Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:23

Palmera schreef:
Relaxed: ja, ik vind het vreemd als iemand een paar keer per jaar verkouden is. Ook vroeger in NL (horecawerk, veel feestjes, op de fiets in de regen zonder jas door de polder, etc) was ik misschien 1 keer in de twee jaar een paar dagen verkouden.

En ik ken mensen die veel vaker verkouden zijn en ieder jaar de griep hebben, terwijl ik me mijn laatste griep niet eens kan herinneren. Dus volgens mij heb ik een prima weerstand. Alleen met jezelf vergelijken zegt natuurlijk helemaal niks.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:27

purny schreef:
Maar mvdende je hebt toch wel een buurman waar je even aan kan vragen of hij boodschappen kan doen? En in het slechtste geval moet je gewoon even thuisbezorgd bestellen of andere dingen.

Paar pizza's in de vriezer, blikken soep in voorraad.

Ik ben maar blij dat ik en mijn ouders in dezelfde stad wonen

Hoe vaak moet ik jou nog gaan uitleggen dat ik dat niet heb? Dat dat géén zin heeft?

De pizza's zijn al op, evenals de blikken soep. Die heb heb ik vaak wel op voorraad, maar als je 2x in de week een blik soep eet, is die voorraad binnen 1 week ook weer opgegeten.

Thuisbezorgd is hier leuk met maximaal 9 restaurants die hier bezorgen. En de goedkoopste heeft een minimaal bedrag van €7. De anderen bezorgen vanaf €15-30.

Als je in je eentje bent, is dat best lastig.

Het gaat wel, maar liever niet vaker dan een enkele keer.

Ze zijn Traag.... bij de GGD op dit moment. Had gehoopt de uitslag ruim binnen de 24 uur te hebben. Maar nog steeds niets.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:30

mvdende schreef:
Boodschappen winkelen is inderdaad een 1e levensbehoefte!

Oefff, interessante semantiek; woorden bij elkaar halen en verhaspelen om er een eigen betekenis aan te ontlenen.

Alleen noodzakelijke levensmiddelen kopen is een 1ste levensbehoefte.
´Boodschappen doen´ is een veel ruimer begrip.
´Winkelen´ nog een deur verder.
De combinatie ´boodschappen winkelen´ had ik nog niet eerder gelezen.

purny

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:33

Uitslag kan 48 uur duren

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:33

Mvandende heeft niet het geld om voor weken boodschappen te halen dus voor je oordeelt en iemand ook nog op haar taalgebruik attendeert, denk even na aub. En ze heeft daarnaast ook nog autisme wat ook niet altijd voor reacties zorgt die wij begrijpen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:35

purny schreef:
Uitslag kan 48 uur duren

Dat weet ik.

Vorige keer in de topdrukte na 24 uur.

Dus had gehoopt deze keer terwijl het rustig is, binnen de 24 uur.

Wachten duurt lang en ik ben héél slecht in wachten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:54

Pfizer kan dit jaar maar de helft van de vaccins leveren die gepland waren.
Problemen met het aanleveren van de grondstoffen.
Begint al goed :+

Ik zag dat ze in Duitsland al zo goed als klaar zijn om te vaccineren in grote omgevormde locaties.
Enkel nog de vaccins en het vaccinatiepersoneel.
Ik zou soms wel willen dat we hier wat meer duits dna in ons lichaam hadden :D

Wel zo fijn dat de evenementensector hierdoor toch weer een aantal weken aan het werk kan !

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:55

Electra63 schreef:
Blussem schreef:
Is dit hier al gedeeld?

Hier kun je kaartjes downloaden voor geval wanneer je vanwege medische aandoening geen mondmasker kunt dragen.
https://www.vilans.nl/vilans/media/docu ... kapjes.pdf
Ik gebruik zelf deze als ik met een vriend op stap ben die slecht horend is. Ik moet zeggen dat eigenlijk de meeste mensen niet moeilijk om doen om in dit geval voor anderen wel vrij snel duidelijk is dat hij slecht horend is en onder ander lip lezen gebruikt om je beter te begrijpen.

Daar werk jij, als zorgmedewerker, toch niet aan mee?
Jij zou in ieder geval niet mee moeten werken aan het verspreiden van deze berichten.

In de instelling waar ik werk zijn bezoekers zonder mondkapje niet welkom, ook niet wanneer ze met dit kaartje aankomen. Bij patiënten wordt er overlegd met de desbetreffende afdeling voor ze verder mogen zonder mondkapje.
Ik vind het goed dat ze zo streng zijn. Je wilt niet weten wat ik ondanks deze regels nog tegenkom aan COVID-risico's die bezoekers nemen.

Relaxed schreef:
Palmera schreef:
Relaxed: ja, ik vind het vreemd als iemand een paar keer per jaar verkouden is. Ook vroeger in NL (horecawerk, veel feestjes, op de fiets in de regen zonder jas door de polder, etc) was ik misschien 1 keer in de twee jaar een paar dagen verkouden.

