Gebroken bovenbeen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DideH

Re: Gebroken bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 10:56

Klinkt alsof je er nog steeds flink tot beperkt wordt in het dagelijks leven leintje :( Gun je al die dingen gewoon pijnvrij!

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 18:27

Het is heel dubbel. Het beeld is super goed en daar ben ik natuurlijk heel blij mee. Mijn orthopeed zei ook al dat dit is waar hij 2,5 jaar geleden op inzette en daar volg ik hem ook helemaal in. Wat de heling betreft is het na de 2e operatie echt goed gegaan en kan ik ook echt alles weer. Vorig jaar heb ik in april nog een heuvel van 400m beklommen (wat toen nog pijnvrij ging, omdat ik toen nog geen pijn had). Als iemand toen aan me vroeg hoe het ging dan geloofde ik mezelf ook als ik goed zei.
Nu is dat wel anders, omdat ik dus meer pijn heb dan ik eigenlijk gehad heb in de afgelopen 3,5 jaar en ik het ook voel verslechteren en dat voelt toch wel wat wrang. 3 jaar geleden was mijn bot aan het verdwijnen en daar heb ik eigenlijk nagenoeg geen last van gehad (tot verbazing van mijn eerste orthopeed, want ik kan me de woorden: "Je had echt heel veel pijn moeten hebben" nog heel goed herinneren) en nu is er "niks" aan de hand en heb ik eigenlijk dagelijks pijn.
Alles pijnvrij zou heel fijn zijn, dus dat wordt mijn doel voor het laatste kwartaal van 2025 :D

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 18:47

Maar is dan de oorzaak van de pijn wel bekend?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 19:03

Ik zet echt in op een schroef of plaat die moeilijk is gaan doen. Al was het maar omdat het dan tzt op te lossen is :j. Dat is je namelijk van harte gegund.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 19:26

FrNo schreef:

Orthopeed zet al zijn geld op irritatie van mijn m. quadriceps door de platen

Lalidan schreef:
Ik zet echt in op een schroef of plaat die moeilijk is gaan doen. Al was het maar omdat het dan tzt op te lossen is :j. Dat is je namelijk van harte gegund.

Ik hoop het ook echt, zou iig wel een hoop schelen

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 19:46

leintje_ schreef:
FrNo schreef:

Orthopeed zet al zijn geld op irritatie van mijn m. quadriceps door de platen

Lalidan schreef:

Ik hoop het ook echt, zou iig wel een hoop schelen

Komt heel regelmatig voor hoor, pijn door schroeven en platen. Dus als je deze mag laten verwijderen zeker doen! Herstel na het verwijderen gaat meestal ook heel vlot. Hopelijk kan je snel worden geholpen. Na al die tijd wil je waarschijnlijk wel graag dat het eindelijk weer 'normaal' voelt. :)

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 20:13

Snel zal het niet worden. In augustus gaat de orthopeed beoordelen of de anterieure plaat, samen met een paar schroeven van de laterale, kunnen worden verwijderd. Op z'n vroegst wordt het iets in de richting van september, helaas en het evt. verwijderen van de laterale plaat zal dus nog later worden.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 20:21

Jeetje ik heb niet alles gelezen maar wel je openingspost. Een flinke breuk zeg! Ik begrijp hieruit dat je na 4 jaar nog steeds aan het tobben bent. Wat super rot!

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 21:17

Klopt. Zomer 2021 het ongeluk gehad en geopereerd. In de zomer van 2022, op de jaarcontrole, bleek dat de breuk niet was geheeld en er botresorptie was opgetreden, waardoor er een flink gat tussen de twee botdelen van mijn dijbeen zat. Verwezen naar het AMC, daar nog een keer geopereerd (dubbele plaatsosteosynthese en dubbele bottransplantatie. Herstel en revalidatie na die OK ging initieel heel goed, maar in maart 2023 begonnde contructie te falen (3 schroefbreuken). 2 maanden op krukken gelopen en daarna bleek dat er nog 4 schroeven waren gebroken en mijn been ook een scheefstand had. Toen ben ik een 3e keer geopereerd, weer een dubbele plaatosteosynthese en een bottransplantatie, dus mijn beide bekkenkammen zijn ook aardig gehavend uit de strijd gekomen.
Herstel gaat sindsdien heel goed, alleen sinds mei 2024 heb ik dus last van de platen, wat dan toch een beetje jammer is

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:18

leintje_ schreef:
Snel zal het niet worden. In augustus gaat de orthopeed beoordelen of de anterieure plaat, samen met een paar schroeven van de laterale, kunnen worden verwijderd. Op z'n vroegst wordt het iets in de richting van september, helaas en het evt. verwijderen van de laterale plaat zal dus nog later worden.

Dat is nog even doorbijten ja, balen zeg. Hopen is de plaat die er als eerste uit gaat degene die je het meeste last bezorgt. Alleen dat zal dan al een opluchting zijn. Weet je ook al hoelang daarna de laterale plaat verwijderd mag worden? Of wordt dat pas na de eerste operatie beslist?

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 21:38

Nee daar hebben we het nog niet over gehad. Ik weet alleen dat de platen niet op hetzelfde moment mogen worden verwijderd, omdat de kans op refractuur dan te groot is, en de orthopeed schroeven uit die plaat wil halen, zodat er wat beweging in komt, wat de botheling/remodelleren verder moet stimuleren. Hij wil zoveel mogelijk tijd rekken, want zolang het materiaal op zijn plek zit gaat het niet kapot, dus er staat nog geen moment voor gepland

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 08:38

leintje_ schreef:
Klopt. Zomer 2021 het ongeluk gehad en geopereerd. In de zomer van 2022, op de jaarcontrole, bleek dat de breuk niet was geheeld en er botresorptie was opgetreden, waardoor er een flink gat tussen de twee botdelen van mijn dijbeen zat. Verwezen naar het AMC, daar nog een keer geopereerd (dubbele plaatsosteosynthese en dubbele bottransplantatie. Herstel en revalidatie na die OK ging initieel heel goed, maar in maart 2023 begonnde contructie te falen (3 schroefbreuken). 2 maanden op krukken gelopen en daarna bleek dat er nog 4 schroeven waren gebroken en mijn been ook een scheefstand had. Toen ben ik een 3e keer geopereerd, weer een dubbele plaatosteosynthese en een bottransplantatie, dus mijn beide bekkenkammen zijn ook aardig gehavend uit de strijd gekomen.
Herstel gaat sindsdien heel goed, alleen sinds mei 2024 heb ik dus last van de platen, wat dan toch een beetje jammer is

Wow wat een pech kan je hebben! Heel veel sterkte en hopelijk nu alleen nog maar positief nieuws

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 14:14

leintje_ schreef:
Nee daar hebben we het nog niet over gehad. Ik weet alleen dat de platen niet op hetzelfde moment mogen worden verwijderd, omdat de kans op refractuur dan te groot is, en de orthopeed schroeven uit die plaat wil halen, zodat er wat beweging in komt, wat de botheling/remodelleren verder moet stimuleren. Hij wil zoveel mogelijk tijd rekken, want zolang het materiaal op zijn plek zit gaat het niet kapot, dus er staat nog geen moment voor gepland

Wel fijn dat hij zo voorzichtig doet dan! Al is die pijn echt niet tof.