Vaccinaties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 13:20

Karl66 schreef:
Sommige mensen moet je gewoon niet in het keurslijf van de maatschappij proberen te dwingen. En laten we eerlijk zijn, dat soort kleine gemeenschappen, zelfs al zou daar helemaal niet gevaccineerd worden, zijn niet het probleem als het om vaccineren gaat. Het echte probleem dat zijn die zogenaamd kritische ouders, die zelf op onderzoek uitgaan en denken dat ze het beter weten dan de professionals. Die groep is verantwoordelijk voor de groei van het aantal antivaxxers, die groep gaat nooit van ze leven in een krakersgemeenschap wonen, die groep is wel gevoelig voor korting op de kinderbijslag en toeslag kinderopvang en die groep is er wel gevoelig voor als hun kinderen op de kdv geweigerd worden.

Het echte probleem zijn ook niet die kleine alternatieve gemeenschappen. Echt, als je tussen een paar zeecontainers in het riet om een kampvuur al tamboerijnend een joint zit door te geven die net daarvoor in een eveneens ongevaccineerde mond heeft gezeten, dan veroorzaak je daar echt geen grote problemen mee. Mochten de eventuele met de rest van de commune gedeelde kinderen dan eens een daar rondwarende kinderziekte oppikken en daar wat aan overhouden, dan krijgen ze er hooguit een extra handicap bij in het rijtje (naast bijvoorbeeld het moedwillig misinformeren over de 'boze' buitenwereld en het bewust niet aanleren hoe meedoen in de samenleving werkt).

Het probleem zijn degenen die denken dat ze wat daar gebeurt ook zomaar kunnen doen terwijl ze wél midden in de maatschappij blijven. Die denken dat dat dat 'keurslijf' waar ze zo'n probleem mee zeggen te hebben, er alleen maar is om hen en hun Vlinder (m/v/x) te schaden, en dat ook uitdragen naar anderen. Dat zijn de mensen die hun Storm wel gewoon met normale mensen in contact brengen, en zo ook kwetsbare anderen besmetten (met hun ideeën of hun infectieziektes, in willekeurige volgorde van schadelijkheid).

Karl66

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 14:09

Dat is toch letterlijk wat ik zeg?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 14:24

Karl66 schreef:
Dat is toch letterlijk wat ik zeg?

Ja, met als aanvulling dat het bestaan van de echte 'zonderlingengemeenschappen' die in directe zin misschien volstrekt onschadelijk zijn, wel tot gevolg kan hebben dat een hoop 'normale' mensen zich ten onrechte aangetrokken voelen tot het scheve en eenzijdige beeld dat zij van hun utopia hebben. Met andere woorden: de rare krakers zelf zijn geen probleem, maar ze inspireren met hun leefwijze wel een veel groter aantal minstens even rare niet-krakers, en die laatsten hebben wél banden met de maatschappij en daarbij kanalen om hun misinformatie (en de mazelen) te verspreiden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 15:53

Ik kan je garanderen dat daar gewoon geprikt wordt. Maar wel leuke hypothese.

Maxima_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 20:14

Nou, jullie zijn wel creatief zeg :-)

Een mooi voorbeeld van niet ingeschreven staan doordat de regeltjes je uitschrijven uit je eigen huis is Esther Jacobs. Echt een zeer inspirerende vrouw die naadloos laat zien hoe het systeem alleen werkt als je je eraan conformeert. En zij was niet eens rebels, ze leefde alleen anders...echt de moeite waard om haar verhaal te lezen!

Daarnaast zal ik zelf wel een weg vinden die bij mij/ons past maar bedankt voor het meedenken! Ik ga niet inhoudelijk meer in op het relaas van Imranda omdat ik op geen enkele manier hiertoe behoefte meer voel, ik heb al geschreven hoe en wat, als dat niet voldoet dan so be it.

