keel amandelen verwijderen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rl_PrincEsSJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:38

mickydo schreef:
Afgelopen maandag zijn mijn keelamandelen verwijderd. ( ik ben nu 28 jaar )
Wat een ramp is dat zeg.
De operatie opzich stelt niets voor , je gaat onder narcose en binnen een uur ben je weer wakker.
Daarna lig je nog heerlijk suf te zijn met een infuus waar ook een pijnstiller ( paracetamol ) aangekoppeld zit dus het valt dan allemaal nog wel mee.
Maar zodra je echt wakker wordt , die pijn stiller uitwerkt en je enkel nog maar paracetamol mag slikken... Lieve help wat een ellende.
Ik kan niet slikken , niet praten en niet eten. Mijn gehele keel is opgezet en super gevoelig.
Man man man , wat een pijn, heb ik dat toch even mooi verkeerd ingeschat.
We zijn nu op dag 2 na de operatie , een arts vertelde me al dat dag 4 en 5 het zwaarst zijn en dat daarna pas de pijn zou gaan afnemen. Dus we wachten het maar af. Ik verveel me echt een ongeluk, ben een beetje aan het rommelen in huis maar moet eerlijk zeggen dat zelfs opruimen ( bukken enzo ) ook pijn doet.. Slapen lukt ook niet echt, maak steeds van die korte slaapjes van een uur tot 2 uur , wordt wakker van de pijn en omdat ik moet plassen. En vervolgens duurt het weer een uur om in slaap te komen.
Ik wandel korte stukje met de hond, ik kan hem niet los laten want ik kan hem niet onder apel houden , arm beest vind er niets aan zoaan de lijn. Naar stal mag ik zeker 2 weken niet imv de stof en lucht ect. Lekker weer, juist op het moment dat ook mijn paardje me nodig heeft. Hij moet stappen aan de hand imv een blessure. Gelukkig heb ik 2 lieve vriendinnen die het van me overgenomen hebben , maar is toch niet hetzelfde als je het niet zelf kan doen . Maar hij is absoluut in goede handen !

Wie hebben deze operatie ook moeten ondergaan op latere leeftijd en hoe ondergingen jullie het na de operatie ?

Ik heb dit onlangs ook moeten ondergaan. Iedereen had mij erg bang gemaakt dus ik zag er wel een klein beetje tegen op. De dag van de operatie viel het erg mee. Alleen drinken voelde afschuwelijk. Ik lag lekker in bed en werd bediend dus vond het niet heel erg. Die dag erna ging het ook wel prima. Maar de derde dag kreeg ik een enorme terugval, ik had heel erg veel last en voelde me erg ziek. Die dag erna mocht ik volgens het dieet gemalen voedsel eten, ik ging door de grond. De volgende dag besloot ik dat ik wel even naar school kon om een college te volgen, dit had ik echter nooit moeten doen. Dag 5 kreeg ik een enorme terugval. Al met al ben ik nog elk moment van de dag blij dat ze verwijderd zijn want de keelontsteking is gewoon weg sinds Februari maar ik heb het herstel iets onderschat denk ik. Ik was trouwens 22.

Rl_PrincEsSJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:41

renskje schreef:
Ik kom ook even binnen vallen...
ik heb al jaren last van regelmatige benauwdheid, oorontsteking, keel ontsteking en doorlopend verkouden...
mijn huisarts vindt antibiotica elke keer opnieuw wel genoeg...(deze neem ik bijna nooit aan) :(
als ik begin over het weg halen van de keel amandelen vindt hij dit onnodig en gevaarlijk op latere leeftijd (ben 25)
alhoewel mijn moeder er vroeger ook op aan gedrongen heeft en hij dit ook negeerde..
bij mijn vader zijn ze ook op latere leeftijd weg gehaald (hij was een jaar of 30, nu zon 35 jaar geleden) en hij heeft hier heel veel profijt van gehad. hij had de zelfde klachten als ik.

ik lees hier nu al die verschrikkelijke verhalen van wekenlang pijn enzo, maar dat heb ik er ondertussen wel over.
maar... hoe laat ik het zover komen met een huisarts die niet mee werkt??
iemand hier ervaring mee??

Ik zou gewoon eisen dat hij je doorverwijsd. Ik had eigenlijk dezelfde klachten en had zeker 3 keer in de maand keelontsteking. Mijn huisarts heeft me toen medicatie voorgeschreven voor astma patiënten, in zekere zin hielp het iets maar de keelpijn bleef. Toen moest ik na een maand terugkomen en heeft die me doorverwezen naar een kundig arts die actie ondernam

Rl_PrincEsSJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:44

Yv_ schreef:
Ik heb de laatste 2 jaar een stuk of 10 keel een keelamandelontsteking gehad, maar aangezien ik hier thuis nog allemaal ontstekingsremmers en weet ik het wat had liggen, ben ik er pas 2 keer voor naar de huisarts geweest. Stomme ik, want bij het laatste bezoek zei hij dt als je 5x in 1 jaar of 3x in 2 jaar dat hebt, je doorverwezen wordt zodat ze eruit gehaald kunnen worden. Baalde dus behoorlijk.

