Actieve Donor Registratie(ADR), ben jij voor of tegen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: Actieve Donor Registratie(ADR), ben jij voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:51

Dus jij zou het normaal vinden als je dagelijks de krant in de bus krijgt, je vervolgens gaat bellen met het AD om aan te geven dat je er nooit om gevraagd hebt en je krijgt als argument: 'maar u heeft ook nooit aangegeven het niet te willen ontvangen'.

Snap je m'n punt? Want volgens mij klets je straal langs me heen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:58

Quellian schreef:
Dus jij zou het normaal vinden als je dagelijks de krant in de bus krijgt, je vervolgens gaat bellen met het AD om aan te geven dat je er nooit om gevraagd hebt en je krijgt als argument: 'maar u heeft ook nooit aangegeven het niet te willen ontvangen'.

Snap je m'n punt? Want volgens mij klets je straal langs me heen.

Ik snap je punt, maar er is altijd een keuze tussen wat de default optie is. Want ik krijg ook een aantal brieven in de bus van toeslagen of regelingen die in mijn voordeel zijn en die dus automatisch worden toegekend, of waarvoor er wel om gegevens gevraagd wordt maar waarvoor het initiatief toch bij de andere partij ligt.
En dan heb ik er weer geen bezwaar tegen Lachen

Het hangt er dus voor mij vanaf wat de gevolgen zijn. En in dit geval vind ik de gevolgen van het weggooien van de donororganen van mensen die geen initiatief nemen veel nadeliger dan het gebruiken van die organen. Niemand wordt in de keuzevrijheid belemmert, alleen als JIJ de keuze niet maakt, MOET de staat die maken (kan niet anders.) En dan hoop ik dat de staat de keuze maakt die in het grootste belang is van de mensen, en voor mij is dat dus het beschikbaar stellen van de organen. (Maar over dit laatste kun je uiteraard wel anders denken.)

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:03

Absoluut voor.
Ik denk dat er vooral veel donorregistratieformulieren worden ingevuld omdat men er te lui voor is, of voorlopig nog niet van plan is dood te gaan.
Als je moet aangeven dat je geen donor wilt worden valt de eerst groep al 'weg' die zijn te lui en veranderen het toch niet omdat het te veel moeite kost.
Er is een enorme wachtijst en hopelijk wordt die op deze manier verkort!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:42

Ik vind dit een moeilijke vraag. Aan de ene kant vind ik het nogal ingrijpend om iedereen automatisch donor te laten zijn, aan de andere kant zal het hopelijk wel de wachtlijsten een stuk laten krimpen en dus mensenlevens redden. Hoewel ik vandaag weer iets las over transplantaties (bij leven) waarvoor alsnog een wachtlijst tot een jaar is omdat het ziekenhuis geen tijd heeft...

Om nog op de bloeddonatie terug te komen, vinden jullie daar ook (voor degenen die dat met organen vinden) niet geven = niet krijgen?
Vaak als het over bloeddonatie gaat gebruiken mensen als excuus: het doet pijn, ik kan niet tegen naalden etc..
Maar óók hier worden levens mee gered, zeker als je een bloedgroep zoals 0- hebt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:00

Misser schreef:
Ik vind dit een moeilijke vraag. Aan de ene kant vind ik het nogal ingrijpend om iedereen automatisch donor te laten zijn,

ADR is niet helemaal hetzelfde als 'iedereen automatisch donor laten zijn'. Er wordt in eerste instantie vooral geprobeerd om mensen zelf de keuze te laten maken.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:01

Shadow0 schreef:
Misser schreef:
Ik vind dit een moeilijke vraag. Aan de ene kant vind ik het nogal ingrijpend om iedereen automatisch donor te laten zijn,

ADR is niet helemaal hetzelfde als 'iedereen automatisch donor laten zijn'. Er wordt in eerste instantie vooral geprobeerd om mensen zelf de keuze te laten maken.

