Donor

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Donor, ja of nee?

Ja, want..
119 (65%)
Nee, want..
27 (14%)
Ik ben er nog niet over uit
36 (19%)

Totaal aantal stemmen: 182

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:12

Yellowfish schreef:
Ook lees ik van een hoop mensen dat ze geen donororgaan willen ontvangen als ze voor die keuze staan; ik hoop voor allen dat jullie nooit voor die keuze komt te staan :n ik betwijfel ook of ieder die nu zegt het niet te willen, dat op het moment dat de dood de andere optie is, dat nog zegt.

K heb die keuze zelfs laten vast stellen, Puur omdat ik weet dat ik waarschijnlijk de 80 toch niet zal halen, En moch het op mn 30ste zover zijn dat mn hart dr geen zin meer in heeft, vind ik dat prima, K hoef geen hart van een ander.
Het is en blijft mijn lichaam, En ik ga ook in dit lichaam met deze organen me kist in.
Niets meer en niets minder...

Kwanyin

Re: Donor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:52

Ik zou het zelf wel ontzettend moeilijk vinden om een orgaan te krijgen (véél moeilijker dan er eentje af te staan van mijn dode lichaam). Ik vind het een ontzettend ranzig idee om een bv een nier van iemand in mijn lichaam te hebben, kan het me gewoon niet voorstellen...als ik niets heb om voor te leven op dat moment, dan denk ik ook niet dat ik het zou doen.

Maar veel grotere kans dat ik op dat moment misschien nog wel ouders hebben die elke dag voor me vechten, dat ik vrienden heb die kapot zijn van verdriet om wat er met mij gebeurt, misschien heb ik wel een man, wie weet krijg ik ooit een kind die dan zonder mama moet verderleven...ik denk op zo'n moment als ik besef hoeveel mensen ik in verdriet moet achterlaten, ik me over die 'walging' heen kan zetten en nog liever dat doe en nog jaren gelukkig verder leef.

Maar zoiets is uiteraard je eigen keus, als het voor jou genoeg is geweest dan kan niemand je dwingen om met iets verder te leven wat je helemaal niet wilt :) .

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:02

Tja een gek idee is het wel maar mijn vader zegt altijd dat ie er niks van voelt :D

adecuada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:13

Jep al vanaf 2005 sinds ik dat formulier in de bus kreeg.
Ze mogen mij helemaal leeg plukken haha!
Ik heb er dan toch niks meer aan en je red er misschien wel een anders leven mee, en stel dat ik ooit een donor orgaan zou krijgen zou ik daar zo ontzettend dankbaar voor zijn!
Mijn zus heeft trouwens een of anders iets ingevuld zodat ze haar lijk mogen gebruiken voor wetenschap ofzo!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:28

SAKKIA schreef:
Ja maar ik denk dat het met een beenmergtransplantatie anders is, mbt de medicijnen, dan met een orgaantransplantatie. Ik ken heel veel mensen die getransplanteerd zijn en ik ken er geen één die geen medicatie tegen o.a. afstoting hoeft te slikken ;)

:j Dat is zeker zo, maar alle transplantaties worden hier onder een noemer gezet en wilde daarom toch melden dat het niet bij iedere transplantatie het geval is. Overigens was het geen beenmerg- maar een stamceltransplantatie :)

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:31

Ik weet het nog niet...Aan de ene kant wel, om andere mensen een leven te gunnen, maar aan de andere kant, straks komt jouw lever in een alcoholist, of je longen in een persoon die zichzelf kapotrookt. En dat wil ik dan weer niet, maar dat is dus een risico..

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:44

Oh ja dat was ook zo, twijfelde even en dus de verkeerde gekozen, sorry :+

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:52

suuzepuus schreef:
voor diegene die geen donor zijn,
wat als jij nou een orgaan nodig hebt,
pak je dat wel aan?
vind jij dat wel donors voor jou op de lijst staan en dus eerder recht hebben op een orgaan?
waarom ben je geen bloeddonor? dat maak je weer aan voor je dood gaat.

Nee ik denk niet dat ik het orgaan van een ander wil hebben, heb dit ook al eerder toegelicht in dit topic, maar ik wil mijn lichaam een dergelijke zware ingreep besparen. Zoals daijano al zo mooi zegt: als het mijn tijd is dan ga ik :)

Bloeddonor doe ik niet omdat ik ELKE keer als ik geprikt wordt flauw val en dat is nu niet echt een hobby van me :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:55

Ja, ik ben donor. Ik heb al twintig jaar een donorcodicil en draag een donortekentje om mijn hals zodat er hopelijk geen seconde verloren wordt, als het ooit nodig is om iets uit mijn lichaam te gebruiken voor iemand die er nog wél wat mee kan.

