zwanger op 19jarige leeftijd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Malima

Re: zwanger op 19jarige leeftijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:50

Als eerste wil ik je feliciteren met je zwangerschap.
ben zelf ook 19 en net bevallen van ons zoontje.
Als je voor 100% achter de zwangerschap staat moet je er gewoon voor gaan!
Marktplaats heeft inderdaad ook hele leuke spulletjes voor weinig geld!
kijk ook eens op www.tienermoeders.nl
op deze site zijn allemaal tienermoeders en daar is ook een gedeelte waar tienermoeders hun spulletjes aanbieden voor andere tienermoeders en daar houden ze echt rekening met een klein budget! zo kan je voor €10,- al zakken met kleding krijgen als je weet wat het wordt.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:54

ik ben 24 en nu bijna (morgen) 24 weken zwanger.
ik ben 14 aug getrouwd ( mij vader en schoonouders hebben dit betaald, wouden ze graag)
we hebben geen huis.
alleen mijn vent heeft een vast contract maar werkt in de bouw.
tot nu toe is er gelukkig nog genoeg werk.
ik heb een half jaar contract die bijna afloopt en weet niet of ik ontslagen wordt

voor de duidelijkheid, deze zwangerschap was niet gepland!!

we hebben morgen een gesprek bij de woningbouw om urgentie aan te vragen.
momenteel wonen we bij mijn vader in.

ook al hebben we niet veel geld, en geen huis, we komen er wel!
abortus vindt ik not-done, ik ga niet over leven en dood en zal zielsveel van ons kindje houden.
en ts, je komt er wel!!

mijn pb staat open.

kimmetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:57

Aleereerst van harte gefeliciteerd !
Ik heb niet heel je topic doorgelezen, dus kan zijn dat dit antwoord al gegeven is..

Hier een meid van bijna 21 jaar die in het voorjaar ook "ongewenst" zwanger was.
Mn vriend en ik wonen allebei nog thuis en ik heb net een nieuwe auto gekocht en hij is ook nog bezig met zijn auto en studie afbetalen. Uiteindelijk gekozen voor abortus, omdat we het egoïstisch vonden het te houden, als we het kind geen stabiele toekomst kunnen geven.
Dit is alleen mijn keuze geweest en ervaring.

Maar je moet doen wat je hart en je gevoel zegt !!! :(:)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:57

In mijn geval zou ik het kindje ook niet weg laten halen en ervoor gaan.
Heel veel succes in de toekomst.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:07

MiSz_SaNdY schreef:
ook mensen met alleen vmbo kunnen meer dan alleen hun hele leven achter een kassa zitten hoor
als zij/hun het kindje graag willen moeten ze er lekker voor gaan!
waar een wil is een weg en er is at werk te vinden gewoon ind niet kieskeurig zijn en een uitzet is op marktplaats enz zo gevonden

Onvoorstelbaar dat er dit soort dingen gezegd worden; ik kan daar écht niet bij :n
Het is niet even een leuk iets dat tussendoor komt; het is een verantwoordelijkheid voor tenminste een jaar of 18.
Daargelaten dat het kindje gezond en zonder psychische problemen ter wereld komt want die kans zit er altijd in.
Ik kan me echt verbazen over hoe sommige mensen hier alle gegronde,ethische bezwaren wegwuiven met de slogan:
Als je het graag wilt dan moet je het doen en met liefde wordt een kind ook groot.
Dat IS namelijk niet zo!!
Zijn het eigen frustraties?
Bewijzen dat het wel kan want ''ik heb het ook gedaan''?
Iedereen is anders en iedereen met een béétje gezond verstand weet na het lezen van het verhaal van de ts dat dit een heel moeizaam proces gaat worden.
Voor de ts, haar vriend en omgeving en nog het meeste voor het kind.
En dat is imo het ENIGE wat telt!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:52

@Wildgirl: iedereen heeft het recht op kinderen, of je nou achter de kassa zit of een topfunctie hebt.

Er zijn mensen die achter de kassa zitten en het thuis prima voor elkaar hebben. Vind het jammer dat je zo in hokjes denkt.. althans, zo komt het over. Als je alle rekeningen kunt betalen en je in een stabiele situatie zit, waarom zou je dan niet aan kinderen denken?

