Borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cyntje

Re: Borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 09:53

Vanochtend voor de voeding gekolft omdat ze nog lekker rustig bleef en daarna kon ik nog 1 borst nakolven want mevrouw had genoeg met 5 minuten :+

Wel grappig overigens, mijn voormelk is duidelijk blauwer en de achtermelk geel/wit, haha :P
Maar voeding kan ook kleuren aan de hand van wat je gegeten hebt :D
In het ziekenhuis was het net wortelsap :')

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:25

Ik heb dat nooit zo gehad met de verschillende kleuren melk. Die van mij is altijd helemaal roomwit (en de voormelk is volgens mij net zo wit als de achtermelk... mmm, misschien geef ik alleen maar slagroom :+ ).

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 10:30

Dat zeggen ze over mij ook altijd aangezien ze rustig 5 uur kan teren op 5 minuten drinken :+

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:56

dat is idd grappig, bij mij is er ook nooit kleurverschil.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 11:29

Een vriendin van me (zwanger) vroeg aan me hoe borstvoeding geven voelt, en hoe je de melk kan laten stromen.

Mijn antwoord: alsof je door je borsten uitademt.

Hoe zien jullie dat?

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 11:47

Ik vind de toeschietreflex altijd zo'n prikkelend gevoel geven, daar moest ik in het begin wel aan wennen.
En vaak voelt het als een opluchting haha, als ze flink vol zitten :+

Cyntje 5 minuten drinken, ik ben jaloers :o ;)

Vannacht was het weer feest. Ik had hem om 23 uur gevoed, en toen werd hij om half 3 wakker ^) Ik vond er echt niks aan, was me kapot aan het ergeren :o En daarna was het weer 7 uur. Na deze voeding maar opgestaan, want ik moet vandaag de hele dag van mijn hond urine opvangen. Daarbij ben ik een ochtendmens, dus klaarwakker om 7 uur. Maar vanavond zal ik wel omvallen :+

Ik vind het wel raar dat hij vannacht zo'n honger had. Als ik vrij ben, voed ik hem de avond ervoor zelf, dus geen papfles. In het weekend sliep hij op mijn voeding tot 6 uur, en nu maar tot half 3. En mijn borsten voelen ook helemaal niet vol aan...Dan ga ik weer zo twijfelen. Hebben jullie dat ook weleens?
Dan komt er een stemmetje omhoog dat zegt dat ik net zo goed kan stoppen. Dan ben ik van dat gekolf af en al...

Dus vandaag maar flink drinken de hele dag en hopen dat ik het een beetje opkrik.

Kleurverschil heb ik ook nooit, het is allemaal romig wit.
Blauw, wat grappig :+

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 11:52

Ik heb dat getwijfel ook geregeld hoor. Eerder kreeg ze nooit de borsten leeggedronken maar heb het gevoel dat dat de laatste weken weleens een keer het geval is... maar ze drinkt de ene keer heel kort en de andere keer heel lang dus kan er niet echt een peil op trekken :?

Blauwig he, niet echt blauw he :+

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:01

Haha ok :+

Zo maf, steeds als ik twijfel zijn het net theezakjes, en als ik dan bedenk dat ik het nog vandaag nog aankijk wat er gebeurt, zijn ze weer vol :+

Ik wil eigenlijk helemaal niet stoppen, en stoppen betekent ook helemaal niet meer rust, want hij zal toch gewoon 5 keer een fles moeten. En als ik zelf voed, kan ik lekker even een momentje voor mezelf pakken in bed met de tv aan. Is ook wel fijn.

En ik ben er gewoon trots op dat ik nog zelf voed en dat gevoel wil ik nog een tijd vasthouden :D

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:05

dat je borsten leeg voelen is vaak alleen maar een goed teken, dan zijn ze goed afgesteld op je baby's drinkbehoefte.

toeschietreflex, bij mij deed het in het begin gewoon zeer, of zeer..het beet echt enorm, nu prikkelt het iets en daarna hoor je een paar flinke slokken naar binnen gaan :D heerlijk geluid.

