Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:25

Aria_zz schreef:
Hsp's worden gezien als de adviseurs van keizers, leiders en zo meer. Ze zorgden er voor dat die het moraal wat goed hield, na dacht over het etheische en politiek goed nadacht. Een soort geweten eigenlijk. Tegenwoordig is dat 'minder nodig', dat denkt men tenminste, er wordt zo goed als geen rekening mee gehouden dat zo'n 20% hsp is en we zitten in zo'n actieve wereld voor onze zintuigen. Apsolut geen ziekt, wij zorgen er voor dat anderen opnieuw nadenken, zoalang we ons zelf maar goed kennen! ;)

Amen! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:39

Aria_zz schreef:
Apsolut geen ziekt, wij zorgen er voor dat anderen opnieuw nadenken, zoalang we ons zelf maar goed kennen! ;)

Kijk en dit vidn ik pas een mooie omschrijvign van dit 'fenomeen' niets geen ziekte, kul, maar wel een andere manier van denken en het ervaren van het leven :)

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:48

Ja de kracht zit hem juist in het mensen tot nadenken kunnen brengen. Goed kunnen spiegelen!
Mijn ouders noemen mij altijd een Shiva dat is precies zo. Shiva staat voor de schepping van iets nieuws (even simpel gezegd)

Anoniem

Re: Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:59

Ik wist niet dat HSP iets zweverigs was, ik dacht gewoon iemand met meer gevoel voor sferen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:00

Ik herken een heleboel wat hier voorbij komt. :)

Ik vermijd oogcontact en neem heel snel stemmingen in me op en ook over.
Niet altijd van mensen om me heen maar soms neem ik ook een stemming over die voorkwam in een film of op tv.
Ik kan me dan opeens heel rot voelen of bijvoorbeeld exploderen van woede terwijl daar absoluut geen reden voor is.
Na een nacht uitgaan moet ik echt even een paar dagen tot rust komen.
Kan me kapot irriteren aan aan kleine geluidjes of bewegingen van mensen.
Kan niet tegen onzekerheid, ik hou van planning.
Mijn huid kan heel gevoelig reageren, kan niet zomaar elke creme gebruiken.

Klopt behoorlijk :=

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:05

Pion schreef:
Ik herken een heleboel wat hier voorbij komt. :)

Ik vermijd oogcontact en neem heel snel stemmingen in me op en ook over.
Niet altijd van mensen om me heen maar soms neem ik ook een stemming over die voorkwam in een film of op tv.
Ik kan me dan opeens heel rot voelen of bijvoorbeeld exploderen van woede terwijl daar absoluut geen reden voor is.
Na een nacht uitgaan moet ik echt even een paar dagen tot rust komen.
Kan me kapot irriteren aan aan kleine geluidjes of bewegingen van mensen.
Kan niet tegen onzekerheid, ik hou van planning.
Mijn huid kan heel gevoelig reageren, kan niet zomaar elke creme gebruiken.

Klopt behoorlijk :=

:D ja nog zo eentje!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:09

Toeval dat ik dit topic vind :+
Had het er net met mijn moeder over; dat is soms zo boos wordt zonder reden en deze ook niet kan verklaren :P

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:11

opvliegers? :D

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:14

Waarschijnlijk :P

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:18

Ik heb er eigenlijk nooit echt bij nagedacht.
Ik merk wel dat ik erg gevoelig ben. Kaartjes enzo in mijn kleren voel ik altijd en ook als er bijv. een 'bolletje' stof in mijn sok zit voel ik dat ook meteen. Mijn huid kan verder ook niet tegen bijna alle soorten creme. Ik kan ook niet te lang dezelfde shampoo gebruiken en ben snel allergisch voor dingen, zoals sommige soorten plijsters. Verder vermijd ik ook het liefste oogcontact. Ook ben ik snel geërgerd als iemand iets 'raar' doet. Ik zou niet weten of ik hooggevoelig ben.

