Vrouwenbesnijdenis hoe sta jij ertegenover???

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dwaallicht

Re: Vrouwenbesnijdenis hoe sta jij ertegenover???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:17

Tja, en wie profiteert er van de pijn en leed? De man. Want dat gaatje wordt alleen maar nauwer, plus, de vrouw zal echt niet uit zichzelf seksuele betrekkingen aangaan met een andere man, ten 1e is seks voor hen gruwelijk pijnlijk en ten 2e, de man kan zo zien dat er aan dat gaatje geknutseld is wanneer dat toch gebeurt. echt verschrikkelijk.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:19

en daarbij komt dat de opening zo klein kan dichtgroeien dat het plassen en menstrueren voor grote problemen kan zorgen......echt zo vreselijk.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:27

Dat kán ik me niet eens voorstellen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:29

als je geintresseerd bent,kan je dat boek van waris dirie eens lezen.
je zal verbaasd zijn

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:41

Ik ben er zeker wel geïnteresseerd in. Ik kan nu natuurlijk moeilijk oordelen omdat ik hun cultuur niet ken. Daarom vind ik het echt fascinerend.
Wat zullen die vrouwen lijden. Scheve mond

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:23

het is belachelijk net als hun hele cultuur

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:26

wálgelijk, getsie!
Wat verschrikkelijk voor die vrouwen, moet er niet aan denken!
Al het pijn
Ik zit ook spontaan met mn benen stevig op elkaar gedrukt! Tong uitsteken

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:39

Ik heb op mijn werk regelmatig gesproken met besneden vrouwen en....met hun mannen. Een besneden vrouw is voor een man vaak ook geen pretje en de mannen die ik hier geproken heb peinzen er niet over om hun dochters te laten besnijden. Gek genoeg was er in een gezin wel een meningsverschil hierover tussen de ouders, hij ( in Somalie een chirurg) wilde het niet bij zijn dochterje en zij ( in Somalie een verpleegkundige)wilde het eigenlijk wel bij haar kind laten doen.
Gaat je toch aan het denken zetten over wie er nu zoveel waarde hecht aan die besneden vrouwen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:13

Ik vraag me eigenlijk af wat je zou krijgen als je een enquete houdt bij zo'n volk.
Hoeveel procent van de vrouwen zouden zeggen dat ze ondanks de maatschappijdruk liever hadden dat ze niet besneden waren? Dat ze zo zouden tekenen voor een toekomst waar ze zich niet meer moesten besnijden om aanvaard te worden?
Dat ze het eigenlijk helemaal niets vinden maar nog liever met pijn leven en een man dan een onzekere toekomst?
Dat ze het niets vonden maar uiteindelijk toch aanvaard hebben en er geen spijt van hebben?
Helemaal geen problemen mee gehad?
Gelukkig zijn met hun manier van leven?
Niet gelukkig zijn?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:37

Het verhaal van Waris Dirie vond ik ook heel heftig om te lezen..... Echt afschuwelijk wat die vrouwen door moeten maken. En wij hier maar klagen over NL.... Na het lezen van dit soort verhalen, ben ik eigenlijk vooral heel gelukkig dat ik in zo'n vrij en rijk land als NL ben geboren. Lachen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:50

Blondie_ schreef:

Ik vind niet dat je dit kan zeggen, ik vind niet dat je dit mag zeggen. Wie ben jij om een complete cultuur, gevormd door duizenden jaren van beschaving en gebruik belachelijk te noemen? Wie ben jij om alles wat iemand doet en denkt, zijn/haar hele denkraam en hele wereld belachelijk te noemen? Wie ben jij om een compleet volk te veroordelen op basis van iets wat je helemaal niet kan begrijpen omdat je er zelf niet in opgegroeit bent?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:54

