Vitamine B12 tekort

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 17:52

Dat is de reden dat ik het in zakjes neem.

fannetje

Re: Vitamine B12 tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 17:55

Maar dat helpt niet als je het niet goed opneemt, mist dan een bepaalde intrensieke factor, die de opname moet mogelijk maken. En daar gaat het waarschijnlijk bij mij mis.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 18:05

fannetje schreef:
Maar dat helpt niet als je het niet goed opneemt, mist dan een bepaalde intrensieke factor, die de opname moet mogelijk maken. En daar gaat het waarschijnlijk bij mij mis.

Inderdaad, daarom werkte dat voor mij ook niet :)

@ Nakisha, toen ik één van de eerste keren in m'n bil geprikt werd, kon ik 2 dagen amper traplopen zo stijf en pijnlijk was het, haha. Nu prik ik zelf in m'n bovenbeen.. Prik meestal na het douche, dan is die spier in ieder geval iets meer ontspannen.. Een paar keer de trap op en aflopen en de stijfheid is grotendeels alweer weg.. Hoe meer je prikt, hoe korter de stijfheid is, bij mij tenminste..

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 21:58

Ik merk echt ontzettend duidelijk dat ik weer een nieuwe dosis b12 nodig heb. Heb vorige week donderdag (10 dagen terug) een spuit gehad, en merk sinds vrijdag dat ik me minder ga voelen. Lichamelijk merk ik niks, geen verbetering en geen vermindering, (niet aan de pijn) Maar dat komt misschien nog wel.. Maar ik merk heel duidelijk dat ik sneller moe ben nu, ik ben sneller aangebrand, snel boos, kort lontje, hoofdpijn etc. En daar heb ik geen last van als ik net de spuit heb gehad.
Had afgesproken dat ik aankomende donderdag weer een spuit kom halen, maar ik ga morgen bellen, en ik wil morgen een spuit.. Het is zo'n verschil, en ik wil ook helemaal niet aldoor zo boos zijn, haha :P

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:25

Nakisha schreef:
Ja, ik vroeg het ook omdat ik het gevoel had al de dag na de eerste spuit wat ''fitter'' te zijn. Niets spectaculairs, maar toch een beetje wakkerder en niet zo moe als normaal.
Ik dacht; ''Dat beeld ik me in, dat kan niet.''
Het is trouwens wel gebleven door de week heen.

Nu, na de tweede spuit, was ik eerder wakker (en dus ook fit-wakker) dan normaal. (Ik slaap altijd HEEL veel...) Ik voel me best tierig, benieuwd of dat de hele dag zo blijft.

Dit had ik ook, meteen de 1e dag na de 1e prik :j Dacht eerst dat ik het me inbeelde (was bang voor het placebo-effect) maar al na 2 weken viel het anderen op dat ik meer energie had. Volgens de assistente zou dat niet zo snel kunnen maar ik wist wel beter :D

Hoe wordt trouwens onderzocht of je het niet op kàn nemen? Afgelopen vrijdag is er opnieuw bloedgeprikt omdat ik merkte dat het effect minder werd, de HA heeft HB, ferritine, B6, B1 en B12 aangevinkt op het blaadje. Maar wat zeggen deze uitslagen over de aandoending?

Heb geen problemen om regelmatig te spuiten omdat ik voel dat het goed voor me is maar wil dan eigelijk wel weten wat er aan de hand is :o Heb dus ook al meer dan 12 jaar PDS met vaak diarreaanvallen maar uit darmonderzoek kwam niets spectaculairs en moest maar wat op mijn voeding letten volgens internist :roll:

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:18

@ ibonn

Ik heb ook al jaren PDS en de laatste jaren alleen maar diarree. Kan daardoor een B12 tekort veroorzaakt worden of was er bij jou een andere oorzaak? Heb nu B12 van 157 en moet binnenkort mss naar internist. Ik heb verschillende klachten die op een B12 tekort kunnen wijzen vond ik dus daarom vroeg ik de HA om een B12 test. En 157 vind ik wel aan de lage kant. Dus 1 en 1 = 2 dacht ik. De Ha denkt daar anders over.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:32

Ik weet er ook nog maar heel weinig van. Wegens vage klachten werd mijn B12 getest en deze was 134, omdat de HA dit laag vond, kreeg ik 5 prikken en moest na 6 maanden opnieuw laten testen of de waarde weer zou zakken. Die 6 maanden heb ik niet afgewacht, heb nu na ongeveer 4 maanden opnieuw laten prikken omdat ik verschil begon te merken.