De ts zit in een bijzondere situatie die nu wellicht niet helemaal ideaal is, maar die volgens mij aangepakt kan worden. Als zij denkt dat ze het samen met haar vriend aan kan, wie zijn wij dan om te zeggen dat ze aan abortus moet laten plegen? Een abortus doe je niet eventjes..

Ik ben het wel met je eens dat je niet lukraak aan kinderen moet beginnen en ja, het kost geld. Aan de andere kant: het denken in kansen levert meer op dan het denken in doemscenario's :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:53

Hoezo, het meeste voor het kind? Omdat TS op dit moment geen baan heeft en haar vriend ook niet? Allemaal dingen die allang veranderd kunnen zijn tegen de tijd dat het kind daar iets van gaat merken. Ze zijn er allebei mee bezig, het is niet zo dat ze zitten en wachten tot er iemand een baan aanbiedt.

Zoals gezegd: ik heb de indruk dat TS heel goed weet waar ze het over heeft. Ze heeft steun van haar familie (zonder dat brengt haast niemand een kind groot, ik heb heel veel aan mijn (schoon)ouders en ik heb het WEL goed voor elkaar). Ze heeft (nog) geen baan en huis, maar daar wordt aan gewerkt.

Moeizaam zal het zijn in het begin, maar is dat erg? Is dat reden om te zeggen dat ze beter een abortus kan nemen? Dat is toch HAAR keus?

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:21

TS: Gefeliciteerd!

Wat ik zelf zou doen?
Ik was 16 toen ik zwanger raakte. Ging naar school, woonde thuis, relatie was verbroken...
Nu ben ik 21, heb het allerliefste zoontje die een moeder zich kan wensen (op sommige momenten na uiteraard :P), ga weer naar school en woon samen met mijn huidige vriend.
Inmiddels heb ik het dus redelijk voor elkaar en mijn kind is er echt niet slechter op geworden! Inderdaad, veel steun van familie en vrienden, ik heb veel spullen gekregen destijds en daar ben ik die mensen nog steeds dankbaar voor :) Waar een wil is, is een weg.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:18

wildgirl, ik ben het voor een deel met je eens, maar heb al zoveel verkeerde voorbeelden gezien dat ik niet meer geloof in die gouden lepel.
zoveel ouders die alles voor elkaar hadden en het kind geen goede opvoeding konden of wilden geven en ouders die niets hadden maar daardoor juist heel bewust waren van wat hun handelen bij het kind teweeg bracht...

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:23

van wildgirl:Zijn het eigen frustraties?
Bewijzen dat het wel kan want ''ik heb het ook gedaan''?

nee ik heb geen frustraties zou niet weten waarvan?
En wat moet ik bewijzen dan?
waar slaat dit op?
ik denk dat de ts ook zelf wel kan indenken dat het niet makkelijk zal worden
ik heb ook nooit gezegd dat het makkelijk enz zou gaan
maar waar ik niet tegen kan dat mensen nog gaan reageren met meid doe toch abortus enz enz
maar als ts verder nog vragen heeft of derg dan mag ze me altijd pben

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:40

Gadverdamme wat een reacties hier!
Ti_amo: wat fijn dat je een beslissing hebt kunnen nemen, heel veel succes met de rest van je zwangerschap! Ik ken meerdere jonge moeders en je leeftijd hoeft absoluut geen belemmering te zijn in het moederschap :)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 08:48

Ti_Amo schreef:
Weet iemand of je nog paard kan rijden en zo ja tot hoelang?

Ik heb zelf t/m de 3e maand gereden in de manegelessen. Laatste keer dat ik zwanger reed was een springles op een paard waar ik niet eerder op had gereden maar die wel graag sprong. Na die les adviseerde m'n instructeur om toch maar te stoppen (denk dat hij de verantwoordelijkheid ook niet wilde/kon nemen).

