Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:57

Jantine_ schreef:
Rebeccaa schreef:
Voor m'n vrienden en gezin, ja. Zeker weten..

Maar voor vreemde? Nee. Waarom.. 't klinkt heel grof, maar ik ken ze toch niet..

Hier hetzelfde :j

Als ik trouwens overlijd en ze kunnen nog wat van me gebruiken (ook voor vreemde) dat mag dan absoluut. :)

Ja dat mag dan weer wel. :j

Jantine_

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:01

Haha, nou dan denken wij er hetzelfde over :)

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:01

Rebeccaa schreef:
Voor m'n vrienden en gezin, ja. Zeker weten..

Maar voor vreemde? Nee. Waarom.. 't klinkt heel grof, maar ik ken ze toch niet..

Als je dan zelf een keer in de situatie terecht komt dat jij afhankelijk bent van een vreemde zeg je dan ook NEE, ik ken je niet?!! Het is dan kiezen of delen hoor. Je kunt dan verder met je leven dankzij een ander of sterven omdat je iemand bent van princiepes. Ik denk dat je dan graag gaat voor iets van een vreemde.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:17

Dat is inderdaad wel heel makkelijk gedacht 'k ken ze toch niet'. En waarom zou je niet iemand helpen als je zelf nog leeft, maar wel als je dood bent. Alleen maar omdat je er dan zelf toch niks meer aan hebt? Beenmergdonatie is even een vervelende operatie, maar de kans dat je wordt opgeroepen is zo klein en je kan er iemand zn leven mee redden, dus waarom niet?

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:22

Lous: Stamcellen voor een beenmerg donatie kunnen op 2 manieren worden gewonnen: via leukoforese, waarbij je totale bloedinhoud een aantal keer door een spoelingsinstallatie gaat die de stamcellen filtert of via een beenmergpunctie. De beenmergpunctie wordt genomen uit de crista iliaca, de botten die je voelt aan de zijkant van de onderkant van je rug (naast de "putjes" als het ware). Die hebben niets met een hernia te maken, das meer de "bekkenkam"

Sakkia: het ligt eraan welke stollingsfactor je mist, waar die geproduceerd wordt en wat de oorzaak van je gebrek eraan is. De lever produceert namelijk een boel stollingsfactoren, dus dan heeft het niets met je beenmerg te maken.

In aanvulling op Yellowfish: de huidige databank met beenmergdonoren, bevat voornamelijk West-Europeanen, Canadezen en inwoners van de USA, allen voornamelijk van het Kaukasische ras. De vraag naar donoren uit andere rassen is dan ook bijzonder belangrijk - bij ons wordt gezegd dat je voor een kaukasisch persoon bijna altijd een match kunt vinden in de databank, als je maar lang genoeg de tijd krijgt om te zoeken.

Japke & Ylana: dergelijke stamcelopslag is niet beschikbaar voor standaard behandelingen. Dit is commerciële opslag waarbij men redeneert volgens het idee dat je er na 30 jaar zelf weleens gebruik van zou kunnen maken.

De "Ik ken ze toch niet" redenering: daar is op zich iets aan te doen :) Kom eens een dagje meelopen of in de wachtkamer zitten van de polikliniek Haematologie van een academisch ziekenhuis... :)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:54

Even een vraag voor de bloeddonors onder ons; hoe gaat het met bloed geven en auto rijden? (ik zou met auto naar centrum moeten, of een uurtje fietsen)

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:19

In principe moet het lukken, ik ga ook wel eens met de auto en dat bevalt me beter dan de fiets :) Maar zorg dat je lang genoeg wacht in het centrum tot je zeker weet dat je niet onderuit gaat :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:21

Als ik daarmee mijn familie het leven kan redden, doe ik het gewoon.