Vraag me dus ook af of dit met PDS te maken heeft of dat PDS en B12 tekort door iets anders veroorzaakt worden. Ik wil dit graag laten onderzoeken maar zou graag willen weten wat andere bokkers voor onderzoeken gehad hebben hiervoor.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:02

@ Ibonn

Krijg toevallig net telefoon. Kan woensdag al terecht bij de internist. Dus als ze iets zegt over PDS in combinatie met B12 dan laat ik het wel weten.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:22

@ Ibonn; prikken en vervolgens stoppen heeft ook weinig zin. Vermoedelijk ligt jouw waarden nu weer laag.. Het is wel goed dat jouw HA niet tijdens de behandeling bloed heeft laten prikken.. Dan krijg je namelijk torehoge waardes, die niets zeggen, je bent dan immers onder behandeling..

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:48

Ik heb vandaag mijn huisarts aan de lijn gehad.

Het ijzer was OOK laag, dus de ijzerkuur moet ik afmaken. Prima, ik ben direct weer begonnen met mijn ijzerpillen.
Verder wil hij 3 maanden ná de B12 prikken (dus dan heb ik 6 mnd lang 1x per 2 maanden een prik gehad) weer bloedprikken om de waardes te meten.
Is dat een nuttige periode om verschil op te merken...?

Ik weet ook niet hoe ze kunnen onderzoeken of je opname goed is... ik denk inderdaad door een kuur te doen, opnieuw te prikken (meermalen denk ik) en te kijken of de waardes weer dalen door de tijd heen...?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:00

Als ik het goed heb, kunnen ze je opname testen door een schillingtest.

Enkel 1 waarde meten na 3 maanden heeft weinig zin, je waarde zit dan ongetwijfeld nog boven de ondergrens. Ik vermoed dat je over langere tijd zou kunnen kijken of de waarde weer gaat zakken, maar dat zou je over zeer lange tijd moeten doen, omdat je door de injecties als het goed is ook weer een voorraad in je lever hebt opgebouwd. En dat zou je allemaal eerst weer op moeten gebruiken, voor je waarde weer eens gaat zakken. Met als gevolg dat je ook weer klachten krijgt, en mogelijk je lijf blijvende schade toebrengt. Lijkt mij persoonlijke niet de beste methode.

Er kan geloof ik nog wel getest worden op de antistoffen intrinisiek factor. Echter, als je die antistoffen hebt betekend dat dat je PA hebt. Heb je ze niet, betekend dat niet dat je geen PA hebt. Daarnaast zijn er andere aandoeningen waardoor je ook geen B12 twaalf opneemt.

In principe is het vrij simpel: raakt de voorraad in je lever op en word de waarde in je bloed dus te laag, dan heb je gedurende een periode van minstens een jaar of 3 geen of bijna geen B12 opgenomen, wat de reden daarvan ook is. Daarvan zijn maar een paar aandoeningen tijdelijk. Denk daarbij aan maagzweren, er is een bepaalde bacterie in je maag waar je last van kan hebben, of je krijgt door veganisme niet genoeg met je voeding binnen, dat soort dingen. Die dingen kan je uitsluiten. Zo niet, dan neem je om wat voor reden dan ook niet of niet genoeg B12 op en zit je dus aan de injecties vast.

Zo is het mij in elk geval uitgelegd. De onderliggende reden doet er uiteindelijk ook weinig toe, daar kan in de meeste gevallen namelijk weinig tot niks aan veranderd worden en de behandeling blijft gelijk.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:06

Lalidan, bedankt voor de uitleg!!

Shillingtest heb ik ooit gehad... daar kwam destijds niets bijzonders uit.
Na 3 maanden prikken zegt dus niet zo veel... regelmatig laten prikken, dus...

