Ik ben transgender

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:30

Ik vind die snor van die man hierboven echt fantastisch *D

En jaa Elliot Page!! *\o/* <3

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:32

En wat ik ook fantastisch vind, is hoe broer en zus toch nog steeds zo lijken. De een zo vrouwelijk de ander zo mannelijk. Beiden heel knap. Heel bijzonder om te zien!

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 17:43

Ik ga echt helemaal stuk nu want die jongen met die snor is mijn enige match op Facebook Dating. _O-

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:44

miccamaaike schreef:
Kom net een artikel tegen over een eeneiige tweeling waarvan er 1 transgender is. Bijzonder om te zien hoe hij al veranderd is. Ga proberen het hier te delen.

[ [url=m/5tH500.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/DG34ud.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/58aJD8.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/HtkYnq.png]Afbeelding[/url] ]

Zij is fotografe, zat op dezelfde opleiding (FVS Amsterdam) als ik (alleen dan een paar jaar lager) en heeft het hele traject vastgelegd in een PRACHTIGE fotoserie!

vikawiek

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:59

Ik ben zwaar jaloers op die snor :')

En ik ben helemaal vergeten je te feliciteren nog Hiraeth, dus bij deze :D

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:00

@Fem: kunnen we die ergens zien? :-)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:11

Hiraeth schreef:
Ik ga echt helemaal stuk nu want die jongen met die snor is mijn enige match op Facebook Dating. _O-

Nietttt! Wat een toeval (of ook niet?)! Al een gesprekje aangeknoopt?

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 18:24

Nog niet. Ik ben namelijk niet echt van plan om een Nederlander te daten omdat ik mezelf nu even op Denemarken heb gericht. Ik had eigenlijk dus ook alleen een dating account aangemaakt in het kader van 'achja, waarom ook niet'. :') Hij is dus ook de enige persoon die ik geliked heb, want ik vond z'n snor dus echt iconisch. Snorren zijn gewoon heel sexy. :):)

Ik praat trouwens wel een beetje over Elliott Page heen. Zat zelf al te twijfelen om 't te delen, maar ik ken 'm eigenlijk niet echt. Behalve dan van de situatie rondom Ellen DeGeneres. Vind het wel tof dat er weer een publiek figuur bij is waar mensen van kunnen leren en het is wederom een bewijs dat een coming out op 'latere' leeftijd ook gewoon kan.

Overigens kwam ik via hem dus wel een style guide tegen van the transgender journalist association. Als je dus wil weten wat wel en niet 'mag', is dit misschien nog wel een leuke link. Met het oog dus op de vraag eerder wat wel en niet geaccepteerd wordt rondom Sam Bettens. https://transjournalists.org/style-guide/

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:31

Hiraeth schreef:

Hahaha dat meen je :') :')

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:11

vikawiek schreef:

Same. Overal pluizig, maar op m'n gezicht is het maar een zielig plukje. :')

Ik vind het 'leuk' (tussen aanhalingstekens wegens gebrek aan een beter woord) dat het toch zo nu en dan gebeurt dat bekendere mensen naar buiten komen en in transitie gaan. Zeker omdat het tegenwoordig ook vrouw->man is. 'Vroegah' was maar een kwart van de transseksuelen die werkelijk stappen gingen maken deze kant op, lijkt alsof dat bij trekt. En dat is mooi, des te groter wordt de kennis bij behandelaars. :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:41

Hiraeth schreef:

Bij het lezen van dat artikel had ik een enorme déjà vu, maar die bleek echt. Vorig jaar zijn ze geïnterviewd voor de Gelderlander.

Briljant dat je een match met die jongen hebt! :D

vikawiek schreef:

Ik kan het me voorstellen! :))

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 01:26

Ik begreep dat Elliot non-binair is, toch?

Situatie rondom Ellen Degeneres gemist, waar ging dat over?

Julius_Juut, ik vind het inderdaad ook fijn dat er meer bekende personen uit de kast komen. Geeft toch wat extra begrip? Bij gebrek aan een beter woord.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 08:26

Kan iemand mij uitleggen wat de pronouns betekend, zoals bij Elliot Page is het he/they. Wanneer spreek je hem aan met they dan?

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 09:45

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 09:53

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 18:51

Ik lees op de NOS Facebook nu allemaal reacties dat het not done is om hem bij zn deadname te benoemen in (de kop van) het artikel.
Ben wel benieuwd wat jullie ervan vinden. Het is nieuws dat hij transgender is, hij is bekend, dan is t toch niet heel raar om iemand nog bij zn oude naam te noemen? Anders weten mensen toch ook niet wat er aan de hand is / over wie het gaat?

Ik snap dat met die deadname en dat dat pijnlijk is, naar op t moment dat je als bekend persoon uit de kast komt dan is t toch niet zo gek dat het op die manier gemeld wordt? Ik ben wel benieuwd wat de ervaringsdeskundigen hier van vinden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 18:58

Misschien is het in dat kader ook interessant om de reactie van Sam Bettens op de kwestie in De Slimste Mens te lezen:

https://www.demorgen.be/tv-cultuur/sam- ... ~bc4df9ed/

Citaat:
En wat die deadnaming betreft: “Ik denk niet dat ze zich bewust waren dat dat voor een transgender gevoelig ligt", zegt Sam. “Voor mij persoonlijk is dat geen probleem, iedereen weet nog wat mijn naam was voor Sam. Maar ik heb wel vrienden waarvan ik zelf hun vroegere naam niet weet. Ik weet veel over hen, maar dat dus niet. Ik weet dat heel veel transgenders daar heel gevoelig voor zijn, dus ik snap wel dat er een reactie kwam.”

