zo misselijk worden? Is dat de stress op de darmen?

Schijnt bij angst/paniek te horen. Ik heb een boek heet misselijk van angst. Gaat daar letterlijk over.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:10

Ts ,in je borstkas zitten de meeste spieren van je lichaam,je moet er goed aan denken dat je via je buik ademhaald..hyper is het zwakste oliebol wat je krijgt lichaamlijk..andere mensen kunnen een maagzweer krijgen,maar je ademhaling word vanzelf bestuurd door iets achter in je nek...je denkt namelijk niet bij ademhalen,dat doet je lichaam zelf...als er dus veel stress in je leven komt,pakt je lichaam dat punt..
En als je het echt aan je hart zou hebben ,dan heb je andere klachten als pijn in je borst.
Als jeje rottig voelt,ga dan wat doen ,wat al veel mensen hier zeggen ,praat tegen je zelf dat het op moet zouten! word gewoon boos op jezelf dat je het niet meer wilt..

ik hoop dat je hier wat aan heb :o

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:17

Ik ken de problemen.
Ik heb alleen niet het hele topic door gelezen.
Als je slaap probleem nog niet opgelost is heb ik wel een tip voor je, werkt voor mij ook.
Denk gewoon van dat je beter in je slaap kan overlijden omdat je er dan niks van merkt.
Wat ik doe als ik een beetje moeilijk ga ademhalen is eten.
Dit werkt omdat je tijdens het eten niet meer op je ademhaling let en het dus automatisch gaat.
Want je word alleen maar benauwder als je op je ademhaling gaat leten en onbewust doe je dat.
Of zeg tegen jezelf stel je niet zo aan er is niets aan de hand.
Dat werkt bij mij ook.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:24

2misty2 schreef:
Hoe harder je er tegen vecht, hoe erger het wordt! Dat is mijn ervaring. Hoe meer ik baalde en wou dat het overging des te erger werd het.
Probeer te denken , "kom maar op" makkelijker zeggen dan gedaan ik weet het. Bij zo'n aanval lijk je nergens meer controle over te hebben.

Idd! probeer jezelf er van te overtuigen dat het wel weer overgaat..
toen ik dit deed werd ik rustiger en ging het sneller over..
De kunst is niet in paniek raken!

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:32

hoe gaat t ts? je mag me ook wel toevoegen op msn, stuur me maar een pb, ik moest vrijdag plotseling naar de kaakchirurg, werd me wortel schoongemaakt want daar zat een ontsteking. pffff wat moest ik mezelf kalm houden ondertussen, ze waren nog niet eens vriendelijk tegen me, maar dan denk ik wel weer, ik heb dit toch maar weer even gedaan!

en idd ook last van angst voor overgeven ;(

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 19:59

Nou ik ben er weer. Klachten zijn niet weg en voel me geradbraakt erbij en kan nauwelijks recht achter mijn laptop zitten maar ik ben wel goed gemutst. Begin nu te beseffen dat ik nu dan toch wel eens echt dood neergevallen zou moeten zijn als deze klachten iets van mijn hart waren.

@JantineS en de andere "eters": Ik heb dat ook. Ik kon vanochtend helemaal niks eten...Ben 12 kilo afgevallen door dit gedoe. Mocht ook wel want dat was ik te zwaar :P

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:09

heel goed! het begin is er ;)

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:10

ik moet ook heel erg me best doen om op gewicht te blijven,
eenmaal stress ben ik zo weer een aantal kilo kwijt

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:19

Ik heb je een PB gestuurd

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 20:56

dank jullie wel allemaal! Voel me erg gesteund door jullie zowel in dit topic als per pb.
Ik zat te denken vandaag: je kan gewoon laten onderzoeken in het ziekenhuis of je hyperventilatie hebt. Ik wil dat misschien toch gaan doen..Hebben jullie dat gedaan?

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:05

Als ik jou was, zou ik toch naar de dokter gaan en inderdaad vragen om een hyperventilatie-provocatietest. :)
Als het goed is, krijg je tijdens die test dezelfde klachten als die je nu hebt. Tevens testen ze je zuurstof- en stikstofgehalte en hoe je herstelt na een paar minuten hyperventileren. Van tevoren krijg je een lijst met symptomen en moet je aankruisen wat bij jou van toepassing is.
Na de test moet je even wachten en krijg je een gesprek met de longarts. Hij vertelt je of je hyperventileert.

Het lijkt me, gezien je klachten, echt van belang dat je in ieder geval zeker weet dat het om hyperventilatie gaat. Vanuit daar kun je er wellicht gerichter mee omgaan. Dit lijkt me geen pretje, voor je. :(:)

Over dat onderzoek: Je moet in een pijp in en uitademen. Op een scherm is te zien hoe en wat. Eerst adem je 1 minuut gewoon, daarna ga je 3 minuten hyperventileren. De assistente geeft het tempo aan dat je moet ademen. Na die 3 minuten moet je weer 1 minuut gewoon ademen. Je krijgt daarna even tijd om bij te komen, en zodra je je weer goed voelt, mag je weer naar de wachtkamer. De assistente brengt de gegevens naar de longarts en zodra hij ze bekeken heeft, word je geroepen voor de uitslag.

