Meer mensen met burn out/overspannen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Re: Meer mensen met burn out/overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:03

Sterkte in ieder geval, want ook houden we onszelf voor dat het goed komt, het blijft een lange en hele moeilijke weg.
Neem inderdaad je tijd em probeer niet boos op jezelf te worden dat je je afsluit en slecht uit je woorden komt (Dat zou ik wel doen namelijk). Probeer het te accepteren dat het erbij hoort en dat zich bij jou dat op die manier uit.

Ach gut

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:04

Bedankt voor je lieve reactie en ik zal er idd de tijd voor nemen.
Heb geen flauw idee waar ik het morgen met de psychiater over moet hebben maar waarschijnlijk weet hij het wel.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:37

Meestal weten ze zelf wel te beginnen. Ik heb er zo'n hekel aan als ik niet uit mijn woorden kom. Vooral omdat ik vaak de *** ben voor presenteren dan lacht iedereen je uit. Merk wel dat t de laaste dagen weer hoger op loopt. Vanmiddag boos opgehangen toen ik met mijn vriend belde hij belt ook niet terug.. Elke keer als ik thuis kom zakt de moed gewoon weer in mijn schoenen. Maar mijn beestje is ziek dus moet wel terug

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:44

http://www.screamsfromchildhood.com/lov ... anger.html
Een heel lang verhaal, maar het gaat over de woede wanneer je wreed en gemeen bent behandeld. Hoe schadelijk het is als je de woede daarover onderdrukt. En altijd weer het brave, gehoorzame kind probeert te zijn. Misschien moeten we allemaal een liefdesbrief schrijven aan onze woede. Want vroeg of laat zal de onderdrukte woede zich naar binnen keren in de vorm van depressie en zelfverachting of zich uiten tegen onschuldigen met de zelfde wreedheid waar we zelf onder hebben geleden.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:46

Misschien dat ik het morgen ga lezen. Vandaag zo'n baal dag. Betrapte mezelf vandaag op de eerste keer dat ik smiddags in bed gedoken ben en ja in slaap was gevallen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:22

Himyar schreef:
Een heel lang verhaal, maar het gaat over de woede wanneer je wreed en gemeen bent behandeld. Hoe schadelijk het is als je de woede daarover onderdrukt. En altijd weer het brave, gehoorzame kind probeert te zijn. Misschien moeten we allemaal een liefdesbrief schrijven aan onze woede. Want vroeg of laat zal de onderdrukte woede zich naar binnen keren in de vorm van depressie en zelfverachting of zich uiten tegen onschuldigen met de zelfde wreedheid waar we zelf onder hebben geleden.

Dat klopt helemaal en dat is het gevaarlijkst!
Ik ga de tekst nu niet lezen omdat ik me niet kan concentreren maar zal het wel binnenkort gaan doen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:47

Himyar schreef:

Dit was bij mij het geval...
Eerst begreep ik niet waarom ik zó vreselijk in de put raakte, ik had wel door dat dat zeker niet alleen door mijn werk kon komen. Inmiddels weet ik wel waar het vandaan komt...

Ik ga het stuk even lezen.
Edit: Poe, lang stuk zeg. Heb een begin gemaakt, maar denk dat ik het morgen maar ga lezen...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:23

Ik heb vandaag even met mijn zusje gesproken. Ze weet waar ik mee zit en hoe of wat. Ik heb haar ook verteld dat ik veel boeken aan het lezen ben en welke boeken (niemandskinderen, het miskende kind in onszelf enz.).
Dat kwam vandaag even ter sprake. Ik merkte dat ze terughoudend was en vroeg daarom wat ze er van vond. Ik voelde een twijfel bij haar, die ze niet uitsprak. Ze zei dat ze 'met zulke boeken' vond dat je je er altijd wel in kan herkennen en dat je moet uitkijken dat je dingen niet te groot maakt. Want in elk gezin gebeurt er tenslotte wel eens wat. Ze zei ook dat ze zelf wel was gaan nadenken en dat ze ook tegen zichzelf had gezegd dat ze ook wel goede dingen had meegemaakt en dingen niet groter moest maken dan ze zijn. Bovendien zei ze, was haar band met papa en mama nu goed.
Natuurlijk is dat haar mening, en als zij er zo mee kan lezen prima, maar wat mij heel erg op viel is dat mensen je dapper vinden, sterk vinden enz. als je boeken leeft over omgaang met een burnout, of boeken om uit je depressie te komen. Maar als je boeken leest over het omgaan met / het verwerken van dingen uit je jeugd, dan lijkt men daar veel sceptischer tegenover te staan. Dat is toch meer een taboe ofzo. Alsof zo'n boek je dingen aanpraat.