... Tot ik dit topic las :). Vind dat ze nu eigenlijk best mogen blijven zitten := hihi... Alhoewel, elke 2 maanden giga last hebben is ook niet echt een pretje...! Zit een beetje in dubio nu, want ik voel er weer eentje opkomen (last in mn keel, hoesten etc) en ik weet nu niet zeker of ik wel of ik naar de huisarts zal gaan.. Als ik ga betekent dat dus dat ik 3x geregistreerd ben voor hetzelfde in de computer... En dan kunnen ze er dus uit... Pff.

Als het moest onderging ik de operatie zo nog een keer om maar van die keelontsteking af te komen. Het is zo'n opluchting.

maureen_85Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:45

Jeannine schreef:
@ Maureen , ben je dan echt ziek ziek, of voel je je gewoon aldoor maar net niet zeg maar. Dat heb ik dus, zo vutloos en moe en blehhhhh. Ik vraag me dus af of dat daardoor komt.
Ja die pitten zijn ranzig, getver. Ik schaam me ook dood en durf mijn vriendje soms niet te zoenen. *schaam*

Hey Jeannine,

Ja ik ben nu in een maand echt twee keer ziek geweest echt griep maar steeds tussendoor ervoor en erna precies zoals jij omschrijft. Eigenlijk al veel langer maar toen er nooit achter gezocht dat het daarvan zou kunnen komen. Normaal ben je gewoon ziek en knap je op, nu lijkt het net alsof je er half in blijft hangen, echt vet irritant. Ik heb dus continu overduidelijk last van die dingen, maar mijn KNO arts vond ze niet persé heel groot ofzo, dus hoe ze er uitzien zegt dus ook niet alles.

Showtime_

Re: keel amandelen verwijderen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:48

tegen griep en verkoudheid helpt het niet hoor! Ik ben nu ook gewoon weer ziek met hoesten, oorpijn etc.. het enige voordeel is dat ik er geen keelpijn bij heb daar heeft het verwijderen van de amandelen dan vast wel voor geholpen..

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:51

ik ben vorige week woensdag geholpen aan mn amandellen... ik had om de haverklap een zware keelontsteking, en antibiotica sloeg niet meer aan..
maar operatie ging snel werd wakker kon ik niet slikken.. gaven ze me ijswater mjaa kwam in verkeerde keelgat.. want ik kon niet slikken :+

maar mij werd door iedereen verteld doet godse pijn maar als je dr eenmaal van af bent dan word je ook beter.. njaa dat is wel waar, alleen de pijn vond ik nog wel redelijk mee vallen, vond het gelijk aan een zware keelontsteking wat ik elke keer had..
ik moet gelijk dezelfde middag weer naar huis..
maar heb wel 1 dag erge pijn gehad was dag 5 en daarna nam het af, heb nu nog klein beetje pijn, en mijn smaak is ook terug.'

ik moet wel zeggen zou het niet graag overdoen (hoeft ook niet), maar niet goed kunnen eten en drinken is een ramp :+

en ik knap nu echt op, voel/zie nu al verbetering, geen dikke klieren meer in de nek niet meer verkouden...

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:07

@ renskje
Je huisarts hoeft je niet door te verwijzen hoor. Het is immers je eigen keuze of je je amandelen weg laat halen of niet, daar heeft je huisarts helemaal niet over te zeggen. Ik heb het dus ook buiten mijn huisarts om gedaan.

maureen_85Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:23

Showtime_ schreef:
tegen griep en verkoudheid helpt het niet hoor! Ik ben nu ook gewoon weer ziek met hoesten, oorpijn etc.. het enige voordeel is dat ik er geen keelpijn bij heb daar heeft het verwijderen van de amandelen dan vast wel voor geholpen..

Dat is niet waar, ontstoken amandelen maken je ziek, je weerstand wordt minder in plaats van beter. Natuurlijk is het geen garantie tegen griep, zeg ik niet dat ik zonder amandelen geen griep zal krijgen maar mijn weerstand is dan tenminste weer normaal.

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:34

voor mij is dat wel waar..

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:38

Ik heb het 2 weken geleden gehad, en het is mij echt heel erg meegevallen! Kon gelijk na de operatie op de uitslaapkamer weer drinken en praten, heb op me eigenkamer in het ziekenhuis een ijsje gegeten. En de volgende ochtend mocht ik weer naar huis. En heb dr ong. een weekje last van gehad, maar niet echt pijn.

