Fibromyalgie, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:07

ik ben ook wel benieuwd of je er baat bij hebt blue, ik kan ook niet ontspannen. Loop nu bij de fysio voor mijn nek en schouders en die geeft me elke keer op mijn kop dat ik mijn rechterschouder optrek, dat gaat gewoon automatisch, op de 1 of andere manier lukt het mij ook niet om te ontspannen en door de spanning trek ik dus die schouder op.

Anoniem

Re: [Centraal] Fibromyalgie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:33

Hee welkom alle nieuwe, eerstvreqgeerde ik wel eens in het topic, maar omdat her eigenlijk wel redelijk goed ging, en er niet veel gezegd werd hier, heb ik niet meer zo veel gereageerd.

Dat vn het stoten, met de daar bij behorende blauwe plekken is erg herkenbaar. Bij mij komt het omdat ik een beetje wankel en slap ben. Ik zwalk af entoe over straat, en als ik samen met iemand loopt lijkt het vaak of ik steun zoek. Zelf heb ik ook dat als ik op een roltrap sta, dat ik dan zo een soort duizeligheids momentje krijg waarbij je even uit het evenwicht raakt. Best eng.

Helaas heb ik ook weer erge hoofdpijn en spier spanning, ik heb te veel gedaan... En het is koud, het in slapen, en het uit mijn bed stappen gaat moeizaam. Het zit allemaal weer vast, en mijn lichaam kraakt er weer op los,

Sumba lijkt mij ook iets te wild, hihi
Yoga heb ik wel eens gedaan, maar heeft weinig effect bij mij, daarnaast het ik totaal geen duwkracht in mijn armen. Dus kan ikverschillende dingen niet doen. Maar ik hoop dat het voor een ander wel verlichting kan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:06

Zat net trouwens in het bit van mn moeder te bladeren, stond een advertentie over yoga met je paard. Hihi

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:09

Alou schreef:
Zat net trouwens in het bit van mn moeder te bladeren, stond een advertentie over yoga met je paard. Hihi

zie me paard al in de kleermakerszit zitten :+

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:12

Moet zeggen dat Zumba me nog redelijk af gaat, behalve dat ik weinig ritmegevoel heb :') Maar vooral ook lekker om even je gedachten op 0 te zetten :j

Hoe doen jullie het met paardrijden trouwens? Moest dat drastisch verminderd worden, geen wedstrijden meer, kortom wat zijn de consequenties voor jullie?

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:54

*Tequila* schreef:
Moet zeggen dat Zumba me nog redelijk af gaat, behalve dat ik weinig ritmegevoel heb :') Maar vooral ook lekker om even je gedachten op 0 te zetten :j

Hoe doen jullie het met paardrijden trouwens? Moest dat drastisch verminderd worden, geen wedstrijden meer, kortom wat zijn de consequenties voor jullie?

hier (nog) geen consequenties, maar ik ben ook een recreatieruiter, dus rij alleen maar buiten in het park met ze.

Ik was daarstraks bij mijn fysio en die zag toch wel vooruitgang in mijn schouders en rug, er is nog 1 wervel waarvan de bandjes te strak zijn. Die probeert ie los te maken en dat doet zeer ;( Maar ik merk zelf ook wel dat alles losser is geworden, dus ga maar gewoon door met fysio, heb toch 1000 euro per jaar te besteden aan fysiotherpaie, dus kan ff vooruit ;)

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 16:07

*Tequila* schreef:

Tot nu toe zijn de paarden juist een goede zaak voor vooral mijn rug. Ik heb de paarden 3 maanden op het land gehad en kreeg juist in die periode weer erg veel last van mijn rug-en nekspieren. Ik heb wel last om altijd even goed in de juiste houding te zitten. Ik (en mijn instructeur) merken wel dat ik ga "smokkelen" om voor mezelf zo comfortabel mogelijk te zitten en dat is jammer genoeg niet altijd de juiste houding voor mijn paard...
Je kan me wel bij elkaar rapen als ik 2 stallen gemest heb en 1 paard gereden. Ik rij er dus ook nooit 2 op 1 dag zoals vroeger. Dat is teveel van het goede geworden helaas.

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 16:10

We (nouja, meer mijn instructrice) hebben mijn merrie net zadelmak gemaakt, nu heeft ze rust en gaan we haar volgend jaar weer oppakken. Maar de paar keer dat ik er op heb gezeten, merkte ik dat ik direct al last kreeg van vnl mijn ellebogen en heupen. Ik hoop dat het straks minder gaat worden. Gelukkig ben ik ook meer recreatieruiter, maar af en toe een dressuurlesje vind ik wel weer leuk. Ben heel benieuwd hoe dat zal gaan.

En met betrekking tot werk, hoe reageerden de baas en bedrijfsarts bij jullie?

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 16:17

Was net van baan veranderd omdat de praktijk te zwaar was geworden en omdat ik nog geen vast contract had, toen de diagnose viel heb ik ook niets durven melden aan mijn teamleider uit schrik dat ik geen vast vontract zou krijgen om die reden. Gelukkig is het werk wat ik nu doen net vol te houden. (ik heb wel zwaardere dagen en de winter zal wel moeten uitwijzen of ik het dan ook nog vol kan houden...) Anders zal ik het toch moeten melden. Heb wel 1 geluk: ze hebben bij ons een chronisch tekort aan mensen en werk nu voor de overheid dus daar ontslaan ze ook niet zo snel mensen met "problemen"....

