Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 21:58

Ik krijg nu met de coach geen suggesties meer.

Maar goed, jullie geloven dus niet wat garmin coach Jeff adviseert. Ik kan het niet als bewijs laten zien, alsje een training gedaan hebt is de beschrijving weg en je kunt maar 3 trainingen in het voren bekijken. Dat zijn dus nu de heuveltraining, 6 keer 800m interval en weer heuveltraining. Dat er geen lange training in de komende week zit komt omdat ik dus de heuveltraining en de lange run omgedraaid heb.
De videos van Garmincoach met uitleg kan ik niet buiten de Garmin app vinden, dus ook niet delen. Hierin legt hij uit waarom je 'slightly more' moet lopen dan de wedstrijdafstand.
Het is echt geen verzinsel van mij en ook geen omrekenfout. Het is dus onderdeel van de filosofie van Jeff.
Het is gewoon een schema, en of dit past of niet, dat weet ik nog niet. Er is online ook wel commentaar te vinden. Maar ook lovende recensies.
Maar ik weet wel dat 2 keer 16km in een training als maximale afstand bij een 12 weken schema wat ik ook heb liggen voor mij te weinig is. Dan was ik nu al klaar geweest en dat ben ik niet. Het gat 16 naar 21km is te groot. Bij een marathon eindig je bij 35km, dan ishet gat 7km, maar de trainingsafstand procentueel meer dan de 16km bij de halve marathon.

Suliko

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 22:30

Ik vind het wel interessant dat alle schema’s die ook op zijn eigen website staan, niet verder gaan dan de geplande HM of M afstand, maar hooguit de afstand zelf. Ik lees dat verder dan de geplande afstand vooral wordt aangeraden als je een tijdsdoel wil halen. In reviews lees ik dat de verdere afstanden in garmin onder zijn coachingsplan automatisch worden ingesteld als je een tijdsdoel hebt aangegeven, dan wordt er vanuit gegaan dat je al wel eerder een HM hebt gelopen, maar simpelweg je eigen PR wil verbeteren. Dan kan het helpend zijn om verder te lopen, maar dan moet je dus al een basis in die afstand hebben. Voor de eerste keer een HM, wordt het dus niet aangeraden, is wat ik eruit haal (en van zijn eigen website). http://www.jeffgalloway.com/training/half-marathon-training/

Ik snap dat 16 km naar 21 km te groot kan zijn! Ik liep zelf een aantal keren 15-18 km en 1x 20 km voor mijn eerste HM.

Vooral gezien de hoeveelheid die je wandelt bij de afstanden en de moeite die je ervaart, denk ik persoonlijk dat je vooral je wandelconditie opbouwt en niet echt je renconditie voor de langere afstanden. Je lichaam moet er aan gewend raken om de afstanden aan een stuk te rennen. Als ik jou was (en hoe de meeste mensen het doen) zou ik eerst dat bevestigen in de 10, dan 12, 14, 16, 18, 20 km.
Een training waarvan je 2 uur rent en 2 uur wandelt en dit continu afwisselt, dat is niet de laatste kilometers eventjes uitlopen om het in de benen te hebben. Dat voegt conditioneel en ook qua impact voor je lichaam als het gaat om rennen zo weinig toe, omdat je je lichaam niet traint op daadwerkelijk duurlopen.

Leonie, nou, nu je het zegt. Afgelopen vrijdag klopte er ook niets van het tempo die mijn garmin aangaf. Nooit eerder gehad. Maar hij gaf regelmatig iets rond de 7:00 en 8:00 aan, terwijl ik toch echt rond de 6:00 liep :o? Misschien een soort storing?

Goof, goede les om je eigen tempo te blijven lopen, vind ik zelf bij een evenement ook nog best lastig. Wat naar van de persoon die onwel was geworden…

Supervixen, fantastische ervaringen zeg!