Ik heb haar uitgelegd dat ik het boek lees om inzicht te krijgen in hoe het proces van verwerking dan in elkaar zit enz. Eigenlijk was ik me gewoon ouderwets aan het verantwoorden wáárom ik die boeken lees. Kortom: het was wel weer een wijze les voor me.
Soms kun je dingen dus beter voor je houden.

Edit: Het maakt me trouwens wel weer aan het twijfelen of ik het inderdaad niet groter maak dan het is. Al weet ik gewoon echt wel dat dat niet zo is en dat ik op de goede weg ben, toch komt die onzekerheid dan weer.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:06

Himyar schreef:

Zo dat is herkenbaar Nagelbijten / Gniffelen

Ik ben trouwens alweer meer aan het werk dan de afspraak was. Mijn baas vond dat ik wel weer aan het werk kon Verdrietig

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:31

@ Pollewoppy: moeilijke situatie dit. Maar jij bent jij en zij is zij. Ieder mens is anders.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:06

Mijn vriend en ik waren gisteren avond bij mijn zus en zwager. Ik sprak met mijn zus over onze ouders. Een tijdje terug wilde mijn zus er niet zo over spreken, omdat ze zelf vond dat ze er wel zo'n beetje klaar mee was, maar zich toen toch weer rot begon te voelen. Dus ik heb me maar een beetje low profile gehouden. Recentelijk was echter mijn zwager een aantal dagen naar het buitenland en hadden mijn ouders zich bij mijn zus thuis uitgenodigd voor een aantal dagen. Zij kregen het bed van mijn zus en zwager en mijn zus redde zich met een soort van kampeer bedje. Mijn zus zei gisteren dat ze zich in die dagen weer net zo voelde als vroeger toen ze nog bij mijn ouders woonde. Blijkbaar heeft dit het nodige los gemaakt, want gisteren wilde ze wel weer dieper op mijn en haar ervaringen in gaan. Ze zei ook dat ze altijd had gedacht dat het mij nooit veel had gedaan, dat ik was "ontsnapt" aan de negatieve invloeden en negativiteit. Maar ik heb jaren lang in de ontkenningsfase gezeten en er niet over willen denken. Terwijl het toch een hele negatieve invloed op me had, maar dat probeerde ik te negeren.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:00

Himyar schreef:
@ Pollewoppy: moeilijke situatie dit. Maar jij bent jij en zij is zij. Ieder mens is anders.

Dat probeer ik me nu ook voor te houden, maar toch slaat de twijfel toe of ik inderdaad niet overdrijf. Begon daar juist net een beetje los van te komen. Haar reactie vandaag kwam zo uit de lucht vallen, omdat ze het eerst helemaal met me eens leek te zijn, maar nu ze er wat langer over nagedacht heeft niet meer. Met mijn oudere broer al wel hele fijne gesprekken gehad, waarin ik me wel echt begrepen voelde. Hij heeft trouwens al een tijd helemaal geen contact meer met mijn ouders.

En ik weet wel dat ieder mens anders is en dus ook hoe je bepaalde dingen ervaren hebt.
Ik heb er spijt van dat ik meteen zo open tegen haar geweest ben. Dat was misschien niet zo verstandig. Maar ja, dat is achteraf en het heeft weinig zin om me daar druk om te gaan maken.

Misschien komt die verandering bij mijn zusje ook nog wel een keer, zoals die bij jouw zusje heeft plaatsgevonden Himyar.Toch apart he, wat zulke dagen kunnen losmaken. Wel fijn dat jullie er zo over gepraat hebben.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:08

Wat me opvalt is dat ouders zich gewoon bij de kinderen uitnodigen en verwachten dat ze ook meteen kunnen en mogen komen zonder dat ze het vragen en ook respect hebben voor de antwoord en zich erbij neerleggen.
Dat ken ik helemaal niet met mijn moeder, van mijn ''vader'' weet ik het niet omdat ik daar nu al 8 jaar geen contact mee heb.

