ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

suus_romy

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 17:07

Woow Nijn, ik ken je niet en heb maar sporadisch deze berichten gelezen, maar in het ziekenhuis belanden door Methylfenidaat klinkt niet goed zeg jeetje. Ik ben nu ook erg benieuwd hoe dat gekomen is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 17:30

Wow heftig Nijn.. ik ben ook wel benieuwd hoe dat kwam!

Ik zit nu op Concerta 27 mg. Eerst 36mg, maar toen m'n hartslag vervelend snel werd terug naar 18, en nu weer omhoog naar 27 omdat 18 te weinig hielp. Morgen weer naar de psych voor controle.

Ik ben nu trouwens sowieso één chemiebom. Ik slik ook zware medicijnen voor m'n huid (Roaccutane). Leef daarnaast maar zo gezond mogelijk om het in 'evenwicht' te houden :+

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:20

In het verleden slikte ik 70mg Methyfenidaat dus begonnen met 2x 10mg en 1x 5mg, na 3 dagen alleen maar overgeven en hartkloppingen was ik helemaal op en was mn bloeddruk ook gevaarlijk hoog geworden.
Ik ben sowieso enorm gevoelig voor hulpstoffen en de apotheek had me (blijkt achteraf) 2 verschillende merken gegeven waar ik dus niet tegen kan. Daarnaast vond de huisarts het ook niet nodig om mijn bloeddruk te controleren, zou allemaal wel meevallen volgens hem, niet dus :+

Juul is je hartslag nu wel normaal met 27?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:13

Wow lekker dan :oo Klinkt niet zo best.. Maar 70mg is ook wel écht heel erg veel.
Ik sta onder constante controle van de psychiater. En als ik me ergens niet prettig over voel moet ik meteen bellen..

Ik ben net gecontroleerd en m'n hartslag was 87 en m'n bloeddruk 'zoals volgens het boekje'. Apparaat gaf ook geen error, dus hartritme is ook goed. Maar ik ga wel over naar Methylfenidaat Retard ipv Concerta (20+10mg p/d), omdat ik toch zelf niet helemaal tevreden ben over m'n hartslag en m'n slaap niet helemaal is zoals ik wil. Ook heb ik soms een gejaagd gevoel. Volgens de psych is het heel goed mogelijk dat ik dat met Retard niet meer ga hebben. Ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:55

Bloeddruk controleren hebben ze bij mij nog nooit gedaan, wel heb ik een hartfilmpje moeten laten maken en bloed laten prikken voor start met de ritalin. Geen klachten vwb mijn hartstlag (wel van andere medicijnen), wel heeft ritalin een enorme invloed op mijn eetlust...

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 11:12

Meld mij hier ook weer even: mijn dochter heeft inmiddels de uitslag van alle tests: ze heeft ADD. Men wil nu gaan starten met therapie (helpen 't 'management' op orde te krijgen -zowel voor ouders als het kind- en medicatie). Echter... mijn dochter (14 jaar) heeft besloten dat ze geen medicatie wil omdat ze erg bang is voor de bijeffecten (rebound, hoofdpijn, etc.). Tevens heeft haar mentor gezegd dat ze noooit aan Ritalin oid moet beginnen -:(- |o (zo ontzettend stom, ik vind dat je als mentor je daar neutraal in moet opstellen en als je er echt problemen mee hebt neem je contact op met de ouders. Hier is het laatste woord nog niet over gezegd ~~}>

Protocol bij de behandelaar is dat zij er van uitgaan dat de therapie alleen een kans van slagen heeft als er en medicatie en gesprekken plaats vinden. Dit omdat men in de praktijk heeft ondervonden dat je kids met ADD alle 'tools' kunt geven, maar deze niet werken zonder de medicatie. Ik denk dat ik begrijp wat ze bedoelen. Ik kan mij heel goed voorstellen dat als mijn dochter schema's, lijstjes, etc. krijgt ze daar als een berg tegenop ziet door de add (klinkt een beetje raar) en dat schema's e.d. wel te doen zijn als die mist en chaos in je hoofd opgeruimd zijn.