Als er iemand is die geen familie is en die mij vraagt of ik me wil laten onderzoeken of het met die van de zieke persoon matcht, dan doe ik dat ook gewoon, want bloed/beenmerg afstaan kost niets en wordt gratis aangemaakt in je eigen lichaam en je redt er iemand mee.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 19:10

ik rij gewoon met de auto terug hoor Juut :j effe wat langer zitten, een pakje appelsap drinken en hadsjikidee

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:15

Ik sta geregistreerd als beenmerg donor. De kans dat je opgeroepen wordt is echter enorm klein (tenzij het familie is). Als je opgeroepen wordt kun je terplekke altijd nog beslissen of je het doet. Voor een kind zou ik niet twijfelen geloof ik maar zeker weten doe je het denk ik pas als het moment daar is.
Bloed geven heb ik lang gedaan, maar de laatste tijd heb ik steeds Hb problemen en plasma geven lukt niet omdat het te vroeg stopt met stromen (bij bloed moest ik al als een idioot bijknijpen).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:36

Juut schreef:
Even een vraag voor de bloeddonors onder ons; hoe gaat het met bloed geven en auto rijden? (ik zou met auto naar centrum moeten, of een uurtje fietsen)

Ik had woensdag na m'n bloeddonatie meteen autorijles, maargoed ik heb ook gewoon echt nergens last van. Sommige mensen schijnen er dus een stuk slechter van aan te zijn. Maargoed een uur fietsen is ook niet slim, want ze raden je af om diezelfde dag nog te sporten. (dat was althans bij mij) ligt gewoon per persoon eraan hoe je je voelt. Anders misschien met de bus?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:50

WillemYntJee schreef:
Dat is inderdaad wel heel makkelijk gedacht 'k ken ze toch niet'. En waarom zou je niet iemand helpen als je zelf nog leeft, maar wel als je dood bent.

Als ik dood ben voel ik niets meer, dus heb ik ook geen angst meer... Daarom mogen ze mij bij hersendood wel leegplukken, maar bij het leven durf ik nu nog niets te geven.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:35

Welshcobfan schreef:
WillemYntJee schreef:
Dat is inderdaad wel heel makkelijk gedacht 'k ken ze toch niet'. En waarom zou je niet iemand helpen als je zelf nog leeft, maar wel als je dood bent.

Als ik dood ben voel ik niets meer, dus heb ik ook geen angst meer... Daarom mogen ze mij bij hersendood wel leegplukken, maar bij het leven durf ik nu nog niets te geven.

Volgens mij kom ik niet helemaal over. Hoe gaat het dan als jij iets nodig hebt Welshcobfan?? Wil je dan ook niets van vreemden??

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:37

Ik ben bezig bloeddonor te worden, ben wel heeeeel bang voor naalden :\

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:39

Het komt wel over hoor ;)
Maar een fobie overwin je gewoon niet snel, dus sja... voorlopig ben ik al verdomd trots op mezelf dát ik bloed durf af te laten nemen voor onderzoek zonder gepiep, gemiep en gemier! :)
En dat is echt een noodzaak dan voor mijzelf, dus ik moet dan wel. Bloeddonor zijn is mooi, maar voor mij een stap tever.
Dus als ik iets nodig heb van een ander, dan zou ik dat heel fijn vinden. Maar voorlopig durf ik alleen iets te geven voor mijzelf en na mijn dood.
Dus puur egoisme, maar iedereen heeft zo zijn demonen om tegen te vechten :)

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:55

*Ylana, ik snap het helemaal dat je thuis wilt bevallen hoor :j !
Als je nou nog (heel) dicht in de buurt van een van de genoemde ziekenhuizen zou wonen, zou je misschien nog kunnen afspreken dat ze de placenta + navelstreng direkt na de geboorte komen ophalen oid, maar anders is het gewoon niet zo ;) .

Japke_Z schreef:

WhiteRose schreef:
...Japke & Ylana: dergelijke stamcelopslag is niet beschikbaar voor standaard behandelingen. Dit is commerciële opslag waarbij men redeneert volgens het idee dat je er na 30 jaar zelf weleens gebruik van zou kunnen maken...

Het is toch eigenlijk Godgeklaagd: als ik de link van Japke lees, is het zelfs mogelijk om thuis te bevallen, daar op een simpele manier met een-of-ander thuissetje placenta- en navelstrengbloed af te nemen en het daarna op te laten halen door een koerier van dat bedrijf waar dan vervolgens de hele handel wordt ingevroren. Dit allemaal voor het geval je die cellen "misschien" "ooit" nodig zal hebben :\ ...
Terwijl dat als je bereid zou zijn om de cellen als donormateriaal af te staan, dit alleen maar gaat als je bereid bent om in Leiden of Nijmegen te bevallen :\ ...

