De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 22:50

mvdende schreef:
Bij één enkel geval van een persoon met ziekte, is het afzonderen van die persoon een goede manier om besmetting tegen te gaan.

Maar dat stadium zijn we al lang voorbij!

Waarom zou de grote groep gezonde mensen hun complete levensstijl vervolgens aan moeten passen aan de veel kleinere groep risico lopers?

Dan is het toch veel logischer dat die kleine groep zelf maatregelen gaat nemen?

Door inderdaad maar één keer per week boodschappen te doen

Boodschappen thuis laten bezorgen.

Niet met het ov reizen

Niet naar evenementen gaan

Even zo min mogelijk contact met vrienden en familie.

Dat is toch veel handiger dan 17 miljoen mensen allerlei beperkingen op gaan leggen, waarvan je zeker weet dat er een groepje daarvan is die het allemaal onzin vind? Zoals ik ja..

Is het wel eens bij je opgekomen dat de groep risico-lopers gewoon mensen zijn die met anderen in één huishouden leven? Dus dat de andere gezinsleden dan ook maar even niet met het OV moeten reizen, en niet naar hun werk moeten gaan enzo?
Heb je wel eens bedacht dat er (heel wat) risico-lopers zijn die gewoon werken en deelnemen aan de maatschappij?
Beetje simpel gesteld dat alleen de risico-lopers zich moeten aanpassen. Hoe dan als de rest dat niet ook gaat doen?

We zijn overigens het stadium van quarantaine nog helemaal niet voorbij. Als de eerste besmette persoon in Nederland wordt ontdekt zal deze in een ziekenhuis in quarantaine worden geplaatst.

eilleen333

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 22:54

Afbeelding
Supermarkt in Erkelenz. Vandaag bij het boodschappen doen toch maar een klein beetje extra meegenomen voor de vriezer. Blijkbaar roven mensen alles leeg als er Corona wordt vastgesteld. Dus dan zorg ik liever dat ik vast een beetje extra heb zodat ik me niet kapot hoef te ergeren in de supermarkt. Met zulke schappen ben ik acuut chagrijnig

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 22:56

Hmm, we hoeven voorlopig dus niet met handige 50% producten te rekenen kort voor sluitingstijd :o

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 23:04

Karl66 schreef:
Maar als die middenweg nou gewoon onzin is? Ik mag toch hopen dat je niet elke winter, tijdens een griepepidemie, dezelfde eisen aan mensen hun gedrag stelt, zoals je nu doet. En griepepidemie is voor die groepen, waar het corona virus gevaarlijk voor is, net zo gevaarlijk.

En daarom krijgen die mensen een griepprik. Maar een coronaprik hebben ze helaas niet gehad :n

Overigens wordt er volgens mij gezegd -maar ik moet even naar de bron zoeken waar ik dat gelezen heb- dat er in de praktijk nog geen gevallen zijn ontdekt van mensen die besmet zijn door iemand die drager is zonder symptomen te hebben.
Er is dus volgens mij twijfel of dat wel kan. Het virus wordt overgebracht door niezen en hoesten, hoe brengt iemand zonder (die) symptomen het dan over?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 23:08

Nikass schreef:
Karl66 schreef:
Maar als die middenweg nou gewoon onzin is? Ik mag toch hopen dat je niet elke winter, tijdens een griepepidemie, dezelfde eisen aan mensen hun gedrag stelt, zoals je nu doet. En griepepidemie is voor die groepen, waar het corona virus gevaarlijk voor is, net zo gevaarlijk.

En daarom krijgen die mensen een griepprik. Maar een coronaprik hebben ze helaas niet gehad :n

Overigens wordt er volgens mij gezegd -maar ik moet even naar de bron zoeken waar ik dat gelezen heb- dat er in de praktijk nog geen gevallen zijn ontdekt van mensen die besmet zijn door iemand die drager is zonder symptomen te hebben.
Er is dus volgens mij twijfel of dat wel kan. Het virus wordt overgebracht door niezen en hoesten, hoe brengt iemand zonder (die) symptomen het dan over?

Door bv aan je gezicht te zitten, jeuk aan je neus oid. En dan zonder handen te wassen iemand een hand geven die daarna ook jeuk aan zijn neus heeft.
Hoe was het ookalweer? Je raakt echt tig keer per dag je gezicht aan zonder dat je het weet?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 23:10

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 23:14

Ik moet iedere dag wel een keer niezen. Bijvoorbeeld als iemand pentrante parfum opheeft, of als ik in te fel licht kijk. Waarschijnlijk ben ik daar vast niet de enige in waarbij niezen tot de normale dagenlijkse bezigheden hoort. Mensen met hooikoorts zullen ook niet weten dat ze een virus mee uitniezen als ze net langs een sneeuwklokje gelopen zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 23:19

Dat is zo Sizzle, daar heb je gelijk in.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 23:37

Citaat:
De Duitse minister Spahn van Volksgezondheid heeft gewaarschuwd dat zijn land aan het begin staat van een corona-epidemie. Hij gaf als reden dat de route die het virus in Duitsland aflegt van patiënt naar patiënt niet meer helemaal valt te achterhalen. Vandaag werd het virus vastgesteld bij nog een vijf mensen in Baden-Württemberg en Noordrijn-Westfalen, waarmee het totaalaantal op 21 kwam te staan.

