Al 10 dagen bloed plassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 20:04

Wat fijn dat er iets is uitgekomen (figuurlijk natuurlijk want dat er nog steeds letterlijk wat uitkomt vind ik erg voor je)! Zelfde vraag mbt opname, ik had gehoopt dat ze je daar zouden houden en weer in een betere voedingstoestand brengen. Maar thuis is ook fijn. Hoop dat de arts het snel met collega’s kan bespreken. Geeft wel aan dat het iets bijzonders lijkt te zijn. Heb jij weer…nou…hou je haaks, hopelijk helpen de nieuwe poeders en de tips!!

Winged

Re: Al 10 dagen bloed plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 20:21

Het zal dubbel zijn, weten dat er inderdaad iets niet goed zit en tegelijkertijd weten dat er een oorzaak is gevonden.

Nu op naar de vervolgstappen!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 22:40

Hutcherson schreef:
Enige oorzaak wat een trage wegzakking van vloeistof van oesophagus naar de maag verklaard is dat de cardiasphincter hypertoon is. Echter is het dan wel 'vreemd' dat je wel kunt overgeven. Of.... Datgene wat je inneemt, blijft even in de slokdarm staan, komt niet in de maag, en komt er dan weer uit via de ingang..

De cardia is een sphincter aan het einde van de slokdarm die toegang geeft tot de maag. Vanwege peristaltiek en zwaartekracht zakt (zeker een vloeistof) alles wat je inneemt naar beneden zonder al teveel moeite. Tenzij er een vernauwing zit, die er niet hoort of dus een te gespannen cardiaspier.ik heb een client gehad die had dat laatste en kreeg daar botox ingespoten. Echter dat ging mis en daarna lag de hele slokdarm plat. Maar die kon ook niet boeren of braken.

Ben benieuwd wat het nu daadwerkelijk is.

Is zo verhaal nu echt nodig vol met voor een leek behoorlijk wat niet te begrijpen taal. En dan eindigen met iets wat bij een cliënt mis is gegaan met nog al vervelend gevolg. Lijkt mij niet perse helpend voor ts.

Ze hebben iets gevonden bij ts en daar gaat in een team nu overleg over plaatsvinden. Laat het even aan het behandelteam van ts om met een uiteindelijke diagnose (waarvoor misschien nog meer onderzoek voor nodig is) en hopelijk behandelplan te komen. En dat kost helaas nog even tijd.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 23:51

Oh genja toch... Bokt op zn best.

Het lijkt me vrij logisch dat ik inderdaad geen onderdeel ben van TS haar behandelteam en dat ik dat specifieke team alle ruimte geef om een passende conclusie en behandelplan op te stellen waar TS veel meer aan heeft dan mijn toevoeging... Zoals zeg maar 95% van alle posts op bokt geen echte toevoeging zijn of inhoudelijk kloppende info bevat.
Ik vind het als vrije bokker gewoon leuk om met mijn eigen achtergrond, ervaring en kennis naar dit soort topics te kijken en te reageren. Wellicht hoort er eens een post van mij bij de 5% die WEL iets veranderd voor iemand of waar iemand wel iets aan heeft. T zal je maar gebeuren.
Maar nee, ik ben me bewust van het verschil tussen dit bokt forum en een professioneel medisch team wat de casus goed kent. Hopelijk weet jij dat verschil ook want dan weet je dat TS hier enkel uit moet halen wat ze kan gebruiken.

Luzerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 00:13

Hutcherson schreef:
Oh genja toch... Bokt op zn best.

Het lijkt me vrij logisch dat ik inderdaad geen onderdeel ben van TS haar behandelteam en dat ik dat specifieke team alle ruimte geef om een passende conclusie en behandelplan op te stellen waar TS veel meer aan heeft dan mijn toevoeging... Zoals zeg maar 95% van alle posts op bokt geen echte toevoeging zijn of inhoudelijk kloppende info bevat.
Ik vind het als vrije bokker gewoon leuk om met mijn eigen achtergrond, ervaring en kennis naar dit soort topics te kijken en te reageren. Wellicht hoort er eens een post van mij bij de 5% die WEL iets veranderd voor iemand of waar iemand wel iets aan heeft. T zal je maar gebeuren.
Maar nee, ik ben me bewust van het verschil tussen dit bokt forum en een professioneel medisch team wat de casus goed kent. Hopelijk weet jij dat verschil ook want dan weet je dat TS hier enkel uit moet halen wat ze kan gebruiken.

