Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toffeltje

Re: Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 21:28

Doubtless: Ik vond het ook zo'n opluchting om naar 50% te gaan! Ben er heel blij mee dat ik langzaam aan weer wat andere dingen kan doen dan alleen op de bank of op bed liggen als ik niet werk.

Noeps: Bij mij zat er tussen de eerste en de tweede zwangerschap ruim vier jaar. Maar mijn eerste zwangerschap verliep lichamelijk wel een heel stuk makkelijker. Ik heb toen zelfs tot op de dag dat ik uitgerekend was buitenritten kunnen maken. Ik sliep toen wel een heel stuk slechter, mocht blij zijn met vier uurtjes per nacht. Maar mijn baan was toen ook veel stressvoller, ik ben heel blij dat ik geswitcht ben!

Welmoed: wat leuk zo'n 3d echo! Ik vind het er altijd wel schattig uitzien als ze hun handjes bij het gezicht houden, maar ja, je wilt natuurlijk ook wel heel graag het gezicht zien.

Linoleum: het lijkt mij wel heel pittig om zwanger te zijn terwijl je dochter nog zo jong is. Die moet je toch een stuk vaker tillen dan een kleuter. Bij mij gaven de oefeningen van de bekkenfysio wel wat verlichting. Ik denk dat hoe eerder je er naar toe gaat hoe meer effect het nog kan hebben.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 19:58

Toffeltje, hoop vooral dat bekkenfysio wat kan doen met losmaken. De oefeningen ken ik wel en als er alleen word herhaal wat ik al weet, vind ik dat zonde van m’n tijd.
Vandaag vrij, niet hele dag op een bureaustoel zitten helpt al veel. En heb een rugmassage apparaat te leen gekregen van m’n schoonvader, die masseert en verwarmt, ook erg fijn!

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 20:27

Ik kende ook al wel oefeningen om de spieren te trainen, maar bij mij kwam het juist doordat ik te sterke bekkenbodemspieren heb. Ik kreeg dus oefeningen die helpen bij ontspannen en dat helpt wel wat. Maar een massage is natuurlijk ook altijd fijn!

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 08:49

Hopelijk heeft iedereen een lekker weekend gehad! Is hier in ieder geval rustig geweest.

Oh dat vreten is nu zo herkenbaar, Doubtless! Ik heb sinds vorige week een boodschappentas vol fruit mee naar m’n werk in de hoop dat ik daar eerder naar grijp dan naar chocola en taart enzo, haha!
Fijn dat het 50% werken bevalt.

Oh ja, Jojoni, leuk zo’n beweeglijke baby… not. Aan de andere kant heb je wel steeds bevestiging dat de baby het nog doet.

Gelukkig heb je hem nog wel goed kunnen zien, Welmoed! Zijn er meer hier die een 3D echo doen?

Haha, ontzwangerd en weer bezwangerd, die klinkt wel leuk, Noeps. Hier zat er een jaar tussen m’n bevalling en de start van deze zwangerschap. Heerlijk zo’n eigenwijsje!!!

Wat vervelend dat het nu al best vlot achteruit gaat, Linoleum. Idd maar even goed op jezelf passen. Wat fijn dat je schoonvader zo’n massage apparaat heeft!

Hier ook de wandelwagen mee, tenzij m’n vriend ook mee is. Dan wisselen we nog wel eens af, dan kan ze bij hem op z’n nek en soms bij mij. Dat tilt fijner dan gewoon optillen.

Ook hier merk ik dat t steeds een stukje zwaarder wordt. Harde buiken komen dan ook steeds vaker voor. Gisterochtend zijn we met de hond uit wandelen geweest en toen Fien even op m’n schouders gehad. Daarna paardegereden en de stal uitgemest. In de middag weer een lekkere ronde met de hond, maar tijdens die ronde heb ik de hele tijd harde buiken gehad.
Normaal gesproken is de maandag mijn vrije dag, maar vanmiddag verplichte vergadering, dus heb geregeld dat ik er donderdagmiddag niet ben. Lekker de kapper ingepland.
Morgenavond intake met de kraamzorg en dan woensdagmiddag controle bij de verloskundige. De tijd gaat zo bizar snel nu…

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 09:57

Herkenbaar hoor dat het zwaarder word, merk ik nu ook wel. En ook dat het allemaal zo snel gaat, stop de tijd, haha.

Wij hebben vanmiddag de intake met de kraamzorg.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:38

Marjo, je hebt ook wel flink bewogen! Daar mag je nog heel trots op zijn! En naar je lijf luisteren, dus ook de nodige rust pakken.

Ik merk wel echt dat hele dag achter bureau zitten wel de grootste oorzaak van de pijn en klachten is. Dus ik ga kijken of ik met hulp van chiropractor/bekkenfysio/andere stoel/meer afwisseling daarin nog wat verbetering ga kunnen krijgen, maar anders zal de conclusie toch moeten zijn dat ik niet nog heel lang vier volle dagen ga werken, maar er toch kortere dagen van ga moeten maken.

