Burn-out/depressie lotgenoten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 00:37

Joolien schreef:
Toch leuk dat je het gedaan hebt. Ik hoop dat ze je veel steun kan geven.

Hier gaat het weer ruk. Ik kan niks anders doen dan stil zitten, anders word ik gek van de lichamelijke sensatie in mn lijf. Gisteravond ws ik zo radeloos dat ik de hap heb gebeld, de huisarts heeft me terug gebeld, schijnt er toch bij te horen. Maar t i echt extreem. Had gisteren echt last van derealisatie.
Psychisch gaat t niet verkeerd, maar ik voel me verdrietig omdat ik me zo intens naar voel.

Is het wel volledig psychisch bij je? Klinkt toch alsof er lichamelijk iets niet oke gaat bij je. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 13:48

Hannanas schreef:
Joolien schreef:
Toch leuk dat je het gedaan hebt. Ik hoop dat ze je veel steun kan geven.

Hier gaat het weer ruk. Ik kan niks anders doen dan stil zitten, anders word ik gek van de lichamelijke sensatie in mn lijf. Gisteravond ws ik zo radeloos dat ik de hap heb gebeld, de huisarts heeft me terug gebeld, schijnt er toch bij te horen. Maar t i echt extreem. Had gisteren echt last van derealisatie.
Psychisch gaat t niet verkeerd, maar ik voel me verdrietig omdat ik me zo intens naar voel.

Is het wel volledig psychisch bij je? Klinkt toch alsof er lichamelijk iets niet oke gaat bij je. :(:)

Neei s echt puur van de medicatie, ben echt aan het afkicken en dat kan lichamelijk ook veel klachten geven.
Vandaar werd ik ook weer beroerd wakker, maar ben wel beter dan gisteren. Nu wel psychisch instabieler.

kraakte

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 18:46

Ik slik zelf al een jaar of zes weer Paroxetine, helpt bij mij heel goed gelukkig, eerst 20 mg. Daarna een hele poos 30 geslikt, ook wel eens afgebouwd naar 20 maar toen kreeg ik ook de klachten die jij hier beschrijft dus toch weer terug naar de 30.

Een aantal maanden geleden toch weer afgebouwd naar 20 en dit ging en gaat nog steeds eigenlijk zonder problemen!
Dus het kan wel het afbouwen maar het is idd niet het meest gemakkelijke middel, hopelijk gaat het snel wat beter met je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:04

Ja vandaag gaat het stukken beter, ik kan eindelijk weer wat doen. Nog wel wat moe, maar daar ben ik wel aan gewend :P

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 22:03

Ik slaap weer slecht, heel onrustig en moeilijk in slaap kunnen komen. Psycholoog zei dat ik een slaapritueel moest gaan doen, maar dit werkt ook niet echt. Hij wilt me denk ik liever niet op pillen.

Dinsdag had ik weer een afspraak. Hij vroeg wat ik wilde bespreken en ik zei: "Ik heb niets." Terwijl ik heel veel had, maar op de een of andere manier kan ik dat dus nooit verwoorden Heb wel wat laten lezen, en hij doet er ook echt wat mee ipv lezen en maar ja knikken. We hebben ook een stamboom gemaakt, althans deel van. Dit is om mij beter te leren kennen en ik leer mijzelf ook beter kennen. Het probleem zit nu merendele in dat ik geen of weinig emotie kan tonen en ook niet echt weet wat emoties zijn. Ik was gisteren heel erg geirriteerd en had daar ook geen reden toe, dit heb ik hem niet verteld. Volgende week dinsdag weer een afpraak bij hem. De week erop bij de vrouw, met haar heb ik een signaleeringsplan gemaakt (nog bezig met opstellen). En ik heb wel het idee dat ze mij beide echt willen helpen. Alleen ik voel me echt zo rot de laatste tijd. Op werk was ik vandaag ook erg stil en vandaag ging ook weer veel fout. Echt ik haat zulke dagen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 15:03

Joolien schreef:
Hannanas schreef:

Neei s echt puur van de medicatie, ben echt aan het afkicken en dat kan lichamelijk ook veel klachten geven.
Vandaar werd ik ook weer beroerd wakker, maar ben wel beter dan gisteren. Nu wel psychisch instabieler.