Ik geloof in zijn algemeenheid niet waar jullie hardnekkig aan vast houden en ik hecht ook geen waarde aan het instituut school. Dat heeft niets te maken met scholing overigens of met leren...mijn dochten van nu bijna 3 was nog geen dag op een creche of opvang en leert elke dag heel veel...lezen, schrijven, rekenen en andere dingen die haar interesseren zullen ook vanzelf komen. Ik maak mij allerminst zorgen om de ontwikkeling van een kind zonder school zolang er scholing is op wat voor manier dan ook.

Dat daar in de huidige Nederlandse samenleving weinig tot geen ruimte voor is, eant ik zie heus dat dit niet werkt als je als ouders zo bezig bent met werken en andere dingen...welvaart of de ontwikkeling in onze samenleving zoals deze nu verloopt juich ik gewoon niet toe...de liefde verdwijnt, het tijd hebben en nemen voor elkaar verdwijnt, het gewoon stil kunnen zijn verdwijnt, het moet allemaal sneller, beter, mooier....

Het nut van 5G is voor de gewone mens nihil en het offer is groot. Jullie zien dat anders, dat is ok!

Het zal er wel op uitdraaien dat ik/wij ons binnen deze waanzin kunnen handhaven omdat de resterende vrijheid blijft of dat wij genoodzaakt zullen worden ons heil buiten het systeem te zoeken. Voor beide ben ik open. Ik ken beide ook...ben een tijd zonder adres en zorgverzekering geweest ( en nee ik sliep niet onder een brug ;-)) en dat heb ik ervaren als heel bevrijdend...

De rest van de zogenaamde privileges zoals aow en kinderopvang/school zijn ook eenvoudig op te vangen als de groep waar je mee woont hierop is ingesteld. Daarnaast ken ik ook verschillende “traveling families” die wonen in een camper/bus. Dan ga je in de winter gewoon daarheen waar het lekker warm is...
Echt Esther Jacobs is een prachtig voorbeeld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 20:30

Maar hoe zie jij de toekomst van je kind dan, zonder school? Gaat 'ie later maar niet naar de universiteit? Geen baan? Hoe gaat je kind later geld verdienen? Want leven, of je dat nu binnen of buiten een systeem doet, kost geld. Denk je dat Esther Jacobs geen deel uitmaakt van "het systeem"? Als zij dat niet deed kon ze geeneens een boek uitgeven (en al helemaal niet als ze niet naar school was gegaan).

Leg het me alsjeblieft uit? En dat bedoel ik echt niet spottend.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 20:52

Een kind kan altijd nog besluiten naar de universiteit te gaan, meestal ben je dan 17 of 18. Al dochter in kwestie die ambities heeft, zou ik me kunnen voorstellen dat Maxima dat gesprek wel aan gaat. Maar dat is een aanname :-).

Wat ik persoonlijk enger zou vinden als je uit het systeem stapt, zijn zorgkosten. Met name voor je kinderen. Mijn jongste zoon heeft vorig jaar ruim 78.000 (!!) Euro gekost aan zorg. Ik heb het niet op de plank liggen en was ook heel blij met de zorgverzekering.

Dan maar "gevangen in het systeem", maar het is wel hetzelfde systeem dat het mogelijk gemaakt heeft dat mijn kind nog leeft :-).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 20:59

Ja, zorgkosten zou ik ook bang voor zijn. Mijn eerste zwangerschap heeft een ton gekost. Natuurlijk zwanger geworden, dus hier zitten geen kosten van fertiliteitsbehandelingen oid bij.

Maar maxima heeft eerder aangegeven dat ze het niet erg vind dat het leven eindig is en dat ook kan accepteren, dus ik denk dat ze daar ook andere keuzes in maakt.

Maar goed, mensen zoals maxima zijn gewoon tegen het hele systeem dus die krijg je niet aan het vaccineren. Die groep is ook niet zo groot dat ze de vaccinatiegraad erg omlaag halen.
Kun je beter energie stoppen in mensen die uit andere redenen niet vaccineren, vanwege slecht geïnformeerd zijn ofzo, of toch verplichten zodat ze een financiële reden hebben om te vaccineren.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:12

Bijzonder dat altijd gedacht dat vroeger er meer ‘tijd’ was voor je gezin.
Je werkte als vader 6 dagen van soms 12uur. Moeder was hele dag bezig met wassen, koken, schoonmaken, veel te voeden monden en vele andere zaken.
Vrije dagen had je niet.

