Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
fannetje schreef:Maar dat helpt niet als je het niet goed opneemt, mist dan een bepaalde intrensieke factor, die de opname moet mogelijk maken. En daar gaat het waarschijnlijk bij mij mis.
Nakisha schreef:Ja, ik vroeg het ook omdat ik het gevoel had al de dag na de eerste spuit wat ''fitter'' te zijn. Niets spectaculairs, maar toch een beetje wakkerder en niet zo moe als normaal.
Ik dacht; ''Dat beeld ik me in, dat kan niet.''
Het is trouwens wel gebleven door de week heen.
Nu, na de tweede spuit, was ik eerder wakker (en dus ook fit-wakker) dan normaal. (Ik slaap altijd HEEL veel...) Ik voel me best tierig, benieuwd of dat de hele dag zo blijft.
Citaat:Maagklachten en dus een probleem met het maagslijmvlies en de aanmaak van maagzuur kan er voor zorgen dat de opname stof die b12 voor je lichaam opneembaar maakt via voedsel te weinig of niet wordt aangemaakt. Dan krijg je dus inderdaad een b12 tekort. Tenzij je maagklachten genezen en alles weer hersteld, is de enige optie voor genoeg b12 injecties en dat levenslang. Zodra je wegens duidelijk b12 tekort aan injecties moet (dus inclusief klachten, etc.) moet je b12 waarde in het bloed boven de 1000 nmol blijven. De injecties vertekenen nl de bloedwaardes b12 en dat zet een arts nogal eens op het verkeerde been. Bij injecties is de b12 waarde in de weefsels veel moeilijker te meten, eventueel kan de actief b12 waarde een duidelijker beeld geven, maar die waardes worden meestal niet gemeten. De waarde waar vanuit wordt gegaan is de totaal b12 waarde en die zegt niet heel veel over hoeveel b12 in/voor de weefsels opneembaar/beschikbaar is.
Voor de mensen die al een diagnose hebben of die zo duidelijk merken dat de injecties het verschil maken : probeer een frequentie van prikken te vinden zodat je je klachten voor blijft! Daarmee voorkom je verdere schade aan weefsels (incl hersenen). Dus tijdje net voor injectie bloed prikken en frequentie aanpassen als de waardes onder de 1000 nmol komen/blijven.
Ibonn schreef:Ben iig blij dat de uitslag slecht wasdubbel gevoel dus. Er is ernstigs aan de hand dat mijn hele leven lang gaat spelen maar toch ben ik blij dat het nu ook echt duidelijk is dat er iets mis is en nu kan ik er iets aan doen ipv te blijven sukkelen. Ook heb ik nu weer meer vertrouwen in mijn eigen lijf, jarenlang werd er gezegd dat ik teveel hooi op mijn vork nam of dat mezelf maar gewoon bijelkaar moest rapen omdat iedereen wel een keertje moe is,...
Citaat:Jouw waardes zijn errug laag. Het kan zijn dat je wel wat opneemt, maar een waarde van 220 is sowieso nog erg laag en je wil de waarde nu boven de 1000 hebben. Dat ga je nooit voor elkaar krijgen met tabletten. Ik zou dus hoe dan ook voor de injecties gaan.
Citaat:Waarom stijgt jouw waarde ineens in de loop van de tijd? Vermoedelijk speelt er toch iets met jouw maag mee. Als er een tijd is waarin jouw maagklachten minder zijn, of waarin je tijdelijk geen omeprazol slikt, zal je B12 waarde in het bloed stijgen. Dat zou kunnen verklaren waarom jouw waarden zo schommelen. Jij hebt geen volledige opnamestoornis, en het kan best zijn dat het echt enkel en alleen de omeprazol is die de boel belemmert. AL vermoed ik dat er meer meespeelt, en dat er in je maag wel degelijk iets aan de hand is. Je maagklachten moeten immers ook ergens vandaan komen, zelfs al hebben ze tot nu toe de oorzaak niet kunnen vinden. Als die twee dingen schommelen (de oorzaak van je maagkalchten én je omeprazol gebruik, en het eerste weet je, maar het tweede vermoedelijk niet) dan schommelt je B12 waarde ook. Echter, je waarde is hoe dan ook te laag, en echt te laag.
Citaat:Ik persoonlijk zou niet proberen dit met tabletten op te gaan lossen, en zeker niet in dit stadium. Eerst nu de waarde omhoog tot boven de duizend. Is hij daar stabiel en wil je écht, heel, héél erg graag over naar tabletten, dan zou je het kunnen proberen. Maar ik denk dat je zal zien dat de waarde weer gaat zakken.......