Ik vind het een mooie gedachte dat ik na mijn dood misschien een ander nog kan helpen. Ik kan toch niets meer met dit lichaam als ik dood ben, daar ben ik van overtuigd.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:13

Ik heb er voorlopig voor gekozen om geen donor te zijn. Ik heb er gewoon op dit moment helemaal geen goed gevoel bij en ik vind het een fijn idee om "compleet" te zijn als ik ga. Daarnaast heb ik een hele irreële angst voor het snijden of prikken in mijn lichaam, zelfs als ik er niets meer van zou voelen... Verder geldt wat Mas zojuist schreef ook voor mij:
Mas schreef:
Nee ik denk niet dat ik het orgaan van een ander wil hebben, heb dit ook al eerder toegelicht in dit topic, maar ik wil mijn lichaam een dergelijke zware ingreep besparen. Zoals daijano al zo mooi zegt: als het mijn tijd is dan ga ik :)
Bloeddonor doe ik niet omdat ik ELKE keer als ik geprikt wordt flauw val en dat is nu niet echt een hobby van me :o

Maar het kan best zijn dat ik er naarmate ik ouder word anders over ga denken en dan zou ik het ook wel laten veranderen. Zo zijn er zaken waarover ik nu eigenlijk nog niet wil nadenken; zoals de keuze tussen crematie en begrafenis. Het klinkt misschien gek; maar als ik ooit besluit me te laten cremeren, dan zou ik er eerder voor kiezen mijn organen na mijn dood alsnog te willen afstaan dan als ik de grond in ga. Dat ik niets zal doneren terwijl ik nog leef (zoals bloed), zal echter nooit veranderen.

Wat ik wel zeker weet is dat ik nooit zou kiezen voor de optie om mijn nabestaanden te laten beslissen over wat er moet gebeuren. Zoiets wil ik andere mensen niet aan doen. Ik weet niet of ik ooit kinderen zal hebben of dat een verder familielid ervoor zal moeten zorgen, maar in beide gevallen lijkt het me niet iets om anderen mee op te zadelen.
Het is voorlopig dus nog een 'nee' voor mij, die nog kan veranderen in een 'ja'. Maar iets er tussenin zal het nooit worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:25

Mairead: zou jij een orgaan willen ontvangen als je ziek zou worden?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:34

Maar als je het geen fijn idee vind om je organen in een ander lichaam te hebben nadat je dood bent, geloof je dan eigenlijk in (of dat er een mogelijkheid is van) een hiernamaals waar je niet binnenkomt als er nog organen in tact zijn?

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:38

Ja, ik ben donor :D
Waarom? omdat ik ook hoop dat ik van iemand anders een orgaan donatie krijg als ik dat nodig zou hebben!

Heb vorige week me ook opgegeven voor bloeddonatie!
Ben daar pas geleden mee geconfronteerd hoe hard dat nodig is!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:51

Bloed zou ik aan de ene kant ook wel graag willen geven. Ik ben O-negatief en dat is een zegen voor de bloedbank(ik mag mijn bloed aan elk bloedtype doneren). Het enige wat me tegenhoud is dat ik letterlijk flauwval als ik maar zie dat er druppels bloed uit mijn pink komen..terwijl ik heel goed besef dat je er niet van doodgaat...ik ben echt bang dat ik in een soort van 'shock'toestand terecht kom als ik besef dat ik een hele hoop bloed heb afgestaan... :o

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:52

Shadow0 schreef:

Nee, ik denk het toch niet. Daar zou ik best wel moeite mee hebben. Al is het niet in de eerste plaats omdat, zoals Mas al schreef, een dergelijke transplantatie enorm ingrijpend is en ik mijzelf zoiets niet wil aan doen. Het voelt ook een beetje als het uitstellen van het onvermijdelijke. Als ik dan moest kiezen tussen 'langzaam aftakelen' (dus alsnog oud worden) of 'sterven in de strijd', dan maar het laatste. Misschien een vreemde omschrijving, maar dat is mijn denkwijze. Daarbij ben ik trouwens niet specifiek gelovig of iets dergelijks.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:05

xKatleentjex schreef:
Bloed zou ik aan de ene kant ook wel graag willen geven. Ik ben O-negatief en dat is een zegen voor de bloedbank(ik mag mijn bloed aan elk bloedtype doneren). Het enige wat me tegenhoud is dat ik letterlijk flauwval als ik maar zie dat er druppels bloed uit mijn pink komen..terwijl ik heel goed besef dat je er niet van doodgaat...ik ben echt bang dat ik in een soort van 'shock'toestand terecht kom als ik besef dat ik een hele hoop bloed heb afgestaan... :o

Is dat echt zo van dat O-negatief?
Ik heb ook O-neg en zou best bloeddonor willen worden,heb daar eigenlijk nog nooit zo over nagedacht.
En dat terwijl ik al jaren orgaandonor ben :=
Waar kan je aangeven dat je bloeddonor wil zijn?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:07

mairead schreef:
Shadow0 schreef:

