Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 16:09

Misschien toch je kaakchirurg eens vragen? Misschien dat die contact met elkaar op kunnen nemen zodat jij (goed) geholpen wordt.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 16:56

Ze zitten op dezelfde afdeling :j Er is alleen nog nooit iemand geweest die mij vroeg hoe ver mijn mond dan eigenlijk open staat in z'n normale stand zegmaar.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:28

even een vraagje aan de mensen die de operatie al gehad hebben;
Waren jullie ook bang dat het lelijk zou worden? ik heb 8 mm overbeet en ze willen m'n onderkaak helemaal tegen de bovenkaak aanzetten, net een centenbakje.. :O Ik vond het er echt niet mooi uitzien, maar misschien is dat ook zo omdat ik het niet gewend ben?! Mijn ondertanden moeten ook nog een beetje naar achteren en er moet nog iets aan m'n bovenkiezen gebeuren.

Iemand die mij antwoord kan geven? :)

Racheltjuh13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:57

Goed, na heeel lang wat pagina's te hebben mee gelezen meld ik me toch ook maar even.
Ik wordt 23 Augustus(precies over 2maanden) ook geopereerd aan m'n kaak en kin.
Na jaren met beugels gelopen te hebben, stond het eindelijk recht en netjes, binnen 3 jaar begon het alweer te verschuiven.
Toen der tijd ik begon met beugelen kwamen ze al met de optie om te laten operen aangezien ik dus onder ontwikkelde kaak kopjes hebt, en dat betekent dat m'n onder kaak dus terug is geschoven en daarom is mijn kin amper zicht baar. Ook had ik een flinke over beet. Toen was ik 10 jaar, en heb ik er voor gekozen om niet voor die operatie te gaan en gewoon te gaan beugelen. afijn, op m'n 13e was ik helemaal klaar met beugels. Op m'n 16e zag ik dus dat het gewoon weer terug verschoof en niet zoveel nut heeft gehad.
Toen heb ik er voor gekozen om het hele project opnieuw in te gaan. Daar ben ik nu alweer 1,5 jaar mee bezig, veel logopedist bezoeken (helaas zonder resultaat), onwijs veel ortho bezoeken ( heb weer bracets boven) en moet dus elke 6 weken eerst happen bij de ortho en de week daar op controle om te kijken of het al in de goede stand staat. En natuurlijk al een aantal bezoeken bij de kaak chirurg om het plan te bespreken, ik wilde namelijk per se in de zomer vakantie geopereerd worden net na m'n vakantie en dat is met wat wikken en wegen gelukt.
Ik heb er dus zoals sommige hier wel hebben, geen last of pijn van, het is voor mij alleen het beeld.

Ik vindt het erg leuk om te zien hoe iedereen z’n verhaal deelt, en het is ook een geruststellend gevoel dat je niet de enige bent met dit “probleem”.
Ook ben ik heel benieuwd hoe het eruit komt te zien, en mijn kaak chirurg had niet echt voorbeelden omdat het er bij iedereen anders uit ziet, maar hier heb ik dus toch een aantal foto’s kunnen vinden.

Even een filmpje van wat ze bij mij gaan doen, dit filmpje is zeg maar de tegen over gestelde operatie van wat bij mij het geval is. Mijn kaak/kin is tekort dus breken ze het, en zetten ze er een ijzeren plaatje tussen. Bij dit filmpje is het juist als je een te grote kin hebt, maar even voor het idee:
http://www.youtube.com/watch?v=6D7ZpgLD ... re=related

En dit doen ze dus met m’n boven kaak, vanwege de overbeet:
http://www.youtube.com/watch?v=PoVeneli ... re=related

Ik hoop dat jullie hier je ervaringen blijven delen dat ik mee kan lezen, en ik zou jullie wel op de hoogte houden als het eenmaal zo ver is!
Groetjes!

MiiGurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:07

Racheltjuh13, Wat ze bij jou bij je bovenkaak gaan doen hebben ze bij mij precies andersom gedaan.
Mijn onderkaak is naar achter gezet en mijn bovenkaak naar voren.

Ik mocht vanochtend weer op bezoek ;) bij mijn kaakchirurg.
Doordat mijn hechtingen er nog niet uit waren gingen ze dat wel even doen.
Wat eindigde op dat ik even naar een apart kamertje moest :o

Helaas is bij mij mijn gevoel nog niet terug ;( .
Het voelt echt als iets heel zwaars.

Na hoeveel tijd konden jullie weer normaal eten?
Want ik kan nog steeds niet normaal eten?! Ik voel gewoon niet wat er tussen mijn tanden zit....
Het is vorige week donderdag los gegaan.

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:38

Ik meld mij ook weer even. Deze week bij de kaakchirurg geweest en het wordt een verlenging van de onderkaak ivm overbeet/palatumbeet. Is nu ingediend bij de verzekering en nu ben ik erg benieuwd hoelang dat gaat duren. Iemand een idee? Ik ben het vergeten te vragen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:02

Ik lag binnen 10 weken op de OK in het UMC!

Racheltjuh13 ze hebben bij mij ook mijn bovenkaak losgehad en gekanteld en mijn onderkaak korter en smaller gemaakt, ik had na de operatie waves (gedraaide ijzerdraden)van mijn bovenkaak om mijn jukbeenderen heen om hem op zijn plaats te houden.
Ook heb ik van die ijzeren plaatjes met schroeven, waren goed te zien op de foto onderlatst bij de kaakchirurg toen ik mijn tanden en kiezen liet trekken!