Je kunt er toch ook rekening mee houden dat niet al jouw ervaringen leuk zijn om te horen voor TS of zelfs reden tot zorgen geven? En ze heeft al ellende genoeg!

Nu is TS dapper, met alle reacties die ik hier heb gelezen en alle mogelijke diagnoses die hier voorbij kwamen, had ik al lang een paniekaanval gehad. Sowieso had ik alle ellende niet zo dapper gedragen. Petje af voor TS hoor!!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 00:50

Maar je kunt het ook zien als een overweging. Stel nu, dat de cardiasphincter inderdaad niet correct werkt, en de dokter oppert dat daarvoor een botox injectie gezet kan worden. Als TS dan mijn post heeft gezien (ook al is het maar overheen gelezen) dan gaat er wellicht een belletje rinkelen om niet direct te zeggen 'das goed, doe maar' maar zich eerst even goed te informeren.
Mijn intensie was niet om ellende te verspreiden, maar puur ter info, mocht dat wellicht aan de orde komen. Hopelijk niet.

En nu weer on-topic met focus op TS. Want daar gaat het om.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 08:07

Als mensen dan reageren, en dat inhoudelijk willen doen vanuit hun medische achtergrond, doe het dan met gewone Nederlandse taal. Om nu de bokkers aan het werk te zetten door te schrijven cardiasphincter Tja, daar vind ik dan weer wat van.

Er wordt gesproken over
De (kringspier) die verhindert dat maagsap terugvloeit in de slokdarm (oesofageale reflux).

Als ik tegenover de arts zit dan legt zij ook gewoon uit waar we het over hebben. Dat is gangbaar als er met leken gewerkt wordt.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 11-10-24 08:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 08:09

Ze legt toch gewoon uit wat ze precies bedoeld in de 2e alinea?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 08:11

Ir111 schreef:
Ze legt toch gewoon uit wat ze precies bedoeld in de 2e alinea?

Klopt je hebt gelijk en had ik ook gelezen en later vergeten dat ze het uitgelegd had. De post riep wrevel op bij mij. O.a vanwege de vaktaal die ik overigens met mijn achtergrond wel begreep. Maar ook omdat ze nu goed gezien wordt en serieus genomen. En dan vind ik het normaal om ons even inhoudelijk met commentaar wat terug te houden.
Natuurlijk ben ik ook nieuwsgierig en het kan van alles zijn.
Sorry.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 08:18

Ik kon als leek goed begrijpen wat er staat.
Of ts er wat aan heeft. Geen idee.
Hoop dat ze het snel oplossen voor haar :j

Ik blijf het erg bijzonder vinden dat een lichaam nog functioneert, al is het zwak, met zo weinig eten en drinken.
Nooit geweten.
En dat artsen daar telkens zo rustig mee omgaan, lijkt wel.

En zou het met elkaar te maken hebben.
Een blaas die zijn werking niet goed doet en de keel die zijn werking niet goed doet?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 08:42

Ik snap ook dat je het goed als meedenken bedoelt Hutcherson! Zelf zou ik niet fijn vinden, omdat het me onrustig zou maken en ik er over zou gaan piekeren. Ik zou zelf vooral behoefte hebben aan steun. Maar ik ben TS niet, misschien heeft zij dat wel helemaal niet :D

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 08:46

Ik vond de post van hutcherson juist fijn om te lezen.

Het is niet percee dat dit 1 op 1 is wat ts heeft.

Maar het geeft wel hoop dat er redelijk simpel eventueel iets aan te doen is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 09:44

DuoPenotti schreef:
Ik kon als leek goed begrijpen wat er staat.
Of ts er wat aan heeft. Geen idee.
Hoop dat ze het snel oplossen voor haar :j

Ik blijf het erg bijzonder vinden dat een lichaam nog functioneert, al is het zwak, met zo weinig eten en drinken.
Nooit geweten.
En dat artsen daar telkens zo rustig mee omgaan, lijkt wel.