Ik heb op onze cultuur ook aardig wat te zeggen, hoor. Knipoog
Wij leven zelf nou ook niet direct in een perfecte cultuur. Verre van zelfs.....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 01:02

dblijham schreef:
Ik heb op mijn werk regelmatig gesproken met besneden vrouwen en....met hun mannen. Een besneden vrouw is voor een man vaak ook geen pretje en de mannen die ik hier geproken heb peinzen er niet over om hun dochters te laten besnijden. Gek genoeg was er in een gezin wel een meningsverschil hierover tussen de ouders, hij ( in Somalie een chirurg) wilde het niet bij zijn dochterje en zij ( in Somalie een verpleegkundige)wilde het eigenlijk wel bij haar kind laten doen.
Gaat je toch aan het denken zetten over wie er nu zoveel waarde hecht aan die besneden vrouwen.

Ik denk ook dat het heel moeilijk is voor ons westerse mensen hier wat over te kunnen zeggen. Het besnijden hoort gewoon zo in hun leven en cultuur, volgens mij gaat het echt nog zeker 100 jaar duren voor dat er verandering in komt. En eigenlijk zijn wij ook nog niet zo heel lang gelijk als man en vrouw... (in hoeverre je dat tenminste kan zeggen) Pas de laatste decenia's komen vrouwen voor zichzelf op in de westerse wereld. Voorheen was je ook maar gewoon de vrouw van!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 01:08

Zo dacht ik vroeger ook dat polygamie altijd iets heel ergs was, en dat vrouwen zich vast wel erg ongelukkig moesten voelen als je zo moest leven. Nu is het natuurlijk niet altijd rozegeur en manenschijn, en zijn er schrijnende gevallen van vrouwen die gedwongen worden met een man te trouwen die al vrouwen heeft en waar ze tegen wil en dank in een leven stap dat ze eigenlijk niet wilden. Maar toen las ik een apart artikel ergens. Dat ging ergens over een Afrikaanse stam waar ze ook 4 vrouwen hadden, en 1 van de 4 vrouwen(hoofdvrouw) was aan het woord. En wat bleek? Ze vonden het totaal niet erg, in tegendeel, ze vond het supergezellig. Ze legde uit dat zij de eerste vrouw van de man was en de hoofdvrouw. En toen er een tweede vrouw bijkwam, was het niet de man die besliste, maar zij als hoofdvrouw. Zij ging met ongetrouwde meisjes praten, en zij moest er een goede klik mee hebben. Als zij niet met een vrouw overweg kon, dan werd er niet getrouwd. En zo selecteerde ze met de tijd 3 vrouwen, waarvan ze zorgde dat iedereen goed met iedereen overweg kon. Ze vond het reuzegezellig om samen met anderen het huishouden te kunnen doen, op de kinderen te passen..en ach dat ze allemaal met dezelfde man sliep, daar hadden ze gewoon geen problemen mee. En ze maakte onder elkaar veel grapjes over hoe lui de mannen waren enzo...
Toen ben ik ook met andere ogen naar dit aspect gaan kijken. Ik dacht eerst altijd dat vrouwen altijd heel ongelukkig en gebruiksvoorwerpen waren wanneer ze in zo'n huwelijk terrechtkwamen, maar blijkbaar gelde dat niet voor alle vrouwen. Als het groot procent is of niet weet ik niet, maar er zijn vrouwen die zich er prima in kunnen vinden.

Dus vraag ik mij af hoeveel vrouwen zich echt ongelukkig en onderdrukt voelen in zo'n cultuur(zoals vele van ons door onze westerse bril denken), of juist gelukkig en zeker.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 01:11

Jessix schreef:
Pas de laatste decenia's komen vrouwen voor zichzelf op in de westerse wereld. Voorheen was je ook maar gewoon de vrouw van!

Toen in '48 de vrouwen stemrecht kregen in België, werd er door mannen gereageerd dat dit een gigantische vergissing was, dat de vrouw te dom was om over politiek na te denken en dat het nu wel helemaal de verkeerde kant zou uitgaan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 01:50

xKatleentjex schreef:
Jessix schreef:
Pas de laatste decenia's komen vrouwen voor zichzelf op in de westerse wereld. Voorheen was je ook maar gewoon de vrouw van!