5 minuten drinken is idd wel heel snel, dacht dat daelyn al snel was met 10 minuten tot een kwartier.
merla deed er de eerste paar week gewoon een uur over per voeding!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:19

Marloes_R schreef:
Benangelique, ik heb ook gevoelige tepels en voed dan ook alleen maar met tepelhoedje. Ik wil niet zonder, dat heb ik bij de oudste gedaan en deed me erg veel pijn. Nu gaat het super!

Sommigen zeggen dat de baby dan minder goed kan drinken of je te weinig voeding zou aanmaken. Ik merk er niks van. Het gaat al 4 maanden prima met. Ik heb er gelijk een in het ziekenhuis gekregen, maar je kunt ze ook al vantevoren kopen. De Medela zijn het fijnst. Wel de grote maat nemen!

En waarom doorzetten? Tja, toch ook wel voor eventuele allergieen en voor het gemak. Nooit gedoe met flesjes meenemen of snachts naar de magnetron rennen ;)

die tepelhoedjes haal ik gewoon vast in huis tegen die tijd!

verder iedereen bedankt voor alle tips en ervaringen, dat is toch waar je in deze onzekere zwangere tijd naar zoekt!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:26

Ik heb hier mee gelezen.
Respect voor iedere moeder die het probeert.

Helaas ben ik een moeder waarbij het niet is gelukt, wat ik nog steeds heel erg vind |( .

Door omstandigheden moesten we na de bevalling 5 dagen in het zh blijven.
Dochterlief dronk erg slecht aan de borst en moest gewoon bijgevoed worden, geen flesje, maar een cupje/bekertje.
Helaas bleef dit ook zo, uiteindelijk elke voeding (eenmaal thuis) gaan afkolven, dat resulteerde in een uur kolven, uur voeden en een klein uurtje pauze en weer opnieuw. Dit hield ik gewoon niet meer vol, na zware bevalling van twee dagen en meer dan een week nagenoeg geen slaap, helaas ook niet geboft met kraamhulp, anders had ik het wss gedeeltelijk kunnen doen, fv en afkolven, maar dat kon ik zelf niet meer bedenken op dat moment en kraamhulp had haar eigen problemen (hahaha, erg handig, jong meisje, net weg van huis in grote financiële problemen) dus die vond het wel prima dat ik over wilde stappen.

O, wat vind ik het nog steeds erg.
Zo mooi, 's nacht, alles stil, alleen ik en mijn beebje.

Wel moet ik zeggen dat onze dochter is uitgegroeid tot een prachtige kleuter en ik echt denk dat ze nooit echt uit de borst gedronken zou hebben, dat is misschien moeilijk voor te stellen voor mensen, maar toch is dat zo.

Op het consultatiebureau had ik een verpleegkundige die hetzelfde meemaakte met haar derde kind, ook hier was bv gewoon geen optie, tenminste niet rechtstreeks uit de borst, beiden hadden we steun aan elkaar door de herkenning, ook later heel weinig melk drinken en al vroeg met pap en brood beginnen.
Zij stond ook versteld, na jarenlange ervaring en zelf twee kinderen met borstvoeding.

Leuk is wel dat onze dochter, inmiddels vijf, nog steeds alleen maar warme melk drinkt. Hahaha, geen chocomel, Fristi, whatever, maar warme melk.

Voor elke moeder hier; heel veel succes met het al dan niet geven van bv en geniet van jullie mooie wonder!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:40

Ik hoop toch niet Avaluna dat je hier echt nog steeds mee zit? Want dat lijkt me toch erg jammer. Je hebt een mooie dochter gekregen die er echt niet wakker van kan liggen of ze nu bv of fv; probeer het te relativeren! :)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:04

Alet74 schreef:
Ik hoop toch niet Avaluna dat je hier echt nog steeds mee zit? Want dat lijkt me toch erg jammer. Je hebt een mooie dochter gekregen die er echt niet wakker van kan liggen of ze nu bv of fv; probeer het te relativeren! :)

Dank je, het is niet dat ik er van wakker lig, of dat ik vind dat ik als moeder gefaald heb, hahaha, ik weet inmiddels wat er zo'n beetje allemaal nog meer bij komt kijken ;) , maar ik vind het echt nog steeds jammer.
Ik had het graag willen doen en blijven doen.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:10