En zou het met elkaar te maken hebben.
Een blaas die zijn werking niet goed doet en de keel die zijn werking niet goed doet?

Een lijf sterft niet snel als er iig wat eten en drinken in gaat. Zolang er enigzins intake is, zeker als dat koolhydraten betreft (dus suikers) kan het lichaam redelijk doordraaien. De risico's ontstaan dan vaak juist pas als je weer gaat starten met eten doordat het lichaam ontregelt.
Zelfs als je echt helemaal niet zou eten en drinken en je bent verder volledig gezond overlijdt je niet zomaar. >50ml per dag drinken is voldoende om het lichaam een behoorlijke tijd in leven te houden als er geen sprake is van een ernstige (dodelijke) onderliggende ziekte.
Kijk ook bijvoorbeeld hoe lang anorexiapatienten het volhouden. Onz lichaam is echt ontzettend goed uitgerust om extreme schaarste lang te weerstaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 09:47

Je hebt natuurlijk ok van die verhalen van meiden die extreem bezig zijn met afvallen, en dan maar een pepermuntje en halve appel per dag eten en dat vreselijk lang volhouden tot ze vel over been zijn..... :(:)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 09:50

Dank je secricible
Ja vind dat echt bijzonder, 50 ml. Das echt niks.
ja met een blikje cola en een halve appel zit je daar dan ver boven. Om het zo maar te zeggen.
Echt nooit geweten.
En eigenlijk voor ts had ik het nu liever ook niet te weten gekomen... dus sorry als ik dit in dit topic toch een soort van fascinerend vind. Is niet naar bedoeld.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 09:58

Als je het interessante info vindt, er is heel veel onderzoek gedaan naar afzien van eten en drinken omdat mensen willen overlijden. Als je bijvoorbeeld zoekt naar de richtlijn "bewust afzien van eten en drinken " kun je er meer over lezen. Hoewel de motivatie anders is, is het lichamelijke proces natuurlijk hetzelfde.

Ik denk dat het anderzijds voor TS ook positief is. Het lichaam kan hier heel goed weer van herstellen. TS is jong, kan spiermassa snel weer opbouwen tov een 80-jarige. De kans op permanente schade is nu niet zo groot. Belangrijk dat er iemand met kennis mee kijkt als TS straks weer kan eten, juiste suppletie zodat hart ed de herstart goed aan kan. Er bestaat zoiets als "refeeding syndroom", waarbij het lichaam in paniek raakt als je weer gaat eten omdat vitamines en elektrolytenwaardes extreem laag zijn. Rustig opbouwen is dan belangrijk, maar TS krijgt iig nog suikers binnen wat belangrijk is in het voorkomen van dit syndroom.

Het is daarom niet per se zorgelijk dat er niet meteen iets gedaan wordt aan her slechte eten. De grootste zorg is dat de oorzaak niet bekend is en dat je er daardoor geen grip op hebt. Dat daar nu actie op is, is het allerbelangrijkste.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 12:05

Fijn dat de kans op permanente schade klein is.
Nu snap ik ook beter dat de artsen niet meteen een opname doen.

ja zeker wat de oorzaak is is voor nu erg belangrijk zodat het stopt.
Zo naar dit.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 12:22

Hoe goedbedoeld ook van mensen. Soms kan al die informatie ook voor stress zorgen. En misschien zou het voor TS dan wel fijn zijn dat nu ze een oorzaak weet dat zij stap voor stap het proces in gaat om wat te gaan doen aan deze oorzaak.