Wat is PA? (edit; Pernicieuze anemie, ik weet 't al)

Ik heb geen maagzweren of vreemde bacterieen, daar ben ik vrij kort geleden op getest dmv. een maagonderzoek, waarbij ook een ''hapje'' uit de darm is genomen voor onderzoek... Maar maagklachten heb ik helaas wél al een paar jaar. Alleen maagzuurremmers bieden verlichting... dus die slik ik al 2 jaar.
Ik heb vandaag de arts nog even gevraagd of die maagzuurremmers de opname van B12 kunnen storen en ja, dat kan... de vraag blijft bij mij dus waaraan het ligt dat mijn B12 te laag is....

Nou ja, we zullen het wel merken...

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:52

@ Ladidan, zo is het mij inderdaad ook uitgelegd.

Dat onderzoek naar die intrinsieke factor klopt inderdaad niet altijd. Daarom was het, volgens mij HA, ook niet zinvol om onderzoek ernaar te doen.. Ze zeggen ook dat je voor PA een ijzertekort moet hebben.. Is ook niet altijd waar, vaak gaat het wel samen, maar het hoeft niet..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:47

Maagklachten en dus een probleem met het maagslijmvlies en de aanmaak van maagzuur kan er voor zorgen dat de opname stof die b12 voor je lichaam opneembaar maakt via voedsel te weinig of niet wordt aangemaakt. Dan krijg je dus inderdaad een b12 tekort. Tenzij je maagklachten genezen en alles weer hersteld, is de enige optie voor genoeg b12 injecties en dat levenslang. Zodra je wegens duidelijk b12 tekort aan injecties moet (dus inclusief klachten, etc.) moet je b12 waarde in het bloed boven de 1000 nmol blijven. De injecties vertekenen nl de bloedwaardes b12 en dat zet een arts nogal eens op het verkeerde been. Bij injecties is de b12 waarde in de weefsels veel moeilijker te meten, eventueel kan de actief b12 waarde een duidelijker beeld geven, maar die waardes worden meestal niet gemeten. De waarde waar vanuit wordt gegaan is de totaal b12 waarde en die zegt niet heel veel over hoeveel b12 in/voor de weefsels opneembaar/beschikbaar is.

Voor de mensen die al een diagnose hebben of die zo duidelijk merken dat de injecties het verschil maken : probeer een frequentie van prikken te vinden zodat je je klachten voor blijft! Daarmee voorkom je verdere schade aan weefsels (incl hersenen). Dus tijdje net voor injectie bloed prikken en frequentie aanpassen als de waardes onder de 1000 nmol komen/blijven.

(grofweg even een beetje info n.a.v. eerder in dit topic gegeven websites)

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:30

Jup tamary, dat probeer ik.. Haha. Was, na een aantal maanden elke week prikken, op een dosering gezet van eens in de 3 weken, maar trok het echt niet (m'n waarden bleef toen ook 445, net na tijdens het prikken). Nu prik ik voorlopig elke week, als ik er echt zeker van ben ik dat dat kan uitbreiden, doe ik er een dagje bij.. etc. Ik moet eerst zorgen dat die waarden flink boven de 1000 komt.. Dus intensief, elke week, prikken.. Gelukkig kan ik het nu zelf :)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:39

Ik ga volgende week weer even prikken. Is dan 1,5 week na de injectie, ben heel benieuwd hoe hard hij daalt.
Neem ook even D3 mee. Die was niet zo hoog in september. Als hij nu dramatisch laag is, dan moet ik echt medicatie gaan gebruiken. Botontkalking zit in de familie. Verder laat ik ook mijn calcium en magnesium mee nemen. Heb iedere keer nog veel gedonder met mijn spieren. Oja en ten slotte nog folium.
Is heel apart, als die laag is, dan voel ik altijd mijn tandzenuwen. Ik neem een dan een paar tabletten en dan trekt de pijn in mijn mond weer weg.
Als ik pijn onder mijn rechter grote teen krijg, dan moet ik spuiten.
Aan die voet heb ik tweemaal toe posttraumatische dystrofie gehad. Er was alleen geen trauma. Ik vraag me dikwijls af of het ooit pd is geweest. Misschien is het ook wel hele ernstige zenuwpijn geweest en dat ik mijn voet zo erg ben gaan ontlasten, dat er pd ontstond.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:19

Ben vandaag bij de internist geweest. Ze vond 157 niet heel laag maar ik krijg toch een MMA en homocysteine test.
Ik ben benieuwd of daar iets uit komt. Als er niks uit komt dan weet ik het ook niet meer.

