Donor ja of nee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of geen donor?

Ja ik ben donor!
117 (64%)
Nee ik ben geen donor!
32 (17%)
Ze mogen bepaalde dingen wel hebben en bepaalde niet!
16 (8%)
Ik weet het nog niet!
17 (9%)

Totaal aantal stemmen: 182

SAKKIA

Re: Donor ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:45

Nee volgens mij beide kanten uit hoor. Als je familie zegt van ja dan wordt het ja en andersom :j

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:45

SAKKIA schreef:
Maar er zijn ook genoeg mensen die wel willen doneren, maar het niet invullen en dat is echt zo zonde :n

Dat is zeker zonde inderdaad,
ik heb vast laten leggen dat ik niet wil, duidelijk voor mij en familie.

Ik zou mijn nabestaanden nooit met die keuze op willen zadelen :n

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:47

SamSter schreef:
Lejo: Hoe bedoel je dat ?
In de zin van bv ik wil geen donor worden maar mijn familie zegt van wel dan mogen ze gewoon van me plukken?

Of is dat alleen maar als ik wel donor wil worden maar mn familie zegt het na mn dood van niet?

helaas wel ja, codicils zijn niet bindend en de nabestaande beslist in NL.
Als jij JA zegt en zij zeggen NEE dan gebeurt het niet en andersom
heb ik in het begin al ergens toegelicht.

Nebestaanden beslissen in alle gevallen, vandaar dat je het ook zo goed duidelijk moet maken, wij gaan er in NL vanuit dat de nabestaanden bij NEE de wens van de dode wel zal respecteren, andersom is een lastiger beslissing
Laatst bijgewerkt door lejo op 12-06-09 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:47

Ik heb laten registreren dat mijn nabestaanden mogen beslissen. Wel heb ik aangegeven dat ze mijn hart niet mogen hebben en niks uit mijn gezicht mogen weghalen. Dit vind ik zelf geen prettig idee (mijn hart voelt voor mij heel persoonlijk.. kan dat misschien niet zo goed uitleggen, maar is ook een gevoel) en mijn gezicht wil ik zoveel mogelijk ongeschonden houden voor de mensen die nog afscheid moeten nemen.

Verder vind ik het de zaak van mijn nabestaaden, zij zijn tenslotte degenen die afscheid moeten nemen, niet ik. En ik kan me voorstellen dat ze op dat moment er misschien anders over denken dan nu.

Ik heb hier iig heel bewust voor gekozen en ik vind ook dat iedereen dat zou moeten doen.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:48

inderdaad Mas, Als je het niet vast laat leggen zadel je je nabestaande op met zo'n besluit.
K vind dat je het hun makkelijk kan maken door het zelf vast te laten stellen zodat hun niet vlak na je dood met zoiets worden geconfronteerd.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:49

Ik wil gerust donor zijn.
Weet alleen eerlijk gezegd niet hoe ik geregistreerd sta. Moet ik ook maar eens regelen.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:50

SamSter schreef:
inderdaad Mas, Als je het niet vast laat leggen zadel je je nabestaande op met zo'n besluit.
K vind dat je het hun makkelijk kan maken door het zelf vast te laten stellen zodat hun niet vlak na je dood met zoiets worden geconfronteerd.

Zoals ik ook al eens eerder heb uitgelegd, het is altijd de beslissing van de nabestaande en daar komt nog niets bij.
Bij donatie ben je niet dood
Je bent hersendood, zij moeten dus beslissen of zij je dood genoeg vinden om je organen te doneren zogezegd, daarna ga je pas 100% dood

om het maar even heel cru te stellen.
Maar dit is ook de reden dat het bij de nabestaanden ligt en niet bij de 'dode' zij moeten er mee om kunnen gaan

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:52

SamSter schreef:

Dat vind ik inderdaad ook, het is toch een moeilijke tijd voor hen. Om dan nog zo'n zware keuze te maken, waarbij ze zich misschien wel hun leven lang af zullen vragen of ze het juiste gedaan hebben...
Nee daar zou ik ze niet mee willen belasten :n

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:53

Oké, oké... Ik ga al... :P

Jullie zijn goed in gewetenswroeging zeg!

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:55

Mas schreef:
SamSter schreef:

Dat vind ik inderdaad ook, het is toch een moeilijke tijd voor hen. Om dan nog zo'n zware keuze te maken, waarbij ze zich misschien wel hun leven lang af zullen vragen of ze het juiste gedaan hebben...
Nee daar zou ik ze niet mee willen belasten :n

een extra steuntje in de rug in de vorm van jouw 'wens' is wel prettig bij zo'n grote beslissing ja :j
Er over praten is dan ook nog veel belangrijker dan zo'n onpersoonlijk donorcodicil, das op zo'n moment maar een papiertje.
Als je wel donor bent is het belangrijk dat je dit bij leven al duidelijk maakt, dan weten ze dat het een bewuste en doordachte keuze is, en niet alleen een papiertje.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:55

Sorriso schreef:

Haha, is niet de bedoeling hoor ;)

Je kunt je regisratie overigens ook heel gemakkelijk online doen als je een DigiD hebt :)
Dan ben je helemaal in 5 minuutjes klaar en je krijgt je registratie een paar dagen later netjes
per post toegestuurd.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:59

Zou het trouwens ook niet vaak gebeuren, dat wanneer de beslissing volledig aan de nabestaanden wordt overgelaten, dat er gigantische ruzie ontstaat tussen het kamp dat wel wil dat de organen gedoneerd worden, en het kamp dat dat niet wil?
Ik kan me voorstellen dat niet iedereen unaniem achter een beslissing staat, en als je dan toevallig iemand hebt die rotsvast overtuigd is in het redden van een mensenleven dmv donor, en iemand die rotsvast overtuigd is in het noodzakelijk zijn van je organen te laten meesterven om in het hiernamaals te komen...