Tenzij je rijk was.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:15

verootjoo schreef:
Ja, zorgkosten zou ik ook bang voor zijn. Mijn eerste zwangerschap heeft een ton gekost. Natuurlijk zwanger geworden, dus hier zitten geen kosten van fertiliteitsbehandelingen oid bij.

Maar maxima heeft eerder aangegeven dat ze het niet erg vind dat het leven eindig is en dat ook kan accepteren, dus ik denk dat ze daar ook andere keuzes in maakt.

Maar goed, mensen zoals maxima zijn gewoon tegen het hele systeem dus die krijg je niet aan het vaccineren. Die groep is ook niet zo groot dat ze de vaccinatiegraad erg omlaag halen.
Kun je beter energie stoppen in mensen die uit andere redenen niet vaccineren, vanwege slecht geïnformeerd zijn ofzo, of toch verplichten zodat ze een financiële reden hebben om te vaccineren.

Voor mezelf zou ik vanaf zekere hoogte kunnen accepteren als het leven eindig is, maar voor mijn kinderen niet. Waarmee ik bedoel dat als ik zelf een behandeling niet kan betalen, omdat ik niet verzekerd ben, dan is dat een gevolg. Als ik mijn kind door die reden zou verliezen, zou ik mezelf dat nooit vergeven.

Maar ben het met je eens. Ik vind het wel interessant om de redenatie van Maxima te lezen, ook al zie ik het anders. Het houdt de discussie op gang :-)

Maxima_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:17

ik lees dat je zelf hierover dus een heleboel beperkte overtuigingen hebt. Alsof je zonder naar school te gaan geen kans zou hebben op een studie of baan? Ik zie dat niet zo. Uit dezelfde overtuiging komt dat je zonder school niets zou (willen) leren? Alles valt of staat met de omgeving waarin je opgroeit. Een kind kan niet kiezen, die heeft te maken met het nest waarin het is geboren. Nu zijn wij allemaal in een nest geboren en hebben wij die waarden en normen als "waar" aangenomen.

Ik zie dus ook de onmogelijkheden van mijn visie binnen de samenleving zoals deze nu is. Daarin hoop ik dat we met zijn allen nog een sprong gaan maken naar een meer liefdevolle, unieke en hartverwarmende samenleving waarin iedereen zijn eigenheid mag laten stralen. En ook daarin zie ik heus ook dat met alles wat we om ons heen zien dit nog mijlen ver weg lijkt. Maar een betere wereld begint bij mijzelf en het beschermen van mijn kind voor deze waanzin.

Er zullen voldoende mensen zijn die qua scholing prima kansen hadden of hadden kunnen hebben en toch voor iets anders hebben gekozen, meestal pas als ze de daartoe ook de leeftijd hadden om zelf te kunnen beslissen. Ik wil twee dingen wel onderscheiden en dat is school en scholing. Dat zijn twee absoluut verschillende dingen. En scholing is iets wat dagelijks gebeurd, overal. Kinderen (lees mensen) zijn van nature nieuwsgierig en zullen verschillende interesses tonen.