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 10:30

Oke, ik kom net bij de assistente weg. Gevraagd of ik zelf mag prikken, mag wel.. Maar dan moet ik het wel in de praktijk bij hun doen. Altijd. Omdat ze verantwoordelijk zijn ofzo. Nou oke, verder gevraagd of ik over een week weer mag komen omdat ik na de laatste keer ontzettend duidelijk merkte dat het minder ging. Ik merkte heel goed dat ik gewoon weer iets nodig had. Mocht niet, moet over 2 weken weer komen anders is ze bang dat ik een overdosis krijg. En nu krijg ik nog om de 2 weken, straks krijg ik het om de 6 weken...

Haar verhaal klopt niet echt met het verhaal wat ik op internet lees.....

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:02

Ja daar was ik ook weer!!!

Twee prikken verder; ééntje bij de verpleegkundige, omdat ze weinig ruimte hadden. Die prik deed het minste zeer van allemaal, maar ik was daarna plots wat duizelig. Ik wijt het aan hyperventilatie, ik voelde me in de wachtkamer ook al wat raar. Toch vervelend.

Vandaag weer geprikt (een dag eerder; deze vrijdag is er bijna niemand daar) en dat deed weer meer pijn, maar geen last gehad erna. Prima, ik kan de pijn wel verbijten. Het is niet meer zo erg geweest als die eerste keer, gelukkig!!

Citaat:
Maagklachten en dus een probleem met het maagslijmvlies en de aanmaak van maagzuur kan er voor zorgen dat de opname stof die b12 voor je lichaam opneembaar maakt via voedsel te weinig of niet wordt aangemaakt. Dan krijg je dus inderdaad een b12 tekort. Tenzij je maagklachten genezen en alles weer hersteld, is de enige optie voor genoeg b12 injecties en dat levenslang. Zodra je wegens duidelijk b12 tekort aan injecties moet (dus inclusief klachten, etc.) moet je b12 waarde in het bloed boven de 1000 nmol blijven. De injecties vertekenen nl de bloedwaardes b12 en dat zet een arts nogal eens op het verkeerde been. Bij injecties is de b12 waarde in de weefsels veel moeilijker te meten, eventueel kan de actief b12 waarde een duidelijker beeld geven, maar die waardes worden meestal niet gemeten. De waarde waar vanuit wordt gegaan is de totaal b12 waarde en die zegt niet heel veel over hoeveel b12 in/voor de weefsels opneembaar/beschikbaar is.
Voor de mensen die al een diagnose hebben of die zo duidelijk merken dat de injecties het verschil maken : probeer een frequentie van prikken te vinden zodat je je klachten voor blijft! Daarmee voorkom je verdere schade aan weefsels (incl hersenen). Dus tijdje net voor injectie bloed prikken en frequentie aanpassen als de waardes onder de 1000 nmol komen/blijven.

Heel interessant stukje!!
Ik heb inmiddels mijn huisarts gesproken, die sloot ook absoluut niet uit dat mijn maagzuurremmers (omeprazol) mede oorzaak zijn van mijn B12 tekort. Daarnaast moest ik alsnog de ijzerkuur even afmaken. (De assistente had zich vergist; ik dacht het al)

Daarnaast heb ik gevraagd of ik de uitslagen van diverse bloedonderzoeken (vanaf 2002) mocht hebben. Dat mocht en ik heb ze eens goed bekeken.

Mijn ferritine en foliumzuur zijn beide, door de tijd heen, vrij laag geweest. Nooit onder de normale waardes, overigens, maar altijd aan de lage kant. Daar zie je echt een patroon!
Ook nu is dat nog steeds zo.

B12 is heel vreemd. Het is ooit laag geweest (156, uit het hoofd) maar steeg daarna door naar de 200 en 220+... Nog altijd niet hoog, maar het steeg wel en flink ook. Hoe kan dat...?
En nu, bij de laatste bloedprik, bleek dat het plots onder de ''normale'' waardes is gezakt. (Zou het getal er even bij moeten pakken).

