Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zucchero

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 20:45

Jemig! Ik loop nog steeds vooral op 2 krukken buiten. Ben nu net begonnen met oefenen met 1 kruk, maar dat valt me nog niet mee. Ben wel in de sportschool bezig met oa fietsen, leg press, leg curl. Dat is echt zóó fijn!!! Misschien dat daarom het wandelen wel minder goed gaat?

Hoeveel loop jij dan op een dag?

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 22:50

Dat gaat snel, Manon! Bij mij duurde het echt zes weken voor ik zonder krukken kon (heb nooit met één kruk buiten gelopen). En dat strekken heeft ook heel lang geduurd, hoor. Moet ik nu nog af en toe actief aan werken om hem helemaal gestrekt te krijgen (zit op 6 maanden).

@Zucchero; nog met twee krukken, dus geen volledige belasting, maar al wel leg press? :P Dan hoop ik maar dat je het op een laag gewicht houdt. Komt alles vanzelf wel weer.

Gisteren mijn laatste afspraak bij de fysio gehad. Hij is zover tevreden, zit alleen nog iets in de weg bij mijn knie, waardoor hij niet helemaal soepel glijdt. Moet het maar in de gaten houden en eventueel een afspraak bij een osteopaat maken en kijken of die er beter bij kan komen. Heb vorige week twee Zumba cursussen gedaan (basis-opleiding en pro skills) en dat ging relatief goed. Beetje jammer alleen dat ik twee weken geleden mijn knie licht geblesseerd heb bij een iets te doorgestrekte beweging. Overigens wat leg press betreft; voor de ruptuur zat ik op 126kg, nu heb ik het pas twee keer gedaan, dus daar moet ik ook weer gaan opbouwen, maar het is nu eerder de helft.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 22:54

Komt goed Moon... :D aan het eind van mn revalidatie zat ik op 200 kilo.... daarvoor nooit legpress gedaan. Denk dat ik dat nu trouwens niet meer ga redden...heb helaas geen legpress thuis... :+

Pro Skills is een gave training he :D

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 23:47

Leg press met 5 en 10 kg licht genoeg? ;) Eerste keer met zo weinig buiging dat het apparaat het niet eens registreerde. :')

Hoe deden/doen jullie dat trouwens met autorijden? Ik heb een automaat en ben aan min linkerbeen geholpen, maar schijnbaar mag je zo lang je op kruk(ken) loopt hoe dan ook toch niet rijden. Ik word daar zóó moe van. Ik wil niet afhankelijk zijn van mensen!

In huis loop ik het grootste deel inmiddels zonder krukken.

Welterusten en bedankt dat jullie er zijn om ervaringen uit te wisselen!!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 23:50

Ik zat 2 weken na de operatie weer in mn 45km auto achter het stuur :)

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:38

@Zucchero: Ja, dat is geloof ik wel netjes binnen de grenzen :P Ik reed twee maanden na de operatie weer voor het eerst auto... (rechterknie geopereerd). Maar ik heb het hier dan ook minder hard nodig, omdat ik goede ov-verbindingen heb.

@Vera: Het was erg gezellig, hadden een hele leuke groep mensen. Nu weet ik niet of daar een groot verschil zit tussen Nederlanders en Duitsers (ik hoop het eerlijk gezegd maar van niet :') ), maar de stemming leek wel beter te zijn dan bij de basiscursus. Alleen heel erg balen van mijn knie.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:09

Ik reed met een week of 4 weer auto, met toestemming van de fysio.
Ik woon buiten het dorp en er gaat hier max 1 bus per uur (vanuit het dorp) en altijd de verkeerde kant op. Dus je bent aangewezen op eigen vervoer.
Als kind heb ik wat afgefietst, daarna veel gebrommert, en sinds er een auto staat alles met de auto. Zonder kom ik gewoon nergens (tenzij ik ga fietsen, maar net geopereerd werd dat hem natuurlijk ook niet ;) ).

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 16:02

Zucchero: Fijn dat je nu de grootste tijd in huis zonder krukken loopt, is zo fijn voor het verder opbouwen. Daarnaast moet je ook weer vertrouwen in je knie krijgen. Ik moet bij de fysio ook verschillende dingen doen, fietsen waarbij ik vorige week voor het eerst rond kon komen en leg press met 30 kg.
Het is lastig te zeggen hoeveel ik op een dag loop, is erg wisselend en kijk ook wat lukt.

MoonWencke: Het strekken duurt het langst, weet ik ook nog van de vorige keer..... Terwijl andere mensen juist meer problemen kunnen met het buigen.
Vervelend dat je knie niet 100% is, heb je hier in het dagelijks leven veel last van? Knie blijft een gevoelige plek het jaar na de revalidatie... Goed om naar je lichaam te blijven luisteren.

Banjer: 200 kg met de leg press??? Dat is een aardig gewicht, geloof nooit dat ik daar aan kom...

