depressief.. wat is dat?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Afanaisa

Re: depressief.. wat is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:31

VivaLaVida schreef:
ja ik zie het nu!!
ja die heeft daarna ook nog een leuke pb ontvangen.. Rolleyes
maargoed.

Bij ons zit het dus in de familie..
edit: ik moet zeggen dat ik er eigenlijk nooit/bijna nooit over praat, waarom zou je dit van de daken schreeuwen?
geen behoefte aan eigenlijk.
En boven dat gaat het nu een stuk beter met mij Lachen

Ow? ik heb nooit een PB gehad toen ik daar binnen kwam?
Er werd getwijfeld zeker?

O gut, dat mag je hier zeker niet bespreken?!

Viva-dinges(weet je boktnaam niet voluit! sorry, ADHDtje!)

Dat doe je ook niet zomaar als je weet hoe of wat, bij mij was het te merken, en bedoel ik mensen in mijn directe omgeving... Ik was snauwerig, kom nergens om lachen en was onwijs 'strak'...

Ik deed dat met name niet echt omdat ik het zelf maar nauwelijks kon geloven en verwoorden, ik heb geen idee of dat schaamte is?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:36

Nee was dezelfde als die mij toen die misselijke pb had gestuurd de dag nadat we ons paard hadden in laten slapen. Gewoon een ziek wijf dus. Maar ach die krijgt ernog wel n keer problemen mee hoor Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:39

Afanaisa schreef:
VivaLaVida schreef:
ja ik zie het nu!!
maargoed.

edit: ik moet zeggen dat ik er eigenlijk nooit/bijna nooit over praat, waarom zou je dit van de daken schreeuwen?

Dat doe je ook niet zomaar als je weet hoe of wat, bij mij was het te merken, en bedoel ik mensen in mijn directe omgeving... Ik was snauwerig, kom nergens om lachen en was onwijs 'strak'...

Ik deed dat met name niet echt omdat ik het zelf maar nauwelijks kon geloven en verwoorden, ik heb geen idee of dat schaamte is?!

nee ik snap ook goed dat je dat met je werkgever bespreekt of met iemand die dicht bij je staat..
ik zou het persoonlijk niet aan iedereen die het wil horen vertellen hoor, dan voelde ik me alleen maar iemand die aanstellerig overkomt.. hou ik echt niet van.
Ik ben niet eens naar de dokter gegaan, ik had zoiets van misschien kom ik er na een aantal jaar vanzelf overheen. En ik was gewoon erg bang voor een diagnose, dom eigenlijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:42

En mijn jongere zusje heeft waarschijnlijk ADD..

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:01

Jeetje wat een verhalen hier allemaal in een avond (euh en nacht).

En een aantal goed kwetsende opmerkingen..helaas.

Sterkte voor iedereen die moeilijk zit en 'applausje' voor de mensen die ook hier hun verhaal nog hebben neergezet. Knap. Lachen

Werd net toevallig door het UWV gebeld. Ik krijg eindelijk mijn ziektewetsuitkering.

Over paniekaanvallen las ik iets. Ik heb precies hetzelfde. Hartkloppingen, zweten, bang dat je doodgaat..
Bang dat ik doodga omdat ik de laatste tijd suicedale gedachtes heb, voor de duidelijkheid: Die ik niet wil. Voordat ik dalijk wat mensen over me heen krijg. Ik ben het zeker niet van plan, ik heb geen hulp gezocht om er mee te kappen..

Maar ze beangstigen me dus wel. Ik ben heel erg bang dat ik de controle verlies.

Ken iemand dit gevoel?

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:47

Paniekaanvallen zijn alles behalve fijn.
Heb zelf dus paniekstoornis gehad (nou ja gehad, het ligt 's avonds alweer op de sloer op het moment).
Uit het niets kreeg ik dan een gevoel van hele intense angst, hartslag ging gelijk omhoog, hartklopping, maag draait om, misselijk, droge mond, snelle ademhaling. En dat draaide bij mij alleen om de gedachte 'We gaan allemaal ooit dood'.
Tijdens mijn studie ontdekte ik dus wat dit was (deed psychologie) en had voorgenomen om hulp te gaan zoeken als het niet vanzelf wegging of als ik het niet wegkreeg. Ik wilde absoluut niet naar mijn huisarts, bij die man krijg je echt het gevoel dat je jezelf aanstelt en dat je zijn tijd zit te verdoen (als je niet aantoonbare klachten hebt tenminste).

