Dames met spierballen (krachttraining)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joanne1987

Re: Dames met spierballen (krachttraining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 13:07

Ik doe dingen met gewicht 3x8
Anders 3x12

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 13:57

Ik doe minimaal 8, maximaal 12. Maar zodra ik 10 herhalingen kan maken gooi ik er gewicht bij zodat ik weer op 8 kom. Dingen zoals kettlebel swing, lunges e.d. wel meer herhalingen.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 14:12

Ik doe normaal alles ook 8-12, maar ik merk geen progressie meer dus ben begonnen met squats 20 keer te doen. Elke legday doe ik 10 kg extra, dus de volgende moet ik 60 kg 20 keer doen, vrij heftig. Maar ik heb wel weer het gevoel dat ik mn spieren op een andere manier trigger, dus hopelijk ga ik nu weer vooruit.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 14:34

Dat zou ik echt niet trekken :=
Ik ben niet heel snel met verhogen, en als ik verhoog wil ik de hele set goed kunnen doen en ga dan maar per 2.5 kilo omhoog
Maar squat vormt bij mij wel grootendeels de basis van mijn training, dus zeker zo'n 4x per week. Aangevuld met row, deathlifts, meer borst gericht of schouders erbij

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 15:02

Ik ga mij hier ook stilletjes melden :)
Ik heb besloten om het roer om te draaien en mijn eetgewoonten te veranderen en meer te sporten!
Paardrijden doe ik wel zo'n 3, 4 keer per week en af en toe ga ik eens hardlopen maar er zit zo weinig regelmaat in. Daarom op zoek gegaan naar een PT en deze gevonden :D
Gelukkig gaat mijn vriend mee dus we kunnen elkaar motiveren. We hebben beiden een eetschema gekregen (ik ben bv vegetariër, mijn vriend niet) en vandaag zijn we voor het eerst gaan sporten.
Oa deadlift, squats, shoulder press, seated row gedaan. Ik heb nog nooit aan krachttraining gedaan dus voor mij een hele aanpassing :') Maar gelukkig dat we beiden een goede begeleiding hebben zodat we de oefeningen correct uitvoeren!

Hopelijk kan ik binnenkort net zo enthousiast meepraten zoals jullie :D

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 15:09

Ik heb gister bijvoorbeeld 10x4 banded hiptrust op 80kg gedaan, terwijl mijn PR op 115 zit. Maar die PR ga ik echt niet op 10x4 doen, dat trek ik niet. Sowieso 10x10 heeft echt weinig zin, want je gaat nooit tot je max omdat je waarschijnlijk minder gewicht gebruikt en dus qua spieren niet echt progressie zal maken. Dan kan je beter 4x8 op minder gewicht doen en echt een focus op vorm leggen.

Snap dat excessieve, belachelijk veel herhalingen doen, niet zo erg.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 15:39

Amira_ schreef:
Ik doe normaal alles ook 8-12, maar ik merk geen progressie meer dus ben begonnen met squats 20 keer te doen. Elke legday doe ik 10 kg extra, dus de volgende moet ik 60 kg 20 keer doen, vrij heftig. Maar ik heb wel weer het gevoel dat ik mn spieren op een andere manier trigger, dus hopelijk ga ik nu weer vooruit.

Wow 20 keer squats! :wow: dat is echt veel haha. Air squats natuurlijk wel maar met gewicht erbij zou ik dat echt niet kunnen.
Hopelijk werkt het voor jou :) ik merkte ook weinig vooruitgang meer en ben nu dus juist omlaag gegaan met reps en omhoog met gewichten om mijn spieren weer wat meer te triggeren. Merk al snel resultaat

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 16:04

linoleum schreef:
Ze moet zelf de oefeningen bedenken, dus nogal lastig om dan te delen, ze vraagt om ideeen.

5 oefenen (A tm E). En dan A dus push, B pull, C lower. -30% van wat ze normaal aan gewicht heeft met deze oefeningen.

Klopt helemaal.
Wat de reden van 10x10 precies is weet ik niet. Maar daar zit vast een goede reden achter.
Ik krijg wel vaker een opdracht in mijn schema. Bv 100 walking lunges en 100x opdrukken. Het aantal sets en de oefening opdrukken kan ik dan zelf bepalen.