In de Eifel is het wat regenachtiger dan gepland. Vanochtend en begin middag grotendeels droog, dus heerlijk 18,75 km gewandeld!
Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 00:11

Prachtig daar, Suliko!

Gaaf, SV!

Wat gek van het tempo in je training, Leonie87! Welke Garmin heb je trouwens?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 05:58

Dan spreekt Jeff zichzelf tegen, of sinds Garmin coach is hij dingen anders gaan doen. Mijn schema zou opbouwen voor een tijdsdoel en afstand, mits je 10km aan 1 stuk kunt rennen. Dat had ik al een paar keer gedaan, dus de aanvangsvoorwaarden waren ruimschoots aanwezig, want ik had het al vaker dan 1 keer gelopen.
Nu overstappen op een ander schema is het kind met het badwater weggooien, de einddatum is in zicht. Er een eigen draai aan geven doe ik soms wel. Wat me aanspreekt is dus het run walk run principe, niet langzamer zijn, wel minder impact op je lichaam. 60, 30, 60, 30 is wat ik toepas. De lange run probeer ik dus eerst een lang stuk aan 1 stuk te doen en dan over te gaan op run walk run als het niet meer gaat. Dus je loopt sowieso meer dan 50 procent hard, en je hartslag daalt niet naar wandelniveau.
Soms doe ik een 3 tot 5km aan 1 stuk tussen de trainingen door.
Kennelijk doet Jeff het wel echt anders dan 99 procent van de anderen.
Lastig.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 07:45

Leonie, bij mij geeft Garmin ook regelmatig aan dat ik 8:30 ofzo loop, terwijl ik vlotter loop. Even later geeft ie dan ineens onder de 6:00 aan, dat loop ik dan ook weer niet. :+

Denk dat ie de gps dan kwijt is. Zeker in het bos, als ik van de verharde paden af ga, is Garmin van de leg. :')

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 08:46

Ik kom even naar jullie zwaaien vanuit Zwitserland :wave:

We zijn er net dus nog even rustig aan in de vakantiemodus komen en even wennen aan 36 graden! {:}

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 08:55

Sherivey schreef:
Leonie, bij mij geeft Garmin ook regelmatig aan dat ik 8:30 ofzo loop, terwijl ik vlotter loop. Even later geeft ie dan ineens onder de 6:00 aan, dat loop ik dan ook weer niet. :+

Denk dat ie de gps dan kwijt is. Zeker in het bos, als ik van de verharde paden af ga, is Garmin van de leg. :')

Ja het gekke was dus, als hij wel vond dat het klopte, was het nog steeds te hard. En als het te langzaam was, ook :') .

Ik heb de vivoactive 4S.

Vorige week had ik ook even wat raars. Was mijn batterij in 1 dag van 100 naar 10% zonder echt veel te doen. Heb hem even uit gezet en toen deed ie weer normaal.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 08:58

Veel plezier, Namiro!

Die heb ik ook gehad, Leonie87. Kan me alleen niet meer herinneren of die ook de dagelijkse suggesties had. Volgens mij heeft die dat niet.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 09:23

Wat gaaf SV, klinkt als een top vakantie!

Wat naar Goof als er iemand langs de kant ligt.

O irritant Leonie. Ik heb wel soms dat het iets afwijkt maar nooit zoveel.

Lekker Namiro, geniet ervan!

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 09:30

Morning!!

Veel plezier daar Namiro! Heerlijk hoor in de vakantie modus.
Hier helaas voorlopig nog geen vakantie al heb ik gisteren twee bikini’s gescoord
Was voor het eerst sinds lange tijd echt blij met wat ik in de passpiegel zag (lang leve het sporten :+ )

Wat een nare ervaring idd Goof

Hier gelukkig nog steeds geen pijn *\o/*
Ga straks kickboksen en morgen of dinsdag nog een loopje

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 10:34

Lekker Sall!
Ik heb ook geen spierpijn na m’n lange run. Gistermiddag wel vermoeide benen maar is nu weer ok. Vandaag paardrijden. En moet echt m’n tuin onder handen nemen -O-
Morgenochtend weer een run, piramide loop van 5 km.

