Booster vaccinatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Booster vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 22:53

Ibbel, ik kan me van geer en goor nog herinneren hoeveel ouderen echt heel eenzaam zijn. Kinderen en kleinkinderen kwamen amper. Dus zou me niks verbazen als die groep groter is dan we denken.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 22:54

Hier merk ik kinderen te druk.met eigen zaken..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 22:55

Nikass schreef:
(Voor mij is het niet duidelijk of ik er nou wel of niet toe behoor, maar ik gok toch op mijn leeftijd).

Als jij op leeftijd in aanmerking komt voor de griepprik ben je allang aan de beurt, want dat is vanaf 60 (maw, bouwjaar 1961)
Dus de op basis van leeftijd griepprikgroep (verreweg de grootste) hoeft sowieso geen SMS, want die kunnen allang een afspraak maken.
Gaat dus alleen om degenen met een medische indicatie voor een griepprik die jonger dan 60 zijn.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 22:59

En die krijg je tegenwoordig al heel snel.geloof ik...

Maar even over ouderen, veel zijn eenzaam.ondanks kinderen..
Kinderen die niet in de gaten heb en dat mama gewoon niet goed eet.
Mama.die zich groot houdt...

Dus het is vaak heel complex..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 23:02

Ik krijg regelmatig in de huisartsenpraktijk ouderen aan de telefoon die aangeven geen brief te hebben gehad, ik wijs ze erop dat ze online een afspraak kunnen maken en als dat veel problemen geeft biedt ik aan te helpen indien mogelijk.

Ik snap ook dat mensen zich hier afvragen waarom niet alle huisartsen zelf boosteren, in de huisartsenpraktijk waar ik werk is dat echt niet mogelijk, het is zo druk en er is al zoveel uitgestelde zorg dat onze praktijk ervoor gekozen heeft niet 2 dagen dicht te gaan voor de reguliere zorg. In de weekenden is ook niet haalbaar, ons halve team is nog herstellende van covid en die het niet gehad hebben hebben meer dan genoeg extra uren gedraaid.
Hoe graag we ook willen, het gaat echt niet.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 23:04

Citaat:
dat ze online een afspraak kunnen maken en als dat veel problemen geeft biedt ik aan te helpen indien mogelijk

Lief van je

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 23:08

Maar niet alle ouderen zijn lief.
Als je toen je jong was een k.lootzak was, ben je dat misschien nu ook nog wel.
Of als je als ouders niet goed voor je kinderen hebt gezorgd en geen goede relatie met je kinderen had, heb je die misschien nu ook niet.
Je weet het soms gewoon niet.

Mijn vader van bijna 82 heeft zelf zijn booster geregeld.
Die wil echt niet geholpen worden door ons, sterker nog, hij denkt dat hij alles beter weet. ;)
Hij heeft ook een Iphone, Ipad en Apple-watch :D

Genoeg ouderen die wel met de tijd meegaan.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 23:11

Goed van je, Polly +:)+

Mijn vader van 80 is best handig met de computer een heeft inderdaad online afspraken gemaakt. Maar zijn vriendin bv. had nog niet eens een DigiD. En zo zijn er wel meer mensen, vaak vrouwen die de administratie door hun man laten doen. Bij de oudere generatie zitten ook nog veel huisvrouwen die nooit gewerkt hebben . Ik heb een tante die helemaal niets wil weten van een computer of smartphone.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 23:14

Denk dat het ook ligt waar je woont.
Hier in Raalte nog veel van de oude stempel..

It blieft vremd die zooi :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 23:18

En vergeet niet dat bij veel ouderen het nog steeds is dat je niet buiten de regels omgaat. Wanneer de regering zegt wachten op de brief dan wacht je op de brief. Ze zijn niet allemaal burgerlijk ongehoorzaam en dat werkt nu in hun nadeel.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 23:56

Ibbel schreef:
bigone schreef:
Helaas blijken er nog steeds oude mensen netjes op de brief te wachten want bellen mag pas wanneer je een brief hebt . Mensen dus uit de jaren 40. En er worden 50.000 brieven per dag verstuurd dus over een triljoen jaar is de laatste brief over.

Nou vraag ik me wel af hoeveel van die oudere generatie dan geen kinderen of andere familie of vrienden hebben die ze kunnen helpen. En zeker kinderen of familie, dan zit je er toch zelf bovenop?

Ik heb het ook in de gaten gehouden voor mijn buren (terwijl die verrekte handig met computers zijn, ondanks dat ze uit 1937 en 1947 zijn) en ze even een seintje gegeven dat ze aan de beurt waren. Die hebben dan ook direct een afspraak samen weten te maken, ondertussen 3 weken geleden.