Toen in '48 de vrouwen stemrecht kregen in België, werd er door mannen gereageerd dat dit een gigantische vergissing was, dat de vrouw te dom was om over politiek na te denken en dat het nu wel helemaal de verkeerde kant zou uitgaan.

Ah jij durft er een datum bij te zetten! Ik ben zelf niet zo goed met jaartallen, maar weet inderdaad dat wij ook nog niet zo heel lang op de goede weg zitten. Was het niet pas de jaren 60 dat vrouwen uitkwamen voor emancipatie? En nog is het in veel opzichten nog steeds a men's world

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 02:07

Ik ken voor de rest de datums ook niet precies, maar in de jaren 60 is er inderdaad een hoop geweest. Om je maar een voorbeeld te geven: mijn moeder (die kind was in de jaren 50/60) was het allereerste meisje van de school die een lange broek aandeed. Onder dwang van vooruitstrevende oma, zelf vond ze het verschrikkelijk en voor jongens *LOL* . En dat was ook zo, het was ongehoord om als vrouw een broek te dragen(nu ja, het is nog altijd 'ongehoord' om als man een rok te dragen *LOL* ). Maar het geeft wel weer dat je iets meer te zeggen kreeg als vrouw(net als uit werken, mijn oma was net als zovelen ook gewoon huisvrouw aan de haard).

Maar die datum weet ik omdat ik een docent recht heb die dat vorig jaar nog gezegd heeft, samen met de uitspraak Lachen .
Nu ken ik nog een heleboel mannen die zodra een vrouw iets fout doet, bv bij het parkeren 'ach, tis weer een vrouw'. En niet om te lachen, ze menen het serieus.
Maar evengoed zijn de laatste decennia de verhoudingen toch al een stuk rechter getrokken, en zover ik weet waren er daarvoor ook geen al te gruwelijke tradities(buiten misschien onder dwang trouwen met het meisje dat je voor haar huwelijk had bezwangerd voor sommigen *LOL* ), maar je kon toch zeker spreken van een 'onderdrukking' door de man(alleen al door het feit dat vrouwen geen stemrecht hadden en dus compleet niets te zeggen hadden over het bestuur van het land).

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 03:59

Vjestagirl schreef:
Blondie_ schreef:

Ik vind niet dat je dit kan zeggen, ik vind niet dat je dit mag zeggen. Wie ben jij om een complete cultuur, gevormd door duizenden jaren van beschaving en gebruik belachelijk te noemen? Wie ben jij om alles wat iemand doet en denkt, zijn/haar hele denkraam en hele wereld belachelijk te noemen? Wie ben jij om een compleet volk te veroordelen op basis van iets wat je helemaal niet kan begrijpen omdat je er zelf niet in opgegroeit bent?

Oke misschien verkeerd geformuleerd, het is= ik vind.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 07:58

Twiggy2008 schreef:
. En wij hier maar klagen over NL

kijk en dit komt altijd weer om het hoekje kijken.........óók hier is niet alles rozengeur en maneschijn!

(ik zeg het er even bij,uiteraard is het echt vreselijk dat dingen als vrouwenbesnijdenis daar gebeuren..........)

iemand hierboven schreef over een chirurg die niet wilde dat zijn dochter besneden werd en zijn vrouw(verpleegkundige)wel

die vrouw is misschien zo bang dat haar dochter verstoten zal worden,dat ze het om die reden misschien toch zal willen(lekkere moeder,maargoed dat terzijde)ze zal het echt niet willen omdat ze het hele besnijden gebeuren zo lekker vind voor haar dochter!

