Roken tijdens de zwangerschap

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:06

Anoeska schreef:
Maar is dat niet nog veel erger, dat je je als roker laat geruststellen door verhalen van de zus van de buurvrouw, die ook rookte. En dat je niet de wetenschappelijke onderzoeken die het tegendeel bewijzen serieus neemt.

Sorry, de wetenschap neemt ook wel eens het 1 en ander terug...
Niet dat ik hiermee het roken goedpraat hoor maar ik wilde het even kwijt.

Iedereen rookt op zijn eigen manier, ik vind ook niet dat je met een vinger kan en mag wijzen.
Als iemand dit overigens bij mij wel deed werd diegene ook direct afgestraft... :o

YeyoJarig

Re: Roken tijdens de zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:08

Dat is ook weer zo, in de jaren 70 werd vaak door je huisarts aangeraden om juist te gaan roken hahaha!

Als iemand mij wijst op mijn rookgedrag zou ik daar ook fel op reageren, om nog maar te zwijgen over toen ik zwanger was, toen was ik gewoon ontoerekeningsvabaar hahahaha!!!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:12

Tja, dat vind ik nou wel echt vallen onder smoesjes. Dat de wetenschap het ook wel eens mis heeft. Tuurlijk gebeurt dat, maar op dit moment zijn er zoveel onderzoeken die het bewijzen dat roken gewoon niet goed is. Als je dat gaat ontkennen, dan wil je het gewoon niet weten.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 15-07-09 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:13

Mijn moeder mocht ook gewoon roken... :+

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:14

Anoeska schreef:
Tja, dat vind ik nou wel echt vallen onder smoesjes. Dat de wetenschap het ook wel eens mis heeft. Tuurlijk gebeurt dat, maar op dit moment zijn er zoveel onderzoeken die het bewijzen dat roken gewoon niet goed is. Als je dat gaat ontkennen, dan wil je het gewoon niet weten.

Ik denk dat je nu niet helemaal goed leest Anoeska, gezien mijn eerdere berichten...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:19

Je hebt gelijk, ik zie al dat jij helemaal niets wil goedpraten. Ik werd eigenlijk alleen getriggerd door het zinnetje 'de wetenschap neemt ook wel eens het 1 en ander terug'. Daar wilde ik alleen even op reageren.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:21

Oh, op die manier, en ik wilde daar alleen even op reageren, maar niet om het goed te praten hoor! :)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:37

Ik zou het gewoon niet doen! Uit alle zekerheid.
Je wilt het idd niet op je geweten hebben als je kind er iets an over houdt.
Maar de doktoren zeggen wel dat 1x per week een glas rode wijn goed is voor mams en baby. Ivm rode bloedlichaampjes.
Naja als ik zwanger ben laat ik me gewoon goed informeren door boeken, dokters en moeder :)
Je kan er toch niks aan doen als een ander het anders doet.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:51

Totdat ik drie maanden zwanger was heb ik heerlijk doorgerookt als een ketter, en genoten van op zn tijd een heerlijk alcoholisch drankje (voordat ik olledig word afgebrand: ik wist het toen simpleweg nog niet;))

Mijn dochter gaat op dr 14e over naar 4 HAVO, is inmiddels 1.78, en was bij de geboorte 6 pond.

Tuurlijk bevestigen uitzonderingen de regel, hoeft een dergelijk "resultaat" niet gerant staan voor een gezonde hollandse meid (jongen, zo je wilt). Maar sommige mensen gaan hier wel erg ver in hun bevindingen......

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:57

De wil om te stoppen, moet in de persoon zitten. Waar geen wil is, wordt er niet gestopt. Je mag gerust zeggen hoe slecht het is, maar wanneer zij duidelijk aangeeft dat ze dat weet, maar het niet kan, dan moet je erover ophouden. Ik kan mij voorstellen dat je zo verslaafd bent, dat je niet kunt stoppen :7 , gelukkig heb ik nu al 3 grote en (nog steeds) gezonde kinderen.

Laura_Wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:34

volgens mij kan het schadelijk zijn, je kind kan er achterstanden van krijgen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 01:17

slimmerik schreef:
Ach, ik ben een echte anti-rook-miep maar ben wel dé uitzondering op de regel.

Toen ik van de oudste zwanger wilde worden, stopte ik met roken twee maanden voor het stoppen met de pil. Een heel beroerde zwangerschap die eindigde met een baby met een afwijking, veel te licht en te vroeg geboren.

Direct na de zwangerschap door alle frustraties en stress, weer begonnen met roken.

De tweede zwangerschap heb ik door veel stress van buitenaf èn het advies van de HA daarbij gewoon doorgerookt. Et voilá een voldragen baby met normaal gewicht.

Een half jaar na de geboorte overigens gestopt met roken en heb nu twee gezonde kinderen die een hekel hebben aan roken en beiden het VWO doorlopen hebben met goed resultaat. De oudste is inmiddels afgestudeerd.

