Zou jij gehandicapt kind houden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Druif_01

Re: Zou jij gehandicapt kind houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:40

Maar hoe vinden jullie het dan met een kind met bijvoorbeeld autisme, in principe is dat ook een handicap. Maar dat is niet te zien op een echo. Als ik zwanger zou zijn en het zou gehandicapt blijken, zou ik het evengoed houden. Het is wel je kind. Hoe moeilijk het in het begin misschien ook zal zijn.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:43

Je kunt daar eindeloos over filosoferen Auk wat je zou doen wanneer, maar geloof mij als je ervoor staat ziet de wereld er heel anders uit.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:43

Ik ben veel omgegaan met mensen met een beperking en in mijn familie hebben we ook iemand gehad met een meervoudige handicap, dus het is niet iets wat ik zomaar roep Lachen

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:44

Een autistisch kind is in staat om normaal te leven met een beetje hulp op de achtergrond.
Over het algemeen zijn het niet hele makkelijke kinderen en je hebt 10.000 verschillende vormen van autisme van licht tot zeer zwaar wat mogelijk zelfs kan leiden tot paranoide zijn, moordneigingen etc (ken dr zelf zoeen) maar ze kunnen tenminste voor zichzelf opkomen en de meesten kunnen ook zelfstanding leven.

Ik durf te wedden dat een groot deel van bokt autisme heeft in lichtere of zwaardere vorm.

Pdd-nos bijv. is een omschijving voor heel veel verschillende soorten autisme in lichte vorm, tis een kwestie van een lijst met heel veel punten en als je voldoet aan een x-aantal punten val je onder de categorie autisme.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:45

auk schreef:
Maar hoe vinden jullie het dan met een kind met bijvoorbeeld autisme, in principe is dat ook een handicap. Maar dat is niet te zien op een echo. Als ik zwanger zou zijn en het zou gehandicapt blijken, zou ik het evengoed houden. Het is wel je kind. Hoe moeilijk het in het begin misschien ook zal zijn.

Nou, daar is de discussie al heel snel over klaar dus, want een kind met autisme kán je niet van te voren laten aborteren.. Knipoog

Of nouja, kan natuurlijk wel, maar dan niet om de reden dat het kind een autist zal zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:45

ik zou het laten aborteren..

ik ga deze reden niet onderbouwen, omdat ik daarmee teveel mensen voor het hoofd zal stoten en misschien erg kwetsen en dat is iets wat ik absoluut niet wil.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:46

Of je gehandicapen in je omgeving hebt doet er denk ik niet veel toe.
Het gaat erom dat wanneer je zelf zo'n bericht krijgt je wereld er heel anders uit ziet ineens. Wat je dan doet, kan je vooraf denk ik weinig over zeggen.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:52

..ik was dus 17 toen ik hoorde dat ik zwanger was een gehandicapt kindje....
En ik heb het gehouden,
mijn dochter is nu 7 en ja beperkt ,maar ik zou me geen ander leven willen wensen,ook geen ander kind....
Ik vind het heel kort door de bocht dan mensen zeggen aborteeren, wacht maar tot je er zelf voor staat...ben benieuwt of sommige hier dan nog die keuze maken...

mijn dochter is geboren met spina bifida (oftewel openruggetje)
haar overlevingskansen waren nihil en ze zou nooit kunnen lopen...
nou mevrouw leeft nog (oke was twee keer kantje boord),en loopt gedeeltelijk,
tis wel een zwaar en stress vol leven,maargoed je kind kan ook op latere leeftijd ziek worden /een ongeluk krijgen dat kan niemand voorzien,
daarbij kan de prognose qwa handicap wel heel slecht zijn tijdens bv een zwangerschap/geboorte....
maargoed eigelijk kun je daar niks van zeggen ,want tis maar net hoe jou kind zich ontwikkelt, daarbij geven dokters ook altijd direct het slechtste senario, zodat het altijd nog kan mee vallen..
ondanks haar handicap en waterhoofd(zie je niet,is een term) is ze dus hoogbegaaft he..
Laatst bijgewerkt door lique op 05-10-08 17:22, in het totaal 3 keer bewerkt

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:54

Beaux schreef:
Er wordt tegenwoordig wel makkelijk omgesprongen met dit soort dingen hoor. Ik bedoel dit naar niemand persoonlijk hier hoor.