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:33

Maar die vrouw woonde ondertussen wel in Nederland waar heel veel Somaliers er niet over peinzen hun dochter te laten besnijden. Zij had zelf geen enkel probleem met haar eigen besnijdenis en had zich bijzonder vermaakt over de reactie van haar gyneacoloog hier.
Ik wil besnijdenis zeker niet goedpraten, vind het iets gruwelijks en weet dat veel vrouwen hier slachtoffer van zijn maar deze vrouw voelde zich heel duidelijk geen slachtoffer.
Jammer genoeg zijn die vrouwen het "gevaarlijkst" voor de meisjes die hier geboren worden bij ouders die wel volgens hun eigen tradities willen leven of voor de ouders die dat niet willen maar bevriend zijn met zo'n vrouw. Die lopen het risico dat ze hun kind besneden terugkrijgen als de vriendin het meisje een dagje meeneemt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:36

Snoevie, ik ga ook niet beweren dat hier alles rozengeur en manenschijn is. Welnee... Knipoog

Maar ik vind o.a. mijn eigen problemen toch niet helemaal te vergelijken met wat daar met vrouwen gebeurt, als je het niet erg vindt.
En ik kan ook een heel dik boek schrijven over mijn leventje hier, hoor. Knipoog
Maar ik ben niet niet op zo'n barbaarse manier besneden of uitgehuwelijkt. Om maar iets te noemen. Ik ben zo vrij om mijn eigen beslissingen te nemen. Als westerse vrouw.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 08:38

natuurlijk dat is ook zo hoor!
er gebeuren dingen met die vrouwen die het daglicht echt niet kunnen verdragen

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:13

Vjestagirl schreef:
Miryamk schreef:
O? ook bij kinderen? En borsten zijn geen ledematen maar meer armen en benen Clown
Je vagina heb je ook nodig om te functioneren (ik wel iig) maandelijkse ellende, plassen, spelen, man wat ben ik blij dat het er allemaal aanzit! Schaamlipcorrecties bij vrouwen (volwassen vrouwen kinderen doen ze geloof ik nog niet) is niet te vergelijken. Daar gaan we weer, zal wel aan mij liggen. Ik heb nog nooit gehoord dat ze tegenwoordig omdat het mode is hun plasbuis laten dichtnaaien of hun klit laten verwijderen.

Maar zij hebben hem juist niet nodig om te functioneren. Dat jij hem nodig hebt wil niet zeggen dat zij hem nodig hebben.

Waarom is dat niet te vergelijken? Het is het verminken van je lichaam om het in jouw opzicht/dat van de maatschapij te perfectioneren. Want hoe je lichaam eruit hoort te zien krijg je ingegoten door de maatschapij. Wat is het met mensen die zulke grote borsten aangemeten krijgen dat ze pijn in hun rug ervan krijgen? Die zich vol laten spuiten met gif om maar geen rimpels te krijgen? Die hun benen laten breken om ze maar langer te krijgen?

Zij hebben hem toch ook nodig,
ze krijgen later toch ook een relatie,
willen kinderen krijgen (dat is het belangrijkste in Afrika zo ongeveer)
en elk mens (als die gezond is) heeft lusten en liefde.
en wil ook sex lijkt mij, er zijn maar weinig mensen die nooit een relatie hebben gehad, nooit hebben gezoend, nooit hebben gevreeen etc.
En daar gebeurd het bij baby's, mensen die hun borsten laten verkleinen of vergroten zijn volwassen en kiezen er zelf voor. Die baby's daar kunnen niet kiezen en krijgen het maar kado van hun cultuur en zitten er hun leven lang mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:19

Bovenop de pijn, vind ik het geestelijk ook heel erg voor de vrouwen. Ik bedoel, misschien heb je toch het idee dat je vrouwelijkheid wordt ontnomen, dat je 'minder' vrouw bent. Ik snap daarom ook best dat er depressies uit voort kunnen komen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:15

ja ook dat zal er bij veel meiden en vrouwen bovenop komen.....