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:25

ik heb nooit wat verteld bij mijn werkgevers, bij mijn huidige toevallig wel, omdat ik een dag thuis moest blijven vanwege mijn nek. Kon toen niet in mijn waterbed slapen en had op een matras op de grond gelegen, funest voor mijn nek en schouders, dus ik zat mooi thuis met knallende koppijn tegen migraine aan ;( Heb toen wel verteld wat er aan de hand was, maar heb er verder heel luchtig over gedaan.

Yogo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:04

Aijijai!!! Wat was het koud vanmorgen,kwam amper mn bed uit.
Was echt stijf.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:08

*Tequila* schreef:

ik ben gewoon door gaan rijden. gister wel wat pijn in mijn lijf en ga dan meer knijpen, maar omdat mijn ambities groter zijn dan mijn pijn... ahum.. rijdt ik haar gewoon door. ik kan daarna altijd nog wel bijkomen.

in kleermakerszit op paard, paard schrikt..van woezel.. ik zit in kleermakerszit op de grond.. neeh :n geen optie. :P

Yogo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 22:17

Ik kan amper nog paardrijden, niet meer volop in ieder geval. Nu scheelt het voor mij dat mijn eigen paardje ook niet meer kan. Maar had op een gegeven moment moeite met mijn bekkenkantelen,deeeeeed zo ongelovelijk veel zeer.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 22:22

Ik heb de laatste tijd meer last van m'n spieren zonder dat ik rare dingen heb gedaan, best apart want dat had ik eerder eigenlijk niet.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 22:24

Mijn nicht heeft het, ze heeft heel lang in een rolstoel gezeten. Nu gaat het met periodes iets beter. Maar onze huisarts neemt haar niet serieus. De assistente maakt zelfs geen afspraak meer voor haar.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 22:34

Karin heb je toevallig last van stress? Want dat heeft ook een behoorlijke invloed

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 22:38

Stress? Nou niet echt geloof ik.
Ik ben bij huis, zit met een gebroken sleutelbeen dat niet geneest. Ik heb het wel moeilijk met het overlijden van mijn moeder, maar dat is geen stress.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 23:25

Ik zal mij ook een melden hier,..

Ik ben Sandra,heb inmiddels al 22 jaar ME en fibro(vanaf mijn 18e),waar het laatste de laatste jaren meer aanwezig is,...en nu ik dit neerzet,schrik ik eigenlijk,..wat al zoooo lang??

Ik ben vooral bezig per dag te overleven en kijk naar de dingen die ik nog wel kan en niet naar die dingen die ik niet meer kan en probeer tegelijkertijd alles uit het leven te halen wat mogelijk is *D

En heel vaak kom ik weer in die val dat geest de strijd aangaat met lichaam,helaas verlies je dat steeds weer,..deze ezel stoot zich nog regelmatig aan die steen.

Alleen tijdens mijn zwangerschappen voelde ik me heel goed,..heb 2 kids van nu 12 en 15 jaar.

Ik ga hier eens bijlezen,....

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 23:43

Dat zei mijn dokter ook al: als je zwanger bent verminderen je klachten enorm. Zij adviseerde om veel kindjes te nemen :D. Mijn oma kan evengoed deze aandoening gehad hebben zonder er ooit echt klachten van gehad te hebben, want zij had maar liefst 11 kinderen :p

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 23:43

En welkom trouwens !

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 07:39

Ik had de laatste dagen echt mega veel pijn. Ik heb van de huisarts in overleg met de reumateloog Amitriptyline HCL gekregen. Eigenlijk is dit een medicijn voor mensen die overspannen/depresief zijn. Dit medicijn onspant je spieren. Ik heb al veel verschillende soorten medicijnen gehad maar niets helpt of het werkt maar een paar dagen. Hebben jullie ervaring met dit medicijn en wat vinden jullie ervan? Ik moet het nemen voor het slapen gaan. Ik ga het medicijn alleen gebruiken als ik echt zeer veel pijn heb.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 10:52

Welkom Sandra

Haffiem ik heb geen ervaringen met medicatie, hooguit paracetamol als ik weer barstende koppijn heb die uit mijn schouders komt en dan neem ik er dus gelijk 4, anders helpt het niet :(

Ik merk dat het weer vreselijk vochtig is, heb weer behoorlijk veel last, momenteel vooral aan de binnenkant van mijn knieën bah

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 11:39

Je merkt idd dat het weer kouder weer wordt ja.
Paracetamol helpt bij mij dus helemaal niet.
Ik slik ook geen pijnstillers van de da ofzo. Alleen ibuprofen.

@ sandra, ik denk dat je je er toch nooit helemaal bij neer kan leggen.
Ik niet tenminste. En ik wil sommige dingen zo graag, dat ik daar de volgende dag meer last van heb, maar goed, dan heb ik mij niet laten weerhouden door..

@ karin, jij hebt toch geen officiele diagnose FM?
Van het nog niet verwerken kan je onbewust ook heel veel spanning en stress hebben hoor. Sterkte :(:)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 11:45

Nee, ik heb sjögren en daarbij tendomyogene pijn. Dat zijn dezelfde pijnklachten aan pezen en spieren als mensen met fybro hebben.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 11:49

Maar heb je nu minder last van die pijnen door je medicijn?