Anya schreef:En verder kun je op basis van het feit dat de neuroloog haar wel heeft kunnen helpen (achteraf is best makkelijk oordelen natuurlijk) wel constateren dat de diagnose (let wel geen echte diagnose maar een verwijzing) naar de GGZ niet juist is geweest. En als je dan de GGZ instellingenlijst er even bijpakt, dan begrijp ik met de beste wil van de wereld niet waarom betrokken huisarts heeft gekozen voor een GGZ verwijzing. Let wel: niet o.b.v. een internetvraag/telefoongesprek. Maar op basis van de melding dat de neuroloog haar wel verder kon helpen.
De neuroloog heeft beantwoord aan haar verwachtingen, of hij haar echt uiteindelijk verder kan helpen is een tweede. Ik kan me best voorstellen dat de huisarts naar een GGZ heeft verwezen. Is helemaal niet zo raar, gebeurde en gebeurt nog heel vaak. Vele GGZ instellingen hebben ook behandel- en begeleidingsmogelijkheden omtrent NAH. Bij het GGZ zijn bijvoorbeeld voor diagnostiek neuropsychologen in dienst.
Vraag is welke hulpvraag is geformuleerd door de huisarts en ook door betrokkene. Uit het verhaal van betrokkene kan je dat niet halen en je kan niet zeggen dat de huisarts in dezen nalatig is. Het aanvragen van een second opinion is tegenwoordig mogelijk maar dat lag vroeger heel anders. Toen werd het niet standaard vergoed. Je kan altijd wel een verwijzing vragen bij je huisarts, maar een huisarts heeft zijn eigen professionaliteit en zal zelf inschatten of hij/zij dat noodzakelijk vindt.