Dennis: Fijn dat je zo snel weer mocht auto rijden! Dan heb je ook meer van je vrijheid terug!

Ik zit morgen op 3 weken. Het gaat nog steeds goed. Buiten mag ik met 1 kruk lopen. Afgelopen zaterdag op stal geweest, voelt zo goed dat ik dan ook gerust mijn kruk laat staan. Niet met het paard gewandeld, onverwachte bewegingen kan ik nog niet aan.
Mag ook het lopen opbouwen op de loopband, heb zelf een loopband thuis dus ben iedere dag aan het oefenen. Nog niet op een hoog tempo, maar het begin is er en ik loop steeds wat regelmatiger.
Vind het wel enorm vervelend dat ik niet mag auto rijden, je bent zo afhankelijk van anderen, terwijl je gewoon je eigen dingen weer wil oppakken.... Volgens de fysio kan dat pas na 6 tot 8 weken.... Dat zou dus betekenen dat ik het werken ook nog niet echt kan opbouwen, hoe graag ik dat ook weer wil. Ik ben dus hard aan het oefenen zodat het hopelijk eerder kan/mag :)

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 01:14

Als ik jullie verhalen zo lees, begon ik echt héél erg langzaam :+ Maar ook hier is het uiteindelijk beter geworden en na enige tijd behoorlijk snel gegaan. Voor mijn gevoel tenminste. Net dag 200 post-op gehad. @Manon: De blessure is inmiddels minder voelbaar, dus dat komt goed. Het gekraak in mijn knie bij het actief strekken beperkt mij (nog) niet in mijn dagelijks leven en veel last heb ik ook niet. Maar ja, ik merk wel dat niet alles zo vanzelfsprekend gaat als voor het scheuren 7 maanden geleden.

Fijn om te lezen dat het bij jou na al dat lange wachten zo voorspoedig verloopt met de revalidatie!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:33

Ik ben lekker af en toe weer wat paardjes aan het bekappen. Valt nog niet helemaal mee, spierpijn, pfffff. Maar spierpijn is goed, word je hard van :p . Knie reageert nauwelijks, dus dat is ook goed.

Dat ik net aan de opleiding begon kon ik na een dag de dag er na niet meer lopen van de spierpijn. Volgende dag kruipend m'n bed uit naar een warme douce. Maar ging toen meteen hele dagen (lees: half 8 onder het eerste paard en half 8 's avonds de laatste) mee. Nu doe ik bewust rustig aan, niet zo extreem meteen..

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:27

Vandaag weer bij de fysio geweest, ik heb groen licht gekregen om het werken weer rustig op te bouwen. Zal voornamelijk balie werkzaamheden zijn, waarbij ik nog wel op moet letten dat ik mijn knie niet draai. Ben blij dat ik weer verder mag opbouwen, na mijn blessure in juni merkte ik toen ik mocht opbouwen dat het ineens snel gaat. Auto rijden mag ik nog niet, maar moet toch 2 x in de week naar de fysio in de woonplaats waar ik werk. Mijn moeder haalt mij dan eerder op zodat ik wat op kan bouwen op het werk. Super lief dus, al zullen de honden straks wel moeten wennen wanneer ze weer meer alleen zijn ;)

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 08:09

Ik krik het topic effe omhoog..... |(

Woensdag de stad in geweest cadeautje halen voor mijn moeder. Had mijn hakken aan. In de stad door mijn enkel gegaan ( rechterkant) en gevallen..... Vol op mijn al ‘verkeerde’ ( vaak geopereerde knie oa nieuwe voorste kruisband verlegging knieschijf en graad 3 kraakbeen beschadiging achter knieschijf) rechterknie gevallen.

S’avonds toch maar langs de huisartsen spoedpost gegaan had veel pijn en knie is dik....

Resultaat enkelbanden verrek / gescheurd
Knie te dik en pijnlijk om goed na te kijken. Krukken en week rust volgende week naar eigen huisarts om opnieuw te beoordelen.

Nu wil het lopen zonder krukken best wel effe en ben dus ook gewoon aan het werk gegaan. Zolang ik mijn been goed hoog weg leg op het werk en niet hele Tijn naar onderen houd. Ook stevige bergschoenen/ wandelschoenen aan helpt mijn enkel ook goed.

Maar ben bang dat er toch opnieuw wat stuk is in mijn knie en ik terug bij af ben..... hopelijk gaat het meevallen en gaat de zwelling snel weg en de pijn ook.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:11

Wat een ellende.
Ik durf nog steeds niet op mijn hakken te lopen (deed ik altijd al erg weinig hoor), dus die staan inmiddels bijna een jaar te verstoffen. Ik ben zo blij met mijn oude afgetrapte gympen, en mijn werkschoenen (heeft ook een tijd geduurd voordat ik die weer aan kon, waren veel te zwaar).