Ik denk daardoor dat:

A) Mijn omeprazol de opname verstoord
B) Aangezien ik maar een klein maagje heb, ik niet genoeg B12 binnen krijg

Het ZOU in mijn geval best eens kunnen dat B12 tabletten ook voldoende zouden kunnen zijn om mijn waardes op peil te houden....

Ik wilde mijn dokter vragen om na de kuur elke 3 maanden even bloed te prikken, (ondanks dat ik daar een pesthekel aan heb; ik ben als de dood voor bloedprikken...) om te gaan zien wat de waardes gaan doen. Mochten ze weer zakken, dan wil ik eerst eens kijken wat er gebeurd als ik B12 tabletten neem. Stijgen de waardes, dan is de opname kennelijk niet dusdanig verstoord dan prikken nodig zijn. Helpt het niet... dan verwacht ik levenslang aan de prikken te gaan.

Geen probleem, sowieso... maar ik ben op dit moment niet overtuigd dat de prikken een noodzaak zullen zijn voor de toekomst.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 07:49

Jouw waardes zijn errug laag. Het kan zijn dat je wel wat opneemt, maar een waarde van 220 is sowieso nog erg laag en je wil de waarde nu boven de 1000 hebben. Dat ga je nooit voor elkaar krijgen met tabletten. Ik zou dus hoe dan ook voor de injecties gaan.

Waarom stijgt jouw waarde ineens in de loop van de tijd? Vermoedelijk speelt er toch iets met jouw maag mee. Als er een tijd is waarin jouw maagklachten minder zijn, of waarin je tijdelijk geen omeprazol slikt, zal je B12 waarde in het bloed stijgen. Dat zou kunnen verklaren waarom jouw waarden zo schommelen. Jij hebt geen volledige opnamestoornis, en het kan best zijn dat het echt enkel en alleen de omeprazol is die de boel belemmert. AL vermoed ik dat er meer meespeelt, en dat er in je maag wel degelijk iets aan de hand is. Je maagklachten moeten immers ook ergens vandaan komen, zelfs al hebben ze tot nu toe de oorzaak niet kunnen vinden. Als die twee dingen schommelen (de oorzaak van je maagkalchten én je omeprazol gebruik, en het eerste weet je, maar het tweede vermoedelijk niet) dan schommelt je B12 waarde ook. Echter, je waarde is hoe dan ook te laag, en echt te laag.
Ik persoonlijk zou niet proberen dit met tabletten op te gaan lossen, en zeker niet in dit stadium. Eerst nu de waarde omhoog tot boven de duizend. Is hij daar stabiel en wil je écht, heel, héél erg graag over naar tabletten, dan zou je het kunnen proberen. Maar ik denk dat je zal zien dat de waarde weer gaat zakken.......

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:02

Heb net de HA aan de lijn gehad, mijn B12 was nu 306 (rond augustus 2008 was dit 136). Zij vond ook dat hij laag was, ook al was het van begin oktober geleden dat ik mijn laatste prik gehad had. HB, B1, B6 waren goed, foliumzuur was te laag.

Zij stelde voor om nu 1 maand foliumzuur te slikken om te kijken of dit iets zou oplossen van de klachten. Over ± 1 maand prikken en dan B12 weer controleren.

Zij is grotendeels overtuigd dat het een opnameprobleem is en geeft het een grote kans dat ik moet blijven spuiten. Ze wil nu alleen even controleren of het nog verder zakt en hoe snel. Ze staat iig niet negatief tegenover mijn klachten en toekomstig spuiten.

Heb dus nu foliumzuur gehaald en dat gaan we dan maar even proberen. Ben iig blij dat de uitslag slecht was :o dubbel gevoel dus. Er is ernstigs aan de hand dat mijn hele leven lang gaat spelen maar toch ben ik blij dat het nu ook echt duidelijk is dat er iets mis is en nu kan ik er iets aan doen ipv te blijven sukkelen. Ook heb ik nu weer meer vertrouwen in mijn eigen lijf, jarenlang werd er gezegd dat ik teveel hooi op mijn vork nam of dat mezelf maar gewoon bijelkaar moest rapen omdat iedereen wel een keertje moe is,...