Rl_PrincEsSJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:32

Het hangt er denk ik net vanaf hoe het allemaal is verlopetn en hoe groot je amandelen waren. Hoe groter de wond hoe meer last. Zo had ik bijvoorbeeld verlittekening op de wond.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:57

zijn er meer mensen die (het gevoel) hadden dat er eten in de gaten blijven hangen? (Die gaten waar eerst je amandelen zaten..)
Zo'n gevoel heb ik nu wel, en volgens mij is het ook echt zo. Ik at rond half 2 een eitje, en om 2 uur zat er ineens weer een stukje ei in mn mond?
(En ik weet dat dit niet echt smakelijk klinkt :+ )

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:59

Haha, dat klinkt inderdaad niet echt lekker. Nadat ze geknipt waren. Nou lekker is dat. Kun je wel wat bewaren voor later *lol*

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:02

Bluedisx: had ik inderdaad ook, verschrikkelijk xD Maar die gaten zitten er nogsteeds na een half jaar hoor :P Alleen eten blijft er zelden nog in hangen ;)

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:06

Oh, als ze er maar niet meer in blijven hangen vind ik het prima, dit is niet echt smakelijk :o Ik heb nu ook allemaal wondjes in mn mond,
is echt heeel vervelend. Ik kan ook veel beter thee dan koud water drinken :+

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:16

ik was voglens mij 9 maar wat ik me ervan herinner is het verschrikkelijk! Zodra ik wakker werd heb ik de eerste 12 uur alleen maar bloed overgegeven volgens mij, en daarna nog goed ziek geweest. Ik was zo moedig om na een week alweer naar de kerstvoorstelling te gaan, maar mijn zusje heeft 3 weken niet kunnen praten...
Man wat ben ik blij dat die dingen er al vroeg uit zijn gehaald, nu heb ik nergens meer last van,,, zo heb ik nooit meer ooronsteking gehad (daarvoor echt ontiegelijk vaak)

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:35

Gewoon drinken wat fijn voelt, of het nu thee of koud water is :P
Alleen weet ik niet of warm spul wel zo bevordelijk is voor de genezing?

Haha ja, dat is niet zo smakelijk inderdaad :=
Bij mij is het toen een paar keer gebeurd, maar ik voelde het dan echt zitten, dus nog een paar keer slikken en toen was het eruit :P

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:38

mistery schreef:
@ renskje
Je huisarts hoeft je niet door te verwijzen hoor. Het is immers je eigen keuze of je je amandelen weg laat halen of niet, daar heeft je huisarts helemaal niet over te zeggen. Ik heb het dus ook buiten mijn huisarts om gedaan.

maar hoe heb je dat dan aangepakt?
om een afspraak bij de kno arts te maken moet je toch een doorverwijzing van de huisarts hebben?
ben erg benieuwd hoe jij dat hebt aangepakt!
als hij het niet wil regelen, dan regel ik het inderdaad zelf wel! :D

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:47

Je kunt altijd proberen om in het weekend naar het ziekenhuis te bellen. Dan moet je niet zelf bellen maar een vriendin laten doen, beetje aandikken
dat je je mond niet openkrijg en niet kunt praten. Soms mogen ze er dan ook uit! (moeten ze natuurlijk wel echt ontstoken zijn)

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:41

ja, en dat het heeeeel vaak is en dat je huisarts er te makkelijk over denkt en je niet serieus neemt enzo..

maureen_85Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:04

Ow meiden, morgen is de dag dat ik zonder amandelen verder mag.......

Mijn amandelen worden morgen dus verwijderd en ik ben echt vet zenuwachtig. Vooral voor het aanbrengen van het infuus en het moment van wakker worden. Hoe zal ik me voelen?

Ik moest vorige week op gesprek over de narcose en toen bleek dat mijn bloedgroep niet bekend was en dat ik daarom nog bloed moest laten prikken. Dus ik baalde al. En ja hoor, konden ze weer mn aders niet vinden, prikte ze mis en viel ik bijna flauw. Het werd me helemaal wit voor de ogen, koud zweet en was echt bijna weg. Dat had ik nog nooit zo gehad.. En nu ben ik dus alleen maar banger voor het infuus.

Hebben jullie nog tips voor me? Wat moet ik echt in huis hebben? Is het echt zo erg of is het wel te doen??

Rl_PrincEsSJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:56

Dat infuus stelt echt niets voor. Ik vroeg ook of dat alles was haha. Op het moment dat ik wakker werd viel het super mee. Sterkte meid! Je zult straks altijd blij zijn dat je het hebt laten doen :)

maureen_85Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:12

Ja, ik hoop het. Heb wel gevraagd of ik eventueel een roesje ervoor mag, maar daar wordt ik vandaag nog over gebeld, lijtk me wel relaxed..

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:19

Ik was 1 oktober aan de beurt :=
Eigenwijs als ik was heb ik een paar dagen zonder pijnstiller gedaan.. Mjah, toch maar mee begonnen..
Ben ondertussen ook al een paar kilo afgevallen doordat ik niet fatsoenlijk kan eten :+

maureen_85Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:31

ok, dus je hebt de operatie eigenlijk net achter de rug? Is alles goed gegaan? En moest je ook een nachtje blijven of niet?

Ja afvallen is gegarandeerd, daarom mag ik van mezelf nu ook alles eten wat ik wil. Maar vanaf vanavond 00:00 mag ik niets meer.. Morgenochtend om 09:15 gaat het gebeuren.