Sterkte!

Edit - Ik hyperventileer trouwens niet, maar ik heb lang vage klachten gehad. Niet dezelfde als jou trouwens. Buiten wat info over het onderzoek kan ik je niet helpen en je vooral veel sterkte wensen. Wel naar de HA gaan, he?

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:29

Lastig dat je er zo erg last van hebt zeg! Ik heb er op het momoent niet veel last van, gelukkig.

Ik heb van mijn fisio ontspanningsoefeningen gehad, 2 verschillende, erg fijn, even je verstand op nul. Daarna ben je erg slaperig, dus denk je ook niet teveel na over je ademhaling.
Helpt bij mij erg!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:31

Stipje, ga later even lezen, ben zelf een hypochonder en heb ook regelmatig te maken met hyperventilatie.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:49

ik heb het niet officieel laten onderzoeken, maar mn huisarts zei eht al en daarna kwam het er nogmaals uit door de onderzoeken bij de cardioloog.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 22:03

huh wat vaag de cardioloog heeft er niks over gezegd bij mij. Paniek! ik pak de uitslagen er even bij

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:16

ze trokken bij mij die conclusie omdat ik mezelf niet rustig kon krijgen tijdens de onderzoeken en heel paniekerig bleef en ze konden het aan de ECG zien, maar toen kon ik mezelf dus ook niet rustig krijgen. Ik heb dus dat mijn hart overslaat of soms opeens heel hard gaat, dan zit er ergens een kleine kink in de kabel, maar dat is niet erg. Alleen het verergert als ik mezelf er druk over ga maken, terwijl je daar gewoon heel oud mee kan worden, heb er ook geen medicijnen voor gekregen. Maar ze hebben daar gewoon alle puzzelstukjes bij elkaar opgeteld en de conclusie hyperventilatie getrokken (maar ik wist dus al dat ik hyperventileerde toen ik daar terecht kwam, alleen niet dat het ook van invloed was op mn hart).

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:55

Leuk, herkenbaar en goed omschreven filpmje met een heerlijk belgisch accent. Klein beetje langdradig op t eind, dat wel ;)

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:58

De dokter heeft mij verteld dat ik hyperfentileer..
Alleen in die periode werd een hartruis bij mij ontdekt, en een paniek daat in die dokterskamer := dacht dat ik een hartaanval zou krijgen en dood zou gaan.. met daarbij de mededeling dat ik het moest laten onderzoeken in het ziekenhuis, toen kwam er nog meer paniek want ben als de dood voor het ziekenhuis..
Toen ging het alsmaar slechter en slechter en ben ik naar het ziekenhuis hier gegeaan (Had afspraak bij het wkz, maar ging zo achteruit dat mn ma toen acuut het ziekenhuis heeft gebeld) er is toen een verkeerde afspraak gemaakt en werd weggestuurd uit het ziekenhuis.. nog meer paniek natuurlijk..
toen kon ik eerder bij het wkz terecht, ik daar heen.. helemaal niks, geen paniek, geen hyperfentilatie :') (heb een raar lichaam denk ik dan maar)
Daar alles nagekeken, arts zat super ernstig te kijken, zegt ie: ik hoor helenmaal niks
:'), nog filmpje en echo gemaakt, niks aan het handje,

liep ik me daar zo druk om te maken denk ik nu..

Sindsdien is de paniek ook redelijk weg, als er namelijk iets met mijn hart zou zijn geweest had die arts dat wel gezegd...

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:46

Bij mij werd het bevestigd door HA en fysio. Die zet dan zo'n hartslag/zuurstof meter op je vinger waaruit blijkt dat je waardes kloppen met hyperventileren. Ik ga overigens niet ademhalen als een hardloper na sprint, maar gewoon heel hoog en kort ademen.

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:27

http://www.agorafobie.be is de website van die vent van het filmpje met zijn Belgische swoele accent! Lijkt me een zeer puike website

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:19

fijne website!
Sinds ik van de bedrijfsarts verplicht elke dat buiten actieviteiten moet uitvoeren (lees elke dag lekker op de fiets naar me paard) gaat het hier een stuk beter.
Mijn evenwichtsorgaan doet het nog steeds niet, mar qua hyperen gaat het een stuk beter.

Vandaag was me fiets kapot, en is lopend boodschappen doen, het enigste wat ik heb gedaan (naast mijn fiets naar de fietsenmaker brengen), en heb nu direct weer zo'n stom zenuwachtig gevoel, af en toe hartkloppingen, slappe spieren, moe/ slaperig, en koude klamme handen...