Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 17:32

Daar zullen ze toch hun best voor moeten gaan doen. Als je weet dat je bevolking enorm vergrijsd is en we de komende jaren gewoon meer zorg nodig gaan hebben. Kan je wel je kop in het zand steken. Maar je kan op z'n minst proberen er iets aan te doen en niet elk voorstel meteen van tafel vegen en denken dat een keertje klappen genoeg is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 17:34

Langdurige IC-zorg is ook (of misschien wel: juist) voor een vergrijzende bevolking niet nodig.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 17:42

loriene schreef:
Laat de regering dat lekker oplossen.
Die hebben de zorg al jaren geleden verkwanselt.
En nu de druk op de burgers leggen?
Elke motie die is ingedient om de zorg op te schalen wordt verworpen.
Dus onze beste regering is helemaal niet van plan om iets aan het personeelstekort te gaan doen.
Dit jaar niet en volgend jaar ook niet.
En elke keer de burgers maar domme maatregelen opleggen.
Dan krijg je toch ook dat iedereen niet meer wil en het nut er ook niet meer van in ziet?

De regering moet het oplossen, maar je hebt tegelijkertijd geen enkel vertrouwen in de regering. Dat spreekt elkaar behoorlijk tegen.

Niet iedereen vindt de maatregelen 'dom' en ziet er het nut niet meer van in. Dat is een minderheid. Dus spreek hierin voor jezelf
De meerderheid is gewoon coronamoe, is de maatregelen zat, heeft geen zin in wéér dat mondkapje, maar ziet ook wel in dat we er zonder maatregelen niet uit komen.

De discussie kan zich m.i. beter richten op de invulling van die maatregelen. Wat werkt, en wat niet. Zo heb ik voor mezelf geen moeite met de QR-code, maar vind ik wel dat deze veel selectiever moet worden ingezet. En er moet meer werk gemaakt worden van handhaving, want dat is op dit moment soms echt een lachertje.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 17:44

Needje schreef:
Daar zullen ze toch hun best voor moeten gaan doen. Als je weet dat je bevolking enorm vergrijsd is en we de komende jaren gewoon meer zorg nodig gaan hebben. Kan je wel je kop in het zand steken. Maar je kan op z'n minst proberen er iets aan te doen en niet elk voorstel meteen van tafel vegen en denken dat een keertje klappen genoeg is.
Daar ben ik het (voor de verandering :P ) helemaal mee eens.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 17:47

dan nog, dat lost voor nu het probleem niet op. En al dat geschopt en gezanik over QR code helpt al helemaal niet

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 17:50

Met een beetje geluk hebben we straks twee nieuwe virusremmende medicijnen. De eerste (van Merck) is in de UK al goedgekeurd, de tweede is van Pfizer en is nog niet aan goedkeuring toe, maar heeft wel heel goede eerste resultaten van onderzoek.

Ben wel héél benieuwd hoe vaak dán het argument "we kennen de langetermijneffecten niet" gehanteerd gaat worden door ongevaccineerde patienten :))

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 17:55

Als je dood ligt te gaan maakt dat weinig meer uit gok ik.
Ben je nog gezond dan kan je je dat idd afvragen.
Beetje loze opmerking imo.

edit: Daarbij wordt er gezegd dat het toegediend wordt bij kwetsbare patiënten. Deze zijn in principe gevaccineerd...
Laatst bijgewerkt door Needje op 05-11-21 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 17:58

IMANDRA schreef:
Uitbreiden is niet haalbaar, daar is simpelweg te weinig personeel voor door alle burn-outs en uitloop.

Uitbreiden is in een normale situatie ook helemaal niet nodig. De druk op de IC capaciteit is alleen maar zo groot, omdat Coronapatiënten langduriger gebruik maken van IC zorg dat een "normale" IC patiënt.
Straks - als de pandemie - voorbij is neemt de druk op de IC's definitief af. En waarom zou je IC bedden uitbreiden die je straks niet meer nodig hebt? Of, maar 1 x in de 100 jaar? Zo makkelijk is het allemaal nog niet.
Er moet dus een systeem komen van makkelijker efficiënter opschaalbare IC-capaciteit. En daar wordt nu wel over nagedacht. Denk dus niet dat het morgen is geregeld. En mogelijk ook niet over een jaar.
Het enige dat nu in deze situatie echt op korte termijn soelaas biedt is vaccineren

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 18:18

Needje schreef:
Als je dood ligt te gaan maakt dat weinig meer uit gok ik.
Ben je nog gezond dan kan je je dat idd afvragen.
Beetje loze opmerking imo.

edit: Daarbij wordt er gezegd dat het toegediend wordt bij kwetsbare patiënten. Deze zijn in principe gevaccineerd...