Ik bedoel je gehele ziektebeeld.

Kwa afkick klachten:
Misschien kun je vanwege het afbouwen kijken of je je noradrenaline aanmaak kunt stimuleren. Inname van Choline kan ook helpen. Is een zeer belangrijke stof voor het aanmaken van neurotransmitters.

Geen enkel ziektebeeld is puur psychisch of puur lichamelijk. Het beste kun je altijd op alle gebieden aan je lichaam en mind werken. Het staat altijd met elkaar in verbinding. Bijv veel stress of een trauma geven niet zomaar zonder dat er een lichamelijke co-factor is een psychische uiting. En van lichamelijke mankementen, bijv iets in je methylering of aanmaak neurotransmitters, kun je weer enorm psyisch dippen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 17:23

Oh zo, nee ik ben al heel vaak nagekeken en mijn psychische klachten hebben ook wel een goede reden om psychisch in een dip te zittne. Ik heb nog wel steeds de interesse om een keer psychoneuro onderzoek te doen om dat zo maar te zeggen, maar ik hoor daar verschillende verhalen over.

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 07:15

Prozac doe ik maar een kwart pilletje per dag wat echt al een wereld van verschil maakt.
Gister ben ik thuis van de trap gevallen en zit nu met een zwaar gekneusde voet weer aan mijn huis gekluisterd |o

Vannacht geen oog dicht gedaan van de pijn, nu lekker met mn dekentje op de bank.
Vriendlief gelukkig vroege dienst dus die is lekker op tijd thuis :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 10:58

Gister in DWDD ging het over opbouwen en afbouwen van Paroxetine. 10 mg ineens er af is veel te veel!

Kan je geen afbouwstrips krijgen Joolien? Dan gaat het per gram zelfs.

Ik ben ook weer terug gevallen, misschien door het afbouwen van 2e AD die ik slikte in lage dosis.
Ben weer heel erg gespannen, angstig en voel me poedersuiker.
Word weer heel vroeg wakker, en dat is bij mij echt een alarmsignaal.
Nu dus maar weer opbouwen. Was een half jaar van de depressie af.

Vooral de angst en spanning vind ik nu naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:22

Oh echt? Nou lekker dan van mn psychiater :=
Ik ben nu aan het afbouwen van 15 naar 10. Van 10 naar 5 doe ik nog 2 dagen 7,5 er tussen. Ik maak zelf mn afbouwschema wel :P

Verder voel ik me psychisch echt wel redelijk, dus ik twijfel om even te wachten met nieuwe ad. Ik heb nog steeds de lorazepam, dus daarmee zou ik wellicht wat op kunnen vangen. Uiteraard doe ik dit ook in overleg met mn psychiater, maar ben wel benieuwd naar jullie ideeen.
Vind het een fijn gevoel dat ik niet meer zo afgevlakt ben en ben blij dat mn libido weer terug keert :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:24

Joolien schreef:
Oh echt? Nou lekker dan van mn psychiater :=
Ik ben nu aan het afbouwen van 15 naar 10. Van 10 naar 5 doe ik nog 2 dagen 7,5 er tussen. Ik maak zelf mn afbouwschema wel :P

Verder voel ik me psychisch echt wel redelijk, dus ik twijfel om even te wachten met nieuwe ad. Ik heb nog steeds de lorazepam, dus daarmee zou ik wellicht wat op kunnen vangen. Uiteraard doe ik dit ook in overleg met mn psychiater, maar ben wel benieuwd naar jullie ideeen.
Vind het een fijn gevoel dat ik niet meer zo afgevlakt ben en ben blij dat mn libido weer terug keert :')

Jouw schema vind ik al flink snel. Mijn psychiater adviseert mij babystapjes (kwart pil eraf van de laagste dosis) en 2 weken tussen de stapjes omdat je na 2 weken pas het volle effect merkt van het afbouwen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:35

Ik zou minstens een week een dosering aanhouden en dan weer wat er af. 2 dagen is echt te kort om je lichaam te resetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:37

Mmm ok. ik word hier echt boos van weet je dat? Ik ga van de huisarts naar de psychiater toe omdat ik erop vertrouw dat hij het bter weet, en dan krijg ik dit? Ik heb van de week de meest donkere periodes in mijn leven meegemaakt door het afbouwen, blijkbaar door onkunde van een psychiater...
(dus niet boos op jou Azmay, maar op de psychiater die zijn werk niet goed doet... )