Spahn riep verder de deelstaten, ziekenhuizen en werkgevers op om hun draaiboeken over epidemieën te updaten. Morgen presenteert hij met minister van Binnenlandse Zaken Seehofer een landelijk crisisteam dat de corona-uitbraak gaat aanpakken.

Tekst van duitse minister. Inmiddels ook een militair die is aangestoken in Gangelt door de eerder genoemde besmette meneer, deze militair is fit.

Litouwen heeft noodtoestand uitgeroepen voor het geval dat terwijl er geen besmetting is vastgesteld nog. Noorwegen een geval nu ook. En skigebied noord italie loopt leeg en in Insbruck mogen dr mensen het hotel alweer verlaten, en in Tenerife blijven ze nog zitten

Kortom er zit geen logica in hoe een land reageert. Sommigen zoals nederland blijven redelijk laks, anderen gooien de boel dicht ogenschijnlijk zonder reden.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 23:51

Viroloog op sbs zegt net letterlijk: in Nederland heb je geen kans om Corona op te lopen.

Dappere uitspraak... eentje moet de eerste zijn. Dat er nu nog geen gevallen gemeld zijn wil niet zeggen dat het er niet is, en dat je het niet kan oplopen.

Ik ga er van uit dat ik Corona krijg/ heb/ heb gehad, en met het hoge overlevingspercentage ga ik ervan uit dat het helemaal goed komt! ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 23:58

@karuna: Maar dat is natuurlijk ook door de kromme berichtgeving. Vanmorgen op de radio over die Duitse man: het was niet zeker of hij in Nederland was geweest (hoezo -niet zeker-? Je weet toch wie het is? Dan weet hij toch of hij in Nederland is geweest ja of nee?)
Vervolgens een uur later het bericht: man was wel in Limburg. Weer een uur later: man was niet ziek en iet besmettelijk....

Gister “paniek” over dat een gezonde man van 47 het krijgt, en nu lees ik net dat de man aan de chemo zit en dus een verminderde weerstand heeft.

Misschien moeten media er wat minder bovenop zitten, dan krijg je ook geen rare, foutieve verhalen de wereld in.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 23:59

karuna schreef:
Citaat:
De Duitse minister Spahn van Volksgezondheid heeft gewaarschuwd dat zijn land aan het begin staat van een corona-epidemie. Hij gaf als reden dat de route die het virus in Duitsland aflegt van patiënt naar patiënt niet meer helemaal valt te achterhalen. Vandaag werd het virus vastgesteld bij nog een vijf mensen in Baden-Württemberg en Noordrijn-Westfalen, waarmee het totaalaantal op 21 kwam te staan.

Spahn riep verder de deelstaten, ziekenhuizen en werkgevers op om hun draaiboeken over epidemieën te updaten. Morgen presenteert hij met minister van Binnenlandse Zaken Seehofer een landelijk crisisteam dat de corona-uitbraak gaat aanpakken.

Tekst van duitse minister. Inmiddels ook een militair die is aangestoken in Gangelt door de eerder genoemde besmette meneer, deze militair is fit.

Fit in zoverre dat hij griepverschijnselen en jeuk aan zijn hals heeft.
https://www.swr.de/swraktuell/rheinland ... s-100.html

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 00:12

Klopt maar voor zover nu bekend geen onderliggende ziektes.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 00:21

En nu inmiddels nog drie besmettingen met over de grens bij Sittard , drie mensen die ook op een carnavalsfeest zijn geweest. Alle mensen die ook op dat feest zijn geweest worden opgeroepen zich te melden .

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 00:22

oh ben ik blij dat ik carnaval oversla :') Sittard is 20? km van hier, nog niet eens volgens mij :=

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 00:24

bigone schreef:
En nu inmiddels nog drie besmettingen met over de grens bij Sittard , drie mensen die ook op een carnavalsfeest zijn geweest. Alle mensen die ook op dat feest zijn geweest worden opgeroepen zich te melden .