Maar, besluit hij: “Je kan alleen maar leren van dit soort dingen. En meteen zeggen: ‘Sorry, we hebben het verkeerd aangepakt en dat gaan we de volgende keer ook niet meer doen. We hebben eruit geleerd.’ Dat vind ik eigenlijk het allerbelangrijkste uit dit verhaal.”

Het zal inderdaad nog anders zijn bij een 'outing' omdat anders niet duidelijk is over wie het gaat. Ik kan me goed voorstellen dat dan de oude naam wordt gebruikt in de berichtgeving, maar ik bekijk dit puur vanuit het idee dat je heldere informatie geeft. Zodra de nieuwe naam bij 'het publiek' bekend is lijkt het mij logisch dat die naam dan ook voortaan gebruikt wordt.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:45

Ja dat lijkt me idd ook logisch, maar je zult toch een keer een bericht in moeten sturen dat hij een andere naam heeft gekregen. Ik snap niet dat daar dan ophef over is.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 20:04

Nouja, als er een foto bij staat en een film/iets anders in de kop waar die persoon bekend van is, dan ben je ook om het 'probleem' heen. Ik heb veel Amerikaanse media bijvoorbeeld koppen zien gebruiken als 'Umbrella Academy acteur komt uit de kast als transgender' met dan een foto er bij. Dan heb je op zich ook al de koppeling. :j

Of als je even kijkt naar deze koppen:

Afbeelding

Ik ben zelf ook best verbaasd dat AD er naar mijn mening beter mee omgaat dan NOS. :')

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:05

Aan de ene kant snap ik het dat ze Elliotts oude naam gebruikt hebben. Aan de andere kant: er zijn genoeg Amerikaanse nieuwssites die het als volgt deden: Acteur Elliot Page, bekend van XXX is transgender. Fotootje erbij, en dan is het ook duidelijk, zonder deadname. Dat vond ik ook wel fijn om te zien :j

Edit: Hireath je was me voor :D

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:48

Hiraeth schreef:
Ik ben zelf ook best verbaasd dat AD er naar mijn mening beter mee omgaat dan NOS. :')

De wonderen zijn de wereld nog niet uit :+

Duidelijke omschrijving iig, bedankt en fijn dat jullie er even op reageren. Ik vond het zelf nog wel kunnen wat de NOS heeft geplaatst, omdat het nog maar net bekend is vond ik de reacties wat overdreven. Maar ze hadden idd wel handiger een andere kop kunnen gebruiken. Ze hebben er hopelijk van geleerd voor een volgende keer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:54

Miccamaaike: ik denk dat een deel van de frustratie ook is dat er zo duidelijk niet geleerd wordt van eerdere keren. Dit is niet de eerste keer dat er iemand aangeeft transgender te zijn, ook niet de tweede of de vijfde... op welk punt kun je blijven zeggen 'laten we leren voor de volgende keer' maar dan niet daadwerkelijk leren voor de volgende keer?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 21:01

Ja, die kop van de NOS vond ik ook vrij lomp. Bijzonder ook om het zo als 'nieuws' te formuleren, want het nieuws gaat toch juist om die nieuwe naam en niet om de oude? Bij het AD staan in het artikel functionele verwijzingen naar de oude naam. Dat is wat ik bedoel met heldere informatie. Maar de kop is nog altijd het eerste wat men leest (en vaak ook het enige wat men leest) en zo'n kop kun je idd met veel meer respect formuleren dan de NOS heeft gedaan. Dank ook voor jullie toelichting!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 22:41

Hiraeth schreef:
Nouja, als er een foto bij staat en een film/iets anders in de kop waar die persoon bekend van is, dan ben je ook om het 'probleem' heen. Ik heb veel Amerikaanse media bijvoorbeeld koppen zien gebruiken als 'Umbrella Academy acteur komt uit de kast als transgender' met dan een foto er bij. Dan heb je op zich ook al de koppeling. :j

Of als je even kijkt naar deze koppen:

[ [url=m/DVk9HP.png]Afbeelding[/url] ]

AD had het aangepast, toen terug aangepast, en daarna weer goed aangepast :')

Maar ze doen inderdaad iets met de terechte kritiek.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 20:45

Even een Top 2000 gerelateerd berichtje.

Hoe verder ik in het proces kom, hoe meer ik kan janken om 'Papa' van Stef Bos. <3 Het is alsof er nog een extra betekenis zit aan de woorden 'papa, ik lijk steeds meer op jou' en verdomme, wat raakt dit liedje mij de laatste maanden enorm veel.

(Verder kan ik ook heel goed janken op 'Het Dorp' van Wim Sonneveld, terwijl ik dus 23 ben en heel progressief ingesteld. Verder gaat 't wel goed met me. :+)