Beide medicijnen werken optimaal binnen 3 (Pfizer) tot 5 (Merck) dagen na begin van de klachten. Dat is dus vooral juist nog in de thuissituatie. Beide middelen geven rond iets van 90% bescherming om ziekenhuisopname te voorkomen. Dus nee, het zijn juist geen middelen 'als je dood ligt te gaan'.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 18:34

Ibbel schreef:
Langdurige IC-zorg is ook (of misschien wel: juist) voor een vergrijzende bevolking niet nodig.

Dit. En de zorg opschalen tot passend aan de vergrijzing is gewoon niet reëel. Daar zouden we als land op failliet gaan. We moeten door die trechter heen en wellicht kan hervorming de boel verlichten maar geld gaat ons m.i. niet redden in de vergrijzingscrisis. Corona legt er extra druk op en zorgt dat we sneller knel zitten dan gedacht, maar ik denk oprecht dat het ons kijkje in de toekomst is de aankomende 20 jaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 19:01

De meeste oude mensen met bvb dementie komen helemaal niet meer in het ziekenhuis zoals in bijna elk ander land wel. In een verpleegtehuis/verzorgingstehuis worden echt niet alle toeters en bellen erbij gehaald wanneer een oudere dementerende ernstig ziek word. In bijna alle gevallen word in overleg met familie afgezien van behandeling in een ziekenhuis.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 19:08

bigone schreef:
De meeste oude mensen met bvb dementie komen helemaal niet meer in het ziekenhuis zoals in bijna elk ander land wel. In een verpleegtehuis/verzorgingstehuis worden echt niet alle toeters en bellen erbij gehaald wanneer een oudere dementerende ernstig ziek word. In bijna alle gevallen word in overleg met familie afgezien van behandeling in een ziekenhuis.

Klopt helemaal. Dat heeft voor hele schrijnende (horror)situaties gezorgd in verpleeghuizen die niet zijn uitgerust om bv mensen te beademen. Daar hebben mensen liggen creperen, verschrikkelijk. Ik denk dat er in dat opzicht niet heel veel is veranderd ook.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 19:17

secricible schreef:
En de zorg opschalen tot passend aan de vergrijzing is gewoon niet reëel. Daar zouden we als land op failliet gaan.

Ik ben het met Ibbel eens dat we juist voor een vergrijzende bevolking niet zoveel IC nodig hebben. Maar niet omdat het te duur is... als we willen kunnen we dat beslist wel doen. Alleen... waarom zou je? Liggen op de IC is niet echt kwaliteit van leven. Revalideren na de IC is in veel gevallen ook niet echt eenvoudig. Voor een boel oudere mensen is het simpelweg geen goede oplossing.

Maar het idee dat we alleen vanuit financiele redenen vinden dat mensen wel dood kunnen omdat we geen zin hebben hun zorg te betalen, die visie moet echt stoppen. Het is niet waar. Dat is niet de hoofdreden.

Citaat:
We moeten door die trechter heen en wellicht kan hervorming de boel verlichten maar geld gaat ons m.i. niet redden in de vergrijzingscrisis. Corona legt er extra druk op en zorgt dat we sneller knel zitten dan gedacht, maar ik denk oprecht dat het ons kijkje in de toekomst is de aankomende 20 jaar.

Omdat dat de keuze is. Omdat de mensen die de beslissingen nemen zelf nog niet zo oud zijn en denken dat het wel mee valt.
(Deze is bv illustratief: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/op ... ntent=free )

Maar dit gaat niet om een probleem van geld op zich, maar van de keuze waar we het aan willen geven. We hadden de dividendbelasting niet hoeven weggeven. We hoeven niet een internationaal belastingparadijs te zijn. We kunnen best beter handhaven op de belangrijkste belastingfrauders (de echte.) We kunnen inhoudelijk kijken naar de zorg, ipv te hopen dat mensen die geen zorgopleiding hebben en ook nergens verantwoording over af hoeven te leggen in hun consultancies bedenken hoe het misschien eventueel zou kunnen werken. (We zijn Sander Spijker en zijn 'hoe buit je zorgdeclaraties ten volle uit' terwijl partner en oh ja, toevallig ook minister van VWS dat prima vond toch nog niet vergeten? Van ons geld. Voor zorg, naar consultancy.)

Dat gaat allemaal om keuzes, niet om natuurwetten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 19:20

Een instellingsarts kan middelen toedienen die voor rust zorgt. Dat haalt een stuk benauwdheid weg. Maar leuk is anders, ik had het trouwens niet over Corona specifiek maar bij allerlei ziektebeelden. Dat rekken en erbij blijven word hier bijna niet meer gedaan of de familie moet er op staan dat iemand toch naar het ziekenhuis gaat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 19:26

bigone schreef:
Dat rekken en erbij blijven ...