Dit is eigelijk het eerste wat me in het verkeerde keelgat schiet. Want als je voor een bepaalde keuze staat is het juist een stuk moeilijker om te zeggen het risico is te groot ipv kan mij het schelen we gaan er gewoon voor. Ik mag toch aannemen dat de meeste mensen kijken hoe het voor hen kind zou zijn, niet hoe het voor hunzelf zou zijn!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:04

Elinaa schreef:
Beaux schreef:
Er wordt tegenwoordig wel makkelijk omgesprongen met dit soort dingen hoor. Ik bedoel dit naar niemand persoonlijk hier hoor.

Dit is eigelijk het eerste wat me in het verkeerde keelgat schiet. Want als je voor een bepaalde keuze staat is het juist een stuk moeilijker om te zeggen het risico is te groot ipv kan mij het schelen we gaan er gewoon voor. Ik mag toch aannemen dat de meeste mensen kijken hoe het voor hen kind zou zijn, niet hoe het voor hunzelf zou zijn!

Daarm is dit zo een discussie, lees de reacties eens.
Dan komt het "financiele" naar boven, en het "daar zit je je hele leven mee opgescheept"

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:05

lique schreef:
..ik was dus 17 toen ik hoorde dat ik zwanger was een gehandicapt kindje....
En ik heb het gehouden,
mijn dochter is nu 7 en ja beperkt ,maar ik zou me geen ander leven willen wensen,ook geen ander kind....
Ik vind het heel kort door de bocht dan mensen zeggen aborteeren, wacht maar tot je er zelf voor staat...ben benieuwt of sommige hier dan nog die keuze maken...

mijn dochter is geboren met spina bifida (oftewel openruggetje)
haar overlevingskansen waren nihil en ze zou nooit kunnen lopen...
nou mevrouw leeft nog (oke was twee keer kantje boord),en loopt gedeeltelijk,
tis wel een zwaar en stress vol leven,maargoed je kind kan ook op latere leeftijd ziek worden /een ongeluk krijgen dat kan niemand voorzien,
daarbij kan de prognose qwa handicap wel heel slecht zijn tijdens bv een zwangerschap/geboorte....
maargoed eigelijk kun je daar niks van zeggen ,want tis maar net hoe jou kind zich ontwikkelt, daarbij geven dokters ook altijd direct het slechtste senario, zodat het altijd nog kan mee vallen..

Respect! OK dan!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:10

Elinaa schreef:
Beaux schreef:

Lees mijn eerdere reactie dan begrijp je misschien in welk context ik dit bedoelde.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:10

Joyckuh schreef:
Als het kind een leven zonder pijn kan hebben, zou ik geen abortus laten plegen. Maar bijvoorbeeld een handicap als een ernstig open ruggetjes, dat wens je niemand toe

ehm wie zegt dat kinderen met een ernstige openruggetje pijn heeft???
weet je eigelijk wel waar je over praat?
Ik namelijk wel....kinderen met spina bifida (ja zo noem je dat) ervaren vrijwel geen pijn omdat een openruggetje een afwijking is in het zenuwstelsel, en ze dus vrijwel geen gevoel hebben in de delen van het lichaam dat niet werkt...pijn kennen ze dus niet!!
Daarbij (als we het dan toch over spina gaan hebben) waneer is het dan ernstig?
want het ene kind heeft een uitvalsniveau van alleen niet kunnen lopen en bij een ander werkt de blaas weer niet..dat kun je helemaal niet inschatten via een echo,
ja dokters kunnen je richtlijnen geven ,maar dat zijn alleen maar richtlijnen,
Dat is het moeilijkste aan spina bifida ..je kunt niet inschatten wat dat met jou kind doet..daar kom je pas na ontwikkeling achter...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:12

ik zou het kind laten aborteren
een gezond kindje opvoeden in deze wereld is al moeilijk, een gehandicapt kind al helemaal
als je meteen al weet dat het kindje gehandicapt is, en geen normaal leven kan lijden, zou ik het laten weghalen

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:13

Wat is normaal Lynn_Nikita?