Dit klinkt toch of Nederland er niet aan ontkomt. Of heeft Nederland een soort spray aangebracht dat die viroloog zegt dat je het hier niet kunt oplopen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 00:30

Nikass schreef:
Karl66 schreef:

En laat het griepvaccin nou net het minst effectieve vaccin zijn dat er bestaat...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 00:39

Griepvaccin is wel een effectief vaccin, alleen kiezen ze meestal net de verkeerde variant. :+

Dat het ook net carnaval is werkt ook niet echt mee, dat is echt een besmettingshaard. En niet alleen veel mensen dicht bij elkaar, maar glazen worden ook niet afdoende schoongemaakt, dat een keer soppen in wat lauw warm water doet niets voor ziektekiemen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 00:40

Wie beweert dat?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 03:45

Het verschilt van jaar tot jaar, maar met de griepprik is de kans op griep volgens het RIVM gemiddeld 40% kleiner. Dat betekent dat 40 van de 100 mensen geen griep krijgen. Maar dus 60 van de 100 wel. Dat maakt het griepvaccin in vergelijking met andere vaccins niet erg effectief.

https://www.rivm.nl/griep-griepprik/griepprik/werking

Als je dus denkt dat je vanwege de griepprik geen voorzorgsmaatregelen hoeft te nemen, dan vergis je je. Voor alle duidelijkheid, ik ben helemaal niet tegen de griepprik en ik denk dat je de risico's voor risicogroepen zeker verkleint. Maar dat wil niet zeggen dat de griepprik een vergelijkbare immuniteit biedt als de vaccins tegen kinderziektes.

Dus al die mensen die zich de afgelopen jaren, ondanks de griepepidemieën, "normaal" gedroegen en nu opeens zichzelf allerlei extra beperkingen opleggen, die verder gaan dan er geadviseerd wordt, houden zichzelf echt voor de gek als ze nou opeens denken dat ze de zwakke groepen in de samenleving moeten beschermen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 07:12

eilleen333 schreef:
Viroloog op sbs zegt net letterlijk: in Nederland heb je geen kans om Corona op te lopen.

Dappere uitspraak... eentje moet de eerste zijn. Dat er nu nog geen gevallen gemeld zijn wil niet zeggen dat het er niet is, en dat je het niet kan oplopen.

Ik ga er van uit dat ik Corona krijg/ heb/ heb gehad, en met het hoge overlevingspercentage ga ik ervan uit dat het helemaal goed komt! ;)

Nee, dat zegt ze niet letterlijk.

Ze zegt op de vraag van een kijker: hoe groot is de kans dat ik ziek wordt? "Als je nu naar Italië of China gaat is die kans er, op dit moment in Nederland niet."

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 07:16

Kom toevallig dit topic nu tegen. Woon zelf in sittard en merkte gister bij mijn werk dat ons buurland de winkels leeg aan het roven zijn. En ging met karren van gemiddeld 400 euro de deur uit achter mekaar. Las ook dat nu meerdere personen hier over de grens besmet zijn. Ben benieuwd hoe het verder loopt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 08:28

Ik vind het vooral apart dat ze zeggen dat de kans op besmetting hier vlak over de grens nihil is, terwijl half Limburg regelmatig de grens over gaat voor boodschappen en om te tanken..

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 08:38

Gewoon zelf logisch blijven nadenken....het is niet óf Corona deze kant op komt maar wanneer en welke mate.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 08:55

Karl66 schreef:
Het verschilt van jaar tot jaar, maar met de griepprik is de kans op griep volgens het RIVM gemiddeld 40% kleiner. Dat betekent dat 40 van de 100 mensen geen griep krijgen. Maar dus 60 van de 100 wel. Dat maakt het griepvaccin in vergelijking met andere vaccins niet erg effectief.

https://www.rivm.nl/griep-griepprik/griepprik/werking

Als je dus denkt dat je vanwege de griepprik geen voorzorgsmaatregelen hoeft te nemen, dan vergis je je. Voor alle duidelijkheid, ik ben helemaal niet tegen de griepprik en ik denk dat je de risico's voor risicogroepen zeker verkleint. Maar dat wil niet zeggen dat de griepprik een vergelijkbare immuniteit biedt als de vaccins tegen kinderziektes.

Dus al die mensen die zich de afgelopen jaren, ondanks de griepepidemieën, "normaal" gedroegen en nu opeens zichzelf allerlei extra beperkingen opleggen, die verder gaan dan er geadviseerd wordt, houden zichzelf echt voor de gek als ze nou opeens denken dat ze de zwakke groepen in de samenleving moeten beschermen.

Volgens mij is dat griepvaccin vooral bedoeld zodat het autoimmuunsysteem tenminste een klein deeltje van het virus herkent en daar tegen gaat vechten. Het helpt de kwetsbaren dus om griep te overleven.