Ik vind de denkwijze moeilijk te volgen dat je zonder school niet gewoon een vervullend leven zou kunnen hebben. Het gaat er toch om dat je dat doet en leert wat je interesse heeft? Het is dus aan mij als ouder om ervoor te zorgen dat er verschillend aanbod is en dat mijn kind zich vrij kan ontwikkelen met de gave die mijn kind al heeft. Maar nog belangrijker vind ik het dat zij leert dat dat wat in het leven bepalend is niet te koop is. Dat je weet wie en wat je echt bent, dat je gezond bent, dat je autonoom bent, dat het leven meer is dan kennis, werken en geld verdienen...er zijn zoveel manieren waarop je je leven kunt invullen. Ik zie de afhankelijkheid van geld dan ook niet noodzakelijk als iets wat we moeten leren. Beter kunnen we leren dat alles wat wij aan creativiteit en energie inbrengen de waarde van geld definieert. Dat zijn allemaal dingen die je op school niet to weinig leert.
We kunnen ook nog discusiëren of het voor kinderen wel gezond is in een groep op te groeien (want dat doe je op school, daarvoor is het invloedrijk genoeg en breng je er genoeg tijd door) van allemaal dezelfde leeftijden en één (misschien ook twee) volwassenen. Dat maakt het aanbod aan mensen om je aan te spiegelen behoorlijk beperkt. Het moet maar net klikken met de juf of meester die je toebedeeld krijgt. En voor een volwassene lijkt het me allerminst gezond de verantwoordelijkheid over 25 tot 30 kinderen te hebben... Dat is in mijn ogen vragen om emotionele en mentale verwaarlozing van alle partijen.

Ook leer je niet "leven" op school...je leert je eigen impulsen als kind te negeren, je leert je interesses te negeren...want dat wat er geleerd moet worden, moet geleerd worden. Eigenlijk leer je als kind al je compleet te conformeren aan dat wat "de norm" is.

Het gaat dus om een compleet andere zienswijze dat dat ik ook zelf "geleerd" heb op school.

En ik heb zelf ervaren dat, waar een wil is, een weg is. En dat het leven zeer onvoorspelbaar en veranderlijk is. Dit niet in negatieve zin, helemaal niet, maar wel in de zin dat je kunt plannen wat je wilt en dan gebeurd er van alles wat die planning in de war gooit. De flexibiliteit mee te deinen, jezelf te kennen, emotioneel en mentaal bij jezelf kunnen zijn, ook als er van alles om je heen anders loopt dan gepland. Ik ben ervan overtuigd dat een kind/mens daar meer aan heeft dan veel te moeten leren.

Wat niet betekend dat er niet wordt geleerd. Integendeel, het leven is één grote leerschool. Waarom zou ik mijn kind beperken tot het instituut school en niet vertrouwen op de gave (whatever that may be) die zij in zich draagt. Ik doel hier niet op buitengewone talenten die mijn kind zou hebben of dat ik het belangrijk vind dat zij ergens in uitblinkt, in tegendeel. Ik vertrouw erop dat zij alle potentieel al in haar draagt voor wat zij is.

Een goddelijk creatuur (zoals elk kind) wat stimulans en liefde nodig heeft om zich ten volle te ontplooien.

Daarin zie ik niet dat school iets enorms kan toevoegen als wel dat school het vervormd tot de beperking die de maatschappij laat zien.

Mijn taak zie ik erin mijn kind zo goed mogelijk te volgen en haar genialiteit (welke elk mens op unieke wijze bezit) niet te hinderen in de ontwikkeling.

School (zoals wij deze nu kennen) zorgt in mijn ogen niet voor de mogelijkheid voor een kind zich ultiem te ontwikkelen tot zijn eigen genie. Het pesten, het oordelen en alle andere vormen van het niet aanwezig zijn van liefde, zijn voor mij hierin de aanknopingspunten.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:32

Gelukkig is er leerplicht. Dus ik denk dat jouw kind ook gewoon naar school moet als hij 5 is :D. Ik vind je denkbeelden niet alleen bijzonder, maar gewoon wereldvreemd geloof ik. Sorry, ik kan er niks mee.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:35

Diddykong schreef:
Gelukkig is er leerplicht. Dus ik denk dat jouw kind ook gewoon naar school moet als hij 5 is :D. Ik vind je denkbeelden niet alleen bijzonder, maar gewoon wereldvreemd geloof ik. Sorry, ik kan er niks mee.