En ik ken mensen die veel vaker verkouden zijn en ieder jaar de griep hebben, terwijl ik me mijn laatste griep niet eens kan herinneren. Dus volgens mij heb ik een prima weerstand. Alleen met jezelf vergelijken zegt natuurlijk helemaal niks.

Door het hele COVID-gebeuren ben ik me er nu veel bewuster van wanneer ik verkouden ben. Tnt 3x dit jaar. Eerste keer in maart, toen mocht je alleen testen met koorts. Tweede (juni) en derde (oktober, met 3 stokjes voor de verandering :7 ) keer wel getest, maar negatief. Ik werk in de zorg, dus kom veel zieke mensen tegen en nachtdiensten helpen nu ook niet echt voor je weerstand.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:59

mvdende schreef:
purny schreef:
Uitslag kan 48 uur duren

Dat weet ik.

Vorige keer in de topdrukte na 24 uur.

Dus had gehoopt deze keer terwijl het rustig is, binnen de 24 uur.

Wachten duurt lang en ik ben héél slecht in wachten.

Volgens mij ligt het ook aan het tijdstip van testen. En je schrikt je een hoedje als je gebeld word door een ander

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:09

Pandora2 schreef:
Pfizer kan dit jaar maar de helft van de vaccins leveren die gepland waren.
Problemen met het aanleveren van de grondstoffen.
Begint al goed :+

Ik zag dat ze in Duitsland al zo goed als klaar zijn om te vaccineren in grote omgevormde locaties.
Enkel nog de vaccins en het vaccinatiepersoneel.
Ik zou soms wel willen dat we hier wat meer duits dna in ons lichaam hadden :D

Wel zo fijn dat de evenementensector hierdoor toch weer een aantal weken aan het werk kan !

Klopt hier een filmpje van TV monde, dat oorspronkelijk van Duitse makelij is.
https://apprendre.tv5monde.com/fr/exerc ... accination

In dit filmpje kun je zien dat ze druk bezig zijn met oefenen al in de reeds klaarstaande hallen. Het oefenen is hoe gaan ze de looprichtingen doen, hoe wordt alles geadministreerd, wie doet wat. Tevens wordt er verteld in het filmpje dat er 3 soorten vaccins zijn en dat Pfizer het vaccin vooral erg koel opgeslagen moet worden (-60 graden). Dat de Duitsers daarvoor in de vliegtuigen en in de hallen reeds koelsystemen hebben met die lage temperaturen. Het is een promotie filmpje met maar een boodschap, Duitsland is er klaar voor en ze starten in het begin van januari want ze liggen prima op schema. Het filmpje duurt 1,5 minuut.

Omdat het Frans gesynchroniseerd is, heb ik even de grote lijn vertaald zodat iedereen kan begrijpen waar het in dit filmpje over gaat.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:35

Relaxed schreef:
Palmera schreef:

Ik heb zelf astma dus ben wat gevoeliger voor verkoudheid. Maar als ik kijk naar mijn collega's, helemaal met kleine kinderen, die zijn doorgaans ook wel een paar keer verkouden in de winter. Dus zo heel vreemd vind ik het niet als mensen meerdere keren verkouden zijn. Wat trouwens niet betekend dat ze direct stoppen met werken. (soms denk ik zelf wel eens, ga toch naar huis ipv hier zo zitten blaffen! :D ;) )

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:41

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:47

Maar mvdende, als een bezorgmoment voor morgen niet mogelijk is, en je houdt het nog wel twee dagen uit... Dan zou je toch dus nog morgen en overmogen uit kunnen houden, de dag erna desnoods een keer iets afhalen qua eten, en bezorgmoment de dag daarop plannen? (je zegt immers niet dat het in de dagen erna niet kan). Of vrienden die een boodschappenpakket voor je deur zetten? Hoef je geen contact mee te hebben, kan allemaal digitaal en dat ze het dan even voor je voordeur zetten en aanbellen :D. Heb vaak het idee dat jij heel erg in problemen ipv oplossingen denkt, maar misschien is dat enkel perceptie.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:49

Ben de kerstcadeautjes aan het inpakken. Plakband op. Weet dat ik nog een aantal rollen moet hebben liggen, maar deze zijn blijkbaar met de verhuis van vorig jaar kwijt geraakt.

Nu dus wachten op de testuitslag voordat ik nieuwe plakband kan gaan kopen.

Zijn maar kleine dingetjes, maar het geeft mooi aan dat quarantaine gewoon erg lastig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:50

Jessix schreef:
Relaxed schreef:

Ik heb zelf astma dus ben wat gevoeliger voor verkoudheid. Maar als ik kijk naar mijn collega's, helemaal met kleine kinderen, die zijn doorgaans ook wel een paar keer verkouden in de winter. Dus zo heel vreemd vind ik het niet als mensen meerdere keren verkouden zijn. Wat trouwens niet betekend dat ze direct stoppen met werken. (soms denk ik zelf wel eens, ga toch naar huis ipv hier zo zitten blaffen! :D ;) )

Idd en zo'n verkoudheid varieert ook wel natuurlijk, dat varieert van 2 dagen wat snotterig tot idd nog een week de boel bij elkaar blaffen..