@ pollewoppy; ik ken je nu een beetje en je overdrijft echt niet met je gevoelens, angsten en emoties. Ik snap je zus daarin omdat veel mensen een bepaalde verbintenis vinden en dat er idd in elk gezin wat kan gebeuren maar dat neemt niet weg dat het op jou en vele anderen een enorme inpact heeft (gehad) in je leven en dat je problemen mee hebt.
Probeer haar mening bij haar te laten en vast te houden aan wat jij voelt en beleeft (hebt) voor jouw mening en opvattingen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:39

Ik denk dat toen mijn zusje mij zei hoe ze dacht over de boeken die ik las e.d. ik me weer 'afgewezen' voelde. Het voelde meteen alsof ik wéér iets doms gedaan had en het verkeerd had aangepakt. Ik denk dat ik daardoor weer in mijn kinderbewustzijn terecht kwam, waardoor ik me zo rot voelde.

(Ik realiseerde me dit net toen ik met de hond liep... Vanmiddag nog even een stukje zitten lezen in het boek "de herontdekking van het ware zelf". Ik kan het nu een beetje relativeren)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:43

Dat heb ik ook;; dat ik meer dingen kan relativeren en nu meer weet waar dingen vandaan komen sinds ik het boek lees.
Op dit moment zit ik een film te kijken om te ontspannen. Kan me nu niet concentreren op een boek dus forceer ik mezelf maar niet meer.
Het ligt naast mijn bed dus ik kan er elk moment weer aan beginnen. Het derde deel van die reeks over opvoeden als je een moeilijke jeugd hebt meegemaakt ga ik denk ik ook binnenkort aanschaffen.

Ik kan me trouwens voorstellen dat je in je kb terecht komt als je het gevoel hebt afgewezen te worden maar dat je zus dat misschien helemaal niet zo bedoelt.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:00

Heb deze week echt een enorme terug slag alles zit tegen behalven dan dat ik mijn tentamens heb. Vandaag kon het ook niet beter want mijn cavia is dood Verdrietig

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 21:44

Wat vervelend van je cavia. Kan er ook nog wel bij dan...
Was hij niet al ziek? (Kan me herinneren dat je het laatst als over een ziek dier had) Niet dat dat het minder erg maakt hoor.
Sterkte in ieder geval.

Ik heb ook weer een behoorlijke dip. Het ging best goed, tot ik woensdag weer bij de psycholoog ben geweest. Had beter niet kunnen gaan volgens mij...

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 22:47

Hij was inderdaad ziek. Maandag ging het erg goed toen ik wegging naar Leeuwarden en vrijdag toen ik terug was ging het berg afwaards.

Zo'n bezoek rakelt dan weer van alles op ja. Ik zit er toch ookk aan te denken om te gaan..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:15

Rakelde het alles maar op, ik kreeg het advies het maar even te laten rusten... En dat terwijl ik er niet van slaap! Zo dwars zit het me nog...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:29

Ik hoop dat het een goed teken is dat het hier zo rustig is is...

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:07

Het is zeker rustig de laatste tijd. Bij mij komt het vooral door tijd gebrek. Ik werk in een groep van vier waarvan twee niets doen en ik dus 150 moet inzetten. Daarbij nog vanalles..

Wel vervelend als je iets moet laten rusten wat blijft spoken en waardoor je niet kunt slapen.. Schrijf je het al op?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:41

Van deze kant nog niet, alleen ik lees meer bij dan dat ik reageer.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:08

Fairytail schreef:
Wel vervelend als je iets moet laten rusten wat blijft spoken en waardoor je niet kunt slapen.. Schrijf je het al op?

Ja, ik had het van me af gespreven. De psycholoog vroeg of het opgelucht had. Ik zei dat het niet genoeg opgelucht had. Toen ze zei dat ik het maar moest laten rusten Frusty

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:11

Ik heb een haptotherapeute/haptonoom gevonden vlak bij mijn huis. Alleen ze werkt tussen acht en zes. Ik werk van acht tot half vijf en zou het dan net aan kunnen redden voor de laatste afspraak van vijf tot zes. Dan direct daar vandaan door naar mijn paard om nog even snel zijn stal uit te mesten. Daarom twijfel ik nog een beetje, want het wordt wel een beetje rennen en vliegen (=stressen) op die manier. Nou zijn ze tegenwoordig wel makkelijker op mijn werk met eerder weg gaan.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:12

Beetje vreemd advies om iets te laten rusten dat jouw niet met rust laat.