[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rietjee

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:58

Oke! bedankt:D

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:10

Halloo
Ik zit ook met een probleem.
Ik zal beginnen waar ik denk dat het begon..
Ongeveer een jaar geleden was er wat gestoei met de apotheek over de pil, mensen kregen andere merken mee enzo.
Dus, ik ook, ik kreeg regividon (ofzo) mee van de apotheek, gelijk de eerste week kreeg ik er buikpijn van. Maar toch dat half jaar volgemaakt. Bij de apotheek zeiden ze dat het precies dezelfde samenstelling was als microgynon 30.
Na dat half jaar was de buikpijn nog niet over. Geklaagd bij de apotheek, en gezeurd voor mijn microgynonnetje. Die heb ik weer gekregen.
De buikpijn trok aardig weg, maar met het ongesteld zijn had ik wel wat buikpijn. Het was wel dragelijk, dus ik besteedde er niet veel aandacht aan.
De afgelopen tijd wordt die buikpijn veel heviger. Doorslikken werkt ook niet, de week dat ik dan ongesteld had moeten zijn, ben ik gewoon ziek.
Helpt een lichtere pil hier tegen?
Spiraaltje of prikpil wil ik niet, ik heb een spuitenfobie Bloos

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:16

dan kun je de huisarts even bellen en vragen wat hij/zij denkt dat de beste pil voor je is. (en dan leg je dat probleem van de apotheek ook uit)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:17

Cootjuh, ik zou met die klacht naar je Huisarts gaan, dan kan hij zien of je aan een andere pil moet.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:04

Heb je met mirena nog steeds dezelfde hormoonimpact op humeur als met de pil?

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:20

Nee daar heb ik helemaal geen last van. Met de pil werd ik opnieuw puber... En geloof me als je als 19 jarige door hebt dat je gaat puberen, iets wat je in de normale periode nooit gedaan hebt, dan voel je je echt heel raar. Met de mirena heb ik echt nergens last van. Het is ook wel een beetje te verklaren. De hormonen van de pil gaan door je hele lichaam, de hormonen van de mirena worden plaatselijk afgegeven, waardoor ze al direct op de goed plek zitten, dus de hoeveelheid hormonen is een stuk minder en daar door dus nog minder last, plus de hormonen hoeven niet heel je lichaam door en hebben dus ook minder effect op de rest van je lichaam.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:44

Nou, voor diegenen met spuitfobie:
Je krijgt hem in de kont en je kunt de naald haast niet zien. Bloos
Het stelt allemaal niks voor.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:54

poes schreef:
Heb je met mirena nog steeds dezelfde hormoonimpact op humeur als met de pil?

Ik heb totaal geen last van hormonen.
De hoeveelheid hoemonen in het spiraaltje is heel erg laag en wordt alleen plaatselijk afgegeven.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:20

Hoeveelheid hormoon in het mirenaspiraaltje is tot 100 keer minder dan in de pil en word, -net als Marloes zegt- alleen in je baarmoeder afgegeven, dus je hebt nergens last van.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:38

Ja maar met de nuvaring is het ook zo en daar was ik toch niet volledig tevreden over.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:42

Had je daarbij toch nog last van de hormonen?

Je zou de Mirena natuurlijk kunnen proberen, en hem eruit laten halen als het niet bevalt.
Ik las toevallig in de krant bij ons dat in 5 ziekenhuizen in Nederland een mini-Mirena getest gaat worden. Die is kleiner dan de gewone, waardoor het inbrengen voor vrouwen die nog nooit zijn bevallen minder pijnlijk is. Hij is wel net zo veilig.
In ieder geval in het ziekenhuis van Heerlen wordt dit gestart, en ik dacht ook in Breda, de anderen ben ik vergeten, maar daar is zo achter te komen.

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:46

Ik heb een vraagje ..
Ik heb blaasontsteking, en heb er ook een kuurtje voor.
Er staat niks in de bijsluiter over dat mijn pil hierdoor minder betrouwbaar is..
Is de pil nu wel betrouwbaar of niet?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:48

Wel ik had fysiek wat last van de ring op zich, maar kreeg ook steeds meer het gevoel dat het op mijn humeur effect had... En dus test ik het nu even zonder hormonen om te zien hoe dat gaat.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:52

Suusoi schreef:
Ik heb een vraagje ..
Ik heb blaasontsteking, en heb er ook een kuurtje voor.
Er staat niks in de bijsluiter over dat mijn pil hierdoor minder betrouwbaar is..
Is de pil nu wel betrouwbaar of niet?

Als er niks over in de bijsluiter staat, zal het wel samen kunnen gaan.
Neem anders geen risico en bel maandagochtend je huisarts even. Dan gebruik je tot maandag even een condoom voor de zekerheid.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:07

Marloes_R schreef:
De hoeveelheid hoemonen in het spiraaltje is heel erg laag en wordt alleen plaatselijk afgegeven.

Dat het plaatselijk wordt afgegeven dat maakt niet zoveel uit, het komt uiteindelijk toch in je bloed (aldus mijn huisarts).

Ik ga binnenkort een mirena laten zetten. Ik hoop dat het allemaal goed gaat werken Haha! ben alleen wel een beetje zenuwachtig voor het laten zetten.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:11

Nou ik heb de Nuva ring nu drie maanden geprobeerd. Op zich ben ik er wel tevreden over, alleen voel je het toch wel tijdens de seks (ik niet zozeer maar mijn vriend des te meer) en dat vind ik toch wel een beetje zonde. Je mag hem er wel even uithalen maar dat vind ik dan weer niet zo veilig.