Zelfs in landen waar geen leerplicht is leren kinderen wel iets. Geiten hoeden ofzo.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:37

Diddykong schreef:

Als er geen school naar jouw wensen te vinden is mag je thuisscholing doen.
Weet niet precies hoe dit zit maar ik ken mensen die dat doen.
Worden die kids imo niet beter van trouwens.

Maxima_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:38

beert schreef:
Een kind kan altijd nog besluiten naar de universiteit te gaan, meestal ben je dan 17 of 18. Al dochter in kwestie die ambities heeft, zou ik me kunnen voorstellen dat Maxima dat gesprek wel aan gaat. Maar dat is een aanname :-).

Wat ik persoonlijk enger zou vinden als je uit het systeem stapt, zijn zorgkosten. Met name voor je kinderen. Mijn jongste zoon heeft vorig jaar ruim 78.000 (!!) Euro gekost aan zorg. Ik heb het niet op de plank liggen en was ook heel blij met de zorgverzekering.

Dan maar "gevangen in het systeem", maar het is wel hetzelfde systeem dat het mogelijk gemaakt heeft dat mijn kind nog leeft :-).

Dat is ook een dingetje, natuurlijk, ik leef niet zonder gevoel ha ha ha. Maar, bijvoorbeeld Esther Jacobs heeft een familie verzekering kunnen afsluiten bij IKEA Mallorca zonder vaste woon en verblijfplaats. Daarvoor moet je wel naar Mallorca, een NIE nummer hebben en de aanvraag persoonlijk doen...maar als dat zou betekenen dat ik dan wereldwijd een zorgverzekering heb voor mij en mijn kind dan zou ik dat zeker prefereren boven "dan maar blijven zitten uit angst". En dat voor slechts 69 Euro (of zoiets per maand). En het hoeft ook niet helemaal zonder systeem, maar het systeem moet wel VOOR ons (met ons bedoel ik briljante, geniale, creatieve, liefhebbende wezens die we zijn) werken en ons zo min mogelijk beperken. En daar is nog wel heel veel verandering mogelijk.

Ik zat tijdens mijn zwangerschap en bevalling zonder zorgverzekering en natuurlijk vond ik dat af en toe spannen en hebben we de vroedvrouw uit eigen zak moeten betalen. Dit hele proces heeft mij/ons alleen zoveel opgeleverd aan inzichten, vertrouwen en andere mooie momenten dat ik het absoluut zo weer zou doen. Het was overigens al zo voordat ik zwanger werd dus ik heb niet alles opgezegd nadat ik zwanger geworden was ha ha ha. Het gevoel van vrijheid dat het zonder kán heeft mij als mens veel opgeleverd.

Maxima_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:40

Diddykong schreef:

Wist je dat de leerplicht in Nederland alleen geldt als je je kind ook aanmeld op een school? Zolang je je kind niet aanmeld komen ze je ook niet "halen". En als je je kind eenmaal hebt aangemeld wel. Als je er dan, voor wat voor reden dan ook, weer vanaf wilt (de leerplicht ambtenaar) kan je een jaar lang in het buitenland gaan wonen (in elk geval uit NL uitschrijven) en bij terugkeer je kinderen niet aanmelden, dan komen ze je ook niet halen :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:41

Maar wat dat als je zo’n zwangerschap als mij had en het een ton kostte...
ik had dat iig niet even liggen. En als ik niet geholpen was waren m’n kind en ik overleden. Doe mij dan maar mee in het systeem verzekeren.
Of als je kanker krijgt, dat loopt in de tonnen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:41

janderegelaa schreef:
Diddykong schreef:

Zelfs in landen waar geen leerplicht is leren kinderen wel iets. Geiten hoeden ofzo.