Maar er zijn ook mensen die echt tot het gaatje (letterlijk) door blijven rijden. Gewoon kijken hoe je je voelt, wat voor paard je onder je hebt, geen risicovolle situaties opzoeken.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 00:16

Wat een misselijkmakende reacties hier soms... De situatie van de topicstarter is niet ideaal, true. Maar anno 2009 bieden zelfs 'goede relaties+financiele zekerheid' geen enkele garantie,

Ik raakte ongepland zwanger toen ik net 19 was, bevallen van mijn zoon met eveneens 19 jaar. Gelukkige relatie, beiden een vaste baan, eigen bedrijfje er naast, koopwoning, beide gek op kinderen dus eigenlijk geen enkel argument voor abortus... Ons leventje liep namelijk als een zonnetje! (Hij was 20).

1 maand na geboorte ging meneer vreemd, weg 'gelukkig gezinnetje'. En plotseling stond ik er met alleen mijn HAVO diplomaatje alleen voor.
Nu? keihard gewerkt om het leven van mij en zoonlief op de rails te krijgen. Ik voel me gelukkiger dan voorheen, werk 32 uur per week, flexibele baan met zeer goede toekomstperspectieven. Mijn WO rechten studie begonnen, nog steeds mijn koopwoning, auto'tje voor de deur, 2 grote honden en een paard, sinds kort zelfs weer een nieuwe vriend.. Maar het allerbelangrijkste, dat prachtige knulletje dat ik gewoon alles kan bieden en waarvan ik elke minuut van de dag vreselijk van geniet. Nooit heb ik spijt gehad van mijn keuze voor hem te kiezen inplaats van abortus... Waar een wil is, is een weg... Het komt niet aanwaaien, maar door het stellen van prioriteiten en keihard werken is enorm veel mogelijk. Ik heb gewoon alles nieuw kunnen kopen voor mijn kleintje, tot zijn sokjes en maxi cosi aan toe, maar Marktplaats, zwangerschapspagina, kennissen... vaak genoeg mogelijkheden om goedkoop (2de hands) aan leuke spulletjes te komen. Overigens kun je met wat zoeken op internet ook spotgoedkoop aan splinternieuwe spullen komen (outletstores, kortingsperioden enz.). Je hebt 9 maanden de tijd, en tis best leuk om te doen ;)

Ik heb er nooit spijt van gehad, maar ik heb ook gewoon superveel geluk gehad met mijn huidige werkgever e.d. Persoonlijk zal ik het nooit iemand aanraden om (bewust) op deze leeftijd voor een kleintje te kiezen... Het is leuk, maar geen roze wolk ofzo. Besef jezelf dat ajsbelieft super goed!
Succes!! PM-en staat vrij

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 00:29

Gefeliciteerd met je zwangerschap TS! Ik was 18 toen mijn zoontje geboren werd en ook wij hadden op dat moment geen eigen woning.

We hebben nog een tijd bij mijn ouders ingewoond, toen een huurhuis toegewezen gekregen en nu krijgen we binnenkort de sleutel van ons eigen huisje!

Je zit niet in een ideale situatie vmbo diploma en een werkeloze vriend, ik had ook enkel mijn vmbo en ben terug naar school gegaan (avond opleiding) en werk op het moment 7 dagen per week om én mijn studie te kunnen afronden én geld te verdienen.

Een veilige financiele situatie is vind ik wel vereist voor een kindje, dus keihard knokken zou ik zeggen!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 00:41

Ik zie liever een kind dat het iets minder goed heeft, maar wel een warme omgeving
Dan een kind dat het wel goed heeft, maar psychische probleemouders.

Dat eerste is altijd wel op te lossen (mits je echt wilt), dat tweede zorgt gewoon voor problemen.

Ik hoop voor de ts dat ze goed nadenkt, en met een gerust hart een keuze maakt waar ze achter kan staan.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 01:29

Gefeliciteerd met je zwangerschap.

Ik heb wel heel erg twee verschillende gevoelens over deze situatie. Ik denk dat als ik in jouw schoenen had gestaan ik voor abortus had gekozen. Ik weet dat jij hier niet voor kiest maar ik wil toch even mijn mening erover geven.

