[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:24

Medousa schreef:
Ik heb 2 maanden geleden een longembolie gehad [waarschijnlijk door de pil, maar zullen ze nooit zeker weten]
mag dus nooit meer de pil slikken, maar prikpil zou wel kunnen,
weten jullie daar iets over??
En hoe is jullie ervaring met de prikpil?

Welke pil had je als ik vragen mag?

gucci_girl

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:42

Suzanne F. schreef:
Ja er staan regels voor, dan moet je meteen doorslikken dus geen stopweek doen.

Ja heel ellende zo.

Ja dat had ik ook gedaan.. Dus 1 hele strip en dan nog 7 pillen en dan een stopweek en dan weer beginnen. Ben nml een beetje aan het uitrekenen zodat ik het niet op vakantie krijg

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 21:11

gucci_girl schreef:
Suzanne F. schreef:
Ja er staan regels voor, dan moet je meteen doorslikken dus geen stopweek doen.

Ja heel ellende zo.

Ja dat had ik ook gedaan.. Dus 1 hele strip en dan nog 7 pillen en dan een stopweek en dan weer beginnen. Ben nml een beetje aan het uitrekenen zodat ik het niet op vakantie krijg

Ja als je het maar goed in de gaten houd, ik had ook niet gedacht dat het zo´n vaart zou lopen.

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 21:47

Suzanne F. schreef:
ik wil even zeggen dat je bij pilveranderingen wel degelijk condoom erbij moet gebruiken omdat je dus echt niet beschermt bent tegen zwangerschap door al dat gerommel met die hormonen.

Als je van pil veranderd, is het helemaal niet zo, dat hij niet meer veilig is. In principe kan je het beste veranderen van pil als je je stopweek heb gehad. Dus 7 dagen geen pil slikken en dan begin je netjes met je nieuwe pil op de dag waarop je moest beginnen te slikken met de pil.
Dan is die volkomen veilig....
Maar alle regeltjes staan in de bijsluiter....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 22:04

Eeehm Elske dat is dus echt niet zo met elke pil, als daar andere hormonen inzitten beschermt ie echt niet meteen na de stopweek maar moet je meteen doorslikken en geen stopweek nemen, pas na die nieuwe strip. Kreeg er later pas een bijsluiter bij.

En neem maar van mij aan dat ie niet veilig was.

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 22:46

Suzanne F. schreef:
Eeehm Elske dat is dus echt niet zo met elke pil, als daar andere hormonen inzitten beschermt ie echt niet meteen na de stopweek maar moet je meteen doorslikken en geen stopweek nemen, pas na die nieuwe strip. Kreeg er later pas een bijsluiter bij.

En neem maar van mij aan dat ie niet veilig was.

He Suzanne klopt helemaal wat je geschreven heb hierboven, mmmm zat weer eens 3 dingen tegelijk te doen, en was een stukje vergeten, waardoor er dingen weg zijn gevallen....

Dus:
Je moet juist je oude strip helemaal op slikken, en daarna gelijk beginnen met de "nieuwe" pilstrip. Dus geen stopweek inlassen, dan is de pil meteen betrouwbaar!!!
Wanneer je wel een stopweek doet, en na je stopweek overstapt na de "nieuwe" pil dan ben je niet meer veilig en moet je inderdaad een condoom gebruiken...
(let wel op wanneer je pilstrip uit 28 tabletten bestaat, slik dan de laatste 6 tabletten niet, en begin met je "nieuwe" pil)

Bedankt Suzanne, hierdoor zag ik dat ik een stukje verkeerd had geschreven, mijn excuses!!!

parouscha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:33

vraagje:

Als je je strip hebt afgemaakt, en je moet dus 7 dagen pilvrij zijn, en dan weer beginnen met slikken, kan je gewoon vrijen zonder condoom dan?

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:35

Dat staat toch allemaal in de bijsluiter

_girl_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:36

ja je bent dan beschermd.. anders zou ik nu zwanger moeten zijn want ik heb geen bloeding gehad.. krijg ik 2 dagen ervoor dat ik weer moet beginnen;)

_girl_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:36

manzano schreef:

ja dat klopt maar dat is zooo veel om te lezen

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:27

Dus als ik het goed begrijp slikken sommige mensen gewoon lukraak iets zonder te weten hoe het precies werkt, hoe je moet doseren, wat de risico's zijn en ga zo maar door?

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:31

_girl_ schreef:
manzano schreef:

ja dat klopt maar dat is zooo veel om te lezen

Die dingen hebben ook gewoon tussenkopjes hoor, dus als je ff info nodig hebt dan kan je het zo vinden....

Utrolig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:35

Ben al 6 jaar gestopt, we doen het nu al die tijd met een condoom. Nog steeds niet zwanger... We deden eerder altijd ook dubbel dutch(condoom en pil). Ik vind de pil maar rotzooi.

Ik ben assistente (dierenarts) en zie wat er met poezen gebeurt die 7 jaar en alnger aan de poezepil zijn geweest, krijgen allemal last van tumoren ed.
Misschien niet helemaal vergelijkbaar, maar het zijn wel de hormonen...

Sven002

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 13:33

Bealy schreef:
Dus als ik het goed begrijp slikken sommige mensen gewoon lukraak iets zonder te weten hoe het precies werkt, hoe je moet doseren, wat de risico's zijn en ga zo maar door?

Mijn zus is arts en als je af en toe hoort wat mensen doen dan klapperen je oren echt

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 16:04

Ik had een topic geopent maar die is weer gesloten .
Maar ik zat dus met de vraag of je op je 16e ook al een spiraal kan laten zetten?

Chiwawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 18:07

Ik gebruik Nuvaring en ik ben er suuuuuuuuuuuper tevreden over... ik was ongelofelijk slordig met de pil (vergeetkous ) en met Nuvatime loopt alles op rolletjes...

Ik ben ook Belgisch maar zoals andere Belgische bokkers vermeldden, hoef ik niet op spreekuur bij mijn arts te gaan... ik bel eens en dan legt ze gelijk een voorschrift klaar dat ik direct kan afhalen... geen kosten of wachten dus voor mij!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 11:41

LittleRose schreef:
Ik had een topic geopent maar die is weer gesloten .
Maar ik zat dus met de vraag of je op je 16e ook al een spiraal kan laten zetten?

Ja dat kan! Ik heb er ook een (mirena) en ben er heeeeeel blij mee! Nooi meer ongesteld en paar kilo afgevallen, geen hormonen meer in mn lijf en voor 5 jaar klaar! Snap echt niet waarom ik het niet eerder heb gedaan

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 11:54

Lenn schreef:
Ja dat kan! Ik heb er ook een (mirena) en ben er heeeeeel blij mee! Nooi meer ongesteld en paar kilo afgevallen, geen hormonen meer in mn lijf en voor 5 jaar klaar! Snap echt niet waarom ik het niet eerder heb gedaan

Die Mirena is toch juist een hormoonspiraaltje? Alleen het koperspiraaltje bevat geen hormonen. Oké de dankzij de Mirena krijg je minder hormonen binnen dan door de pil (en bovendien worden ze plaatselijk afgegeven) maar je krijgt ze wel toegediend. Vandaar ook het wegblijven van de menstruatie.
Citaat:
Door de lokale werking van Mirena zijn er weinig hormonale bijwerkingen. Het hormoon levonorgestrel wordt rechtstreeks in de baarmoeder afgegeven, waardoor er minder van dit hormoon nodig is in vergelijking met de pil. De hoeveelheid hormoon die in het bloed en dus in de rest van het lichaam komt, is bij Mirena zelfs 60 tot 100 maal minder dan bij de anticonceptiepil. Daarom wordt de normale cyclus bij gebruik van Mirena niet verstoord. Een ander eigenschap van Mirena in vergelijking met de pil is dat u er niet elke dag aan hoeft te denken.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 11:59

ja maar het wegblijven van de menstruatie is echt veroorzaakt door de lokale werking in de baarmoeder.

Ik heb 8 jaar een mirena gehad en was al die tijd niet ongesteld. Maar ik had heel duidelijk een cyclus met pijnlijke borsten, puistjes, stemmingswisselingen vocht vasthouden blaren in de mond, precies zoals ik heb zonder anticonceptie.

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:03

Op zich klinkt het ook heel goed hoor , ik zit zelf te twijfelen tussen een Mirena en een koperspiraaltje. Omdat mijn natuurlijke mensturatie heel erg licht is is het niet zo erg wanneer hij iets heftiger zou worden. Het liefste wil ik namelijk toch helemaal geen hormonen meer.

Joleen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:06

Ik heb even een vraagje over de Nuvaring. Daarop stap ik morgen over.
In de bijsluiter staat dat het heel soms voor komt dat de Nuvaring breekt. Hij is dan niet betrouwbaar. Is dat bij iemand van jullie wel eens voorgekomen? Of wel vaker? Ben benieuwd of dat regelmatig gebeurt.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:06

Ik vindt het belachelijk dat een 16 jarig iemand een spiraaltje laat zetten gebruik eerst maar eens de pil is mijn mening

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 17:43

Bealy schreef:
Die Mirena is toch juist een hormoonspiraaltje? Alleen het koperspiraaltje bevat geen hormonen. Oké de dankzij de Mirena krijg je minder hormonen binnen dan door de pil (en bovendien worden ze plaatselijk afgegeven) maar je krijgt ze wel toegediend. Vandaar ook het wegblijven van de menstruatie.

Ja oke sorry, slordig van me Maar 60 tot 100 keer minder vind ik in ieder geval al meer dan genoeg schelen
Het zusje van mijn vriend (ook pas 18 by the way) heeft trouwens een kopere spiraal omdat zij ook echt helemaal geen hormonen meer wilde maar ze bloedt nu elke dag, en ook al is het maar een beetje, het is wel erg vervelend. Dus zij wil nu misschien toch de Mirena laten plaatsen.

MSQuincyTE schreef:
Ik vindt het belachelijk dat een 16 jarig iemand een spiraaltje laat zetten gebruik eerst maar eens de pil is mijn mening

wil je je mening ook toelichten?

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 18:47

Okee bedankt
Ja de pil gebruik ik al bijna 2 jaar. Maar ik wil het nog weleens vergeten en ja ongesteld ik vind het gewoon zo vies en weet niet. Wil der gewoon helemaal van af

Caritas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:01

MSQuincyTE schreef:

Waarom is dat belachelijk? Als je zo'n uitspraak doet, zou het fijn zijn als je die ook met argumenten onderbouwt.

Waarom de nuvaring niet betrouwbaar zou zijn als hij breekt, zou ik niet durven zeggen. Ik zou juist denken dat het niet uitmaakt, al stopt je 'm erin nadat je 'm in 60 stukjes hebt geknipt. Ik gebruik die zelf ook en ben al die tijd in de veronderstelling geweest dat het gewoon een acrylring is, die ze hebben geimpregneerd met het eigenlijke anticonceptiemiddel.