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:54

IMANDRA schreef:
Maar mvdende, als een bezorgmoment voor morgen niet mogelijk is, en je houdt het nog wel twee dagen uit... Dan zou je toch dus nog morgen en overmogen uit kunnen houden, de dag erna desnoods een keer iets afhalen qua eten, en bezorgmoment de dag daarop plannen? (je zegt immers niet dat het in de dagen erna niet kan). Of vrienden die een boodschappenpakket voor je deur zetten? Hoef je geen contact mee te hebben, kan allemaal digitaal en dat ze het dan even voor je voordeur zetten en aanbellen :D. Heb vaak het idee dat jij heel erg in problemen ipv oplossingen denkt, maar misschien is dat enkel perceptie.

Totdat ik de uitslag heb, ga ik helemaal niets inplannen. Daarom hoop ik ook snel de uitslag te krijgen!

Want bij negatief ga ik gewoon zelf de boodschappen doen.

Alléén bij een positieve uitslag zal ik gaan bestellen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 14:03

Palmera schreef:

Ben het zeker eens dat mensen ook gezonder moeten gaan leven maar dat wil nog niet zeggen dat je dan niet verkouden kan worden. Het is een virus die je makkelijk op pikt is wel gebleken met al die onderzoeken van nu en je weerstand kan al even minder zijn als je 2 nachten slecht of weinig geslapen hebt. :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 14:06

Ik vraag me vooral af hoe Duitsland dat voor zich ziet. Tenzij duitsland een hele andere redenatie heeft dan Andere landen wordt er de aankomende maanden gefocussed op ouderen, kwetsbaren, verpleeghuisbewoners en zorgmedewerkers.
Verpleeghuisbewoners krijg je niet naar massaruimtes. En als ouderen of kwetsbaren zou ik daarnaast ook graag geprikt willen worden door mijn eigen arts die mij kent of toch iets kleinschaligers dan een grote hal gezien hun relatief hogere risico op een reactie na vaccin. Het lijkt me vooral ingewikkeld en ik zou liever zien dat huisartsen en verpleeghuizen zelf prikken. Met de bewaarsituatie van Pfizer is dat lastig, maar wellicht kan er wel met bijvoorbeeld prikbussen gewerkt worden, ik noem maar wat.

Voor de grootschalige vaccinatie van de “restgroep” lijken deze hallen me wel ideaal.

Het is mooi om te zien hoe Duitsland al iets zichtbaars heeft voorbereid, maar ik vraag me af of dat voor de doelgroep die we gaan prikken nu ook wel het meest praktisch is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 14:15

mvdende schreef:
Ben de kerstcadeautjes aan het inpakken. Plakband op. Weet dat ik nog een aantal rollen moet hebben liggen, maar deze zijn blijkbaar met de verhuis van vorig jaar kwijt geraakt.

Zijn maar kleine dingetjes, maar het geeft mooi aan dat quarantaine gewoon erg lastig is.

Gelukkig duurt het nog 3 weken, in die tijd kun je echt nog wel plakband halen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 14:16

Heb je geen kerst stickers in huis? Dan plak je daarmee je cadeau papier vast.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 14:24

purny schreef:
mvdende schreef:

Gelukkig duurt het nog 3 weken, in die tijd kun je echt nog wel plakband halen.

Het gaat niet om dat ik geen tijd meer zou hebben, het gaat om het ongemak van het hebben van "huisarrest" je complete vrijheid kwijt zijn!

Daar heb ik héél véél moeite mee!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 14:27

Had ik ook hoor, je bent toch aan huis gekluisterd. Hopelijk heb je snel bericht

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 14:29

secricible schreef:
Het is mooi om te zien hoe Duitsland al iets zichtbaars heeft voorbereid, maar ik vraag me af of dat voor de doelgroep die we gaan prikken nu ook wel het meest praktisch is.

Duitsland zegt liever 6 weken lege hallen en dan meteen kunnen beginnen als de vaccins er zijn :Y)

Ik heb trouwens geen idee hoe hun vaccinatiestrategie gaat zijn. Misschien kan Destination hierop antwoord geven ? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 14:34

Tuurlijk is moeten binnen zitten vervelend. Maar als je zo de nadruk op alles legt, plakband op voor iets wat over 3 weken dicht moet zitten, dan lijkt dat binnen zitten denk ook enkel langer te duren voor je gevoel.

Wij hebben ook ruim 2 weken in quarantaine gezeten. Na terugkomst vakantie die was afgebroken. Dus bijna niks in huis. Gewoon iemand een boodschappenlijst geappt. Werkt prima. Hier deden zelfs random mensen voor elkaar de boodschappen, gewoon even op een fb groep vragen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 14:47

Volgens mij legt ze heel eerlijk uit hoe haar gevoel werkt, ze heeft er heel veel moeite mee, en dan lucht ze even haar hart in dit topic. Dat is toch prima.
Soms denk je "waar gaat dit over?" maar we zitten niet allemaal hetzelfde in elkaar. Wat ik totaal onbelangrijk vind, vind een ander misschien heel zwaar wegen.