Ik stop in ieder geval met die ring en heb ook geen zin meer om weer terug naar de pil te gaan, ik wil even helemaal hormoonvrij om te zien hoe dat gaat. Dan maar condooms Lachen

Spiraaltje zie ik ook niet zitten omdat ik niet met zekerheid kan zeggen dat ik binnen nu en 5 jaar geen kinderen wil.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:13

Ronja: Je kan het spiraaltje ook na 1 jaar of 2 jaar laten verwijderen hoor, je hoeft hem niet 5 jaar te laten zitten.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:22

@ sweetheart: dat wist ik niet. Ik zal dan eens wat meer informatie gaan zoeken. Ik vind het vooralsnog wel een eng idee Nagelbijten / Gniffelen

@ Redrumfox: ik vond Yasmin de perfecte pil. Licht, en volgens de beschrijving werkt het tegen puistjes en vet haar en krijg je er geen gewichtstoename als bijwerking van. Dit verschilt denk ik per persoon, maar bij mij werkte hij wel zo. Heb hem zelf 6 jaar geslikt zonder klachten.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:54

Ronja schreef:
Spiraaltje zie ik ook niet zitten omdat ik niet met zekerheid kan zeggen dat ik binnen nu en 5 jaar geen kinderen wil.

Hij moet na maximaal 5 jaar vervangen worden, maar eerder eruit mag inderdaad altijd Knipoog
Het zetten is even niet leuk, maar daarna heb je er geen omkijken meer naar. Dat is echt ideaal.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:56

Hmm ben mn nuvaring gister vergeten in te doen.
Mn stopweek was voorbij, doe op zaterdagochtend altijd mn nieuwe in. Maar toen k net dit topic las kwam ik erachter dat ik t helemaal vergeten ben.. Heb m dus gelijk ingedaan.
Heb geen seks gehad dus dat is geen probleem.

Maar ik wisselde altijd op zaterdagochtend en was dan op maandag in de loop van de dag ongesteld.
Dat kwam wel lekker uit, nooit in het weekend. Nu ben ik wsl anderhalve dag later maar wil graag weer op zaterdagochtend gaan wisselen.
Dan kan ik zeker het beste mn volgende stopweek korter maken? Dus over 3 weken zondagavond deze eruit en dan zaterdagochtend weer n nieuwe. Of kan ik deze er ook die zaterdagochtend uithalen?

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:16

misschien het makkelijkst om je stopweek in te korten?

ben jij wel tevreden over de nuvaring...ik ben namelijk bang dat zowel ik als hij last er van gaan hebben tijdens de seks Bloos *ik ga hem volgende week voor het eerst proberen..

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:23

sweetheart schreef:
Nee daar heb ik helemaal geen last van. Met de pil werd ik opnieuw puber... En geloof me als je als 19 jarige door hebt dat je gaat puberen, iets wat je in de normale periode nooit gedaan hebt, dan voel je je echt heel raar. Met de mirena heb ik echt nergens last van. Het is ook wel een beetje te verklaren. De hormonen van de pil gaan door je hele lichaam, de hormonen van de mirena worden plaatselijk afgegeven, waardoor ze al direct op de goed plek zitten, dus de hoeveelheid hormonen is een stuk minder en daar door dus nog minder last, plus de hormonen hoeven niet heel je lichaam door en hebben dus ook minder effect op de rest van je lichaam.

Niet zozeer dat effect alleen, maar de piek, ipv 1x per dag grote hoeveelheid hele dag door klein beetje hormonen.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:43

Hmm..

Ik snap mijn apotheek niet zo goed.
Toen ik begon met de pil kreeg ik Stediril 30. Daarna ging ik opnieuw naar de apotheek om weer de pil te halen kreeg ik Ethinylesstradiol/levonorgestrel 0,03/0,15. Gewoon dezelfde hoeveelheid soort hormonen dus maar e andere verpakking.
Nu ging ik dus vandaag naar de huisarts (voor andere zaken) en vroeg dus een herhaal recept. Ik kon mijn pil in de apotheek boven de praktijk ophalen. Nu kreeg ik microgynon 30. Weer dezelfde hoeveelheid en soort hormonen, maar een andere verpakking.

Kan dit verschil maken over de betrouwbaarheid van de pil? Ik wil de pil nl. deze maand doorslikken, ivm carnaval. Nu ben ik bezig met de laatste strip van Eth../levo.., en zou ik dus als ik door ga slikken een nieuwe strip uit de microgynon 30 pakken. Is de betrouwbaarheid hierdoor niet verminderd? (er zit wel dezelfde hoeveelheid soort hormonen in)

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 00:33

powiepower schreef:
misschien het makkelijkst om je stopweek in te korten?

ben jij wel tevreden over de nuvaring...ik ben namelijk bang dat zowel ik als hij last er van gaan hebben tijdens de seks Bloos *ik ga hem volgende week voor het eerst proberen..

Uhm tja heb m nu 2,5 maand en ben er erg tevreden over.
Heb alleen al 2 maanden en 3 weken geen seks gehad.. zucht.. dus ik weet nog niet of ik er dan last van heb.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 03:15

zweetvos schreef:
Heb alleen al 2 maanden en 3 weken geen seks gehad.. zucht..

Haha! Moest even lachen om je omschrijving sorry
Hopelijk snel verandering Vork