Koffie in je neus is geen aanrader :+

En verder vind ik je wereldbeeld prachtig maxima, en ik ben het met je eens dat de wereld soms wel een vleugje mag hebben van jou visie. Maar in de realiteit, tja... ja, je kan een baan vinden zonder opleiding, maar zonder enige scholing is dat verdomd moeilijk. Nergens ingeschreven en geen aantoonbaar (!) basisschoolniveau maakt je kans op een opleiding of baan erg lastig ja. Dat heeft niks met zien te maken maar gewoon met hoe onze maatschappij in elkaar zit. En daar kun je wat van vinden en je tegen willen afzetten, maar je kinderen moeten straks toch functioneren in deze maatschappij en ik vind het ook je plicht als moeder om ze daar de beste kansen in te geven.
Ik denk dat je heel veel kan leren zonder een gedegen opleiding en ook hele mooie dingen. Maar je plaatst je kinderen ook buiten de maatschappij zo en daar heb ik dan wel weer een oordeel over. Dit gaat nog verder dan gaan voor thuisonderwijs.
M.i. Zou je voor jezelf moeten zoeken naar een methode waarbij je enerzijds je kinderen die waardes en normen meegeeft die voor jou zo ontzettend belangrijk zijn, maar ze ook realistisch meenemen in de maatschappij waarin we leven en ze daar tegen wapenen.

Maxima_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:48

_lautje_ schreef:
Bijzonder dat altijd gedacht dat vroeger er meer ‘tijd’ was voor je gezin.
Je werkte als vader 6 dagen van soms 12uur. Moeder was hele dag bezig met wassen, koken, schoonmaken, veel te voeden monden en vele andere zaken.
Vrije dagen had je niet.

Tenzij je rijk was.

Maar vroeger is toch niet nu? We hebben nu toch meer techniek en mogelijkheden. We hoeven toch niet terug naar het stenen tijdperk? En daarnaast denk ik inderdaad dat een kind er veel aan heeft mee te gaan naar de moestuin om te leren hoe groente groeit. Mee te helpen dieren verzorgen zodat het weet waar de producen die je eet vandaan komen. Je kunt bijvoorbeeld nu gewoon zonnenpanelen aanschaffen, in een zonnig land gaan wonen en daarmee overdag de wasmachine laten draaien. En als deze dan kapot gaan kan je je kind direct een lesje techniek geven, en jezelf ook, want we moeten waarschijnlijk eerst ook zelf leren hoe een wasmachine werkt en welk deel er dan aan kapot is. Dat is toch tof? Haha, en nee, ik maak het niet romantischer dan het is...ik weet hoeveel werk van alles is maar je kunt de plek, de mensen waarmee je leeft en de omstandigheden dan ook zelf een beetje kiezen. Maar schapen houden, de wol verwerken, kaas maken, etc. dat is als kind toch super leuk om te doen en te leren? Ik bedoel, ik had vroeger, toen ik 7 was op school het meest plezier in de handarbeit en muziek lessen. Schaapje breien, blokfluit spelen en liedjes zingen....heerlijk!

En zo kan je als kind verdomd veel leren in de praktijk :D zonder terug te gaan naar "vroegah was alles beter" want dat is natuurlijk niet zo.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:53

https://www.2doc.nl/documentaires/serie ... -niks.html

Ik moet bij die toelichting van Maxima aan deze documentaire denken. Ik heb hem nog niet gekeken, hij is vrij recent.

Wel dapper trouwens om een zwangerschap te doen zonder verzekering. Ik had dan een flinke rekening achteraf gehad, omdat beide kinderen last-minute op medische indicatie in het ziekenhuis geboren zijn.

Maxima_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:57

verootjoo schreef:
Maar wat dat als je zo’n zwangerschap als mij had en het een ton kostte...
ik had dat iig niet even liggen. En als ik niet geholpen was waren m’n kind en ik overleden. Doe mij dan maar mee in het systeem verzekeren.
Of als je kanker krijgt, dat loopt in de tonnen.

Ik kan niet oordelen over hoe het zou zijn als, of wat er zou gebeuren als...dat was er bij mij niet. En ik ben uiteraard erg blij voor jou dat de verzekering je deze mogelijkheden heeft geboden.