Zouden er dan zoveel ouderen zijn die echt kind noch kraai hebben én het allemaal niet snappen én geen enkele andere manier om hulp te krijgen?
Degenen die werkten in de jaren 80/90 hebben voor een groot deel nog om leren gaan met computers ook, en die mensen zijn nu als ze in de jaren 90/00 met pensioen zijn gegaan ook al ruim in de 70 zo niet 80. Dus in die groep zit echt ook wel wat handigheid met computers ook. Al is het maar om te bankieren en je belastingaangifte te doen, je zal verdikke wel moeten.

Nou... Toen ik in 1997 begon met mijn "serieuze" baan, werkten wij nog volledig met papieren dossiers. Na verloop van tijd hadden we één word perfect computer voor de uitgaande stukken. Lang niet iedereen kon er veel mee. De oudere werknemers die rond de eeuwwisseling met pensioen gingen hebben gewoon niet structureel met computers gewerkt. En dan heb ik het nog over een (semi)kantoorbaan. Je hebt natuurlijk ook genoeg werk waar je überhaupt niet met computers werkt.
Je hebt inderdaad vervolgens bankzaken ed maar je hebt mensen die daar nog steeds moeite mee hebben, of er nauwelijks iets mee hoeven: alle vaste lasten automatisch, dan hoef je ook niet al te veel.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 24-12-21 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 23:58

Ibbel schreef:
Nikass schreef:
(Voor mij is het niet duidelijk of ik er nou wel of niet toe behoor, maar ik gok toch op mijn leeftijd).

Als jij op leeftijd in aanmerking komt voor de griepprik ben je allang aan de beurt, want dat is vanaf 60 (maw, bouwjaar 1961)
Dus de op basis van leeftijd griepprikgroep (verreweg de grootste) hoeft sowieso geen SMS, want die kunnen allang een afspraak maken.
Gaat dus alleen om degenen met een medische indicatie voor een griepprik die jonger dan 60 zijn.

Ik ben een stuk jonger dan 60 hoor :) Nog niet aan de beurt.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 00:23

Ik heb weer wat vragen gekregen, even snel vanaf mijn telefoon:

-Beleid had duidelijker moeten zijn: eens! Probleem is nu de logistiek van prikafspraken en capaciteit. Begin dit jaar was het probleem vooral een gebrek aan vaccins. Die zullen we weer gaan zien met de generatie 2 vaccins Q2 en Q3 2022. Toen had het dus ook meer zin om mensen voorrang te geven, het ging veel langzamer.

Er zijn vandaag geen SMSjes verstuurd vanuit GGD Corona waarmee een griepprikker naar de GGD kan bij mijn weten. Karuna en purny kunnen bij hun huisarts terecht, dit staat los van de sms vanaf 23-12.

VWB mixen: ja er wordt gemixt. Er is, ik meen in US onderzoek gedaan naar antibody levels bij mixen vaccins. 2x Moderna en daarna Pfizer was het hoogst, daarna (uit mijn hoofd) 2x Pfizer en 1x Moderna, daarna 3x Moderna/Pfizer. Janssen zat ook in dat onderzoek, AZ niet. Meen dat ik het bij the Lancet gelezen heb en dat ik ook een peer review gezien heb maar pin me hier niet op vast.

30 min was myocarditis een iets vaker voorkomend iets bij Moderna geprikten, dacht zelf specifiek bij mannen. Ontsteking van het hartzakje geloof ik. Dus daarom is nu de landelijke regel voor zover ik begreep 50+ zoveel mogelijk Moderna (want geen hogere kans op myocarditis) en 50- Pfizer (want die kan je geen moderna meer geven deels).

Maar elk vaccin is goed in de strijd tegen omikron.
Laatst bijgewerkt door Choiix op 24-12-21 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 00:25

Uitleg over wie er een sms gaat krijgen van de site van het rivm :

Alleen mensen die eerste vaccinaties bij GGD kregen
Het gaat om mensen uit de griepprikgroep die de eerste twee vaccinaties bij de GGD hebben ontvangen en op basis van hun leeftijd nog geen uitnodiging via (sociale) media hebben gekregen. Door de sms-actie krijgen zij, afhankelijk van hun leeftijd, mogelijk tot 2 weken eerder de gelegenheid om een afspraak te maken dan hun leeftijdsgenoten. Omdat deze mensen bij de GGD bekend zijn, kunnen zij op deze wijze uitgenodigd worden.

Dus ben je een griepprik klant onder de 60
maar word je altijd via de huisarts geprikt krijg je geen bericht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 00:34

bigone schreef:
Uitleg over wie er een sms gaat krijgen van de site van het rivm :

Alleen mensen die eerste vaccinaties bij GGD kregen
Het gaat om mensen uit de griepprikgroep die de eerste twee vaccinaties bij de GGD hebben ontvangen en op basis van hun leeftijd nog geen uitnodiging via (sociale) media hebben gekregen. Door de sms-actie krijgen zij, afhankelijk van hun leeftijd, mogelijk tot 2 weken eerder de gelegenheid om een afspraak te maken dan hun leeftijdsgenoten. Omdat deze mensen bij de GGD bekend zijn, kunnen zij op deze wijze uitgenodigd worden.