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:26

tja qua die kleding en gevoeligheid denk ik er iets anders over. Wellicht heeft het een verband, want ik heb ook snel last van van alles. Mara ja als ik voro de juist producten zorg is het over. En qua kleding, soms wel soms niets. Maar of het echt een kenmerk is denk ik persoonlijk niet. Maar dat is natuurlijk mijn visie

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:45

Iedereen is op een andere manier hsp e, sommige dingen er vaar je erg lastig andere niet. Hangt ook van hoe je bent opgegroeid af enzo, hoe je met die dingen leert omgaan. Dat opvliegende gedrag ken ik ook wel :o maar dan wordt boos op mezelf omdat anderen dat niet verdienen. Ik probeer altijd een midden weg te vinden om mezelf en anderen tevreden te houden, want als anderen zich niet goed voelen ben je dat als hsp ook niet natuurlijk.
Vaak 'kies' je ook waar je wel of niet tegen kan, soms twijfel ik of ik hsp ben, omdat ik door mezelf te 'observeren leer dingen niet als ergerlijk te beschouwen. Maar ik ben het echt wel! dat merk ik wel als ik anderen spiegel ofzo.
Als je merkt dat je boos bent omdat anderen boos zijn, dat vind ik echt vervelend, maar als je het weet kun je er ook leren mee omgaan en het van je af zetten. want anders heb je een hsp die zichzelf niet goed in de hand heeft, dat werkt alleen maar averechts.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:46

Eindelijk een goed topic hierover! :D Ikzelf ben ook hooggevoelig, ondervind daar soms wel erg veel last van (op middelbare school nog) door het niet begrepen worden, maar heb er ook veel profijt van met 'gaves'

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 11:59

Zo ,ik verbaas me er nog over hoeveel mensen er hooggevoelig zijn _/-\o_

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:08

Ja hier nog 1.
Kan vooral slecht tegen veranderingen en ben na vergaderingen/bijeenkomsten vaak erg moe. Sommige geluiden kan ik ook slecht verdragen. En erg gevoelig voor stemmingen van anderen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:11

Ik heb het ook...
Na feestjes, drukke dagen etc gaat het filmpje als ik op bed lig nog eens feilloos door mijn hoofd.
Ik kan ineens enorm geirriteerd zijn van bijvoorbeeld mensen die moeten niezen, nagels knippen, chipszakken opfrommelen etc etc...
Ook kan ik bij bepaalde familieleden feilloos hun humeur aanvoelen of daar al op in spelen hoe mensen gaan of kunnen reageren...

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:13

Ik kan idd ook gesprekken nog tig keer repeaten in mijn hoofd en dan steeds vertwijfelder raken of ik de juiste dingen heb gezegd...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:29

Ik...blijkbaar :\

Achteraf wist ik het eigenlijk al, en er viel ook heel veel op zijn plek toen mijn psycholoog mij uitlegde dat ik een hsp zou zijn.
Toen ik in augustus begon met stages voor fysiotherapie, waarbij je dus heel intensief met mensen bezig bent, met jezelf bezig bent, met je gevoel, en het constant op mijn vingers gekeken worden en beoordeel worden, kreeg ik last van bepaalde klachten.
Het begon met heel moe zijn, maar niet kunnen slapen, nergens zin in hebben. Het ging van kwaad tot erger. Op een gegeven moment was ik elk weekend ziek, sliep ik niet, barstte mijn hoofd van de pijn, en gedachten die erin zaten. Ondertussen kon ik niet eten, maar gaf ik wel elke ochtend over. Achteraf dus een fikse overprikkeling doordat ik zo gevoelig ben.
Ik ben bij een psychologe terechtgekomen, die al heel snel zag dat ik enorm gevoelig ben. Alle vragen in haar test beantwoordde ik met ja. Het heeft me wel erg geholpen. Ik weet nu hoe ik spanning kwijt kan raken, zorgen dat ik minder snel overprikkelt raak, en wat ik moet doen als ik toch overprikkelt ben geraakt. :) Daarbij heb ik het negatieve (ik wilde helemaal geen hsp zijn, vond het verschrikkelijk irritant) om weten te zetten in iets positiefs. Ik weet nu hoe ik ben, en hoe ik deze eigenschap positief kan inzetten/gebruiken in mijn werk :)

Ik hoorde net over iets zweverigs: HSP is absoluut niet zweverig! Je hebt verschillende maten van gevoeligheid, en als je uitgaat van de normaalverdeling in de statistiek, heb je ongeveer de 2,5% van de mensen die extreem ongevoelig zijn, 13,5% die redelijk ongevoelig zijn, 68% die 'normaal' gevoelig zijn, 13,5 procent die gevoelig zijn, en 2,5% die extreem gevoelig zijn. Dat is gewoon pure statistiek, net zoals je dezelfde verdeling met lengte hebt.