Met die vorst voelt mijn knie wel wat vervelend. Niet perce echt zeer, maar wel stijf en stram. Heel fijn als je met dat vieze weer shetten mag bekappen, lekker op je knieen zitten. Het lukt, maar daar is ook alles mee gezegd.

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 00:43

*\o/* hier gaat het -O- #)

Zucht vandaag op herbeoordeling geweest bij de huisarts.... knie is nog flink dik en aardig blauw ook al is het een week geleden gebeurt.....ze vertrouwde het niet en kon naar het ziekenhuis voor foto’s. Hierop waren niet direct vreemde dingen te zien. Ook herbeoordeling fysio gekregen dus morgen maar een afspraak maken. Kijken wat die van de knie gaat vinden en dan evt terug naar de huisarts voor misschien toch een doorverwijzing naar de orthopeed..... :n

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 07:34

Gisteren bij fysio geweest.
En idd zoals ik al vreesde terug gestuurd naar orthopeed..... zucht.....
Meniscus buitenzijde is misschien stuk.... ook zit er als ze de test voor een gescheurde VKB doet links en rechts veel verschil in. Links ( goede knie) zit duidelijk vaster als de rechter die al eens vervangen is..... hopelijk gaat het meevallen..... maar das afwachten . Er zit nog veel vocht in knie en buigen lukt ongeveer 40 graden.

Advies is terugsturen orthopeed voor verdere diagnose vkb en meniscus.
Als ik lang en veel moet lopen krukken weer gebruiken.
Oefeningen meegekregen om te gaan doen.

Donderdag nieuwe afspraak bij de fysio.....

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 08:42

Sterkte Sandorra :(:)

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:37

Sterkte Sandorra! Goed dat de fysio je terug stuurt naar de orthopeed. Hopelijk valt het mee als de zwelling verder weg is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:52

Pfff, wat een ellende.
Knieen zijn gewoon onmisbaar.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 19:13

Wat enorm balen, Sandorra! Wanneer kun je bij de orthopeed terecht? Hopelijk snel.

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 19:30

Heb vanmiddag gebeld en zodra de doorverwijzing huisarts binnen is plannen ze me in..... maar de orthopeed die mij behandeld is erg goed in zijn werk en heeft een langere wachttijd als zijn collega’s omdat hij de beetje complexere gevallen doet..... daar val ik dus ook onder.....

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:28

Vanmorgen huisarts gebeld ivm brief van fysio en gevraagd hoe nu verder..... blijken beide huisartsen met vakantie te zijn of ik volgende week dinsdag terug kon bellen _-:( zucht. Dus toen ziekenhuis gebeld en uitgelegd dat de doorverwijzingsbrief nog een week op zich laat wachten. Vriendelijke assistente begreep het en kon toch al afspraak inplannen voor 21 mrt eerst foto en daarna afspraak orthopeed. Toen ik aangaf dat ze vorige week al flto’s In het andere ziekenhuis hadden gemaakt zou ze die opvragen en kon ik 14 mrt al terecht :))

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:32

Gelukkig! Zo vervelend altijd als je lang moet wachten.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:56

Helaas moet ik mij hier ook melden :')

Zondag tijdens de rugbymatch de boel bijeen geschreeuwd toen ik in een tackle door mijn knie sloeg. Geen draaibeweging, maar heb wel iets voelen 'knacken".
Match vond plaats in Waterloo dus ik heb eerst (gelukkig waren mijn ouders er ook!) een uur en een half naar huis gereden om naar het ziekenhuis bij ons in de buurt te gaan. Na 3uur wachtzaal hebben ze een echo genomen en heb ik de boodschap gekregen een week af te wachten (als de pijn minderde zou het waarschijnlijk een verrekking zijn en geen scheur) en volgende maandag een MRI te laten maken.
Nu belde mijn moeder gisteren om een MRI te laten maken, bleek de eerst volgende afspraak 1 april te zijn :+

Gelukkig heb ik een teamgenoot wiens vader en broer kniechirurgen zijn in het andere plaatselijke ziekenhuis, en die hebben mij vandaag ertussen kunnen nemen voor een consultatie. Kniepunctie was een en al bloed, knie stond er bol mee en dat is blijkbaar geen goed teken. Vanuit de buigproeven verdenkt hij een kneuzing van de meniscus en waarschijnlijk een of beide gescheurde kruisbanden. Morgen heb ik al een MRI, en vrijdag kan ik terug langs om de resultaten te bespreken :j

Momenteel hobbel ik rond op krukken, wat mijn andere been en enkel waar ik al belastingproblemen aan had, niet ten goede komt :+

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 21:10

Oei, dat klinkt niet goed, Quebelle! Beterschap. Fijn dat je een teamgenoot hebt met zulke familieleden, waardoor je toch sneller geholpen kon worden. Ben benieuwd wat er uit de MRI komt.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 22:31

Sterkte Quebelle!