Elinaa

Citaat:
Daarm is dit zo een discussie, lees de reacties eens.
Dan komt het "financiele" naar boven, en het "daar zit je je hele leven mee opgescheept"

juist daarom, ik heb alle reacties gelezen in dit hele topic, en ik lees dat veel mensen roepen wacht maar tot je er zelf voor staat. nou ik heb voor een bepaalde kueze gestaan en reken maar dat je dan neigt om je kindje te houden ongeacht welke handicaps het heeft. Het is absoluut niet makkelijk om dan te voor abortus (in mijn geval was het heel anders) te kiezen.

lique

maar hoe weet jij dat het geen normaal leven kan lijden?
en ja wat is normaal..?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:16

De definitie van gehandicapt is nogal breed in dit topic; de één heeft het over een kindje waarvan op voorhand al bekend is dat het nauwelijks levensvatbaar is, de ander heeft het over autistische kinderen... (wat ik persoonlijk overigens heel erg stigmatiserend vind, maar dat terzijde). Wat wordt tegenwoordig als acceptabel gezien? Want laten we eerlijk zijn: er zijn ook genoeg mensen die een "designer-baby" willen. Een kind moet mooi, (hoog-)begaafd en later ook succesvol zijn. Is dat een wereld die we willen? Er wordt vaak gesproken over gehandicapten alsof ze niks voorstellen of minder "waard" zouden zijn dan een ander die dan zogezegd "normaal" is. Wat is "normaal" en wie zijn wij om daar een bepaalde standaard voor te hanteren? Normaal is voor mij misschien weer een heel ander begrip dan voor een ander. En je kunt ook niet vanuit jezelf redeneren; iemand die iets niet ként, kan het ook niet missen (zo bedoel ik bijv. iemand die doof is geboren, die persoon weet niet beter en zal het horen dus veel minder missen dan wij allemaal vaak denken). Maar een kindje met het syndroom van Down, dat zou ik zéker houden. En natuurlijk ben je je hele leven verantwoordelijk voor zó'n kind, maar voor welk kind ben je dat niet? Als je geen verstandelijk of lichamelijk gehandicapt kind hebt, houdt dan de ouderlijke verantwoording op bij een bepaalde leeftijd (en dan bedoel ik emotioneel, niet juridisch). Natuurlijk, als je wéét dat je kindje nooit iets zal kunnen en dat de zintuigen niet werken, dan is er nauwelijks sprake van een menswaardig bestaan. Maar kiezen voor abortus omdat je kind ánders zal zijn dan anderen, nagekeken zal worden of altijd hulp nodig zal hebben? Nee, dat nooit...

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:18

chevax schreef:
De definitie van gehandicapt is nogal breed in dit topic; de één heeft het over een kindje waarvan op voorhand al bekend is dat het nauwelijks levensvatbaar is, de ander heeft het over autistische kinderen... (wat ik persoonlijk overigens heel erg stigmatiserend vind, maar dat terzijde). Wat wordt tegenwoordig als acceptabel gezien? Want laten we eerlijk zijn: er zijn ook genoeg mensen die een "designer-baby" willen. Een kind moet mooi, (hoog-)begaafd en later ook succesvol zijn. Is dat een wereld die we willen? Er wordt vaak gesproken over gehandicapten alsof ze niks voorstellen of minder "waard" zouden zijn dan een ander die dan zogezegd "normaal" is. Wat is "normaal" en wie zijn wij om daar een bepaalde standaard voor te hanteren? Normaal is voor mij misschien weer een heel ander begrip dan voor een ander. En je kunt ook niet vanuit jezelf redeneren; iemand die iets niet ként, kan het ook niet missen (zo bedoel ik bijv. iemand die doof is geboren, die persoon weet niet beter en zal het horen dus veel minder missen dan wij allemaal vaak denken). Maar een kindje met het syndroom van Down, dat zou ik zéker houden. En natuurlijk ben je je hele leven verantwoordelijk voor zó'n kind, maar voor welk kind ben je dat niet? Als je geen verstandelijk of lichamelijk gehandicapt kind hebt, houdt dan de ouderlijke verantwoording op bij een bepaalde leeftijd (en dan bedoel ik emotioneel, niet juridisch). Natuurlijk, als je wéét dat je kindje nooit iets zal kunnen en dat de zintuigen niet werken, dan is er nauwelijks sprake van een menswaardig bestaan. Maar kiezen voor abortus omdat je kind ánders zal zijn dan anderen, nagekeken zal worden of altijd hulp nodig zal hebben? Nee, dat nooit...