Vakantie duurt hier ook nog even, gaan laatste week schoolvakantie weg. Daarvoor al paar dagen vrij, maar totaal net geen 2 weken vrij.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 12:29

Goed zo Sall! Lekker aan het kickboksen geweest?

Fijn vooruitzicht, Samantha! Lekker gereden?

Ik ben vanochtend met mijn wederhelft meegereden en vanaf daar naar huis gelopen. Toch maar voor de Garmin-badge van 15 km gegaan.
Voorbereiding ging niet helemaal lekker. Teveel thee gedronken waardoor ik vanaf het begin al moest plassen. Banaan vergeten op te eten in de auto. Drinkzak niet goed ontlucht dus die klotste wat en muziek vergeten. :+
Desalniettemin heerlijk gelopen. :D
Afbeelding

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 12:37

Gave foto Puera!! Ondanks ‘alles’ toch fijn dat je lekker heb gelopen!

Fijn dat je geen last heb Samantha! Top weer om in de tuin te werken

Net terug v kickboksen, pfffff het was een warme en pittige training, maar zo leuk <3

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 17:49

Germie, ik zou ook zeker het schema afmaken nu je al zo ver bent! En erna gewoon weer verder kijken. Ik denk zelf dat het dus ergens een fout is in de garmin, dat je aangeeft tot nu toe 10 km te hebben gelopen, maar door het instellen van het tijdsdoel, je toch een gevorderd schema krijgt die over het doel heen gaat qua afstand. Ik vraag me vooral af hoe je ooit je lichaam traint om langere afstanden te rennen (en een HM onder 2:30 te lopen) als je je lichaam zo weinig blootstelt aan daadwerkelijk die afstanden rennen. Met wandelen kom je toch telkens in een rust, voor je hartslag, ademhaling, spieren. En daar is af en toe echt niets mis mee, maar zo vaak en veel. Ik vind het dan niet gek dat rennen zelf moeizaam blijft voelen. En ik bedoel dit echt niet als kritiek naar jou, maar omdat je het jezelf ook blijft afvragen, probeer ik met je mee te denken.

Namiro, heerlijk, geniet ervan!!

Leonie, apart van het tempo, maar komt dus bij meer voor af en toe! Ik denk dat jouw horloge dan geen suggesties heeft, volgens mij is dat ook onderdeel van de ‘nog meer fancy’ garmins. Mijn instinct heeft ze wel en er is moeilijk omheen te gaan, ze zijn er vaak zeg maar.

Puera, fijn zeg! En vooral ook fijn dat als de voorbereidingen niet optimaal zijn, je nog steeds heerlijk kan lopen.

Sall, lekker! Ik kan ook enorm genieten van een pittige krav maga training. :D

Ik heb een fantastische trail run in de Eifel gedaan, 17,25 kilometer en 445 hoogtemeters! Ik begon hoog, eerste 5 kilometer was geleidelijk afdalen een dal in. Toen in 4 kilometer pittig stijgen over smalle paadjes, weer terug het dal in en weer omhoog. Daarna 5 kilometer over een glooiende hoogvlakte. De laatste 3 kilometer opnieuw kort het dal in en weer omhoog naar het beginpunt. De hele steile stukken heb ik gewandeld, daar was rennen niet efficiënt meer, maar minder steile stukken omhoog wel bijna allemaal rustig gerend en ik merk dat hoogtemeters me beter afgaan.
Ontzettend genoten van de prachtige omgeving en het rennen! De route had ik in garmin getekend en die was echt top.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 18:04

Wat een gave loop is dat geweest joh!