Cyntje schreef:
Ik heb de Medela Swing, had eerst de mini-electric, damn... das een hel :=

hahaha ik las dit en ik moest echt heel hard lachen. Ik had precies hetzelfde. Wat een rotding zeg! Mijn vriend noemde het de "herrie electric"

We hebben maar meteen die pump in style gekocht en dat was een verademing. Al vond ik het nog niet fijn en heb niet heel veel gekolfd. Het kwam er nogal moeilijk uit en moest op het hardste standje *auwie*.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:42

dat vind ik bij de avent heel fijn, je kunt hem goed zelf afstellen in hoe hard en hoe snel (je doet het eerst met de hand, drukt op het knopje, en hij neemt de kracht en snelheid van je over).

Patriciak44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:37

Marloes_R schreef:
Mijn jongste was ook dysmatuur :j
Nu zit hij qua gewicht en lengte 15% onder de curve, maar ik geloof dat de boestvoedingscurve sowieso afwijkt van de flesvoedingcurve. Nou ja, hij doet het super, dus niks aan de hand verder :)

Elinaa, wat mooi dat je je beide meiden nog laat drinken.

Patriciak44, ik denk dat ik over een maand ofzo ook moet gaan aanvullen met flesvoeding. Ik hoop het nog te kunnen rekken tot 6 maanden, maar we zullen zien. De ene keer kolf ik veel, maar vandaag had ik een keer maar 100 cc gekolfd -O-
Het is ook wel druk met kolven op het werk. Ik voel toch een soort van druk om niet te veel te missen van het werk, en ik denk dat dat ook wel meespeelt.
Hoe deed jij de flesvoeding met de borstvoeding mengen? Mengde dat goed of was dat lastig?

Plukje, wat naar dat het zo is gelopen...

Hoi Marloes,

Bij mij ging dat ook zo.. ene keer genoeg, andere x te weinig, kon ik dan aanvullen met voorraad, maar ook die werd steeds leger. Die druk op t werk had ik het ook lastig mee, denk dat daardoor ook de productie afnam..
Het mengen deed ik, stel fles van 180 cc, 3 scheppen kv met 90 water, die eerst klaar maken, met iets te warm water, daarna aanvullen met 90 cc bv en goed schudden, ging bij mij perfect! Hij heeft ook nergens last van gehad bij het overstappen qua buikkrampjes, ontlasting e.d.

Melk had bij mij ook vaak "kleurtjes" en zag ook na een aantal uur echt de vette melk erop liggen..

Ik had trouwens een ouderwetse handkolf, dus zo'n trekpomp (volgens mij kun je die ook aansluiten op de mini elektrik van medela) eigenlijk ging dat bij mij ook het beste, kreeg er alleen soms een lamme arm van haha :))

Ik weet ook nog goed dat mijn vriend iedere x als tie de vriezer open trok het toch vreemd vond dat er bijna 2 lades vol met voorraad bv lagen.. Wij hebben zo'n vriezer met 3 lades, bovenste is voor het brood, en de andere 2 vaak voor vlees/pizza's e.d., maar toch ook een dik half jaar voor medela flesjes en van die doosjes van avent. Die vond ik trouwens lastig, want soms zaten ze te vol en als je dan de dop erop schroefde liep er wat uit, en dat is echt ZONDE!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:55

Ik doe afgekolfde melk in van die ijsklontzakjes. Is makkelijk met doseren want 1 klontje is ongeveer 15 cc.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 21:24

Angela schreef:
dat vind ik bij de avent heel fijn, je kunt hem goed zelf afstellen in hoe hard en hoe snel (je doet het eerst met de hand, drukt op het knopje, en hij neemt de kracht en snelheid van je over).

Kan bij de Medela Swing ook, nadat ik hier las dat men meer gekolft kreeg heb ik hem ook harder gezet en lijkt dit ook te werken, vraag me alleen af of dat goed is voor het apparaat :?