Pfff, ondertussen zit ik me maar af te vragen wat te doen. Ik kan haar moeilijk dwingen, wil ik ook niet want dat gaat niet werken. Maar wil ook heel graag dat ze geholpen wordt om meer structuur te krijgen en wat meer verantwoordelijkheid aan kan. Het is niet leuk als je moeder met van alles achter je kont aan loopt als je 14 bent want dan wil je meer zelfstandigheid. Maar dat lukt dus niet echt op het moment.

Ben wel toe aan wat tips want ik weet het even niet meer... :n

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:40

is er een mogelijkheid dat je dochter de langwerkende mag proberen?
dus concerta oid. dat is 1 keer per dag slikken en dan geeft het tablet een aantal uur lang de stof af (werkt tot 12 uur, ik had bij deze totala geen rebound effecten etc, ook niet 's avonds als de meds uitgewerkt waren.

ik denk dat het sowieso een kwestie is van communiceren, dus idd niet zeggen "je hebt niets te willen"
maar goed alle voor en nadelen op een rijtje zetten (met een expert, dus niet de mentor idd;) ) en misschien dat je dochter er iets aan heeft om te praten met iemand die zelf ritalin oid gebruikt. op die manier krijgt ze ene realistisch beeld van het spul ipv allerlei gedachten en ideeén van mensen die geen flauw idee hebben waar ze het over hebben.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 15:09

Dank voor je reactie :-) ja, dat was ik ook al van plan om te vragen. En fijn om een keer te lezen dat er mensen zijn die totaal geen rebound effecten ervaren. Enneh... 'jij hebt niets te willen' werkt alleen maar verkeerd, ik moet haar alleen zien te overtuigen dat ze inderdaad de voors en tegens moet afwegen. En dus ook met verschillende mensen zal moeten praten. Ik vind het een prima idee dat ze inderdaad met iemand gaat praten die de medicijnen gebruikt, zodat ze uit eerste hand hoort hoe zij het ervaart. Pfff, ik heb zoveel negatieve reacties om mij heen wbt medicatie, is een beetje vechten tegen de bierkaai...

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 15:18

Embe, ik heb idd ook geen rebound effecten of andere bijwerkingen. Alleen de positieve effecten en niet de negatieve kan dus wel echt!
Ik vind het heel heel erg slecht dat een mentor zoiets zegt..
Ik zou wel iig kijken of je dr zover kan krijgen dat ze medicatie op zn minst probeerd, zodat ze het effect zelf kan voelen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 16:22

dat is idd ook een goeie,
ik had bij normale versie ritalin namelijk wel rebound, maar ik ben sowieso een lastige met medicijnen(hele hoge ondergrens blijkbaar, dus hoge doseringen van eigenlijk alles. en daarnaast relatief zeer korte werking. Dus voor mij was er niet tegen op te slikken.
Maar de gereguleerde afgifte vorm(in mijn geval concerta) werkte erg prettig, door de manier van releas van de werkzame stof geen rebound en sowieso geen rare bijwerkingen bij beide vormen :)
dus altijd zinvol om te onderzoeken of de langwerkende versie een optie is .
en idd het proberen, dat ze het een kans geeft .
ik ben er zelf echt wel kritisch over, het gebruik van...maar het kan in best wat gevallen zo ontzettend goede ondersteuning zijn en rust geven en soms is de beste optie gewoon proberen, als het niet het juiste is, kun je altijd nog afbouwen en stoppen

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 16:32

Mijn zoon is er ook zo blij mee, leg haar bijvoorbeeld voor dat je alleen op schooldagen medicatie probeert en dan bij medikanet 8 uur werkend.
De weekenden niet en vakanties ook niet,zo doe ik het ook bij mijn zoon,als hij drukke schooldagen heeft gebruikt hij concerta 12 uur dan kan hij nog leren na de tijd,bij mindere intensieve dagen heeft hij medikanet 8 uur,Sweekend is hij vrij ervan soms met veel leerwerk neemt hij ritalin 4 uur op zondag.
Heb dus alle soorten in huis,zodat een rebound nvt is,het lukte namelijk niet na de medikanet nog 1 ritalin pil te nemen ,dat gaf hem een verschrikkelijk gevoel dit is voor hem de juiste oplossing.
Het is geen troep als je het maar gebruikt met verstand,afbouwen is niet nodig en de mentor van je dochter mag zich weleens beter laten informeren voor hij zulke teksten uitkraamt!!