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 18:26

Oh wauw Suliko!! Wat een gave trail/run!! Prachtige foto’s ook <3

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 18:50

Oh wauw, Suliko! Wat een prachtige foto’s!!

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:03

Jammer dat het een pittige loop was Goof, ook vervelend om zo iemand te zien liggen! :(:)

Klinkt als een enorm gave ervaring Supervixen! Fijne reis alvast

Ik ben ook weer terug achter een laptop ipv telefoon :+

Mooie foto's Puera, jammer van de iets mindere voorbereiding maar klinkt nog steeds als een goede run! :D

Gave fun Suliko, prachtig uitzicht zo te zien!!

Gisteren een klein rondje Sallandse heuvelrug gedaan,a chteraf wel langer kunnen doen maar was bang dat het veel hoogtemeters waren. :')
Afbeelding

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:13

Ondanks die voorbereiding toch 15km, is toch netjes Puera!

Wauw Suliko, prachtig! <3

Myka, nooit verkeerd om wat in de tank te houden toch? Weet je het voor de volgende keer :))

Hier zaterdag voor het laatst gelopen. Helaas toch net teveel last van mijn schenen naar m’n zin dus ga een stapje terug doen. Het vervelende is dat ik conditioneel prima mee kom maar die stomme schenen…
Gelukkig buiten het lopen om amper tot geen last, maar mijn grens is dat het na het inlopen niet meer moet irriteren en dan deed het wel.

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:33

Wat vervelend Muurp, hopelijk gauw geen last meer.

Wat mooi Suliko!

Ik heb vanochtend m’n piramide loop gedaan:

Afbeelding

eerste en laatste was in- en uitlopen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:37

Mooi grafiekje Samantha!
Herkenbaar muurp, hopelijk snel geen last meer.

Ik had gister of vandaag weer willen lopen. Helaas ben ik zo onhandig geweest om tijdens mijn laatste loopje mezelf 2 maal tegen mijn enkel te schoppen :') . Op dat moment weinig last maar de laatste 2 dagen echt pijnlijk met wandelen al dus maar ven niet lopen. Wou dat ik niet zo'n kluns was :7.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 10:01

Je moet strijklappen om, Eef_Bam. :P :))

Fanatiek, Samantha!!

Wat balen dat je zo’n last van je schenen houdt, Muurp. Loop je ook mét compressiekousen of tubes?

Lekker rondje, Myka!

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 10:07

Haha Eef_Bam, dat is niet handig :+ Hopelijk kun je snel weer lopen.

@Puera; Ja loop al met compressiekousen, en heb de afgelopen training ook gekoeld voor en na, dat hielp wel maar zou natuurlijk niet moeten met een 5km. Het lastige is dat 1 kant sowieso chronisch is omdat het door trauma is ontstaan ipv door overbelasting. Dus het blijft een continue zoektocht naar balans tussen inspanning en rust.

Pluspuntje is wel dat ik nu wel 5km kan hardlopen, dat is voor mij echt al 5/6 jaar geleden. Heb het gewoon jarenlang niet gekund doordat ik meteen dagenlang last had. Daar moet ik voor nu denk ik maar blij mee zijn en dan heel rustig kijken hoe nu verder.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 10:19

Gaaf Suliko, ik hou van de Eifel. Heerlijk loopgebied.

Wij hebben vanmorgen een rondje gedaan hier in het Ndlovumzi Nature reserve. 5.5km met 135HM. We kwamen gnoes tegen, impala's, een giraf, een grijs bokje, koedoes en waterbokken. Plus hoge termietenheuvela.
Laatste hele dag hier en dan huilen omdat we weer naar huis moeten.
Thuis zal ik weer wat meer op iederen reageren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 29-07-24 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 10:22

Meet jouw horloge de hoogtemeters Supervixen?

Hier dit weekend niet gelopen, maar gisteren weer lekker onder de grond in een lijsteenmijn gedoken. Dat is ook best vermoeiend hoor.