Wij hebben donderdag de 20 weken echo, heel benieuwd weer!

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:41

Marjo; dat is ook een flinke dag bewegen, niet zo gek dat je dan wat meer last heb. Ik red dat bewegen nu al niet eens meer en ben pas 18 weken. Ik heb voor mezelf ook besloten dat ik mijn abonnement op de sportschool ga opzeggen en ga zwemmen. Dat is voor mezelf denk ik wel gewoon veel fijner en ik vind zwemmen ook heerlijk. Wilde heel graag zwangerschapszwemmen doen maar dat is momenteel niet in het zwembad hier -O- (ik denk vanwege personeelstekort)

Oeww spannend Linoleum de 20 weken echo!
Ik heb die volgende week.

Hier ook ingeschreven voor een cursus borstvoeding, toch zo goed mogelijk voorbereiden dan weet ik iig dat ik er vanalles aan gedaan heb :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 23:19

Marjo, je bent flink actief geweest zeg! Trekken de harde buiken weg zodra je je rust pakt?

Linoleum, hier is de hele dag zitten ook een trigger. In mijn geval niet heel hinderlijk maar ik verneem net wel. Regelmatig even bewegen, rondje wandelen in de pauze, staand bellen… adviezen die eigenlijk voor iedereen gelden maar nu nog wat belangrijker blijken. Yoga helpt mij goed om iets soepeler te worden. Zondag was ik ook thuis aan het sporten maar werd m’n yogamat geconfisqueerd door de dreumes die helemaal in de wolken naar het hondje van Yoga with Adriene lag te kijken <3

Yonker, welke cursus ga je doen? Op instagram geven @welkombijroom en teddyroorda fijne info.

Zijn jullie al aan net nadenken over je bevallingswensen/plan? Ik heb wat losse flodders in een notitie staan met dingen die ik nu anders zou willen dan de vorige keer maar het moet de komende weken nog wel wat meer vorm krijgen. Oh en ik heb bij de action een paar doosjes kerstverlichting op batterijen gehaald, ook naar aanleiding van een tip op instagram }:0. Eén van mijn wensen is een meer intieme sfeer in de ziekenhuiskamer (mocht het onverhoopt toch weer medisch worden…) en wat is er nou knusser dan kerstverlichting <3.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 07:35

Ik ga mijn bevalwensen kopieëren van de vorige keer. Was me toen goed bevallen (ghehehe) en was ook duidelijk goed gelezen door de zorgverleners.
Eigenlijk hoop ik vooral gewoon dat m’n bevalling zelf precies net zo gaat. Maar die kans is natuurlijk dik dat het niet zo zal gaan _O-

Ik bel vandaag met bekkenfysio voor afspraak. Tijdens het werk ben ik vaak zo druk bezig dat ik vergeet te bewegen. Dus heb er al aan gedacht om gewoon elk halfuur timer te zetten om te bewegen.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 08:21

Noeps schreef:
Yonker, welke cursus ga je doen? Op instagram geven @welkombijroom en teddyroorda fijne info.

Via de verloskundige/kraamzorg hier :)
2 avonden face to face, dat vind ik iig wel fijn.

Bevalwensen.. ik heb daar echt nog niet over nagedacht. Het voelt nog als een ver van mn bed show om eerlijk te zijn. Al weet ik ook wel dat het dichterbij is dan ik denk.

Gisteren weer naar het ziekenhuis geweest, alles was goed gelukkig :) Volgende week de 20 weken echo, vind ik stiekem toch wel spannend!
Ik vind het ook best frustrerend dat ik de baby nog niet voel, maar moet me er bij neerleggen dat het nog ff kan duren.

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 08:27

Ik kom er steeds maar niet aan toe om een bijlees post te maken en reageer dan maar helemaal niet…

Afwisselende houding met werk is inderdaad wel belangrijk! Bij mij soms ook lastig omdat m’n patiënt bepaald wat ik doe (oefenzaal of juist aan de behandelbank). Merk wel weer duidelijk dat 4u per dag genoeg is.
Goed dat je vandaag gaat bellen linoleum!

Vorige week veel harde buiken gehad, zaterdag toch maar de verloskundige gebeld omdat het wel heel frequent was en de hele nacht door aanwezig was… blijkt de baby een dwarsligger te zijn die de harde buik veroorzaakt haha en is het een acrobaat die regelmatig koprollen maakt haha!

Qua bevalplan heb ik eigenlijk nog nergens over nagedacht. Ik heb volgende week een webinar vanuit het ziekenhuis over bevallen, die week erna een over pijnstilling en in januari 2 webinars over voeding, zowel kunstvoeding als borstvoeding.
Na volgende week kijk ik wat ik nog meer nodig denk te hebben aan informatie over het bevallen.