Wim Sonneveld - love it :D

Volledig off topic, sorry.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 05-11-21 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 19:27

Ik had het niet alleen over IC's schaduw, ik heb het over de zorg in het algemeen en in alle facetten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 19:36

De rest kunnen we gewoon verbeteren en uitbreiden, als we willen. Niet snel genoeg om de coronacrisis op te vangen, maar de rest is keuze.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 19:48

Shadow0 schreef:
secricible schreef:
En de zorg opschalen tot passend aan de vergrijzing is gewoon niet reëel. Daar zouden we als land op failliet gaan.

Ik ben het met Ibbel eens dat we juist voor een vergrijzende bevolking niet zoveel IC nodig hebben. Maar niet omdat het te duur is... als we willen kunnen we dat beslist wel doen. Alleen... waarom zou je? Liggen op de IC is niet echt kwaliteit van leven. Revalideren na de IC is in veel gevallen ook niet echt eenvoudig. Voor een boel oudere mensen is het simpelweg geen goede oplossing.

Maar het idee dat we alleen vanuit financiele redenen vinden dat mensen wel dood kunnen omdat we geen zin hebben hun zorg te betalen, die visie moet echt stoppen. Het is niet waar. Dat is niet de hoofdreden.

Citaat:
We moeten door die trechter heen en wellicht kan hervorming de boel verlichten maar geld gaat ons m.i. niet redden in de vergrijzingscrisis. Corona legt er extra druk op en zorgt dat we sneller knel zitten dan gedacht, maar ik denk oprecht dat het ons kijkje in de toekomst is de aankomende 20 jaar.

Omdat dat de keuze is. Omdat de mensen die de beslissingen nemen zelf nog niet zo oud zijn en denken dat het wel mee valt.
(Deze is bv illustratief: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/op ... ntent=free )

Maar dit gaat niet om een probleem van geld op zich, maar van de keuze waar we het aan willen geven. We hadden de dividendbelasting niet hoeven weggeven. We hoeven niet een internationaal belastingparadijs te zijn. We kunnen best beter handhaven op de belangrijkste belastingfrauders (de echte.) We kunnen inhoudelijk kijken naar de zorg, ipv te hopen dat mensen die geen zorgopleiding hebben en ook nergens verantwoording over af hoeven te leggen in hun consultancies bedenken hoe het misschien eventueel zou kunnen werken. (We zijn Sander Spijker en zijn 'hoe buit je zorgdeclaraties ten volle uit' terwijl partner en oh ja, toevallig ook minister van VWS dat prima vond toch nog niet vergeten? Van ons geld. Voor zorg, naar consultancy.)

Dat gaat allemaal om keuzes, niet om natuurwetten.

Precies dit!

En over de mogelijk beschikbare medicatie tegen corona ben ik positief. Waarom? Omdat zoiets binnen een paar dagen weer uit je lijf is en je snel merkt of je er wel of niet tegen kan en er dan ook direct mee kan stoppen. Dus goede ontwikkelingen vind ik.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 19:53

Elisa, een vaccin is ook binnen twee weken echt foetsie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 19:55

Ibbel schreef:
bigone schreef:
Dat rekken en erbij blijven ...

Wim Sonneveld - love it :D

Volledig off topic, sorry.

Dat paste mijn pa vroeger toe, vriendjes die hij niks vond prees hij de hemel in ) daar trap je als puber zeker in :D :D :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 20:07

De nieuwe medicatie tegen Corona, die nieuwe pillen? Ik weet niet of dat zo snel uit je lijf is.. ik las daar iets over dacht ik … even zoeken

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 20:13

Ik las in een topic dat mensen bereid zijn om zich te laten besmetten met Corona want ze kunnen niet op wedstrijd of binnen rijden op de manege. Die hebben echt iets gemist het laatste jaar.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 20:14

bigone schreef:
Ik las in een topic dat mensen bereid zijn om zich te laten besmetten met Corona want ze kunnen niet op wedstrijd of binnen rijden op de manege. Die hebben echt iets gemist het laatste jaar.

Nou inderdaad, maar als ze eraf vallen en een ziekenhuisbed nodig hebben dan is het belachelijk als die er niet is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 20:25

N.a.v. Recent onderzoek wordt getwijfeld over de veiligheid van her gebruik van paracetamol tijdens de zwangerschap. Paracetamol wordt gezien als de meest onschuldige pijnstiller en wordt al sinds 1893 gebruikt.

Zelfs over paracetamol is de uitwerking tijdens zwangerschap niet duidelijk. Maar iedereen die hier aanhaalt dat een nieuw vaccin wellicht niet zo veilig is wordt afgeschoten…

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 20:26

Paracetamol is het grootste gif dat er is. Slik een heel doosje en je kunt je kist bestellen. Serieus. Beste manier om je leven om zeep te helpen en daar is niets meer aan te doen.