Succes met je dochter!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 17:06

ik zou er trouwens ook rustig de mentor op aanspreken :j het is gewoon niet tof dat hij zich in die manier er in mengt :n

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 17:41

wow 70 mg Ritalin, daar gaat je hart wel van werken ja!

Ik slik nu ook dexamfetamine, ben benieuwd wat voor verschillen jij merkt Nijn! Ikzelf heb een super gejaagd gevoel (hartkloppingen, zweten, koud hebben) bij ritalin maar wel lekker leeg hoofd en super focus, ook snel kunnen denken (strategie). Op de dexamfetamine doet mijn lijf het wel goed maar is mijn hoofd ook wollig. Ik ben wel aanzienlijk rustiger met Dexamfetamine maar wordt met een te hoge dosis ( 2 x10 mg) een zombie.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 21:23

Dank jullie wel voor al jullie goede adviezen :-), dat doet mij goed... ik ga zeker nog met de mentor praten hoor, vind ook dat het niet kan. En ik ga proberen of ze het wil proberen, zodat ze idd zelf kan ervaren wat het doet. Daarvoor proberen om gesprekken met 'gebruikers' regelen, zodat ze ook uit eerste hand kan horen wat het voor je kan doen (en wat niet). Uhm... woont er iemand in de buurt van Apeldoorn/Zutphen/Apeldoorn?? :-D

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 22:32

Embe, heeft ze al enig idee wat ze voor studie wil gaan doen?
Mocht ze iets als diergeneeskunde willen gaan doen: Ik studeer diergeneeskunde, en heb dankzij mn ADHD 6 jaar !!!! over mn bachelor gedaan. Pas toen ik ritalin kreeg ging ik vakken halen. Voor mij was de toekomst waar ik van droom dus onmogelijk geweest zonder ritalin. Nu met ritalin ben ik met mn master bezig en gaat het echt super!
Het kan dus echt het verschil maken tussen het wel of niet volbrengen van je dromen!

(geld niet voor iedereen dat weet ik, maar misschien dat het wel een extra motivatie kan geven voor dr)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 01:04

Embe schreef:
Dank voor je reactie :-) ja, dat was ik ook al van plan om te vragen. En fijn om een keer te lezen dat er mensen zijn die totaal geen rebound effecten ervaren. Enneh... 'jij hebt niets te willen' werkt alleen maar verkeerd, ik moet haar alleen zien te overtuigen dat ze inderdaad de voors en tegens moet afwegen. En dus ook met verschillende mensen zal moeten praten. Ik vind het een prima idee dat ze inderdaad met iemand gaat praten die de medicijnen gebruikt, zodat ze uit eerste hand hoort hoe zij het ervaart. Pfff, ik heb zoveel negatieve reacties om mij heen wbt medicatie, is een beetje vechten tegen de bierkaai...

Voor zover mijn reactie (nog) nuttig is...

Ik heb ook totaal geen reboundeffecten en ook nauwelijks bijwerkingen. De enige bijwerking waarvan ik last heb is een gebrek aan hongergevoel en eetlust, ik moet dus heel bewust zelf besluiten "nu ga ik eten" want anders ga ik van mijn stokkie. Maar verder niks naars.

Misschien kun je je dochter ook voorstellen het in ieder geval te probéren, wanneer de bijwerkingen te sterk zijn zal de arts er niet mee doorgaan en een goede arts/psychiater zal altijd beginnen met een (zeer) lage dosis zodat je niet wordt afgeschrikt door de bijwerkingen. Als ze het een kans wil geven, zou ze in ieder geval kunnen kijken wat het wel of niet voor haar kan betekenen, en kan ze overwogen besluiten er wel of niet mee door te gaan.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:47

Jullie reacties zijn heel erg nuttig! Ik ga ze laten lezen hoor, ik hoop echt dat ze het in ieder geval wil proberen. En natuurlijk hoeft ze van mij niet iets te gebruiken waardoor ze zich naar voelt.