Maar de huisartsen hebben die mensen dit voorjaar doorgegeven aan de ggd en die mensen zijn via de ggd geprikt. Dus uiteindelijk wel gewoon de hele griepprikgroep?

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 00:41

Bigone, Correct. Dus anders gezegd de medisch midden risico groep. Medisch hoog risico groep, dus die via ziekenhuis Moderna kreeg, heeft pech en moet Max 14 dagen langer wachten. Enige mogelijke uitzondering KAN zijn als ze het op patiënt nummer doen gematcht met de eerder door huisartsen aangeleverde Griepprikkers maar het lijkt er op dat ze filteren op de mensen die bij “Valt u onder de groep met verhoogd medisch risico (griepprikgroep)?” Ja hebben geantwoord. Dat gaat logistiek sneller en is minder foutgevoelig, want kan je makkelijk uitvragen.

Selecteer Patiënt
Met MedischRisico is Ja
Met Prik1BijGGD EN Prik2BijGGD is Ja
OF
Met HersteldCorona EN Prik1BijGGD is Ja
Met BoosterInDossier is Nee
Met MobieleNummerBekend is Ja
Splits op in 7 groepen

En verstuur deze week elke dag een sms naar die groepen. IT is niet zo moeilijk ;-)

Dus heb je beide prikken bij GGD gehad en een afspraak sms gehad toen je die destijds inplande en zit je in de groep kan je komende week een sms verwachten met afzender GGD Corona. Anders hopen dat je huisarts zelf gaat prikken of wachten op leeftijd. Cheatroute 1 kan evt nog steeds bij mijn weten maar Cheatroute 2 zet je ook op een wachtlijst dus die helpt je ook niet echt verder.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 00:55

Dit verschil komt gewoon omdat de griepprik mensen onder de 60 met Pfizer of Moderna door ggd geprikt zijn, extra risico groep word nu toch ook door arts in ziekenhuis geprikt? Mijn schoonzus wel vier weken geleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 01:14

Maar daarmee klopt het laatste stukje van jouw eerdere reactie niet :n

Dit deel
bigone schreef:

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 01:22

bigone schreef:
Dit verschil komt gewoon omdat de griepprik mensen onder de 60 met Pfizer of Moderna door ggd geprikt zijn, extra risico groep word nu toch ook door arts in ziekenhuis geprikt? Mijn schoonzus wel vier weken geleden.

Was dat geen derde prik ipv booster?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 07:52

Ach, ik moet mijn jongere collega's ook vaak uitleggen dat niet iedereen een computer of een smartphone hebben, wanneer ze zuchtend zeggen 'ja ik had iemand aan de telefoon die niet wist hoe die moest scannen'..
Mensen moeten dan schadepapieren opsturen, en vaak wordt er gezegd 'maar maar een foto met je telefoon' of 'u kunt het scannen en mailen', alsof iedereen dat maar kan. En vooral de 30- ers, en 20-ers snappen niet dat er mensen opgegroeid zijn zonder internet of computer (of zonder telefoon zelfs nog).
En niet iedereen heeft kinderen, of kinderen zijn naar ver weg verhuist, of geemigreerd zelfs, of vinden hun ouders lastig, (of ouders hebben lelijk gedaan, dat kan ook). Er vanuit gaan dat mensen kinderen hebben die in de buurt zijn is ook wat kort door de bocht.
En dan heb je dus dat ouderen zo lang mogelijk thuis moeten willen blijven wonen want dat is goedkoper willen ze zo graag, en dan raken ze in situaties zoals dit dus een beetje verloren..

Daarnaast, als ik zie wat ik aan slordige en niet kloppende correspondentie hier voorbij zie komen, is niet kunnen communiceren van alle generaties, vooral jongeren lijken niet meer te kunnen schrijven... :+ Maar goed, dat is een ander verhaal..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 09:28

Het is echt druk bij de vaccinatie, hij zit er inmiddels in!
Nu kwartier wachten

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 09:48

Dat is mooi vroeg Purny.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 09:50

friezenfan2 schreef:
Dat is mooi vroeg Purny.

Ik dacht ik ga vroeg, was ook al vroeg op.
Was niet de enige

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 09:53

Ik zou ook vroeg zijn gegaan is het maar gedaan en minder tijd om te gaan stressen.
Alleen zit naar de vaccinatie locatie hier in breda een happy italy dus mocht ik ooit die booster mogen inplannen en het zou rond het avondeten zijn dan zou ik best een pizza ofzo willen bestellen en dan mee naar huis te nemen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 09:58

Volgens onze Steven Van Gucht van Sciensano is een mix van vaccins zelfs iets beter als 3x dezelfde omdat je afweermechanisme dan op verschillende manieren aan het werk gezet wordt.
En AZ zou beter zijn in het aanmaken van T-cellen.

AZ is trouwens ook bezig met een ' nieuw ' vaccin tegen de Omikron variant hoorde ik nog.