De andere 2 dagen doe ik 4 setjes van 10-15, afhankelijk van de oefening;

- romanian deadlift
- bb squat
- banded pollof press
- incline sit ups

- incline bb press
- trx reverse fly
- incline db tot
- trx bodyrow

Ik heb inmiddels wat oefeningen uitgeschreven waar ik op di avond een keuze kan maken voor de woe, zodat ik niet ter plekke hoef te bedenken wat ik ga doen.

Maar ideeën blijven welkom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 16:45

Ik vind de russian twist altijd wel lekker met een flink gewicht!

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 17:22

Die pak ik ook veel meen nog met een medecine ball van 8 kilo maar wil over of een schijf

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 17:23

20 squats? Waarom? :+ Juist als je vooruitgang wil zien kun je beter gewicht verhogen ipv aantal herhalingen.

Een compound zou ik sowieso eigenlijk nooit voor meer dan 10 hh doen, is imo onwijs tegenstrijdig :n

Bovendien, ga je dan binnen een paar weken 100kg voor 20 herhalingen doen?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 17:34

Mama3 schreef:
linoleum schreef:
Ze moet zelf de oefeningen bedenken, dus nogal lastig om dan te delen, ze vraagt om ideeen.

5 oefenen (A tm E). En dan A dus push, B pull, C lower. -30% van wat ze normaal aan gewicht heeft met deze oefeningen.

Klopt helemaal.
Wat de reden van 10x10 precies is weet ik niet. Maar daar zit vast een goede reden achter.
Ik krijg wel vaker een opdracht in mijn schema. Bv 100 walking lunges en 100x opdrukken. Het aantal sets en de oefening opdrukken kan ik dan zelf bepalen.

De andere 2 dagen doe ik 4 setjes van 10-15, afhankelijk van de oefening;

- romanian deadlift
- bb squat
- banded pollof press
- incline sit ups

- incline bb press
- trx reverse fly
- incline db tot
- trx bodyrow

Ik heb inmiddels wat oefeningen uitgeschreven waar ik op di avond een keuze kan maken voor de woe, zodat ik niet ter plekke hoef te bedenken wat ik ga doen.

Maar ideeën blijven welkom.

Nou, dat zou ik dan eens navragen want er is geen logische reden om 10x10hh te gaan doen? 100x opdrukken en lunges, dan kan je beter wat gewicht erbij pakken en het op intensiteit gooien.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 17:36

Amira_ schreef:

Als het werkt, werk het. Maar waarom direct 10kg? Stappen van 2.5/5kg is ook prima toch? En als je geen progressie merkt kan het ook aan je vorm liggen. Zoveel mogelijk gewicht erop gooien (zeker met deze stappen) vind ik redelijk questionable.
Laatst bijgewerkt door Courses op 21-02-20 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 17:37

Eulogy schreef:
20 squats? Waarom? :+ Juist als je vooruitgang wil zien kun je beter gewicht verhogen ipv aantal herhalingen.

Een compound zou ik sowieso eigenlijk nooit voor meer dan 10 hh doen, is imo onwijs tegenstrijdig :n

Bovendien, ga je dan binnen een paar weken 100kg voor 20 herhalingen doen?

Hier ga ik in mee. En waarom elke keer zo het gewicht extreem verhogen, waarom niet rustig opbouwen?

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 18:43

Omdat weinig herhalingen met veel gewicht bij mij niet werkt en ik gewoon dingen wil uitproberen. Ik squat normaal 80 kg 10 keer, dus ik denk ook niet dat ik onredelijk mijn gewichten verhoog. Maar goed, ik heb het vanuit de Mens Health en ik wil gewoon wat anders proberen.
Meer dan 60 kg wil ik het niet gaan doen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 18:46

Ik wil me hier ook melden! Niet zo fanatiek bezig als de meesten hier hoor, voornamelijk opbouwend onder leiding van de fysio. Ik heb namelijk jarenlang rugklachten gehad en moet nu 2x in de week gaan sporten :) Vorige week dus maar ingeschreven bij de sportschool zodat ik daar onbeperkt terecht kan.

Ook een schema van de fysio gekregen waar ik mee aan de slag kan en veel uitleg, dus ik weet in ieder geval waar ik mee bezig ben :D Het is heel erg wennen voor mij, ik heb namelijk naast paardrijden nooit gesport en dus altijd rugpijn gehad. Eerst dryneedling gehad voor mijn rug en nu dus fitness erbij :j

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 19:20

Amira_ schreef:
Omdat weinig herhalingen met veel gewicht bij mij niet werkt en ik gewoon dingen wil uitproberen. Ik squat normaal 80 kg 10 keer, dus ik denk ook niet dat ik onredelijk mijn gewichten verhoog. Maar goed, ik heb het vanuit de Mens Health en ik wil gewoon wat anders proberen.
Meer dan 60 kg wil ik het niet gaan doen.