Je hebt zo te horen een korte relatie, je bent nog jong en je hebt een leeftijd waarop je hoort te studeren. Om jezelf en je gezin te kunnen onderhouden in een later stadium van je leven.
Je vriend is arbeidsongeschikt en dat betekent in principe dat jij verantwoordelijk bent voor de inkomens van je huishouden. Ik zou het persoonlijk verschrikkelijk vinden als ik mijn kind niet kan geven wat ik graag zou willen geven. En dan heb ik het over een vader, een veilige plaats wat je 'thuis' kan noemen en de ouder zijn die financieel gezien ook wat kan betekenen.

Natuurlijk betekent jouw situatie niet dat het allemaal verkeerd zal gaan. Maar meer moeite dan een doorsnee gezin zal je zeker moeten doen, om alles inderdaad op zijn pootjes terecht te laten komen.

Aan de andere kant heeft een abortus natuurlijk ook minder leuke gevolgen. Je zal altijd vragen hebben die onbeantwoord blijven :) . En er zijn risico's aan verbonden. En zo te zien wegen deze erg sterk bij jou!

Je moet doen waar je, je goed bij voelt. Maar bedenk wel dat jij vanaf het moment dat je moeder bent geen tijd meer hebt om zelf 'kind' te zijn. Jij bent dan mama met de verantwoording :) .

Heel veel succes :) !

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 02:03

Poef meid,

Gefeliciteerd en heel veel sterkte! Ik hoop dat je een geweldige zwangerschap krijgt.
En dit kindje gaat het goed krijgen! Als het gewenst is ben je al heel ver. Een bedje hoeft zo duur niet te zijn en zoals gelezen, had je dit al. Bij de zeeman hebben ze hele leuke kleertjes voor weinig geld, voeding e.d. de eerste tijd kan ook met de borst dus daar kun je mischien iets mee drukken?? (geen idee hoor maar een optie). En luiers, tsja die zijn wel duur maar misschien is het een mogelijkheid dat familie inspringt.
Zou idd ook eens gaan kijken naar de wajong voor je vriend, is geen vetpot geloof maximaal rond de 500 euro, maar alle beetjes helpen.
zolang je onderdak hebt, heb je het en je hebt nu +- 7 mnd om iets te gaan zoeken.. Rustig aan, en neem de tijd, als het moet komen dan komt een eigen huisje wel.

En voor de mensen die makkelijk over abortus denken; dat dacht ik ook, tot dat ik hoorde dat een collega van mij zwanger was en vertelde dat zij met haar 12 weken een heel kindje kon zien, met een hoofdje, handjes beentjes en een hartje.
Vergeet niet dat een hartje begint te kloppen bij de 21ste dag (dan weten veel vrouwen nog niet eens dat ze zwanger zijn!)

http://home.planet.nl/~gruit037/tamara/images/embryo1.jpg
3 weken

http://home.planet.nl/~gruit037/tamara/images/embryo3.jpg
6 weken

http://home.planet.nl/~gruit037/tamara/images/embryo10.jpg
13 weken

http://home.planet.nl/~gruit037/tamara/images/embryo11.jpg
16 weken

http://home.planet.nl/~gruit037/tamara/images/embryo12.jpg
21 weken

Tot 24 weken mag in NL een abortus... Nee sinds ik dit weet, sta ik alleen in het uiterste geval achter abortus..DWZ, kindje zwaar gehandicapt is, verkrachting e.d.

Zou er niet zo snel over oordelen.. Als 't kindje gewenst is, dan wordt er ook (vaak) goed voor gezorgd.. er zijn zat kinderen met modale of rijke ouders die het slechter hebben dan bij ouders die het niet zo breed hebben.
Geld is maar relatief!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 07:14

Op medische noodzaak mag dit inderdaad tot 24 weken en ik denk dat het wel makkelijk is om mensen hier op af te keuren, die kindjes worden niet zomaar geaborteerd omdat het even niet uit kwam. De normale grens is 12 weken, even beter inlezen voor je een reactie plaatst...