Mooi dat je je ziektewetsuitkering gaat krijgen Frozenstar Ja

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:04

ik had gisteravond op pagina 4 gereageerd.. inmiddels niet alle pagina's helemaal gelezen maar ik zag wel voorbij komen:
'aanstellerij' en dat we daar heel voorzichtig mee moeten zijn.
Dat er gauw gezegt wordt dat iemand zich aanstelt omdat je niet kan weten hoe iemand zich voelt en dat iemand zich aanstelt als het niet officieel gediagnosticeerd is.
Maar is dat dan niet net het probleem waarvoor dit topic opgesteld is.
Ik ben het er helemaal mee eens dat je niet mag zeggen dat iemand zich aanstelt. Maar juist omdat mensen die zich even rot voelen (omdat ze een vlek op hun jas hebben) en zich meteen depressief noemen ontstaat dat stukje 'hij/zij stelt zich aan'
Omdat de begrippen zoals depressief, migraine enzz.. zo snel en vaak onterecht gebruikt worden, wordt het ook steeds minder serieus genomen. En dat is nou net het ergste want het zijn wel degelijk ernstige dingen!

En je kan nooit zeker weten of iets aanstellerij is en dat is het allermoeilijkste van zoiets.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 13:11

nee idd. maar het is wel een feit dat er snel met dat woord naar je hoofd geslingerd word. Dus ook bij mij.. terwijl ik mijzelf toch wel het beste ken..zelfs op bokt word tegen me gezegd dat ik het misschien wel licht heb, die depressie. Grappig want hier weet niemand in wat voor situatie ik zit..Lachen

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:15

@pinuts: ja precies.., dat mensen het in dit topic al zeggen Lachen dat is nou net het probleem waar jij volgens mij op doelde Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:17

llittlellady schreef:
ik had gisteravond op pagina 4 gereageerd.. inmiddels niet alle pagina's helemaal gelezen maar ik zag wel voorbij komen:
Dat er gauw gezegt wordt dat iemand zich aanstelt omdat je niet kan weten hoe iemand zich voelt en dat iemand zich aanstelt als het niet officieel gediagnosticeerd is.
Ik ben het er helemaal mee eens dat je niet mag zeggen dat iemand zich aanstelt. Maar juist omdat mensen die zich even rot voelen (omdat ze een vlek op hun jas hebben) en zich meteen depressief noemen ontstaat dat stukje 'hij/zij stelt zich aan'
Omdat de begrippen zoals depressief, migraine enzz.. zo snel en vaak onterecht gebruikt worden, wordt het ook steeds minder serieus genomen. En dat is nou net het ergste want het zijn wel degelijk ernstige dingen!

En je kan nooit zeker weten of iets aanstellerij is en dat is het allermoeilijkste van zoiets.

inderdaad!! je weet nooit wanneer iemand zich aanstelt of niet.
Maar vind het toch nog steeds vaag als mensen tegen iedereen die t horen wil zeggen van jaa want ik ben ook depressief en ik heb dit en ik heb dat..
Als je erover wil praten, okee maar om er nou zo mee te koop te lopen.. niks voor mij iig. En dan denken mensen ook snel dat je je aanstelt of dat je het misschien wel "stoer" vind aangezien je het er constant over hebt!

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:20

pinuts schreef:
nee idd. maar het is wel een feit dat er snel met dat woord naar je hoofd geslingerd word. Dus ook bij mij.. terwijl ik mijzelf toch wel het beste ken..zelfs op bokt word tegen me gezegd dat ik het misschien wel licht heb, die depressie. Grappig want hier weet niemand in wat voor situatie ik zit..Lachen

Je geeft een aantal dingen aan over jezelf, dan wordt er met je meegedacht. Je zegt zelf dat uit die 'internettest' komt dat je misschien wel depressief bent.
En depressief ligt niet zo zeer aan je situatie hoor, ligt aan jezelf.

Een situatie kan het erger maken.

Ik krijg niet echt hoogte van je, sorry.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 13:22

littlellady: JIJ snapt het! Ik neem mijzelf als voorbeeld, want als ik zeg van: nou mijn vriend is depressief, maar dat word hem gewoon aangepraat, dan oordeel ik over iemand, waar ik niet in kan kijken.. Dus maargoed, uit MIJN ervaring is het dus zo dat ik in een rotsituatie zit prive, en dat ik dan hoor dat ik welleens depressief zou worden.. nou mijn god, daar heb ik zelf nog nieteens over nagedacht! Dat dat zo snel gezegd word, DAAR ging het voor mij eig om.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:24

Een rotsituatie thuis, privéleven wat niet lekker loopt, niet lekker in je vel zit. Allemaal geen voorwaardes voor depressie hebben.