Ik heb 5 tot 6 weken met mijn kaken op elkaar vastgezeten maar al met al is het me erg meegevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:16

Hoihoi,

ik kom ook weer even binnenvallen. Komende dinsdag word ik geopereerd. Het is een hele waslijst: bovenkaak naar voren, onderkaak naar achter, verstandskiezen verwijderen en bot opbouwen voor implantaten... Brr... Zie er met de dag meer en meer tegen op. Maarja, wie A zegt.. ;)

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:35

Veel sterkte dinsdag! Inderdaad spannend, maar alles gaat vast goed.

Ik zit in de folder te lezen en las over chloorhexidinegluconaat. Dat verkleurt je tanden + beugel. Ik zit er nou niet echt op te wachten om een half jaar met een bruine mond rond te lopen. Weet iemand of er alternatieven zijn? Ik ben er echt een beetje bang voor. Ik vind zo'n beugel al erg genoeg eigenlijk.. (des te meer omdat mijn tanden niet scheef staan en ik toch weer 2 jaar zon ding moet lopen)

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:48

Helaas, je zult het waarschijnlijk moeten doen met chloorhexidine. De verkleuring viel mee bij mij maar ik heb liever verkleurde tanden (de aanslag werd verwijderd toen mijn beugel eruit ging) dan dat de boel gaat ontsteken.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 22:25

Waar is die chloorhexidine voor dan? Komt mij niet bekend voor...
(onderkaak naar voren gezet en kincorrectie)

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 22:47

Spoelen na de operatie :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 07:40

Sanne, veel sterkte morgen!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 07:47

Sanne veel sterkte morgen!!!

Dat verkleuren valt mee hoor, ik heb het een aantal dagen gebruikt en toen moest ik stoppen.
Ik had ook een monddouche van het UMC meegekregen om goed tussen de tanden en kiezen en ijzerdraad te spoelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:28

Dankjullie wel! Zie er heel hard tegen op..
Ik ga zo ook even naar het ziekenhuis bellen want ik ben, natuurlijk..., verkouden geworden..

MiiGurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:33

ik heb dat chloorhexidine mondspoeling in combi met water gebruikt en dat deed ik in dit ding: http://www.tandartsplein.nl/winkel/C26/ ... p-360.html
Aangezien ik mijn lippen bijna niet van elkaar kreeg en omdat ik met een tandenborstel in mijn mond bijna flauw viel heb ik die monddouche gekregen van mijn vader.
In het begin was het pijnlijk maar als je het eenmaal gedaan heb. Heb je wel het gevoel dat je tanden schoon zijn.
Verder heb ik geen last gehad van verkleuring!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 17:01

Hoihoi,

ik ben sinds woensdag weer thuis. Vandaag wat bezoek gehad en ben weer een beetje mobieler. Eten is wel een ramp, dus als hier nog iemand is met goede tips: Graag! Want ik ben het nu al zat (en dit is nog maar dag 4... zucht).
Praten is ook nog wat lastig, want mijn onderlip is nog ongevoelig en ook mijn kin. Verder kost het me aardig wat moeite, maar het gaat steeds beter. Wel vreemd hoor, dat je tanden INEENS ergens anders in je mond staan. Is voor mij echt wennen. Meer mensen die daar moeite mee gehad hebben?
Morgen ga ik proberen mijn elastieken te vervangen, al durf ik dat niet echt.. krijg mijn mond niet zo ver open, hihi.
De zwelling valt me mee, heb wel een dikke kop maar het is niet enorm groen/geel/blauw/paars en het begint al lichtjes af te nemen.
Volgende week vrijdag heb ik weer een afspraak bij de kaakchirurg voor controle. :)

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 19:21

Heee allemaal!

Ik ben toevallig 2 weekjes terug op controle geweest (2jaar na laatste operatie) en alles was goed :) Jeeee!! De schroeven zitten er bij mij nog steeds in, 12 stuks, maar ik heb er geen last van !!

Sanneh, ik voelde me ook vaak leeg doordat ik geen vast voedsel kon eten, zachte boterham met pindakaas/smeerworst/choco pasta in kleine kinderstukjes snijden zonder korstjes, kan je lekker op sabbelen in plaats van kauwen en paar boterhammen verder krijg je eindelijk dat volle gevoel!

MiiGurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:43

Megan_, Ik heb ook schroeven helaas wel iets meer dan dat jij er heb. Maar moesten ze er eigenlijk uit bij jou dan? Kga dat nog maar eens navragen. Want wil niet weer dat ze alles open halen :n

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 22:35

Nee hoor, alleen als ik klachten krijg moeten ze er uit. Soms als ik grieperig ben speelt het een beetje op maar verder heb ik geen klachten, het blijft gewoon een zwakke plek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:12

Hmm, ik heb geen idee hoeveel schroefjes ik heb. Volgens mij best veel (wat ik zo van de röntgenfoto van voor vertrek heb gezien, hihi!). Zal het vrijdag eens vragen als ik voor controle moet.

Wisten jullie trouwens dat gepureerde taart best eetbaar is? :D

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 23:22

Getsieeeee klinkt beetje vies haha :D

www.boosterjuice.nl / of .com is ook een goeie!!! En nog gezond ook ;)

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:31

Nou ik ben weer bij de orthodontist geweest.. En nu wachten op de verzekering. Spannend vind ik wel. Zou zo'n 4 weken duren dacht hij.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 13:16

hopelijk krijg je goed nieuws!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:18

Hier ook even een update,

Ben vorige week vrijdag bij de chirurg geweest en afgelopen vrijdag bij de ortho. Beiden waren tevreden.
Ikzelf moet, nog steeds, erg wennen maar ik hoop dat dat goed komt. Volgens mij is de zwelling nog steeds niet helemaal weg, dus ik geef het nog maar even tijd.