Nee, bedoel het ook niet zo als het er staat, beetje kort sorry Knipoog.
Edit: daarnaast vind ik ook wel dat je, als je echt tegen bent toch wel de moeite kunt nemen om dat op internet even aan te geven.
Ter informatie dan een brief sturen zodra de persoon 18 wordt (net als nu).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:35

MandyR schreef:
Het is maar wat je leuk vindt.

Ik heb na het bloed prikken altijd erg veel last van mijn elleboog (daar waar ze prikken) en ben dan ook helemaal bont en blauw.
Het ligt er wel aan wie er prikt maar minder dan 2 dagen blauw heb ik nog nooit meegemaakt.
En doordat het dan ook zo gevoelig is, heb ik er ook last van tijdens mijn werk.
Dus ik zie mezelf niet vrijwillig bij zo'n bloedbank gaan zitten.

Geef jij bloed dan, of heb jij het over gewone bloedafname? Daar zit ten eerste al wel verschil in (vind ik). En ik heb erna ook weleens één of twee dagen last, niet handig als je soms drie paarden per dag rijd en in de zorg werkt. Maar IK vind het zeker fijn om te doen. Het geeft me voldoening!

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 23:39

Ik ben voor .......

Hoorde dat het afgewezen is,

meerderheid is tegen het verplichte adr.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 23:50

tja vind dat je mensen niet kan dwingen dondor moet nog steeds vrije keuze zijn. Snap best dat er tekort is hoor sommig mensen durven gewoon niet ook voor hun nabestaande.

zelf ben ik wel donor want ik zie het zo ik ben toch dood merk er niks meer van en als er iets van mij gebruikt kan worden voor iemand anders dan help ik na mijn dood toch nog anderen. Wel heb ik overlegd met mijn man over het hoe of wat.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 23:57

*heeft niet het hele topic gelezen* ik zou de regel iets anders doen... dat je kunt aangeven als je géen donor wilt zijn en anders standaart donor bent. Volgens mij hebben ze die regel in belgië? Maar opzich, vind ik dit ook goed. Want ook voor diegene die dus wél donor willen zijn hoeven ze dat niet persée in te vullen?
Ik las hier trouwens ook ergens niet geven=niet krijgen. Dat ligt er maar net aan vindt ik. Ik ben trouwens zowel orgaan als bloeddonor Ja en ik wil ook plasmadonor worden. Maar als iemand gewoon niet meer geschikt is voor bloed/orgaandonatie dan vind ik dat die alsnog wél recht heeft op bloed of organen. En bij dat andere heb ik van. Nou inderdaad, wat je niet geeft, dat krijg je ook niet! Wat is er nu moeilijk aan een beetje bloed prikken? en als je dood hebt wat moet je dan nog met je organen?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 00:03

Ik ben absoluut voor.
Ik sta geregistreerd als donor, heb jarenlang bloed gedoneerd (door ziekte niet meer mogelijk) en sta geregistreerd als stamceldonor.

Hieronder een fragment van Pauw en Witteman van 7 oktober, om de discussie iets meer een gezicht te geven:

edit: het plaatsen lukt me niet...
Het gaat om de uitzending van 7 okt.:
Kim Moelands wijst met boek op belang donorcodicil

Misschien dat iemand anders het kan plaatsen?

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 00:12

Maartje1990 schreef:
*heeft niet het hele topic gelezen* ik zou de regel iets anders doen... dat je kunt aangeven als je géen donor wilt zijn en anders standaart donor bent. Volgens mij hebben ze die regel in belgië? Maar opzich, vind ik dit ook goed. Want ook voor diegene die dus wél donor willen zijn hoeven ze dat niet persée in te vullen?
Ik las hier trouwens ook ergens niet geven=niet krijgen. Dat ligt er maar net aan vindt ik. Ik ben trouwens zowel orgaan als bloeddonor Ja en ik wil ook plasmadonor worden. Maar als iemand gewoon niet meer geschikt is voor bloed/orgaandonatie dan vind ik dat die alsnog wél recht heeft op bloed of organen. En bij dat andere heb ik van. Nou inderdaad, wat je niet geeft, dat krijg je ook niet! Wat is er nu moeilijk aan een beetje bloed prikken? en als je dood hebt wat moet je dan nog met je organen?