En het gaat allemaal om het beeld wat ándere mensen van depressie hebben, wat vaak onterecht is uit onwetendheid/onbegrip.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 13:24

idd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:24

llittlellady schreef:

dit stukje snap ik niet helemaal, mirgaine kun je namelijk wel zien/merken aan iemand, depressie valt bijna niet te peilen, is maar hoe je het uit... en migraine is iets lichamelijks en depressie iets geestelijks..

Afanaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:08

Koud zweten, hartkloppingen, misselijk, droge mond, hoge hartslag, dat hoort er allemaal bij helaas... ik heb ze zelf niet allemaal gehad, ik presteerde het om te zorgen dat m'n bloeddruk te hoog was...

Ik wilde ten alle tijden niet zielig gevonden worden, mijn familie, buiten mijn ouders en broer en zus, wist niemand het in mijn familie...
Bang dat ze het niet zouden begrijpen, het is iets wat je 'mee moet maken' om het te kunnen begrijpen wat er in zo'n iemand om gaat!

Als je denkt dat je in de buurt komt, kan je op internet wel een test doen en een topic open, maar eens gaan praten met je huisarts is misschien een beter idee, die internettesten zijn niet erg betrouwbaar, mensen die het graag van de daken willen schreeuwen lopen met een grote pijl boven hun hoofd naar mij idee...

meer dit:
'ja, nee, sorry hoor... dat kan ik echt niet want ik ben te depri daarvoor'

Er zijn helaas genoeg mensen die er misbruik van maken, mensen die écht depri zijn maken er geen misbruik van maar willen maar al te graag een betere toekomst...

Ook wel zelfmedelijden genoemd...

dit is geen aanval op sommige mensen hier, als het op jullie zo over komt mijn excuses daarvoor!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 14:29

het word idd gewoon snel gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:12

afanaisa ik heb jou een pm gestuurd Lachen

Mensen dieniet naar een dokter gaan of iets dergelijks en zeggen dat ze depressief zijn die snap ik niet! Dan heb ik echt t idee dat je het jezelf aan praat. Hoe kan je nou van jezelf zeggen dat je depresief bent als geen arts of iets dergelijks t heeft vast gesteld? Vind je t dan leuk om depressief te zijn?
Zulke mensen snap ik echt niet dat ze zichzelf een diagnose stellen!
Als je werkelijk dnekt dat je depresief bent ga je hulp zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:28

pinuts schreef:
littlellady: JIJ snapt het! Ik neem mijzelf als voorbeeld, want als ik zeg van: nou mijn vriend is depressief, maar dat word hem gewoon aangepraat, dan oordeel ik over iemand, waar ik niet in kan kijken.. Dus maargoed, uit MIJN ervaring is het dus zo dat ik in een rotsituatie zit prive, en dat ik dan hoor dat ik welleens depressief zou worden.. nou mijn god, daar heb ik zelf nog nieteens over nagedacht! Dat dat zo snel gezegd word, DAAR ging het voor mij eig om.

als je je een langere tijd rot voelt, heb je een depressie...
Een depressie is niets anders dan een naam voor de buitenwereld...

maargoed, wat maakt het nou eigenlijk uit hoe het heet of hoe het niet heet, of hoe het zou moeten heten..
Als jij je rot voelt, moet je daar iets aan doen...

Sommige mensen nemen dan de stap om er met een arts over te praten..
En wat maakt het nou weer uit of ze de sticker depressie op hun hoofd geplakt krijgen of niet ? De situatie blijf het zelfde, dus waarom zouden die artsen zo nodig die conclusie willen trekken ? Het enige wat die artsen zeggen/ beweren is dat die mensen kennelijk hulp nodig hebben.. En dat zeggen ze niet zomaar. iig niet omdat ze er zelf beter van worden..

Als iemand uit zich zelf naar de arts gaat, dient de arts dat ook serieus te nemen lijkt mij... Een arts kan moeilijk zeggen, ' heuj, denk je nu dat ik jouserieus neem, ga lekker ergens anders om aandacht vragen' ...

vind het wel wat anders als mensen gedwongen worden met een psycholoog oid te gaan praten, zonder dat ze dat zelf willen... Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:37

Psies Lachen Niet iedereen loopt bij elk dingetje naar de dokter, sommigen zelfs helemaal niet ookal weten ze wel dat ze iets hebben.

ik had toen zoiets van misschien is het wel een periode, omdat ik best veel meegemaakt heb enzo, vriendin overleden enz.. dus wilde ik me er doorheen vechten. Achteraf had ik beter wel aan de A.D kunnen gaan misschien maar ik ben er wel een stuk sterker van geworden!