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:32

En het hartje klopt ook echt nog niet op de 21e dag. De 21e dag (dit is dus 7 dagen na bevruchting...) dan is het soms nog niet eens ingenesteld, en niet meer dan een klompje cellen.
Het klopt wel dat er met 12 weken echt een mensje te zien is. (zie mijn profiel)
En wat Charaz zegt klopt ook. ;)

TS, ik wil je heel veel sterkte wensen in ieder geval. :)
Ik ben dan 22 en absoluut geplant zwanger, ik kan me dus niet bedenken wat ik zou doen in jou situatie. ;)

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:33

Dat het hartje klopt op met +- 21 dagen, staat op het internet, had het voor de zekerheid opgezocht.

op http://www.zwangerschap-bevalling.nl/ Staat dat het hartje begint te kloppen tussen de 18de en 25ste dag na conceptie.

Maar goed daar gaat het hier ook niet om.
Ts besluit het kindje te krijgen en ik stoor me eraan dat sommige mensen dan zo makkelijk doen over een abortus.. Waarom dit kindje geen kans geven in de maatschappij? Omdat papa en mama het niet zo breed hebben. Kom op zeg.
TS is 19, dat is jong ja, maar er zijn zat oudere ouders, die hun kind niet dat kunnen geven wat ze nodig hebben en dan heb ik het niet alleen over het financiele plaatje
Laatst bijgewerkt door Waventy op 08-10-09 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:35

Charaz schreef:
Op medische noodzaak mag dit inderdaad tot 24 weken en ik denk dat het wel makkelijk is om mensen hier op af te keuren, die kindjes worden niet zomaar geaborteerd omdat het even niet uit kwam. De normale grens is 12 weken, even beter inlezen voor je een reactie plaatst...

Ja idd, zeg ook niet dat 24 weken normaal is, heb jij mij nergens horen zeggen. Zeg alleen dat het dan nog mag.. En kijk een was voor mensje er dan al bestaat. Ga maar eens kijken naar 13 weken, dan heb je ook een compleet mensje!
Maar goed ieder zijn keuze, de mijne zou het niet zijn omdat ik, wanneer er geen gegronde redenen voor zijn, abortus moord vindt en dus ook niet oke.

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:39

Wat ik zou doen in jouw situaties is toch voor een abortus gaan. Ik heb me voorgenomen dat ik geen kinderen wil zolang ik ze niet een fatsoenlijk leven kan bieden.

Let wel dit is mijn mening!

Ik wens je heel veel sterkte met alles, het zal wel zwaar worden denk ik. Misschien kun je in de tussentijd nog gaan werken tot het bijvoorbeeld niet meer kan.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:46

Ik zou zeker persoonlijk niet voor abortus gaan. Ik heb een hele grote kinderwens en het is zeker nu al welkom mocht het ongepland gebeuren. Maar gepland zwanger worden wacht ik nog mee, omdat het beter is.

In ieder geval gefeliciteerd, enne, wel buikfoto's hé!! :D

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:47

Waventy schreef:
Charaz schreef:

Ja idd, zeg ook niet dat 24 weken normaal is, heb jij mij nergens horen zeggen. Zeg alleen dat het dan nog mag.. En kijk een was voor mensje er dan al bestaat. Ga maar eens kijken naar 13 weken, dan heb je ook een compleet mensje!
Maar goed ieder zijn keuze, de mijne zou het niet zijn omdat ik, wanneer er geen gegronde redenen voor zijn, abortus moord vindt en dus ook niet oke.

En ik vind het goed dat er hier in Nederland een keuze is, denk je eens in hoe het is om een kind te zijn van ouders die jou absoluut niet kunnen/willen verzorgen.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:48

Vanillia schreef:
Niks, tenzij je voor de rest van je leven wat meer wil doen dan achter de kassa zitten :)

Hahahaha wat een dikke VETTE bullshit is dit zeg :D Kan hier echt gigantisch om lachen.

Jij weet duidelijk niets er van en dat het niet alleen om een papiertje gaat, maar ook vooral om de kwaliteiten van de persoon zelf, daar kom je heel ver mee hoor, daar hoef je niet persee HAVO of hoger voor te hebben ;) :D
Laatst bijgewerkt door Stopcontact op 08-10-09 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt