Zelfbeeld: hoe denk jij over jezelf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mopske08

Re: Zelfbeeld: hoe denk jij over jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 10:33

Ja ik ook, ik kan helemaal volgen wat je hier zegt...

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 10:42

norski schreef:
Het beetje vet tussen mijn bovenbenen en mijn buik als ik 's avonds net gegeten heb

Hoe platter je buik, hoe beter te zien is dat je wat gegeten hebt ;)
En aan het einde van de dag hou je ook nog wat vocht vast en is je lichaam doorgaans gewoon uitgeblust.
Das de volgende morgen weer weg .

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:41

Snoevie schreef:
ik heb echt bewondering voor mensen die zeker over zichzelf zijn.

Ik heb juist heel veel bewondering voor mensen van een negatief zelfbeeld zijn opgeklommen naar een positief zelfbeeld :) Lijkt mij echt zo zwaar om van hekel aan jezelf hebben naar acceptatie te gaan van jezelf!

Ik heb niet hoeven door voor mijn zelfverzekerheid: goede (nuchtere :P) genen, goede hechtingstijl en goed sociaal netwerk. Voor mij is het altijd vanzelfsprekend geweest (puberteit daargelaten, want dan is iedereen wel onzekerder denk ik). Mijn zus is minder zelfverzekerd en hecht heeeeel veel waarde aan de status ipv wie je bent. Dus nu haar contract afloopt (en daarmee ze wordt 'gedegradeert' tot huismoeder omdat ze nog geen nieuwe baan heeft gevonden) maakt haar nu al stressvol en onzeker want de schone schijn is weg dan voor de buitenwereld ;)

De mensen die hindernissen hebben overwonnen zijn voor mij zeker een bron van inspiratie: dat het niet erg is om hulp te zoeken als je er zelf even niet meer uitkomt bv (goed, psychische hulp had en heb ik niet nodig, maar toegeven dat een bepaald vak veel te hoog gegrepen was voor mij en dat ik bijles heb gevolgd is voor mij heel wat! met dank aan lieve vriendinnen die mij hebben geleerd dat toegeven dat je gewoon ook maar een mens bent die ook wel eens hulp nodig heeft :) )

Hoe zit het eigenlijk bij jullie in de familie? Van mijn vaderskant zijn ze allemaal nuchter en zelfverzekerd. Wij wouden dat ze wat meer ijdel waren en om hun uiterlijk gaven :P
Moederskant is wat onzekerder en hebben veel meer problemen met uiterlijke zaken (ze trekken allemaal 10 jaar van hun echte leeftijd af hahahaha :P) Mijn moeder is sinds 3 jaar enorm gegroeid qua assertiviteit! erg leuk om te zien! :D
Ik neig meer naar vaderskant, zus naar moederskant en broerlief zit er tussen in (buitenkant lijkt alles goed, maar binninin wel af en toe een wrakje.) zowel broer als zus zijn ook vaker overspannen geweest omdat ze niet aan hun eigen volwachtingen konden voldoen...
Apart dat er zoveel verschil in kan zitten!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:46

Ik ben op zich wel nuchter alleen niet over mijn uiterlijk. En dan kan je nog zoveel humor of een superleuk karakter hebben en intelligent zijn, je wordt toch altijd als eerste op je uiterlijk afgerekend.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:05

Moet ook toegeven dat ik schone schijn gerichter ben, topmerken enz. Geeft een gevoel van meer accepteerd worden.
Maar nu ben ik er weer van aan het gaan. Ik denk dat het gewoon een padje is dat je moet volgen tot perfect zelfbeeld.
Komt zeker goed met me. :P

Mijn ouders en zus en broer: down to earth
Mijn tante: wil boven stand leven
oma: heeft altijd boven haar stand geleefd

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:11

ik zie het een leerproces met vallen en opstaan :) (voor mezelf dan)
Uiteindelijk (hopelijk) eindigt dat pad in een positieve zelfacceptatie. Zal voor jou ook zeker gebeuren katia! Je gelooft iig al in jezelf!

Ik zag dat voor mijn zus die schone schijn niet werkte, dus dat pad heb ik maar overgeslagen (pas het alleen wel eens toe als ik weer goed ziek ben en ik geen zin heb om wéér uitleg te moeten geven. Dan gaat het opeens zeer goed met mij ;) )

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:15

Schone schijn werkt inderdaad niet. Werkt zelfs negatief denk ik.
Als je als mens jezelf niet kan zijn is altijd fout.
En het grappigste is dat we dat vaak weten maar nog toepassen.

Ziek zijn is denk ik omdat je het moe bent om het telkens uit te leggen denk ik.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:27

Schone schijn is soms verdraaid handig, scheelt gezeur. Zie het als een leugentje om (mijn) eigen bestwil. Maar je moet het inderdaad niet gebruiken als maatstaaf voor je leven. Je houdt het immers nooit voor eeuwig vol, ooit val je door de mand en dan is het extra pijnlijk.
Lijkt mij ook echt ontzettend vermoeiend om constant iemand anders te zijn omdat je niet happy bent je eigen ik. Die energie kun je dan beter steken in het zorgen voor een happy ik (makkelijk gezegd dan gedaan natuulijk)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:53

WCF,ik ben het inderdaad met je eens dat het nog meer bewonderenswaardig is als mensen opklimmen van een negatief naar een positief zelfbeeld.

ik ben wel bang dat ik het niet meer kan

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:55

waarom zou jij het niet meer kunnen snoevie???

Het is een kwestie van geloven in jezelf! en ik denk dat als het erop aan komt dat iedereen in zichzelf kan geloven. Als je er maar genoeg steun voor krijgt!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:58

Zo positief ben ik ook niet, ik ben best onzeker vind helemaal niks goed aan mezelf :)

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:00

StillAngel schreef:
Zo positief ben ik ook niet, ik ben best onzeker vind helemaal niks goed aan mezelf :)

Vanwaar zo negatief? Elk mens heeft mooie eigenschappen, ben ik van overtuigd. :j

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:06

Elessar schreef:
StillAngel schreef:

Vanwaar zo negatief? Elk mens heeft mooie eigenschappen, ben ik van overtuigd. :j

Nja het is gewoon zo kan niks leuks bedenken zeker niet qua uiterlijk ;)

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:13

Zonde, als ik in je profiel kijk dan zie ik namelijk een leuk meisje. :)

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:14

Elessar schreef:

Dank je maar het wordt zo aangetast door leeftijdsgenoten dat je gewoon niet meer in jezelf kán geloven helaas.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:23

StillAngel schreef:
Elessar schreef:

Dank je maar het wordt zo aangetast door leeftijdsgenoten dat je gewoon niet meer in jezelf kán geloven helaas.

Daar maak ik uit op dat je wordt gepest? Het is inderdaad moeilijk om in jezelf te blijven geloven wanneer leeftijdsgenoten/klasgenoten zo doen. Mensen die pesten zijn vaak zelf erg onzeker en maken een ander zwart om zo zichzelf 'beter' te voelen. Misschien is het fijn en verstandig als je er goed over kunt praten met iemand?

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:53

over mijn uiterlijk ben ik op zich wel positief, lange benen ,redelijk knap en niet dik.(sommigen zeggen zelfs dat ik ondergewicht heb)

over mijn innerlijk ben ik mindr positief..
ben op de basisschool veel gepest en heb daar nog steeds last van.
(lees laag zelfbeeld en 0 zelfvertrouwen) ik ben zenuwachtig voor alles .
ben eigenlijk het liefst alleen. ik ben met vreemden te verlegen om mezelf te zijn en denk automatisch dat ze me niet aardig vinden hierdoor krijg ik problemen met praten en dan vinden ze mij weer vreemd.
maarja that's me

voor de rest vind ik niet dat ik mag zeuren, er zijn zoveel mensen die het slechter hebben dan ik...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:52

StillAngel schreef:

Je bent nog jong, net als je klasgenoten. Iedereen is onzeker dan (hoe meer mensen pesten, des te onzekerder ze zijn over zichzelf! ). Voor de meesten geldt gelukkig dat met leeftijd ook het zelfvertrouwen groeit en dat je jezelf juist meer gaat waarderen. Aan het eind van de puberteit is de kans erg groot dat je jezelf weer een prachtmens gaat vinden die je echt bent! :)
Hoe meer je erin gaat geloven, des te groter de kans is dat je je ernaar gaat gedragen en dan zul je zien dat ook jij het in je hebt :)
Rome is ook niet in 1 dag gebouwd!

Zorg wel ervoor dat je vooral met mensen gaat praten die al wel dat mooie mens in je zien en die je ook kunnen helpen ermee :) Van vriendin tot een mentor, er zijn altijd mensen die wel in je geloven, ook al doe je dat zelf nu niet.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:55

Ik ben niet tevreden over mezelf, helaas :)
Ik ben ook gewoon om alle gevoelens te verstoppen & ze dan helemaal los te laten als ik alleen ben (wat soms beter gaat)
M'n gewicht, daar ben ik niet over te spreken :+
Ben eigenlijk bezig met wat af te vallen :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:59

Snoevie schreef:
WCF,ik ben het inderdaad met je eens dat het nog meer bewonderenswaardig is als mensen opklimmen van een negatief naar een positief zelfbeeld.

ik ben wel bang dat ik het niet meer kan

Niet ieder mens kan het inderdaad, tenminste niet alleen. Helaas zijn er ook een aantal hulpverleners die je ook van de regen in de drup helpen en soms is er zelfs medicatie voor nodig... maar toch moet je blijven geloven dat het ook jou kan lukken. Het leven is gewoon te kort om zo lang ongelukkig te zijn. Het is alleen zo vervelend dat negatieve dingen 5 keer zwaarder tellen dan de positieve dingen... daarom is het zo verrekte moeilijk!
Ik kan niet in je hoofd kijken en je helpen, maar ik wil je alleen je alle succes en geluk in de wereld toewensen dat er een dag komt dat jij opstaat en in de spiegel kijkt en denkt: 'ik hou van mezelf' ! Blijf positief en denk aan een leuke toekomst, want ook ik ben ervan overtuigd dat ieder mens mooi is op zijn eigen manier! :) en soms heb je gewoon hulp nodig om dat zelf ook in te zien :)

Marlyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:12

en ook ik ben niet tevreden over me zelf :n
ik ben te dik (ben bezig met afvallen) en onzeker, eigelijk niks aan mij waar ik wel tevreden over ben..

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:13

Marlyy schreef:
en ook ik ben niet tevreden over me zelf :n
ik ben te dik (ben bezig met afvallen) en onzeker, eigelijk niks aan mij waar ik wel tevreden over ben..

:(:)

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:17

Ik ben eigenlijk best tevreden met mezelf. :)

Ben wel blij met mijn uiterlijk, al mocht mijn figuur nét iets slanker.
Maar daarvoor ga ik 3 keer per week naar de fitness.

Over m'n karakter.. tja.. ben soms misschien iets te snel boos.. en ik ben nogal eigenwijs.
Ook wil ik het liefst altijd gelijk hebben en maak ik nogal snel ruzie met bv uitgaan.. mocht misschien allemaal net iets minder. :=

Ook iets afbellen vind ik vreselijk, meestal vergeet ik het gewoon.. daar moet ook nog aan gewerkt worden. :o

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:21

Moet wel zeggen dat afvallen geen toverformule is voor zelfvertrouwen. Teweinig zelfvertrouwen is iets wat in je zit dat je moet overwinnen. Daar kunnen de alle kilo's van de wereld niets aan helpen.
Ik had dat ook, maar ben van een kale reis teruggekomen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:27

Heb helaas overgewicht, maar ben niet doorzetterig genoeg om af te kunnen vallen.
Ik vind dit erg stom van mezelf... krijg regelmatig niet zo'n aardige opmerkingen over mijn gewicht naar mijn kop geslingerd maar toch krijg ik mezelf niet sterk genoeg om gezonder te gaan eten :?
Vind het erg moeilijk om contacten te leggen, praat op school maar met 1 vriendin en voor de rest houd ik mijn mond gewoon..

Zou het voor mezelf al een hele verbetering vinden als ik een spontaan gesprek kon houden, en het zou helemaal mooi zijn als ik eens op een normaal gewicht kwam