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:47

VivaLaVida schreef:
llittlellady schreef:

dit stukje snap ik niet helemaal, mirgaine kun je namelijk wel zien/merken aan iemand, depressie valt bijna niet te peilen, is maar hoe je het uit... en migraine is iets lichamelijks en depressie iets geestelijks..

Dit was een voorbeeld van blz. 3 ofzo Knipoog ... het gaat erom dat er best veel mensen zijn die zeggen dat ze migraine hebben maar eigenlijk gewoon hoofdpijn hebben. Aangezien ze wel de hele avond voor de tv en achter de computer kunnen zitten. Terwijl migraine toch een vorm van hoofdpijn is die echt vele malen erger is dan gewone hoofdpijn.
Das net als dat wanneeer je je even rot voelt je meteen 'depressief' bent.
De kern van het topic komt er dan op neer dat mensen de naam van hele ernstige ziektes veel te gemakkelijk gebruiken Lachen
En of dat nou terecht of onterecht gebruikt wordt, dat zal je natuurlijk nooit weten. Maar dat van migraine en dan de hele avond msnen achter de computer en geen huiswerk kunnen maken is daar een voorbeeld van.

De zin : 'ermee te koop lopen' .. is een zin die ik in mijn vorige bericht 3x getypt heb en ook weer 3x weggehaalt heb Knipoog Das wel heel toevallig. Ik neem namelijk over het algemeen mensen die er echt enorm mee te koop lopen en aan jan en alleman vertellen hoe depressief ze wel niet zijn meestal toch niet zo serieus. Ik denk namelijk dat als je echt depressief bent je dat toch niet zo heel makkelijk aan mensen verteld (zeker niet 'jan en alleman') De reden dat ik deze zin weer haalde is omdat ik het er misschien toch ook niet helmaal mee eens ben want het hoeft natuurlijk helmeaal niet. En het geldt ook niet voor iedereen. Meer voor van die mensen die op een negatieve manier aandacht vragen door dat soort dingen te vertellen. Maar ook dat is niet netjes omdat je natuurlijk nooit zeker weet of dat er niet echt wat aan de hand is Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:23

Ooooh vandaar, ik dacht al :p migraine en depressie is toch wat anders..

pff ja en migraine en hoofdpijn ook idd! ik heb eens in het jaar ongeveer migraine. de laatste keer dacht ik dat de gordijnen naar me toe bewogen en heb ik mijn hele bed ondergekotst Nagelbijten / Gniffelen
ik kon niet meer lopen of staan, zelfs niet zitten! en zag met 1 oog helemaal niks meer..
en ik maar huilen huilen en ik bleef maar zeggen dat ik dood zou gaan (van de koorts, helemaal in de war joh!)

echt naar is dat.. heb het niet vaak maar als ik het heb.. oei!

maargoei back on topic Haha!

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:39

Cinnepin schreef:
afanaisa ik heb jou een pm gestuurd Lachen

Mensen dieniet naar een dokter gaan of iets dergelijks en zeggen dat ze depressief zijn die snap ik niet! Dan heb ik echt t idee dat je het jezelf aan praat. Hoe kan je nou van jezelf zeggen dat je depresief bent als geen arts of iets dergelijks t heeft vast gesteld? Vind je t dan leuk om depressief te zijn?
Zulke mensen snap ik echt niet dat ze zichzelf een diagnose stellen!
Als je werkelijk dnekt dat je depresief bent ga je hulp zoeken.

Naar een dokter, hulp zoeken?
Dat ligt er maar net aan in welke situatie je zit. Als je een heel laag zelfbeeld hebt, de moed al hebt opgegeven, vindt dat je het niet waard bent om anderen moeite voor je te laten doen, niet zielig gevonden wil worden.... (en zo kan ik nog wel even doorgaan)... dan ga je niet naar een dokter.
Je moet ook wel echt hulp willen.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:46

Afanaisa schreef:
VivaLaVida schreef:
ja ik zie het nu!!
maargoed.

Hey, nog een adhd'er Knipoog

de pb die ik heb gekregen was van iemand uit dit topic, des te erger. Iemand die zichzelf iig niet in de hand heeft.
Ik heb nu besloten om diegene gewoon links te laten liggen, het kan me ook eigenlijk niks meer schelen wat ze ook zegt of wat er voor leugens naar anderen worden gestuurd.
Dit zal ze ook vast wel lezen, en het intresseert me echt niks Lachen

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:49

Mijn algemene mening is: alleen jijzelf weet of je echt wat mankeert, ik probeer niet om over anderen te oordelen, ook al heb ik soms nog zo mijn twijfels als iemand van de daken schreeuwt depressief te zijn!