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:41

Joolien schreef:
Mmm ok. ik word hier echt boos van weet je dat? Ik ga van de huisarts naar de psychiater toe omdat ik erop vertrouw dat hij het bter weet, en dan krijg ik dit? Ik heb van de week de meest donkere periodes in mijn leven meegemaakt door het afbouwen, blijkbaar door onkunde van een psychiater...
(dus niet boos op jou Azmay, maar op de psychiater die zijn werk niet goed doet... )

Ik ben zelf juist eigenwijs tegen dat advies in gegaan maar hij wilde het wel echt duidelijk hebben dat ik voor het mentale effect 2 weken uit moet trekken voor mijn brein eraan gewend is. Nu slik ik niet voor de antidepressieve werking maar omdat ik zonder niet slaap dus durfde ik het sneller. Is nu wel gestagneerd want met een fractie minder slaap ik dus niet meer.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 12:41

Iedereen reageert er natuurlijk ook weer een beetje anders op, op het afbouwen. Het is soms even zoeken wat het prettigste voelt. Sommige mensen ervaren er nevenwerkingen van, anderen niet.
Het kan zelfs verschillen van moment tot moment.
Het zou kunnen helpen om op een bepaalde dosis te blijven voor iets langere tijd eer je weer verder afbouwt, ook afhankelijk van andere factoren die jou mogelijk stress kunnen opleveren (dat heeft immers ook invloed op het afbouwen / je welbevinden). In heel stressvolle perioden (bv tijdens examens) is afbouwen niet altijd een goed idee.
Je bent boos en ontgoocheld omdat je hier van anderen leest dat ze trager afbouwen om bijwerkingen te voorkomen en jij net veel last hebt van bijwerkingen. Het lijkt me logisch dat je boos bent. Wat ik jou vooral zou willen adviseren, Joolien, is dit bespreekbaar te maken met jouw psychiater. Spreek je gevoel uit en geef aan hoe jij het afbouwen verder ziet. Probeer samen naar een oplossing te zoeken.
En als het echt niet lukt om er samen uit te raken? Ga dan op zoek naar een andere psychiater. Hij had er misschien zijn redenen voor om met dit afbouwschema te werken (die kan je ook bevragen), maar natuurlijk kan het ook zijn dat hij inderdaad een fout gemaakt heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:00

Ja ik ga het zeker bespreken. Heb vanmorgen afgebouwd van 15 naar 10 mg. Weet nu niet zo goed wat ik moet doen, dit was de afpraak met de psychiater. Toch nog naar 12,5 mg gaan? Kan het niet precies afmeten. Heb wel een pillensnijder maar toch.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:25

Misschien hebben ze het bij de apotheek ook wel vloeibaar zodat je beter af kunt bouwen?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:28

Ik zou persoonlijk het schema volgen zoals je psychiater het jouw gegeven heeft. Bekijk even hoe het gaat en bespreek het nadien met je psychiater. Ga niet zelf te veel rommelen aan je medicatie...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 15:45

Bel dinsdag even de psychiater Joolien, en overleg met hem. Ik weet niet hoe je destijds bent opgebouwd, of dat snel ging of ook in kleine stapjes?

Ik heb het in hele kleine stapjes gedaan, de HA wilde mij snel laten opbouwen met Paroxetine maar ik werd er behoorlijk ziek van. Dus in overleg hele kleine stapjes gedaan.

Nu was ik de Mirtazepine aan het afbouwen, juni 2016 begonnen met 7,5 mg om te slapen en mijn eetlust op te wekken. 3 maanden terug gehalveerd naar 3,25 mg zonder problemen, sinds een paar weken heb ik een klein stapje nog eraf gehaald (circa 2 mg) en sinds een week komen al mijn klachten terug terwijl ik al een half jaar niet meer depressief was. Zó nauw kan het dus luisteren.
(Iom psych nu dus weer begonnen met 7,5 mg en voel me alweer een stukje beter dan gister. Afbouwen durf ik nu dus voorlopig niet aan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 15:50

Ja dinsdag bel ik meteen, moet sowieso 1 mei weer bij m langs.
Met opbouwen ben ik van 10, naar 20, naar 30 gegaan. Wel over een langere periode, maar ik ben wel in 1 keer doorgestapt.

Nynkefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 21:41

Hee, mag ik me ook even hier melden?

Om het kort te houden;

Op de middelbare school heel erg gepest, hier veel angst aan overgehouden en sinds dien al jaren last een depressie. Onlangs de diagnose ADD en borderline gehad
Ik heb verschillende keren bij de crisisdienst en de hap gezeten en ik had therapie. Maar ik ga niet meer en ik weet niet waarom. Ze hebben me een mailtje gestuurd maar het deed me vrij weinig. De vrienden waarmee ik alles kon bespreken heb ik laten gaan, ik was niet echt meer een deel van de groep en werd voor het grootste deel genegeerd. Of ik zorgde voor een discussie. Ik heb niet echt het idee dat ik nog iemand heb en ik had verwacht dat het me onwijs veel zou doen, vooral omdat ik uit alle groepsgesprekken ben gestapt en niemand, maar dan ook niemand mij een berichtje gestuurd heeft. Het doet me niks en hierdoor weet ik dat ik weer heel laag zit.

Ik twijfel of ik de psych maar weer moet berichten, ik heb nooit echt een klik met hem gehad.

Zo, mijn ei is hierbij kwijt. Pfoe.

Goner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 21:59

@Nynkefleur, is het niet mogelijk om op zoek te gaan naar een andere psych?

Nynkefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 22:21

Phoebert schreef:
@Nynkefleur, is het niet mogelijk om op zoek te gaan naar een andere psych?

Ik denk het wel, ik zit via de ggz. Maar ik heb er al zo veel gehad, mijn "hoofdbehandelaar" is nu mijn psychiater, maar ik praatte vooral met mijn psycholoog, die is nu dus weg en nu moet ik met mijn psychiater praten, waar ik dus niks mee heb. Maar het is zo lastig om me opnieuw open op te stellen tegenover een vreemdeling... maar ik weet dat het wel nodig is. Ik ga er over na denken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 22:41

Nynke:

Afbeelding

Oftewel: praat met je psychiater en geef aan dat je liever je struggles bespreekt met iemand waarbij je een betere connectie voelt. Ik heb dit pasgeleden ook gehad en heb dit aan therapeut 1 verteld. Hij zei: 'ik ga je helpen om een nieuwe te zoeken, desnoods plan je je praatgesprekken lekker bij mij in, maar ik help je pas zodra JIJ eerlijk bent geweest tegen je psycholoog.'

Dit was voor mij een duwtje in de rug en ik heb nu inderdaad al mijn therapieeën bij hem en ook kan ik hem altijd bereiken via dimence :-)
Wees eerlijk, een psychiater heeft er ervaring mee en weet juist dat je niet met iedereen een geweldige klik hebt, dat hoeft ook helemaal niet. Als je het spannend vindt kun je het opschrijven of iemand meenemen (moeder/vriendin/vertrouwenspersoon)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:46

Denk dat het tijd is dat ik me hier ook eens ga melden...
Ben juist 18 en dit is nu de tweede keer dat ik een depressie heb. Nu toch ongeveer al 7 maanden. De eerste 3 maanden nog in ontkenning geweest met mezelf en sinds januari/december toch wel in de realisatie gekomen dat het niet meer goed was. Ben altijd wel een emotioneel kwetsbaar kind geweest en op mijn 15de dan ook een eerste depressie gehad maar heb toen redelijk snel (na 3 maanden) hulp gekregen, dit volledig kunnen afronden en dit heeft serieus geholpen. Heb sindsdien eigenlijk vrijwel geen paniekaanvallen of "mental break downs" meer gehad. Tot de laatste 7 maanden dan natuurlijk. Veeeel paniekaanvallen, veel huilen, heel snel getriggert, gewoonweg doodongelukkig zijn. Laatste 2 maanden begint dit ook op mijn lichaam te wegen, heb nu mijn tweede keelontsteking in 3 weken. Veel slapen en altijd moe, en vooral verschrikkelijke hoofdpijn. Mijn familie weet wel dat ik er onderdoor zit maar mijn vrienden hebben geen idee. Praat op dit moment ook met niemand.