Wel gezellig, kerstlampjes bij de bevalling Doubtless! Ik kan mij er niet echt een voorstelling van maken hoe het qua sfeer is in het ziekenhuis haha.

Heeft iemand van jullie online een bevalcursus gedaan?

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 09:54

Hallo allemaal!
Mag ik ook meekletsen hier?

Ik ben zwanger van mijn tweede kindje en uitgerekend op 10 mei. Mijn zoontje is inmiddels alweer 3 jaar.
Ik heb maandag m’n 13 weken echo gehad en alles was prima. <3

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:15

Welkom Jodym! Gefeliciteerd met je zwangerschap. Hoe voel je je?

Sfeer in het ziekenhuis, dit was mijn bevalkamer:
Afbeelding
Afbeelding

Het blijft nogal klinisch vind ik, hoeveel fotobehang ze ook op de muren plakken :D Thuis hadden we het heel fijn en knus in de woonkamer en keuken, kaarsjes aan, gedempt licht, muziek, verloskundige zat aan de keukentafel met een kop thee.
Dus stel dat ik weer naar het ziekenhuis moet, dan zou ik de kamer liever wat donkerder en intiemer hebben, ik denk achteraf dat ik me daardoor prettiger had gevoeld.

Ik heb de online cursus van Dubbelzen gedaan en het boek “positief over bevallen” gelezen (aanrader!!). Beide ga ik de komende tijd weer doornemen. Misschien nog de bevallen als een baas cursus, maar ik twijfel of die me nog veel nieuwe inzichten gaat brengen en of dat dan in verhouding staat tot de kosten.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:29

Joh dit is echt al een héle sfeervolle kamer vergeleken bij het ziekenhuis waar ik lag :wow: wat luxe!

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:30

Jodym schreef:
Hallo allemaal!
Mag ik ook meekletsen hier?

Ik ben zwanger van mijn tweede kindje en uitgerekend op 10 mei. Mijn zoontje is inmiddels alweer 3 jaar.
Ik heb maandag m’n 13 weken echo gehad en alles was prima. <3

Welkom Jody :D

Oww ik vind die kamer best leuk Noeps! Ik weet eigenlijk niet hoe ze er hier in het ziekenhuis uitzien...
Ik weet dat ze hier zwangere zaterdagen doen in het ziekenhuis, dus wellicht dat ik nog overweeg daarheen te gaan om toch beetje feeling te krijgen met hoe het eruit ziet :)

Ik twijfel nog over een bevallingscursus.... Ik ga eens naar dat boek kijken, je kan er nooit dommer van worden!

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:41

O wauw wat een luxe kamer Noeps. Vraag mij alleen af of je er echt van kan 'genieten' als je druk bezig bent met bevallen. :+

Welkom Jodym! Hier 11 mei uitgerekend dus zo goed als even ver. :)

Ik ga zelf met centering pregnancy meedoen vanuit de verloskundige praktijk hier en zat te denken om misschien mezelf ook voor een zwangerschapscursus in te schrijven.

Kwa beval plan, wanneer heb je het daarover met de verloskundige? Hier nog geen woord over gerept. Ik wil wel in het ziekenhuis bevallen en niet thuis, dat voelt voor mij veiliger. Thuis lijkt mij niks. Pijnstilling denk ik nog over na, wellicht dat ze er bij mij meteen wel een epiduraal erin mogen schieten. :o Wat betreft sfeer, dat vind ik lastig. Ik ben daar wat te nuchter voor. Kind moet eruit en het liefst zo snel en gezond mogelijk en dan weer lekker naar huis. Dat is ieder geval mijn gedachte erbij. Kan mij niet voorstellen dat ik zoveel geef om geurkaarsen en lampjes op dat moment.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:04

@Yipee: staat bij mij de volgende controle op de agenda (30 weken).

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:47

Bij mij ook rond de 30/32 weken geloof ik. Het kan iig handig zijn om voor die tijd je al wat ingelezen te hebben zodat je ook verschillende opties en mogelijkheden ként. Know your oliebol! En ook nadenken over wat jou helpt om goed te ontspannen, of dat nou met thuis met kerstlampjes is of waar en in welk scenario(‘s) dan ook.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 14:14

Dat boek ga ik ook eens opzoeken, thanks voor de tip!
En ik vind de kamer er ook luxe uit zien zeg.

Hier nog niks in het beval plan, weet alleen dat ik wel pijnstilling wil en niet helemaal naakt wil liggen. :')

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 15:00

Dankjullie!
Ik voel me wel oké zolang ik maar eet. De héle dag. Anders word ik misselijk. Das minder grappig.