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:09

Ibonn schreef:
Ben iig blij dat de uitslag slecht was :o dubbel gevoel dus. Er is ernstigs aan de hand dat mijn hele leven lang gaat spelen maar toch ben ik blij dat het nu ook echt duidelijk is dat er iets mis is en nu kan ik er iets aan doen ipv te blijven sukkelen. Ook heb ik nu weer meer vertrouwen in mijn eigen lijf, jarenlang werd er gezegd dat ik teveel hooi op mijn vork nam of dat mezelf maar gewoon bijelkaar moest rapen omdat iedereen wel een keertje moe is,...

Fijn dat je HA zo goed meedenkt en niet negatief tegen over de behandeling is!
Ik vond het toen ook een dubbel gevoel.. Ja, je zit er dan dus voor de rest van je leven aan vast..
Maar je krijgt in ieder geval bevestiging dat er iets niet klopt.. Als ze er dan wat aan gaan doen, is het helemaal mooi :)

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:20

Ik heb niet alle reactie's gelezen en weet dus niet of dit eerder genoemd is, maar er zijn ook vit B12 pillen van 1000 mcg (Essential Organics) dit is 100.000 keer de aanbevolen hoeveelheid.
Het schijnt dat mensen met een tekort alleen baat hebben bij zo'n hoge dosering of bij injectie's.

Ik weet niet of deze pillen voor jou een optie zijn, maar je kunt het altijd eens vragen aan de HA.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:12

Citaat:
Jouw waardes zijn errug laag. Het kan zijn dat je wel wat opneemt, maar een waarde van 220 is sowieso nog erg laag en je wil de waarde nu boven de 1000 hebben. Dat ga je nooit voor elkaar krijgen met tabletten. Ik zou dus hoe dan ook voor de injecties gaan.

Klopt precies, daarom heb ik nu inderdaad injecties.

Citaat:
Waarom stijgt jouw waarde ineens in de loop van de tijd? Vermoedelijk speelt er toch iets met jouw maag mee. Als er een tijd is waarin jouw maagklachten minder zijn, of waarin je tijdelijk geen omeprazol slikt, zal je B12 waarde in het bloed stijgen. Dat zou kunnen verklaren waarom jouw waarden zo schommelen. Jij hebt geen volledige opnamestoornis, en het kan best zijn dat het echt enkel en alleen de omeprazol is die de boel belemmert. AL vermoed ik dat er meer meespeelt, en dat er in je maag wel degelijk iets aan de hand is. Je maagklachten moeten immers ook ergens vandaan komen, zelfs al hebben ze tot nu toe de oorzaak niet kunnen vinden. Als die twee dingen schommelen (de oorzaak van je maagkalchten én je omeprazol gebruik, en het eerste weet je, maar het tweede vermoedelijk niet) dan schommelt je B12 waarde ook. Echter, je waarde is hoe dan ook te laag, en echt te laag.

Ik slik pas Omeprazol sinds 2006. De eerste erg lage waarde was in 2003 of 2004... en daarna steeg het ineens, onverklaarbaar. Dus de eerste lage waarde en de stijging erna had niets met de omeprazol te maken.
Ik had toen ook nog geen maagklachten, maar ik vind het zeker aannemelijk dat er IETS met mijn maag is dat de opname sowieso wat belemmerd...

Citaat:
Ik persoonlijk zou niet proberen dit met tabletten op te gaan lossen, en zeker niet in dit stadium. Eerst nu de waarde omhoog tot boven de duizend. Is hij daar stabiel en wil je écht, heel, héél erg graag over naar tabletten, dan zou je het kunnen proberen. Maar ik denk dat je zal zien dat de waarde weer gaat zakken.......

Dat is inderdaad exact het plan; eerst de injecties afmaken tot de waardes echt goed hoog zijn. Daarna regelmatig bloedprikken, en zien of de waardes weer dalen. Als het weer daalt, pillen proberen en zien of het dan gaat stijgen. Zoniet... terug op de injecties. :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:50

Wanneer merken jullie verschil na een shot?