Ergens fijn TS dat je nu weet wat er aan de hand is en dat je nu onder de aandacht bent van artsen die jou klachten serieus nemen. En dat je nu ook weet dat er ook echt iets aan de hand is.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 15:17

Hé TS, ik hoop dat je je door meer duidelijkheid en de tips van de arts je ietsje beter voelt. Nu je een beetje weet wat de oorzaak is, kun je het hopelijk iets beter handelen.
Volgende week heb je weer een afspraak?
Sterkte maar weer. Go, you girl! +:)+

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 19:56

Slmt9 schreef:
Ik snap ook dat je het goed als meedenken bedoelt Hutcherson! Zelf zou ik niet fijn vinden, omdat het me onrustig zou maken en ik er over zou gaan piekeren. Ik zou zelf vooral behoefte hebben aan steun. Maar ik ben TS niet, misschien heeft zij dat wel helemaal niet :D

Ik snap de reactie ook hoor, die gegeven werd op mijn post. Maar was absoluut niet bedoeld als paniekzaaien maar puur ter kennisgeving. Ts moet er uiteraard niks mee.
Heel eerlijk zou ik ook gestresst raken van alles wat hier gezegd wordt wat TS wel en niet moet doen. De hulp die ze heeft gekregen is dan weer het mooie van zo'n topic maar ik zou het niet plaatsen, juist om niet continue bezig te zijn met alles wat speelt en waar ik energie in moet stoppen terwijl zo'n proces al veel energie vreet (die TS eigenlijk niet heeft).

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-24 12:56

Zo, even moeten bijkomen van Donderdag hoor :z Jeetje, wat was ik moe..

Was trouwens vergeten te reageren op het douchen, maar ik heb een douchekruk zodat ik kan zitten en ik ben nog geen dag alleen thuis geweest sinds ik me slecht voel. Meestal begin ik zelf met douchen en komt mijn moeder dan na een 10 minuten vragen of het goed gaat en m'n haar doen. Dus word zeker goed in de gaten gehouden :j

Waarom het niet goed doorloopt in m'n slokdarm is nog niet echt te zeggen. Er was wel ook te zien dat er veel lucht in mijn maag zit, dus dat helpt niet mee. Zou kunnen dat er een vernauwing zit, dat het niet goed werkt daar, zou ook kunnen dat ik veel lucht inslik.. Zelf heb ik dat idee niet echt, maargoed ik let daar nu heel erg op. Niet met een rietje, maar uit een glas, uitademen voor het doorslikken etc. Als ik probeer te eten moet ik goed kauwen, het eten met m'n tong achter in m'n mond leggen, uitademen en dan doorslikken. Dat soort tips.

Woensdag heb ik de afspraak met de internist en diëtist. Donderdag belt de arts weer over het overleg wat hij met collega's over me zou hebben.

Hij noemde al wel eventueel een operatie, zodat ze alles goed kunnen bekijken van binnen en evt direct iets kunnen doen. Maar dat is nog niet zeker.

Opname is idd niet besproken. Arts hoopte vooral dat het met de tips en het sucralfaatpoeder wat beter zou gaan en ik iig beter kan drinken. Tot nu toe is dat iig zeker niet het geval.. Was gisteravond zo ontzettend beroerd, zat er echt even helemaal doorheen. Stond toen echt op het punt om het ziekenhuis te bellen. M'n moeder vond me ook weer ontzettend bleek.
Maargoed ben naar bed gegaan en gelukkig toch redelijk snel in slaap gevallen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 13:00

Als je op het punt stond om dat te doen, wat maakt dan dat je het toch niet gedaan hebt?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 13:14

Hebben ze ook nog de tip geven om je bed aan het hoofdeinde wat hoger te zetten?

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 13:32

Tieneke schreef:
Als je op het punt stond om dat te doen, wat maakt dan dat je het toch niet gedaan hebt?

Dit. De artsen weten dan ook niet dat het eigenlijk niet gaat. Je hebt het over tips van eten en goed kauwen maar je eet überhaupt niet toch?

Dan hebben tips ook niet zoveel zin als dat beeld niet duidelijk genoeg is?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 14:19

In de avonduren zullen de behandelende artsen niet in het ziekenhuis aanwezig zijn en ik kan me voorstellen dat, wanneer je zo beroerd en moe bent, het bed aantrekkelijker is dan een uur in de auto.
Ze kan ze de volgende keer, en dat is al snel, wel uitleggen hoe ze zich voelt.
Rust nemen is denk ik heel belangrijk voor Daphne.