Herrie Electric... ik noemde het een tractor :') Heb het ding 2 minuten aan mijn borst gehad, keek naar Pat en zei: Dit gaat hem niet worden :n zeker omdat die in het ziekenhuis zo heerlijk stil was vergeleken met dit ding.

Chiara is echt helemaal tegen de rijstebloem, anders dan borstvoeding ( is wel aangemaakt met BV ) accepteerd ze niet :n Hadden jullie dit ook?
Vanavond laat ik voor de eerste keer de laatste voeding weg, ze slaapt dan nog als een zombie door en drinkt dan nog maar amper... even aankijken hoe dit gaat...

Afgekolfde melk doe ik in flesjes en vries dit in, datum en hoeveelheid erop. Heb een apart kistje in de vriezer met de voeding erin, werkt prima :D
Krijg zo'n heel zakje toch niet vol gekolft _O-

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 08:09

Alexander vond rijstebloem ook niet lekker. Maar toen ik rijstebloem vanille probeerde vond hij die tijdelijk wel lekker. Heb het daarna nooit meer gebruikt. Het mengt niet eens met bv.

Ik heb tot 7/8 maanden rond 10 uur nog voeding gegeven. Toen gaf ik al geen bv meer (tot 6 maanden gedaan)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 10:32

Bij mij mengt het wel hoor :j

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:52

Nooit gedacht dat je bv kon invriezen...damn wat een georganiseer allemaal!! hoeveel cc moet zo'n ukkie drinken dan per keer?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:09

ow wat heerlijk om een voorraadje te hebben. ik ben dagelijks bezig om 3 flesjes vol te krijgen omdat ik in het weekend werk. ]

heb mn kolf trouwens ergens afgegeven vandaag omdat ze daar kunnen kijken of en wat er aan mankeerd?

merla kreeg eerder ook wel bv met vanille rijstebloem en dat menge best goed en ze at/droink het ook wel maar we zagen beide het nut er niet zo van in.

avaluna, ik kan me heel goed voorstellen dat je baalt dat het nooit gelukt is, dan kunnen ze wel zegen zet het van je af maar dat is natuurlijk ook makkelijker gezegd dan gedaan.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:10

ow, mijn ukkie drinkt ong 180 per keer :) merla toendertijd ook dus ik denk de meeste baby's?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:12

hier net klaar met de bv. heb 6,5 maand gevoed. :)
het was vanaf het begin geklooi, hoor: van mezelf te weinig melk, dus steeds bijvoeden met kunstvoeding. noem het op, en ik heb het gedaan: extra kolven (tot 12x per dag zelfs!), fingerfeeden, cupfeeden, flesje bijgeven, melkproductie opkrikken met domperidon; you name it, i've done it. uiteraard met hulp en advies van een goede lactatiekundige (kan ik echt iedere borstvoedster van harte aanbevelen!)

je kunt dus wel stellen dat ik er extreem mijn best vor heb gedaan. maar nu twee weken geleden was de productie al bijna tot nul gereduceerd, en toen kreeg zoonlief tandjes. leuk spelletje bleek 'mama-happen', alleen de mama vond het wat minder leuk (auwwwwiiiee!!!). en toen vond ik het wel mooi geweest. ik had geen zin in wéér allerlei kunstgrepen en extra gedoe. en die tanden met kracht in je tepels geklapt krijgen motiveert dan ook niet echt, ahum....

nu krijgt hij flesvoeding en pap, en natuurlijk zijn fruit- en groentehapjes (fruit al vanaf <4mnd), en probeer ik er ook aardappel etc. in te krijgen (lukt nog niet, tuft hij gelijk weer uit).

ergens vind ik het wel jammer dat ik geen bv meer geef, maar het is mooi geweest, en het was zo'n enorm gedoe bij mij, dat ik de rust die ik er nu van heb, wel heel fijn vind. ik wilde per sé die 6 mnd. halen, en da's gelukt!
bij een evt. volgend kindje ga ik me er weer voor de volle 100% voor inzetten, al hoop ik stiekem nu al wel dat het dan wat minder moeizaam zal gaan als deze ronde. ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:19

Melkproductie opkrikken met Domperidon? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Dat is toch een middel tegen misselijkheid?