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:59

Ik heb me zojuist aangemeld als beenmergdonor. :)
Nu ben ik dus:
Orgaandonor
Bloeddonor
Beenmergdonor

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:00

Inderdaad Sterre!

*EDIT* Ik ben zeker van plan om beenmergdonor hier thuis aan te kaarten.
Want mocht ik het echt willen doen, zou ik het toch alleen doen wanneer mijn man achter me staat en dus bereid is om bij te springen mocht ik tzt ooit opgeroepen worden.
Laatst bijgewerkt door Ylana op 11-09-09 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:01

Wie weet is het over een aantal jaar in veel meer ziekenhuizen mogelijk om de stamcellen af te staan voor donor gebruik! :) Dat lijkt mij wel mooi, want de drempel is niet zo hoog.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:07

Juut schreef:

Ik ga altijd op fiets :D Een extra offer in mijn geval want ik pak veel liever de auto. Maar door op de fiets te gaan krik ik mijn bloeddruk omhoog zodat het mooi vlot stroomt.
Ik voel me wel kiplekker nadien maar dat komt ook doordat mijn hb best een douw kan hebben. Die is nl. knap hoog altijd.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:22

Sterre (en Ylana): dat het op commerciële basis wél thuis kan, is niet voor niets. De vier grote steden zijn oa gekozen op hun percentage allochtone vrouwen - in de hoop het aantal donoren van niet-Kaukasische afkomst te verhogen.
Als je iets commercieel maakt, kan alles: een kosten-baten-analyse is daar simpel: de prijs wordt gewoon hoger ;)

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:33

*WR, ik snap het helemaal hoor, maar ik blijf het alsnog een treurige bedoening vinden dat men aan de ene kant zo hard op zoek is naar donoren (en in geval van bloed afnemen uit placenta en navelstreng is er niks simpelers en ongecompliceerder dan dat!), maar dat je aan de andere kant heel erg beperkt wordt in de mogelijkheid om het daadwerkelijk te kunnen afstaan (tenzij je dus bereid bent om in een aantal daarvoor aangewezen ziekenhuizen te bevallen) :\ ...

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:40

Ik ben nogal een schijtbak, dus ik ben geen donor. Maar als iemand in mijn omgeving ziek zou zijn, zou ik het wel doen. Voor een vreemde weet ik niet. Als het iemands leven red?
Dus daar zou ik nog goed over moeten nadenken.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:46

Sterre, hematologie is een bijzonder ingewikkeld vakgebied. Ik geloof niet dat het allemaal zo simpel is als "naald erin, hups, klaar!". De hoeveelheid bloed die de stamcelbank afneemt, is veel groter dan bij afname voor de donorbank - dat klopt voor mijn gevoel al niet. Europdonor benoemt dat zij afnameteams hebben opgeleid, terwijl er door de stamcelbank een afnamekit wordt toegestuurd, en dat kan de arts/verloskundige wel even doen. Ergens zit daar iets niet helemaal recht, geloof ik ;)

Ik zal volgende week even naar het hoofd van onze afdeling Haematologie lopen, eens vragen wat de redenatie achter beperkte afname is. Dat ie niet voor commerciële opslag is, is me inmiddels wel duidelijk ;)

Annemiek: Je moet als donor geregistreerd zijn, wil je meegenomen worden in de zoektocht. Iedere dag worden er aanvragen bij de donorbank gedaan voor non-related donors, dus of je iemands leven kunt redden: nu niet :)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:49

AnnemiekvM schreef:
Ik ben nogal een schijtbak, dus ik ben geen donor. Maar als iemand in mijn omgeving ziek zou zijn, zou ik het wel doen. Voor een vreemde weet ik niet. Als het iemands leven red?
Dus daar zou ik nog goed over moeten nadenken.

Waarom niet voor een vreemde en wel voor iemand in je omgeving? Die vreemde heeft ook mensen die om hem/haar geven.