Dus...... :+

Heb trouwens inmiddels een schurft aan roken ;) :D

Ik ken alleen maar zulk soort uitzonderingen van de regel.....Teveel om op te noemen.
Dus wie moet ik nu geloven, mijn eigen ogen of een massa angstpropaganda die momenteel helemaal ín is. :7

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:15

Maar ga je daarom bewust het risico nemen?
Dat is net zo iets als met 180 langs de bergpas scheuren want tot nu heeft iedereen het nog overleeft die je kent. Maar ja wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat je ook kan verongelukken, maar ach het zal wel angspropaganda zijn. Tot nu is iedereen er toch nog heel vandaan gekomen? 8)7

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:17

Chiqa, ik snap dat het verleidelijk is om te geloven wat in je straatje past. Maar wetenschappelijk onderzoek liegt niet (verdraaien hooguit soms wat dingen maar de strekking blijft over het algemeen hetzelfde).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:23

Dit onderwerp is al vaker besproken. Kan er kort over zijn: Ik vind het schandalig als je rookt tijdens je zwangerschap :j . Het is algemeen bekend wat het met je kind kan doen. En natuurlijk zijn er nog tig andere zaken waar je op moet letten tijdens je zwangerschap (bv. alcohol, het eten van bepaalde rauwmelkse kazen) en kun je altijd een gehandicapt, een te vroeg geboren kind of zelfs een dood kindje krijgen, maar als er een mensje in je buik groeit, besef je (als het goed is :) ) toch wel dat JIJ verantwoordelijk bent voor dit kindje? Kinderen zijn ook gevoeliger voor astma, als de mama gerookt heeft, om maar een voorbeeld te noemen. Enig idee hoe naar het is om een jong kindje met astma te zien????

Als ik kan stoppen met mijn jarenlange eetstoornissen voor mijn kind, kan iemand die rookt toch wel stoppen met roken? :)

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:24

Mijn zus is bijne 28 weken en heeft de hele tijd doorgerookt,
ze is wel wat geminderd,maar rookt nogsteeds.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:25

Twiggy, maar dan moet je wel wíllen stoppen voor je kindje. Al kan ik me het persoonlijk niet voorstellen dat een sigaret boven mijn kindje gaat, maargoed.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:36

Heino schreef:
Twiggy, maar dan moet je wel wíllen stoppen voor je kindje. Al kan ik me het persoonlijk niet voorstellen dat een sigaret boven mijn kindje gaat, maargoed.

En dat is het. Wil je stoppen voor je kindje? Mijn kind gaat voor alles wat mezelf betreft. Bovendien zou ik het risico niet willen lopen dat zij wat oploopt door mijn schuld en mijn egoistische gedrag. Als je een kind krijgt, staat het welzijn van het kind voorop. Althans, zo zou het moeten zijn. Helaas zijn er idd ouders die het niet zo zien, vaak met alle gevolgen van dien. Begin gewoon niet aan kinderen, als je bepaalde slechte gewoonten niet kan opgeven. Blijf dan gewoon lekker met jezelf bezig, voor mijn part.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:38

Hollando schreef:
Mijn zus is bijne 28 weken en heeft de hele tijd doorgerookt,
ze is wel wat geminderd,maar rookt nogsteeds.

Lekker dan, al die nicotine door de navelstreng. :7

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:48

Vind dat altijd wel typisch ja; de meeste ouders zeggen toch idd dat ze hun leven zouden geven voor hun kinderen, maar ze roken wel tijdens de zwangerschap of in de nabijheid van hun kinderen. Beetje tegenstrijdig in mijn ogen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:51

BrittKitt schreef:
Vind dat altijd wel typisch ja; de meeste ouders zeggen toch idd dat ze hun leven zouden geven voor hun kinderen, maar ze roken wel tijdens de zwangerschap of in de nabijheid van hun kinderen. Beetje tegenstrijdig in mijn ogen.

Ik denk dat de meeste ouders niet roken, hoor, tijdens de zwangerschap. Rokers zijn een minderheidgroep in ons land. De moeders die ik ken die wel (weer) roken na de geboorte, gaan wel buiten staan trouwens. Ik ken er niet een die binnen rookt eigenlijk. Maar de meesten ouders die ik ken roken niet.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:52

Ik vraag me af wat de mensen die er niet zo'n probleem in zien vinden van drugsgebruik tijdens de zwangerschap en alcohol drinken..? Zien ze dit ook als propaganda of zijn er echt artsen die gebruikers van deze middelen hebben geadviseerd om door te gaan vanwege de stress die de ontwenningsverschijnselen veroorzaakt?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:55

Ontwenningsverschijnselen..... Tja, zorg er gewoon voor dat je er dan vanaf bent VOORDAT je zwanger wordt. ;)
Dat is sowieso het advies. ;)
Zwanger zijn kan sowieso al zwaar zijn (ik was 9 maanden kotsmisselijk :o ). Zorg dat je goed voorbereid bent, denk ik dan...... Als je er voor gaat (ongeplande zwangerschappen daargelaten ;) ).

Mannen die roken, zuipen en/of drugs gebruiken hebben ook al zwak sperma. Dat zegt toch genoeg?

PatriciaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:01

Quellian schreef:
Ik ben 10 weken zwanger en rook ook nog steeds.

Mensen moeten zich eens bezig houden met hun eigen leven :D

Ik ben verbaasd over je uitspraak!
Feit is dat je nu de verantwoording hebt voor een ander leven!
Als de baby geboren is zou je dan niet heel boos zijn als er een brandende sigaret in het mondje van de baby word gestoken of als er bewust rook in het gezichtje zou worden geblazen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:11

BrittKitt schreef:
Maar ga je daarom bewust het risico nemen?

Dit is voor mij niet van toepassing, ik neem niet een shet risico om zwanger te worden (Is echt niets voor mij) Er zijn wel meer wetenschappelijk bewezen zaken wat later allemaal wel meeviel. Zo is het ook wetenschappelijk bewezen dat je kanker krijgt van de pil. Gooi er even een zooitje angstpropaganda tegenaan en iedereen geloofd die onzin.
En krijgt nu iedereen kanker van de pil omdat het bewezen is?