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:00

Zo! JA, ik ben donor!

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:00

xKatleentjex schreef:
Zou het trouwens ook niet vaak gebeuren, dat wanneer de beslissing volledig aan de nabestaanden wordt overgelaten, dat er gigantische ruzie ontstaat tussen het kamp dat wel wil dat de organen gedoneerd worden, en het kamp dat dat niet wil?
Ik kan me voorstellen dat niet iedereen unaniem achter een beslissing staat, en als je dan toevallig iemand hebt die rotsvast overtuigd is in het redden van een mensenleven dmv donor, en iemand die rotsvast overtuigd is in het noodzakelijk zijn van je organen te laten meesterven om in het hiernamaals te komen...

Haha, dat zou zomaar kunnen, gelukkig mogen alleen de eerste lijns nabestaande beslissen.

Nog iets om goed te regelen als je bijvoorbeeld niet getrouwd bent, en niet wil dat je ouders beslissen.

Laat in je testament vastleggen hoe of wat!

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:01

Sorriso schreef:
Zo! JA, ik ben donor!

een hele mooie beslissing!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:03

xKatleentjex schreef:

Komt inderdaad wel eens voor ja, dat zijn moeilijke situaties.
Vandaar dat het zo belangrijk is om dit voor je dood al vast te leggen ;)

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:04

Ik ben donor, heb op mijn 12e met toestemming van mijn ouders aangegeven dat ik donor wilde zijn.
Dit omdat mijn peetmoeder is overleden vanwege de tekortkoming van donornieren...
Nu *16 jaar* sta ik nog steeds achter die beslissing!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:06

Sorriso schreef:
Zo! JA, ik ben donor!

TOP! *D
Wat een topic op Bokt.nl al dan niet met je kan doen...... ;)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:09

Sorriso schreef:
Zo! JA, ik ben donor!

Super dat je het meteen hebt vastgelegd!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:44

aronneke schreef:
Ik ben geen donor, in de toekomst misschien nog wel. Maar ik vind het geen tof idee dat ik na mijn dood direct weggehaald word om vervolens leeg gehaald te worden ... Verandert ooit misschien nog wel hoor

Mee eens :j Ik heb 'weet het niet' ingevuld in de poll. Over een maandje wordt ik 18 dus dan zal ik wel zo'n brief thuiskrijgen.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:52

lejo schreef:
Sorriso schreef:
Zo! JA, ik ben donor!

een hele mooie beslissing!

Heb er eigenlijk nooit moeite mee gehad. Mijn vader heeft mij op vrij jonge leeftijd verteld dat hij donor was. Ik geloof dat ik een jaar of 8 was. En zelfs toen was ik het al met hem eens. Al denk je later natuurlijk pas aan alles wat erbij meespeelt.

Edit: Heb een tijd terug de papieren ervoor ontvangen, maar zat toen een beetje in een puinzooi met IB-Groep enzo. En met verhuizen zijn de inschrijfpapieren kwijtgeraakt of weggegooid, dus heb het nu netjes met DigiD gedaan.
Mijn besluit stond in ieder geval al wel langer vast!

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:54

Mas schreef:
Sorriso schreef:

Haha, is niet de bedoeling hoor ;)

Je kunt je regisratie overigens ook heel gemakkelijk online doen als je een DigiD hebt :)
Dan ben je helemaal in 5 minuutjes klaar en je krijgt je registratie een paar dagen later netjes
per post toegestuurd.

Ach, soms een zetje in de rug kan ik wel gebruiken.
Of in dit geval een geheugensteuntje ;).

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:20

ik heb me net geregistreerd met mijn DigiD-code via http://www.donorregister.nl !
voor school moest ik voor mijn pleidooi een onderwerp hebben en ik had het over het geen-bezwaar systeem gedaan en daardoor ben ik er echt over gaan nadenken. ik wou me laatst al registreren maar toen deed de site het niet, door dit topic dacht ik er weer aan en heb me nu dus wel geregistreerd! :D

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:21

Ik heb geklikt op ik weet nog niet. Ik weet namelijk echt nog niet wat ik wil.. Ben ook nog zo jong, als ik nu te overlijden zou komen dan moeten mn ouders maar beslissen. Misschien banketstaaf, maar ik vind het een eng idee dat er in me gesneden wordt! Ook al ben ik dood en kun je er niets van zien..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:23

riannhuh schreef:
ik heb me net geregistreerd met mijn DigiD-code via http://www.donorregister.nl !
voor school moest ik voor mijn pleidooi een onderwerp hebben en ik had het over het geen-bezwaar systeem gedaan en daardoor ben ik er echt over gaan nadenken. ik wou me laatst al registreren maar toen deed de site het niet, door dit topic dacht ik er weer aan en heb me nu dus wel geregistreerd! :D

Super dat je je geregistreerd hebt!
Of je nu donor wilt zijn of niet, het is heel belangrijk om in ieder geval je keuze kenbaar te maken :j