Nee, ik denk het toch niet. Daar zou ik best wel moeite mee hebben. Al is het niet in de eerste plaats omdat, zoals Mas al schreef, een dergelijke transplantatie enorm ingrijpend is en ik mijzelf zoiets niet wil aan doen. Het voelt ook een beetje als het uitstellen van het onvermijdelijke. Als ik dan moest kiezen tussen 'langzaam aftakelen' (dus alsnog oud worden) of 'sterven in de strijd', dan maar het laatste. Misschien een vreemde omschrijving, maar dat is mijn denkwijze. Daarbij ben ik trouwens niet specifiek gelovig of iets dergelijks.

je kunt vaak gewoon normaal verder leven met een donor orgaan. dat betekent echt niet dat het het uitstellen is van het doodgaan hoor!

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:25

ik heb net 2 dagen geleden mijn donorformulier ingestuurd :D
alleen huid en hoornvlies sta ik niet af, de rest mogen ze allemaal hebben :D als ik dood ben, heb ik er zelf toch niets meer aan, terwijl een doodziek iemand er heel blij mee kan worden gemaakt. zo leef je ook weer een beetje voort via een ander (nouja je orgaan dan :P)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:11

_Tivoli_ schreef:
xKatleentjex schreef:

Is dat echt zo van dat O-negatief?
Ik heb ook O-neg en zou best bloeddonor willen worden,heb daar eigenlijk nog nooit zo over nagedacht.
En dat terwijl ik al jaren orgaandonor ben :=

Ja, dat is inderdaad waar mensen met bloedgroep O negatief zijn echte 'goudhaantjes' voor bloedbanken :j Als je bloeddonor wilt worden zou ik even op de site www.sanquin.nl kijken, daar vind je alle info die je nodig hebt :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:19

waarom willen zoveel mensen hun huid niet afstaan?
als ze dat gebruiken doen ze het echt zo dat niemand er wat van ziet. je hoofd en hals en handen ed blijven echt wel netjes.
vaneen heel klein stukje huid kunnen ze behoorlijke lappen mens die bijv. door brandwonden ofzo huid verloren heeft helpen!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:28

xKatleentjex schreef:
Maar als je het geen fijn idee vind om je organen in een ander lichaam te hebben nadat je dood bent, geloof je dan eigenlijk in (of dat er een mogelijkheid is van) een hiernamaals waar je niet binnenkomt als er nog organen in tact zijn?

Om hier even op terug te komen. Ik ben een zogenaamde 'ietsist', ik geloof dat er 'iets' is na de dood, ik kan me namelijk niet voorstellen dat het na dit leven allemaal afgelopen is. Wat datgene precies is weet ik natuurlijk niet, maar ik denk niet dat ik mijn organen nog nodig heb na mijn dood en ik denk ook niet dat je niet 'toegelaten' wordt tot die andere wereld als je niet compleet bent.

Ik maak de keuze om geen donor te zijn puur voor het hier en nu en heel bewust. Het gaat hierbij om mijn eigen gevoel en ideen hierover. Mijn grote angst voor de dood speelt wel een rol natuurlijk, maar dat ik eventueel niet in het hiernamaals kan komen als ik niet compleet ben is geen overweging in deze :)

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:42

suuzepuus schreef:
waarom willen zoveel mensen hun huid niet afstaan?
als ze dat gebruiken doen ze het echt zo dat niemand er wat van ziet. je hoofd en hals en handen ed blijven echt wel netjes.
vaneen heel klein stukje huid kunnen ze behoorlijke lappen mens die bijv. door brandwonden ofzo huid verloren heeft helpen!

Huid is gelukkig niet het allerhardst nodig,daar je ook huid van een levend mens kunt gebruiken,en vaak van de patiënt zelf.
(bijv. bij een gedeeltelijk verbrandde persoon)
Bovendien kan ik me voorstellen dat je nog wel graag 'toonbaar' in je kist wilt liggen.
Huid van een overleden persoon is zelden nodig is mij verteld.

Het allerhardst nodig zijn de organen,de harten,nieren en levers. Waabij harten veruit het zeldzaamst zijn.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:50

_Tivoli_ schreef:

check mijn onderschrift :D

Ew_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:30

Ik ben geen donor, ik weet niet vanaf welke leeftijd dat mag.
Een jongen die ik ken was het al vanaf zijn twaalfde.
Ik wil het later ook wel worden denk ik ;).

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:32

Ew_love schreef:
Ik ben geen donor, ik weet niet vanaf welke leeftijd dat mag.
Een jongen die ik ken was het al vanaf zijn twaalfde.
Ik wil het later ook wel worden denk ik ;).

Je krijgt een brief als je 18 wordt waarin je aan kunt geven wel of geen donor te willen zijn. Eventueel kun je je al eerder laten registreren, mits je toestemming hebt van je ouders :)