Wauw wat een mooie beval kamer zeg!
Hier was het vorige keer gewoon een bed en een mini badkamer met klein bad/ douche.
Heb een hele nare bevalling gehad (sorry ladies) dus had er ook niet zoveel aan maar toch :+

Oh dat vind ik wel erg leuk Yipee!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 15:06

Vergeet je helemaal welkom te heten Jody, excuus!

Wat vervelend dat je zo'n nare bevalling had. Ik hoop voor je dat deze bevalling prettiger verloopt.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 16:24

Noeps schreef:
Welkom Jodym! Gefeliciteerd met je zwangerschap. Hoe voel je je?

Sfeer in het ziekenhuis, dit was mijn bevalkamer:
[ [url=m/cIWhxm.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/2586pa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het blijft nogal klinisch vind ik, hoeveel fotobehang ze ook op de muren plakken :D Thuis hadden we het heel fijn en knus in de woonkamer en keuken, kaarsjes aan, gedempt licht, muziek, verloskundige zat aan de keukentafel met een kop thee.
Dus stel dat ik weer naar het ziekenhuis moet, dan zou ik de kamer liever wat donkerder en intiemer hebben, ik denk achteraf dat ik me daardoor prettiger had gevoeld.

Ik heb de online cursus van Dubbelzen gedaan en het boek “positief over bevallen” gelezen (aanrader!!). Beide ga ik de komende tijd weer doornemen. Misschien nog de bevallen als een baas cursus, maar ik twijfel of die me nog veel nieuwe inzichten gaat brengen en of dat dan in verhouding staat tot de kosten.

Ik ben in dezelfde verloskamer bevallen :') maar toen ik beviel was het nacht en dus donker. Had enkel de sterretjes hemel boven het bad aan, muziek erbij (hebben ze daar Bluetooth systeem voor). Dat was wel veel intiemer en knusser dan met daglicht.

En ook de online cursus van DubbelZen gedaan, vond ik hele fijne cursus.
Wil nog weer een boek lezen en wat kennis opfrissen. Ga dat boek eens opzoeken!

Yipee, hier werd bevalplan rond 30/32 weken besproken in het ziekenhuis. Ze werken bij UMCG met een vast formulier met vaste vragen, maar kon daar wel alles in kwijt wat ik wilde. En er werd duidelijk ook naar gekeken en rekening mee gehouden, wat helemaal fijn was.
Wat betreft de kamer, toen ik eenmaal gesetteld was in de kamer, kon ik er wel goed ontspannen. Daar heeft de ruimte wel mee te maken. En hoe meer ontspannen, hoe prettiger en sneller de bevalling zeggen ze.

Ow en voor het bevalplan, bespreek ook met je (beval)partner goed wat je wensen zijn. Je partner is degene die op dat moment ‘in jouw dienst is’ om het even zo te voorbereiden. Dus belangrijk dat diegene ook goed op de hoogte is van wat je wel en niet wil.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:59

Welkom Jodyn!

Gisteren de extra echo gehad en deze keer lag de baby wel goed *\o/* . Ze was nog steeds erg aan t bewegen maar de gyneacoloog was tevreden. Ze is iets groter dan gemiddeld maar nog steeds binnen de normen.
Ik vraag me af waar ze het vandaan haalt want met al dat maagzuur ben ik weer heek slecht aan t eten en kom ik ook amper aan -O- .
De baby woog nu 2400 gram en dat begin ik ook wel te merken.

Over t bevalplan hebben we t nog niet gehad.. (33 weken nu) maar dat is misschien ook met die veranderde afspraak ofzo.

Ik heb nu sinds een week de hele tijd last van slapende vingers. Zo carpaaltunnel achtig. Maar ik las dat dat ook van t vocht kan komen.
En ik heb gister ook iets gekregen voor mijn maag. En vanacht voor t eerst niet wakker geworden/gelegen van tnmaagzuur *\o/* *\o/*

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:01

Welkom Jodyn :)

Hier al weken maagbeschermers, dacht echt dat het m’n hart was :+
Laatste week beetje druk geweest, dus wel
Gelezen maar niet echt gereageerd.

Ik zit inmiddels op m’n oude gewicht voor mn zwangerschap. Eerste weken wel 3kg afgevallen; maar die zit er nu dus weer netjes bij.

Fijn dat de baby goed lag johoni, scheelt een hoop stress :)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:47

Sorry ladies heb even geen energie om alles bij te lezen. Zieke dochter van 1,5, wij daarna ook ziek en ik heb sinds dit weekend ineens extreem veel pijn aan mijn bekken dus kan letterlijk niet op of neer. Vandaag afspraak in het ziekenhuis met de verloskundige over inleiden, hoop dat ze daar vaart mee maken want dit is echt geen doen zo.

Ik heb de online cursus van Dubbelzen gedaan bij mijn eerste, dat is heel goed bevallen.