Tuurlijk is het een ander verhaal als je niet kan doneren... maar er is altijd wel iets te doneren... al is het maar huid of netvlies...
naar mijn idee hoeft niet iemand altijd bloed o.i.d. te geven maar wel donor na overlijden...

Ik kan er niet bij dat iemand niet iemand anders wil helpen... sorry... en als je kind nou heel erg ziek wordt en alleen beter kan worden met een donor... Kijken of die mensen er dan nog zo over denken... Begrijp 't echt niet!!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:44

Ik heb nog geen bloed gegeven, maar ik ben er ook nooit voor gevraagd ofzo. Moest het ook officieel geregistreerd staan behalve als je protest indient dan zou ik ook wel wat afstaan-of als ik er gewoon eens een kans voor krijg. Hoewel, ik weet niet als ik het veel zou mogen doen. Ik kan absoluut niet tegen bloed dus ik mag al zeker niet kijken wat ze doen Haha! . Maar om een voorbeeld te geven, een tijdje geleden sneed ik per ongeluk in mijn pink, kreeg een sneetje en daar vloeide wat bloed uit. Ik ben echt moeten gaan zitten op de grond want mijn benen werden helemaal week. Ik vrees er dus eigenlijk voor hoe lang ik van mijn stokje ga zijn als ik een keer echt een dosis bloed moet afgeven Huilen van het lachen (ik val sowieso heel vlug flauw, heb ook een lage bloeddruk, weet niet als dat hier een rol speelt).

Maar daarnaa leef ik nog verder, die pijn, die angst, die zwakte of wat dan ook voel ik nog. Als ik na mijn dood een orgaan afsta, dan voel ik daar helemaal niets van want dan ben ik dood. Daarom snap ik eigenlijk niet waar die menselijke angst vandaan komt om een orgaan af te staan. Misschien als je er levend eentje moet afstaan en je vind het een vreemd idee dat er iemand rondloopt met jouw nier...maar als je dood bent dan weet je het toch niet meer?
Tenzij je gelooft in een hiernamaals waar je je organen niet van mag afstaan om anderen te helpen. Maar als je dat gelooft, hoe kan je dan iemand anders zijn organen wel aannemen als je gelooft dat je die andere iets in het hiernamaal ontneemt? Of je vind het een vies idee dat er iemand met je organen rondloopt, maar je vind het dan niet vies om een orgaan van iemand anders in je lichaam te hebben?
Daarom ontgaat het mij eigenlijk dat mensen die na hun dood geen donor willen zijn wel zelf geen problemen hebben met ontvangen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:36

Ik heb afgelopen dagen veel ingelezen en een formulier laten opsturen die ingevuld is met keuze 1 op de post Ja (keuze 1 is doneren en ze mogen alles hebben na mijn dood).

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:52

xKatleentjex schreef:
Ik heb nog geen bloed gegeven, maar ik ben er ook nooit voor gevraagd ofzo. Moest het ook officieel geregistreerd staan behalve als je protest indient dan zou ik ook wel wat afstaan-of als ik er gewoon eens een kans voor krijg. Hoewel, ik weet niet als ik het veel zou mogen doen. Ik kan absoluut niet tegen bloed dus ik mag al zeker niet kijken wat ze doen Haha! . Maar om een voorbeeld te geven, een tijdje geleden sneed ik per ongeluk in mijn pink, kreeg een sneetje en daar vloeide wat bloed uit. Ik ben echt moeten gaan zitten op de grond want mijn benen werden helemaal week. Ik vrees er dus eigenlijk voor hoe lang ik van mijn stokje ga zijn als ik een keer echt een dosis bloed moet afgeven Huilen van het lachen (ik val sowieso heel vlug flauw, heb ook een lage bloeddruk, weet niet als dat hier een rol speelt).