Deze gedachten en ook gebeurtenissen zijn mijns inziens gebaseerd op angst. Dat er daarvan heel veel aanwezig is op deze wereld en je soms de dans gewoon niet kunt ontspringen betekend niet dat ik voor mezelf zoveel mogelijk verantwoordelijkheid wil nemen in de angst die in MIJ leeft. Die oplossen, loslaten en helen zorgt voor een andere energie in MIJ en als iedereen dat zou doen is de wereld al een veel mooiere plek om te zijn. Dit neemt niet weg dat er dan alsnog mensen ziek worden en er complicaties kunnen zijn bij een bevalling maar ik ben ervan overtuigd dat het er een stuk minder zouden zijn...

Wat betreft het verantwoording nemen voor mij kind(eren) en de maatschappij, ok, ik schrijf misschien wat utopisch maar zo ben ik eigenlijk niet. Ik heb een visie maar ben ook hier en nu.

Echter, ik kan alleen NU doen wat voor mijn kind het beste voelt. Zo gaat ze binnenkort naar de peuterspeelzaal (ja we hebben nog tot juli 2021 voor de vaccinaties omdat ze pas na maart verplichten in duitsland :D , als de wet erdoor komt) omdat ik haar, zoals we nu wonen niet als "outcast" hier wil laten opgroeien. Als dan met allemaal gekkies op een berg waar geen enkel kind naar school gaat...

Maar als de wet er in Duitsland doorkomt en wij moeten vaccineren om haar naar de peuterspeelzaal te laten gaan in 2021. Als we hier blijven gaat ze ook naar school vanwege het "outcast" idee wat ik haar niet wil geven. Dat betekend niet dat mijn visie ten opzichte van school zich wijzigt. En dan zou ik lachend de boete van 2500€ betalen... echt. Dat heb ik er voor over. Mochten de "sancties" ons boven het hoofd groeien dan vertrek ik/wij... mijn man en ik zijn het gelukkig wel erg eens :-)

Maar het leven is veranderlijk en onvoorspelbaar. Nu zijn we hier en doe ik het met wat hier en nu het beste is en voor mij acceptabel is. Dat kan zich, doordat de omstandigheden veranderen ook snel wijzigen...

Als ik merk dat mijn dochter het niks vind op de peuterspeelzaal dan hoeft ze niet, zo simpel is het.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 23:02

Maxima_S schreef:
beert schreef:

Dat is ook een dingetje, natuurlijk, ik leef niet zonder gevoel ha ha ha. Maar, bijvoorbeeld Esther Jacobs heeft een familie verzekering kunnen afsluiten bij IKEA Mallorca zonder vaste woon en verblijfplaats. Daarvoor moet je wel naar Mallorca, een NIE nummer hebben en de aanvraag persoonlijk doen...maar als dat zou betekenen dat ik dan wereldwijd een zorgverzekering heb voor mij en mijn kind dan zou ik dat zeker prefereren boven "dan maar blijven zitten uit angst". En dat voor slechts 69 Euro (of zoiets per maand). En het hoeft ook niet helemaal zonder systeem, maar het systeem moet wel VOOR ons (met ons bedoel ik briljante, geniale, creatieve, liefhebbende wezens die we zijn) werken en ons zo min mogelijk beperken. En daar is nog wel heel veel verandering mogelijk.

Ik zat tijdens mijn zwangerschap en bevalling zonder zorgverzekering en natuurlijk vond ik dat af en toe spannen en hebben we de vroedvrouw uit eigen zak moeten betalen. Dit hele proces heeft mij/ons alleen zoveel opgeleverd aan inzichten, vertrouwen en andere mooie momenten dat ik het absoluut zo weer zou doen. Het was overigens al zo voordat ik zwanger werd dus ik heb niet alles opgezegd nadat ik zwanger geworden was ha ha ha. Het gevoel van vrijheid dat het zonder kán heeft mij als mens veel opgeleverd.

Over dat NIE nummer, ik heb het proces van iemand gevolgd om dat NIE nummer te krijgen, wat een gedoe zeg!