'Niet werkt' kan veel oorzaken hebben. Als ik lees dat je het uit de Mens Health haalt, ben ik erg benieuwd naar je vorm :j

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:44

Zou ook niet per se geloven wat er in de Mens Health staat haha. Ik denk eerlijk gezegd eerder dat je wat fout doet (form? Rust tussen sets? Diepte?) als je niet verder komt, sets van 20 zijn echt niet optimaal en al helemaal niet voor dit soort oefeningen.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:55

Ik heb wel filmpjes/foto’s van mn vorm, ook eerder op bokt geplaatst, maar waarom zou mijn vorm slecht zijn omdat ik het daar vandaan heb :o
Wil er verder niet meer op in gaan, duidelijk hoe erover gedacht wordt :D Overigens niet slecht bedoeld.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 21:13

Ik ben wel oprecht nieuwsgierig naar je filmpjes. Is alleen maar leerzaam en ik ben ook nieuwsgierig naar waarom weinig herhalingen met veel gewicht niet werkt voor je. Wie weet zien wij iets wat jij niet ziet, dat zou kunnen toch?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 10:46

Amira_ schreef:
Ik heb wel filmpjes/foto’s van mn vorm, ook eerder op bokt geplaatst, maar waarom zou mijn vorm slecht zijn omdat ik het daar vandaan heb :o
Wil er verder niet meer op in gaan, duidelijk hoe erover gedacht wordt :D Overigens niet slecht bedoeld.

Ik krijg de indruk dat er misschien nog wel verbeterpunten zijn omdat je per keer met 10kg omhoog gaat én geen progressie merkt. Dat zijn twee factoren die juist voor progressie moeten/zouden moeten zorgen, dus dan gaat er ergens anders wellicht iets verkeerd.

Verder is de Men's Health nou niet de 'staple' van de juiste kennis over gewichtheffen en/of bodybuilden, dus vandaar dat ik er wat vraagtekens bij zet.

Mijn 5x5 heeft o.a squats in het programma en daar word een verhoging van 2,5kg per 'work-out' gehanteerd. Vier keer dat per work-out omhoog en geen progressie merken, something's not right.

We zeggen dit alleen om je proberen te helpen. Ik zie zoveel mensen in de gym dingen doen waar een fysio echt miljonair van word, dus ik help liever mensen met hun vorm en dat ze er concreet wat mee kunnen als dat ze misschien door gaan met dingen die totaal averechts werken.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 15:32

Ik kan me niet in de lopende discussie mengen, maar moet zeggen dat ik het wel heel leerrijk vind wat jullie bespreken, ook al begrijp ik niet altijd alles.

Gisteren na het lopen nog vier toestellen voor m’n armen meegenomen, vandaag buikspieren, squats met gewicht en drie toestellen voor beenspieren gedaan.
Ik heb het idee dat ik de pulley row niet goed heb gedaan, wegens spierpijn op een ‘nieuwe’ plaats, dus had graag de trainer gezien vandaag maar die was er niet. Hopelijk morgen!
De buikspieroefeningen voelen weer wat haalbaarder, dus denk dat daar wel vooruitgang inzit!
Moet mezelf soms wat oppeppen, het helpt dat ik een vriendin heb die een keer samen met mij aan de slag gaat.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 13:00

Soms kan het echt fijn zijn als je iemand hebt die je er doorheen trekt :) Komt goed!

Ik heb gister helaas (ja, I know) een bowlingbal op m'n knie gehad, dus ga even aanvoelen wat ik vandaag allemaal kan doen. Squatten gaat er denk ik niet inzitten, dus misschien dat ik die even verruil voor de volgende work-out.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 13:09

Oh jee! Dat klinkt heftig.. Sterkte en rustig aan.

Ik had vandaag een hele fijne workout: 5 rondes van 30x wall ball en 5x snatch balance

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 15:56

Met Courses eens! En hoe krijg je dat voor elkaar met die bowling bal :') Wel vervelend, hoop dat je er niet teveel last van hebt!

Ik had vandaag wedstrijd, woog bij eerste weging verdomme 63.2kg :') Oeps. Dus halfuur lang kauwgom gekauwd en in een beker gespuugd, wat een classy sport :') Daarna wel precies 63kg bij 2e weging dus het was het waard!