Denk niet dat bloed geven vergelijkbaar is met je in je vinger snijden hoor! Ik denk dat we ons allemaal beter moeten laten informeren op dit punt en geen conclusies trekken op grond van ideeën die waarschijnlijk niet kloppen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:00

Zoveel mensen 'vergeten' het te laten registreren terwijl ze het eigenlijk toch willen zijn. Erg zonde! Daarom vind ik ook dat ADR zeker ingevoerd zal moeten worden.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:13

tegen. Ik moet toch zeker zelf weten of ik wel of niet donor wil zijn en of ik daar een formulier voor ga invullen of niet.
Dat is net als dat ik regelmatig in mijn bedrijf brieven krijg met daarin als u hier niet op geabonneerd wilt worden moet u deze brief terug sturen blablabla. Moet ik moeite gaan doen om iets waar ik helemaal niet om gevraagd heb.

En dat de ts het normaal vind dat er een wet moet komen die iedereen verplicht donor te zijn vind ik helemaal belachelijk.
Het is toch mijn lichaam daar heeft toch niemand het recht om over te beslissen?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:17

Die moeite die het kost om aan te geven het niet te willen zijn. Wat als jij zometeen dood bent, dan moet er aan jou dierbaren gevraagd worden voor donatie of niet, lastige vraag voor hun op dat moment.

Niet aanvallend bedoeld overigens.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:28

Mijn familie weet dat ik dat niet wil. Ik heb altijd gezegt alleen voor mijn familie verder niet. Dus dan word het niet.

Het zou toch belachelijk zijn dat andere voor mij zouden gaan bepalen dat ik donor MOET zijn omdat dat een wet zou zijn.

Tegenwoordig moet je je overal voor afmelden anders ben je vanzelfsprekend abbonement of heb je vanzelfsprekend toegezegt. Dat is toch van de zotte alsof ik niks beters heb te doen dan al die dingen afzeggen.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:37

Beste Breitling...Zie ik het goed dat je een dochtertje hebt??? Stel dat ze ergstig ziek wordt en alleen geredt kan worden met een orgaan van een donor.... Wat zul jij de ouders van het overleden kindje dankbaar zijn dat ze JOUW kindje hebben geredt...
Doe je ogen dus open!!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:40

dat is mijn nichtje niet mijn kindje.
Ik vind dat zoiets raars om te zeggen open je ogen.
Voor niet iedereen ligt het even makkelijk het idee dat ze iets van je afsnijden. Het is bij mij iets wat tussen mijn oren zit. Dat ik dat niet wil. Natuurlijk zou ik die ouders van het overleden kind dankbaar zijn. Maar dat wil toch niet zeggen dat ik dat ook dan maar moet doen.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:42

Ik kan daar niet bij... maar dat zal dan wel aan mij liggen... Je bent dood... je lichaam wordt verbrand of te rotten gelegd (even grof gezegd) terwijl er iemand met een klein deeltje een veel fijner leven kan hebben....

Ik heb het idee dat mensen eerst iets erg meegemaakt moeten hebben eer ze daar dus anders over gaan denken... dat is zo jammer... scheelt mensenlevens...

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:44

xKatleentjex schreef:
Daarom ontgaat het mij eigenlijk dat mensen die na hun dood geen donor willen zijn wel zelf geen problemen hebben met ontvangen.

Juist... daarom vind ik niet doneren, ook niet ontvangen!! Bloos

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:48

Gelukkig heeft iedereen zelf nu nog de keuzen om te beslissen wat er met zijn eigen lichaam gebeurt.
Iemand anders hoeft niet voor mij te beslissen wat er met mijn lichaam gebeurd. Als ik dat zou doen dan wil ik dat dat mijn keuze is en niet iemand anders zijn keuze.
Voor iemand anders kan het niet te begrijpen zijn, nogmaals het zit tussen mijn oren. Misschien verander ik over 10 jaar wel van gedachte maar dan heb ik er in elk geval zelf voor gekozen.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:51

Dan hoop ik dat je wel je keuze t.z.t. aanpast, als je je bedenkt!! Knipoog