dat is pas tekst!!!
en dit geld bv voor mij....mijn dochter heeft dus een open ruggetje...en raad es...

ja ja mevrouw is dus hoogbegaafd he...

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:19

als ik een kind zou krijgen wat gehandicapt is zou ik t meteen laten weghalen. ik wil het gewoon niet, ik wil gewoon een gezond kind. dat kan heel egowistisch klinken maar het is wel mijn leven en als ik al denk dat ik niet gelukkig ga worden met een gehandicapt kind laat ik t liever weg halen dan dat ik me voor mezelf een hoop ellende op mn nek haal. Want als ik niet gelukkig ben met een gehandicapt kind hoe kan ik dat kind dan wel gelukkig maken? dat werkt toch niet?
grof he, dat ik dat zo zeg.
ik werk wel in de gehandicaptenzorg, dan zou je zeggen dan zit je daar toch ook mee.. maar nee t is werk en als ik klaar ben met mn werk 'gooi ik de deur daar dicht' en ga ik naar huis. dus dan kan ik dr afstand van doen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:22

moniekk: wat is dan voor jou de definitie van gehandicapt?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:22

Het klinkt niet egoistisch, het is denk ik ook egoistisch. Begin dan maar nooit aan kinderen, wie weet wat je wel niet kan overkomen. Ik wil ik wil ik wil, alsof je het altijd voor het kiezen hebt.....
Maar goed, ieder zijn eigen mening uiteraard.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:23

lique schreef:
maar hoe weet jij dat het geen normaal leven kan lijden?
en ja wat is normaal..?

als een dokter al in vroeg stadium kan vertellen dat het kindje nooit zelfstandig leven en spelen kan, geen kans heeft om te kunnen rennen en spelen, vind ik dat niet "normaal"
mocht ik zwanger zijn, en het kindje geboren is, zal ik vast en zeker met heel veel liefde van het kindje houden.
Maar als ik te horen krijg dat het kindje niet gezond is, lichamelijk of psychisch ernstig gehandicapt is, laat ik het weghalen

Lijkt me ontzettend moeilijk, een kind heeft het al moeilijk genoeg om op te groeien in deze harde maatschappij, een gehandicapt kindje al helemaal
Ik heb in een zorginstelling stage gelopen en vakantie werk gedaan, en met mensen met een lichte beperking tot zwaar gehandicapte mensen die als een kastplantje leefden gewerkt

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:23

moniekk schreef:
als ik een kind zou krijgen wat gehandicapt is zou ik t meteen laten weghalen. ik wil het gewoon niet, ik wil gewoon een gezond kind. dat kan heel egowistisch klinken maar het is wel mijn leven en als ik al denk dat ik niet gelukkig ga worden met een gehandicapt kind laat ik t liever weg halen dan dat ik me voor mezelf een hoop ellende op mn nek haal. Want als ik niet gelukkig ben met een gehandicapt kind hoe kan ik dat kind dan wel gelukkig maken? dat werkt toch niet?
grof he, dat ik dat zo zeg.
ik werk wel in de gehandicaptenzorg, dan zou je zeggen dan zit je daar toch ook mee.. maar nee t is werk en als ik klaar ben met mn werk 'gooi ik de deur daar dicht' en ga ik naar huis. dus dan kan ik dr afstand van doen.

Dan zal ik maar alvast hard gaan bidden dat je een gezond kind krijgt, die nooit iets gaat mankeren.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:24

lique schreef:
dat is pas tekst!!!
en dit geld bv voor mij....mijn dochter heeft dus een open ruggetje...en raad es...

ja ja mevrouw is dus hoogbegaafd he...

Zo zie je maar weer dat de vooroordelen van velen op totale onkunde gebaseerd zijn.