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:37

verootjoo schreef:
Ik...blijkbaar :\

Achteraf wist ik het eigenlijk al, en er viel ook heel veel op zijn plek toen mijn psycholoog mij uitlegde dat ik een hsp zou zijn.
Toen ik in augustus begon met stages voor fysiotherapie, waarbij je dus heel intensief met mensen bezig bent, met jezelf bezig bent, met je gevoel, en het constant op mijn vingers gekeken worden en beoordeel worden, kreeg ik last van bepaalde klachten.
Het begon met heel moe zijn, maar niet kunnen slapen, nergens zin in hebben. Het ging van kwaad tot erger. Op een gegeven moment was ik elk weekend ziek, sliep ik niet, barstte mijn hoofd van de pijn, en gedachten die erin zaten. Ondertussen kon ik niet eten, maar gaf ik wel elke ochtend over. Achteraf dus een fikse overprikkeling doordat ik zo gevoelig ben.
Ik ben bij een psychologe terechtgekomen, die al heel snel zag dat ik enorm gevoelig ben. Alle vragen in haar test beantwoordde ik met ja. Het heeft me wel erg geholpen. Ik weet nu hoe ik spanning kwijt kan raken, zorgen dat ik minder snel overprikkelt raak, en wat ik moet doen als ik toch overprikkelt ben geraakt. :) Daarbij heb ik het negatieve (ik wilde helemaal geen hsp zijn, vond het verschrikkelijk irritant) om weten te zetten in iets positiefs. Ik weet nu hoe ik ben, en hoe ik deze eigenschap positief kan inzetten/gebruiken in mijn werk :)

Ik hoorde net over iets zweverigs: HSP is absoluut niet zweverig! Je hebt verschillende maten van gevoeligheid, en als je uitgaat van de normaalverdeling in de statistiek, heb je ongeveer de 2,5% van de mensen die extreem ongevoelig zijn, 13,5% die redelijk ongevoelig zijn, 68% die 'normaal' gevoelig zijn, 13,5 procent die gevoelig zijn, en 2,5% die extreem gevoelig zijn. Dat is gewoon pure statistiek, net zoals je dezelfde verdeling met lengte hebt.

HSP-ers in de zorg :D
Ken er alles van, bij mij heeft het na 10 jaar de das om gedaan. Kwam ook omdat ik niets wist hoe ik er mee om moest gaan en dat werk en prive niet altijd te scheiden zijn geweest. Best zonde eigenlijk want mijn kracht zit daar wel. Maar ja nu weet ik wel hoe ik het moet in zetten en help ik mensen in prive sferen :D

(zag trouwens dat jij 2 dorpen verder zit dan ik :D)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:39

Dat is dus wat ik me afvraag... is het in een diagnose te verklaren?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:40

het is geen diagnose want het is geen ziekte ;) Het is pure statistiek. De een is nu eenmaal gevoeliger dan de ander.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 01-05-09 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:41

hoi hoi !
Ik heb hier ook last van :j
Of althans, last van..

Ik neem heel snel stemmingen over van mensen, films, muziek enz..
En ben erg gevoelig...

Mijn moeder heeft er een boek over, echt super interssant!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:41

Nee... dat het geen ziekte is weet ik, vandaar ook mijn vraag :)

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:42

Ben benieuwd welk boek, want ik heb er ook wel het een en ander over :D

Het is inderdaad geen ziekte, dus ben ik van mening dat het woord diagnose niet van toepassing is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:45

Cyntje schreef:
Nee... dat het geen ziekte is weet ik, vandaar ook mijn vraag :)

Nee, het is niet in een diagnose vast te leggen. Vandaar dat de psycholoog heel bewust "zou kunnen zijn" gebruikte waarschijnlijk. Voor HSP's zijn geen officiële testen noch officiële kenmerken. :) Zoals het op dit moment gebruikt kan worden, kan iedereen een HSP zijn.