Ze wilde dierenarts worden maar vwo is niet haalbaar op dit moment, ze doet Havo 3. Ze wil nu dierenfysio worden (HBO). Ze heeft dyslexie en ADD, ik denk dat het leven voor haar stukken makkelijker wordt als medicatie in combinatie met therapie aan slaat. Maar ja, er is ook nog een vader in het spel (mijn ex, voor de duidelijkheid) die ook pertinent tegen is, lekker makkelijk... hij woont in het buitenland en ziet haar alleen in vakanties >;) . Hij heeft aangegeven aan mijn dochter ze niet hoeft en dat hij geen toestemming geeft voor 'die troep'. Soms |o

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:49

Embe, voor de extra motivatie: Ik heb ook dyslectie, en doe dus idd met die combi diergeneeskunde. Het kan dus wel! Ik hoop dat die wetenschap haar toch extra motiveerd :)

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 14:02

Nou, net weer terug van gesprek... ik probeer mijn dochter en m'n ex voor een informatief gesprek bij de kinderpsych te laten komen, zodat hij eea kan uitleggen wbt medicijnen. Hoop dat dat wat rust in de zaak brengt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:39

Ik zat op 60 mg per dag met 55 kilo, 15 mg per dosis.

Nu ben ik medicijnloos, ik kan er echt ook niet tegen.
Wel strikt op dieet.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:44

Hoi moonfish, waar kon jij niet tegen als ik vragen mag? Enneh... is dat het eliminatiedieet?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:31

milo schreef:
wow 70 mg Ritalin, daar gaat je hart wel van werken ja!

Ik slik nu ook dexamfetamine, ben benieuwd wat voor verschillen jij merkt Nijn! Ikzelf heb een super gejaagd gevoel (hartkloppingen, zweten, koud hebben) bij ritalin maar wel lekker leeg hoofd en super focus, ook snel kunnen denken (strategie). Op de dexamfetamine doet mijn lijf het wel goed maar is mijn hoofd ook wollig. Ik ben wel aanzienlijk rustiger met Dexamfetamine maar wordt met een te hoge dosis ( 2 x10 mg) een zombie.

Zolang ik 2,5mg slik gaat het prima, ga ik naar 5mg dan krijg ik enorme last van hartkloppingen en brandend gevoel in mn hoofd, niet echt prettig %)
Al met al vind ik ritalin ook veel prettiger, mits het werkt zoals het hoort te werken :-)
Heb voorzichtig gekeken naar de prijzen van concerta om dat te proberen maar ik word daar niet echt vrolijk van, heb helaas geen geldboompje staan :+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:33

Ik heb zowel Dexamfetamine als methylfenidaat gehad.
Zit niet op het eliminatiedieet, mij te ingewikkeld. Gluten en melkvrij!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:44

Gluten- en Caseïnevrij Hoopgevend bij Autisme

In Noorwegen is in 2001 gedurende een jaar onderzoek gedaan naar het effect van een gluten- en caseïne vrij dieet op autisme.

In totaal 20 kinderen met autisme werden opgesplitst in twee groepen van 10. Eén groep volgde gedurende een jaar een dieet vrij van gluten en caseïne. De andere groep behield hun traditionele dieet (inclusief granen en melk).

De resultaten waren opmerkelijk. Dankzij observatie-testen (specifiek voor autisme) aan zowel het begin als het einde van het onderzoek werd snel duidelijk dat de groep kinderen met het specifieke dieet zich veel verder en beter had ontwikkeld dan de andere groep.

De resultaten van dit onderzoek zijn in 2002 gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Nutritional Neuroscience.

Valt ADD officieel nou onder autisme of niet trouwens?

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:12

moonfish13 schreef:
Valt ADD officieel nou onder autisme of niet trouwens?

Dat heb ik nog nooit gehoord?

Wel dat AD(H)D'ers in hun trekjes op autisten lijken gezien zij proberen zoveel mogelijk structuur aan te brengen in hun chaos :o (
Dat wist ik niet en vond ik echt grappig om te lezen, zó herkenbaar! Jas? tas? Mobiel? Sleutels? Check!

Laatst drie (!!!) keer in 1 week tijd mijn autolichten laten branden. Dat was 1x de ANWB bellen en 1 x mijn vader, die was not amused :+ :o