Mijn kinderen zijn gelukkig dolblij dat ze naar school mogen, en de rest waar je het over hebt dat zijn toch normale dingen om naast school met je kinderen te ondernemen?
Bij ons thuis wel in elk geval.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 23:06

beert schreef:
https://www.2doc.nl/documentaires/serie ... -niks.html

Ik moet bij die toelichting van Maxima aan deze documentaire denken. Ik heb hem nog niet gekeken, hij is vrij recent.

Ik moest hier ook aan denken en aan de bedroevende leesvaardigheid van Toebie op 14-jarige leeftijd. Heb de docu dus wel al gezien. Is een aanrader.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 23:09

Maxima_S schreef:
Als dan met allemaal gekkies op een berg waar geen enkel kind naar school gaat...

Zoals je jezelf hier verwoord ben jij een van die 'gekkies op een berg' :'). In het begin vond ik je nog wel enigszins prima discussiëren maar inmiddels is je 'relaas' (om je eigen woorden maar even te gebruiken) echt onbegrijpelijk en niet tegenop te discussiëren.

Sorry maar je gaat je kind toch niet van school houden? Er zijn genoeg opties waar je kind redelijk vrij is om te leren (bij ons was dat montessori bijv., maar kan misschien per regio verschillen). Tuurlijk, soms moet je dingen leren die je niet leuk vindt. Ik had vroeger echt een ontzettende hekel aan rekenen en wiskunde bijvoorbeeld. Maar ik pluk daar nu, in het dagelijks leven, toch echt de vruchten van. Een kind heeft nog helemaal geen besef van wat nuttig en nodig is, dus een kind laten beslissen of en wat hij wil leren is best wel onzin (en dan heb ik het natuurlijk over kinderen op basisschoolleeftijd & jonger). Daar ben je als ouder verantwoordelijk voor.

En over het niet nodig hebben van een opleiding? Als jij je kind daadwerkelijk de beste kansen mee wil geven is dat in deze maatschappij nu eenmaal het kind de kans geven om naar school te gaan en vervolgens het kind een keuze te laten maken in welke (studie)richting het verder wil. Want zonder enige opleiding wens ik je kind veel succes met een goede baan vinden. En ik zeg ook echt niet dat het per se universitair niveau moet doen. Maar MBO of op zijn minst basisonderwijs is toch echt wel nodig.
Ik ben van mening dat je als ouder echt vreselijk te kort schiet als je je kind deze kansen niet wil geven, omdat je met je hoofd in de wolken zit en onzin zit te spuwen van 'vast zitten in het systeem'. Als je daadwerkelijk het beste voor hebt met je kind zal je toch (minimaal in mindere mate) de maatschappij moeten volgen. Die maatschappij gaat niet ineens in de toekomst veranderen, dus je kind zal altijd een outcast blijven als jij daadwerkelijk gaat doen wat je hier typt, en je kind dus geen fatsoenlijke, gecertificeerde scholing biedt.

@Beert: Ik heb hem gezien. Kind is lekker vrij en creatief, maar dat zou niet minder hoeven zijn als het kind naar school was gegaan. Zeker op een jonge leeftijd is er naast school nog voldoende tijd om je te ontwikkelen, en op school vaak ook gewoon. Er is niet heel duidelijk naar voren gekomen wat nu verschillen zijn tussen Toebie (wat een naam, ze wilden dat kind '2B' noemen maar mochten geen cijfers gebruiken:')) en schoolgaande kinderen wat betreft kennis, maar vrees ervoor dat die verschillen vrij groot gaan zijn. En de creativiteit/muzikale ontwikkeling van Toebie amper beter/groter dan andere -wel schoolgaande- creatieve kinderen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 23:23

Maxima_S schreef:
beert schreef:

Tot het fout gaat en je diep in de schulden komt door een zware operatie of ernstige ziekte . Ik geloof meteen dat jullie creatieve en liefhebbende mensen zijn maar zou briljant en geniaal inruilen voor zweverig en totaal buiten de realiteit staand . Dat kan een prachtig leven zijn tot er iets gebeurd.